Branche News September

 

 

 

Sidste nyt.
"Maersk" har opsagt deres kontrakt med LSG til udløb den 31/12.
Ligeledes er sterling kontrakten med Gate Gourmet opsagt med udløb samme dato.
En samlet kontrakt kommer i udbud, og det forventes at der vil foreligge et resultat inden for ca. 2 måneder.

 

 
Maersk Air skifter navn til Sterling Blue

Kører videre med DM indtil næste sommer
Sterlings overtagelse af Maersk air betyder ikke automatisk, at alle hidtidige Maersk ruter fremover får bogstavkoden NB, der er det oprindelige Sterling-prefix. DM-betegnelsen fortsætter således i hvert fald frem til næste sommer, fordi det tager tid at få godkendt og ændret Maersk Airs såkaldte AOC, der er en betingelse for at kunne flyve ruterne.
Maersk-ruterne kommer derfor indtil videre til at fortsætte med bogstavkoden DM, mens navnet maersk Air udskiftes med Sterling Blue på AOC’en. Ifølge Sterlings kommercielle direktør, stefan Vilner, er navnet Sterling Blue dog ikke et markedsføringsnavn, men blot den tekniske betegnelse, der vil fremgå af bl.a. rejsedokumenter, indtil alt kan lægges ind på NB prefixet og navnet Sterling.
(Standby 30/9)

  


SAS lukker 11 ruter fra København

Fra vinterprogrammet forsvinder SAS-ruterne fra København til bl.a. Beirut og Istanbul – og fra sommerprogrammet bl.a. Cairo og Malaga.
”Vi kigger på lønsomhed og tilpasser hele tiden,” siger SAS Danmarks direktør. SAS får dog snart nye ruter ud af København.
Når flyselskabernes vinterprogram træder i kraft 30. oktober, beskærer SAS kraftigt sine ”marginal-ruter” fra København. Til gengæld åbnes på London City som supplement til Nürnberg og Luxembourg, der startede i efteråret.
Og 5. december åbner SAS mellem København og Arvidsjaur i den nordsvenske vildmark. Ruten åbnes primært fordi tyske bilfabrikker har behov for flytransport til byens testbane, hvor de afprøver nye modeller under ekstreme vintervilkår. Ruten betjenes til udgangen af marts to gange om ugen.
SAS SKÆRER NED I KØBENHAVN
”Da vi overtog Snowflake, viste det sig, at nogle af ruterne ikke var så lønsomme, som vi troede. Den sparede kapacitet bruges på de nye ruter samt flere frekvenser til Stavanger, Bergen, Jönköping og Klaipeda,” siger SAS Danmarks direktør, Susanne Larsen til Take Off og tilføjer, at SAS også kigger på indtægterne fra dansk indenrigs.
”Der har været overkapacitet ud af København, derfor denne tilpasning. Vi skærer et par procent ned og får en mere effektiv produktion,” siger Susanne Larsen.
RUTERNE, DER FORSVINDER
SAS’ fokus på lønsomhed betyder, at hver enkelt rute skal hvile i sig selv, derfor lukkes disse Københavner-ruter 30. oktober:
Beirut, Istanbul, Krakow (Polen), Pristina (Kosovo), Sarajevo (Bosnien-Hercegovina), Vilnius (Litauen) og Zagreb (Kroatien).
Fra sommerprogrammet 2006 til april, er det farvel til Cairo og de spanske destinationer Malaga, Alicante og Mallorca.
Andre justeringer fra SAS på København er, at Gøteborg 9. januar reduceres fra 11 til 8 daglige afgange, mens Stockholm går fra 14 til 13.
1. juli stopper SAS en af sine to afgange på Wien, mens Manchester sænkes fra tre til to daglige afgange.
(Takeoff 30/9)

 
 

Veloplagt Sterling-ørn mødte rejsebranchen

Sterlings adm. direktør, Almar Örn Hilmarsson, sagde tingene ligeud da han torsdag var gæst hos De danske Rejseskribenter om emner som Icelandairs mulige overtagelse af Sterling, sammenstød i firmakulturer og lidt fremtidstanker.
Hvad Almar Örn Hilmarsson og det islandske investeringsselskab Fons Eignarhaldsfelag har gjort med og for dansk luftfart i år har vakt forbavselse. Først overtog Fons selve Sterling, så Maersk Air og nu peger meget på, at Fons indrulleres i Icelandairs moderselskab.
Det afviste Almar Örn Hilmarsson da heller ikke, da hans i går var gæst hos De danske Rejseskribenter. Over 60 topchefer fra rejsebranchen lyttede til den afslappet klædte islandske ørn, som blev udspurgt af Stand Bys redaktør, Christian Peschardt, og Take Offs ditto, Ejvind Olesen.
”I dag ejes Sterling af de to investorer i Fons; jeg har arbejdet med dem i 21 år – jeg er endda i familie med den ene,” sagde juristen Almar Örn Hilmarsson. Han kom til Sterling fra jobbet som adm. direktør i lavprisselskabet Iceland Express, der også ejes af Fons.
Om de igangværende forhandlinger mellem Icelandairs moderselskab og Sterlings ejere sagde han, at det var et spørgsmål om pris og beskyttelse af personalet. Pilene peger ikke på, at Sterling skal opsluges af Icelandair, men være et af de mange datterselskaber, hvis altså…
”Det ville være gavnligt for Sterling at blive medlem af Icelandair-familien – hvis det ikke bliver til noget er Sterling stadig et interessant firma,” sagde Almar Örn Hilmarsson.
Han blev bedt om at redegøre for, hvordan et land med under 300.000 indbyggere kan blive så formuende, at islandske investorer kan købe Sterling, foreløbig op mod 15% af Easyjet, omkring 10% af Finnair, de danske stormagasiner Illum og Magasin osv. osv.
”Der er kommet et erhvervsvenligt klima efter de tre statsejede banker blev privatiseret. Der er intet hokuspokus og ingen russiske mafiapenge, som bliver hvidvaskede via Island,” forsikrede Almar Örn Hilmarsson.
”INGEN TVUNGET TIL AT ARBEJDE FOR STERLING”
Om de meget omtalte forskelle på firma-kulturer mellem Maersk Air og Sterling sagde han:
”Jeg er ved at være træt af den kultursnak. Vi ansatte arbejder for ejerne. Dette drejer sig om at få fly fra A til B, det kræver ikke en stor firmakultur. Maersk Airs stjerne og ejere er væk - og er man utilfreds, er ingen tvunget til at arbejde for Sterling. Jeg vil da hellere gå glad på gaden end på et arbejde, jeg ikke kan lide.”
”Men jeg forstår det da godt, vi er mennesker, vi kan ikke lide forandringer. Men Sterling redder altså jobs ved denne sammenlægning. Når folk ser det, vil de smile igen,” tilføjede han.
Han blev også spurgt om Billund. Men sagde kun at Sterling gerne vil have flere ruter ud af Billund - ikke hvad der eventuelt skal ske med det tidligere Maersk Airs mange ruter fra lufthavnen.
Til sidst luftede Almar Örn Hilmarsson også nogle tanker for Sterlings ekspansion – f.eks. en base i Nice for at betjene Østeuropa…
(Takeoff 30/9)

 


Undersøgelse viser skrantende SAS-image

SAS har skam visioner, siger direktør som svar på undersøgelse.
I "Svar på tiltale" i dag kommenterer SAS Danmarks direktør, Susanne Larsen, en undersøgese blandt 8.000 studerende på videregående uddannelser, der giver SAS bundkarakter på visioner og ledelse.
"Vi har skam visioner," siger direktøren, der er ked af, at man ikke har sat sig ind i, hvad SAS er. Hun siger dog også, at det i virkeligheden ikke for hende personligt er så væsentligt, om SAS får en bedre placering i en sådan måling.
(Berlingske 30.09.2005)
 

 

Priskrig i vente på USA-flyvninger

Continental Airlines offentliggør i dag planer om direkte flyvninger mellem København og USA - det fører til priskrig, vurderer analytikere
I dag ventes Københavns Lufthavne at præsentere Continental Airlines som den næste store oversøiske operatør på København. Continental vil, ifølge Børsens oplysninger, flyve direkte mellem New York og København fra næste forår. Det sker i konkurrence med SAS, og ventes en priskrig at blive en realitet. Det er blot en uge siden, at det blev offentliggjort, at Delta åbner en rute mellem Atlanta og København.
"Vi vil se en priskrig, hvor de nye selskaber meget aggressivt vil sætte priserne ned for at komme ind på markedet. Det er en ny situation for SAS, fordi vi ikke tidligere har set den helt store påvirkning på selskabets oversøiske ruter" udtaler luftfartsanalytiker hos HSH Gudme, Stig Frederiksen, til Børsen.
(Børsen 29.09.2005)

 

Massefyringer i SGS

SAS' ground handling-selskab, SGS, varsler fyring af 300 ansatte
Som følge blandt andet af, at SAS-selskabet SGS har mistet Maersk Air som kunder og ligeledes, ifølge Børsen Online, mister Sterling og Icelandair, skal der skæres kraftigt ned i det SAS-ejede handling-selskab.
Det betyder, at 300 står til at miste jobbet - 181 i svenske lufthavne og 119 i Kastrup. Nogle af de stillinger, som skal spares væk i Kastrup, findes i form af fratrædelsesordninger, medens andre må fratræde ufrivilligt og atter andre går på nedsat tid.
(Standby 28/9)



Færre fyringer i Sterling

I dag ventes 180 medarbejdere at modtage fyreseddel mod som ventet 230
Der var lagt op til, at 230 af de ansatte i det nye Sterling kunne se frem til at modtage deres afskedigelse.
Det er nu reduceret til 180 medarbejdere, som i dag kan vente at blive indkaldt til en personlig samtale, hvor de får at vide, at de er afskediget. Flere af dem bliver fritstillet.
HR- og Kommunikationsdirektør Niels Brix er glad for, at det er lykkedes at reducere antallet af afskedigelser, og han understreger, at Sterling ikke har noget kriterium for, hvor de afskedigede kommer fra.
Så selvom det ventes, at det vil gå hårdest ud over Maersk Air-medarbejderne, hænger afskedigelserne ikke sammen med, hvilket selskab de pågældende var ansat i før sammenlægningen.
"Vi har foretaget en individuel fordeling på et objektivt grundlag, hvor den enkelte chef har vurderet, hvordan han vil opbygge organisationen," siger Niels Brix.
Han gør samtidig opmærksom på, at Sterling ønsker at hjælpe de afskedigede medarbejdere videre og derfor har indgået en aftale med AS3 Outplacement om støtte og vejledning af de fyrede.
(Jyllands-Posten 28.09.2005)


 


Lukker fem Maersk-ruter

Sterling lukker fra 30. oktober fem af de mest tabsgivende Maersk-ruter til Bruxelles, Manchester, Malta, Milano og Zürich. Milano-ruten bliver dog genåbnet til næste sommer. Samtidig fortsætter arbejdet med omstrukturering. Arbejdet er inddelt i tre faser, der løber godt et års tid endnu.
(Jyllands-Posten 28.09.2005)
 

 

Udsigt til personale-uro hos Sterling/Maersk Air

Fusionen af de to flyselskaber bliver næppe som gnidningsfri som Sterling-ledelsen kunne have håbet
Det er en række anonyme kilder blandt det flyvende personale hos Maersk Air, der nu rasler med sablen og udtrykker utilfredshed over udsigten til de fremtidige vilkår som Sterling-medarbejdere. Skiftet til den ny arbejdsgiver betyder bl.a. at Maersk-ansatte i gennemsnit skal gå 20 % ned i løn, og samtidig er udsigten til fremover at skulle flyve som decideret lavprisselskab tilsyneladende alt andet end tillokkende for de Maersk-ansatte.
”Langt de fleste af os vil sætte vores arbejde ind for at bibeholde vores nuværende løn og arbejdsforhold. Vi vil absolut gå planken ud, vi er ikke indstillet på at ende som lavprispersonale.” siger en Maersk ansat til dagbladet Børsen. Ingen medarbejdere vil lægge navn til deres synspunkter, angiveligt af frygt for reaktioner hos ledelsen.
Kommunikations- og personaledirektør i det fusionerede flyselskab, Niels Brix, erkender at der er ”kulturforskelle” hos personalet i henholdsvis Sterling og Maersk Air, men han afviser, at stemningen er så dårlig, som de anonyme medarbejdere iver udtryk for: ”Vi er i god dialog med de ansatte om overenskomster og sammenlægning. Men det er klart, at Sterling og det gamle Maersk Air er to vidt forskellige kulturer. Og det er lige så klart, at den nye virksomhed tager udgangspunkt i, at det er et lavprisselskab med klare holdninger til, hvordan man skal gøre tingene,” siger han.
(Børsen d. 26.09.2005)

 
 

Continental og Sterling måske begge på vej med USA-flyvninger

Det synes sandsynligt at Continental i starten af næste uge vil offentliggøre en rute mellem New York og København – nyt liv i oversøiske Sterling-rygter.
Også dagspressen tager nu rygterne om en nært forestående offentliggørelse af en Continental-rute mellem København og New York alvorligt. SI dag skriver dagbladet Børsen således på nettet, at Continental i næste uge vil offentliggøre sin nye rute på København, og avisen fortæller samtidig, at flere amerikanske lavprisaktører forsøger at få en aftale på plads med den danske hovedlufthavn.
Og også forårets varme samtaleemne, en lavprisoperation på New York og Florida fra Sterling, har fået nyt liv. Kilder tæt på flyselskabet hævder således, at Sterling er på vej med lavprisflyvninger til de to amerikanske destinationer allerede fra næste forår, og ifølge kilderne skulle projektet være så fremskredent, at der allerede er sat fra-priser på: 132 Euro ekskl. skatter retur, skulle Sterling-priserne på de oversøiske lavprisflyvninger starte ved. Det har ikke i dag været muligt at få en kommentar fra Sterling til forlydenderne.
(Standby 23/9)

 


Sterling vil flyve indenrigs fra Ålborg

Regner på at starte dansk lavprisflyvning på indenrigsruter.
Sterling undersøger, om der er økonomi i indenrigsflyvning Ålborg-København. "Prisniveauet er for højt. Det koster mere at flyve til Ålborg end det koster at flyve til Rom. Derfor er vi interesseret i at flyve indenrigs i første omgang fra Ålborg, men andre ruter kunne også være interessante”.
Sådan siger Niels Brix, kommunikationsdirektør til Stand By.. "Ruten mellem Ålborg og København er en stor pendlerrute, som passer godt geografisk, Vi undersøger nu om der er økonomi i ruten. Er der det, og kan vi frigive fly, er det målet, at vi kan starte med at flyve indenrigs fra Ålborg engang i foråret. Når Ålborg nu er aktuel skyldes det, at passagerafgiften på de 75 kr. formentlig falder væk. Det vil gøre mange regionallufthavne meget mere interessante. Jeg vil ikke på nuværende tidspunkt lægge mig fast på en pris. Men det skal være billigere end SAS og der skal være en væsentlig forskel," siger
Niels Brix. Han tilføjer, at en rute mellem Ålborg og London også er med i Sterlings overvejelser.
”At Sterling vil prøve at trække trafik ind fra Nordjylland til deres hub i København er ikke unaturligt.
Vi er i Ålborg. Vi vil ikke opgive Ålborg og vi vil kæmpe en benhård konkurrence hvis den kommer," siger Jens Wittrup Willumsen, vicedirektør i SAS Danmark til Stand By. "En konkurrence på indenrigs kræver et tæt trafikprogram, og jeg tror ikke Sterling har fly til at få økonomi i sådan en rute.  Men vi har jo konkurrence hver dag, og kommer der en ny fra Sterling tager vi den op." "Vil SAS evt. sætte prisen ned?" "Måske hvis det er nødvendigt. Det kommer helt an på hvad Sterling evt. gør. Vi har jo i forvejen Snow Flake priser på dansk indenrigs," siger Jens Wittrup Willumsen.
(Standby 23/9

 

 

Strejke hos SGS Cleaning.

Torsdag den 22. september fra klokken 8.00 til 12.30, var der en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse hos 3F medlemmerne i SGS Cleaningen.
Årsagen til strejken var et ønske om at få information om SAS Airlines planer om eventuelt at udlicitere arbejdet til andre firmaer. Med deraf følgende utryghed med hensyn til overenskomst, ansættelse og arbejdsmiljø.
Arbejdet blev genoptaget og der forhandles nu med ledelsen.
Lufthavnsudvalget i Kastrup Lufthavn har været samlet og har vedtaget en udtalelse der udtrykker bekymring for eventuelle forringelser, som følge af en licitation af arbejdet.
(3F Kastrup 21/9)
 

 

Tillidsmænd i Heathrow stukket

British Airways oprettede en telefon-hotline for at modtage anmeldelse om, hvem der stod bag en sympatistrejke
British Airways truer med at fyre tre tillidsfolk fra London-lufthavnen Heathrow. De tre anklages for at stå bag en ulovlig arbejdsnedlæggelse i sympati med 667 fyrede Gate Gourmet-arbejdere.
Strejken omfattede omkring 1000 bagageansatte, chauffører og andre på jorden og varede i to dage. Op mod 100.000 passagerer strandede og British Airways mistede næsten en halv milliard kroner, skriver avisen The Mirror.
To af de tre tillidsfolk er sendt hjem - dog på løn, mens den tredje stadig arbejder.
De tre er blevet angivet over en anonym hotline, som British Airways havde oprettet til formålet, skriver avisen. Selskabets metode og fyringstrussel har skabt vrede blandt kollegerne i lufthavnen, som truer med nye strejker:
- Det her vil åbne en hvepserede. De ansatte vil ikke acceptere at British Airways behandler vores ledende fagforeningsfolk på denne måde. De kan vente flere forstyrrelser snart, citerer Mirror en ansat i Heathrow.
Fagforeningen T&G, som organiserer de ansatte i Gate Gourmet og de truede tillidsmænd, bekræfter avisen oplysninger, men har indtil videre ingen kommentarer.
Konflikten omkring Gate Gourmet søger fagforeningen og selskabet at løse ved frivillig fratræden med kompensation. Sagen er endnu ikke afsluttet og Gate Gourmet kritiseres blandt andet for at have sortlistet over 100 af de fyrede.
Britisk LO (TUC) vedtog på deres kongres i sidste uge et krav til regeringen om at genindføre en lov, som tillader arbejdere at gå i sympatikonklikt. En sådan mulighed eksisterede indtil Thatcher-regeringen forbød sympatikonflikter i 1990.
( www.arbejderen.dk 21/9)
 


Delta-premiere fra København 2. maj

Flyselskabet indsætter formentlig en Boeing 767-300 på ruten, der bliver med daglig service. Selskabet venter et ”godt mix” af business- og leisure passagerer
Delta Air Lines præsenterede på et pressemøde i formiddag sine ambitioner om at indtage København med en ny daglig forbindelse til Hartsfield Jackson lufthavnen i Atlanta. Der bliver premiere fra Atlanta den 1. maj og returflyvning fra København dagen efter.  Delta Flight 68 afgår lokal tid kl. 1800 med ankomst til København kl. 0900 dagen efter, og returnerer kl. 1100 med ankomst til Atlanta kl. 1455.
Delta regner for øjeblikket med at benytte en Boeing 767-300 til ruten, men det er muligt, at denne beslutning ændres på et senere tidspunkt. Flytypen har i Delta-konfiguration plads til i alt 204 passagerer, heraf 36 på selskabets berømmede business class BusinesElite. På dagens pressemøde kunne selskabets europæiske salgschef ikke fortælle noget om Delta’s forventninger til load factoren, men alene i sommerperioden frem til udgangen af oktober 2006 bliver kapaciteten med den nye daglige forbindelse øget med godt 31.000 sæder til USA.
Delta kunne heller ikke fortælle meget om prissætningen på den nye rute, bortset fra at man er ”vant til hård konkurrence hjemmefra” og et løfte om at blive på ruten, selvom det kan blive hårdt i begyndelsen. Selskabet vil satse på at få fødet passagerer ind til den nye rute fra andre skandinaviske byer som Stockholm, Gøteborg og Oslo, men det blev på pressemødet ikke klart, hvilke flyselskaber man vil benytte til disse feeder-transporter.
(Standby 21/9)
 

 

Måske endnu et amerikansk selskab til København

Rygterne om at Continental eller American er på vej med en forbindelse til København svirrer fortsat Selvom det kom som en overraskelse for mange, at Delta Air Lines fra maj næste år lancerer en ny daglig forbindelse mellem Danmark og USA, er det langtfra sikkert, at al spændinen dermed er udløst. Således svirrer det fortsat med rygter om, at endnu et amerikansk flyselskab er på vej til den danske hovedstad.
En oplagt mulighed er Continental Airlines, som allerede beflyver Oslo og Stockholm, og med ganske gode belægningsprocenter. Imod Continental taler, at både Continental og Delta er med i den samme flyalliance, SkyTeam. Det behøver dog ikke at betyde at Continental vil holde sig væk; De to selskaber flyver i forvejen på samme ruter andre steder i verden.
Et andet varmt bud på endnu et amerikansk flyselskab på vej til København er American Airlines, der er partner i flyalliancen OneWorld. American flyver i dag på London, Frankfurt, Zürich og Paris, men har ingen forbindelser til det nordlige Europa.
(Standby 21/9)
 

 

Lover gratis flyreiser innen 10 år

Toppsjefen i Ryanair lover på vegne av bransjen
Ryanairsjefen , Michael O’Leary spår at lavprisselskapene i fremtiden vil få betalt av flyplassoperatørene og få prosenter av salget av tax-free, cateringsvirksomhet og bagasjehåndtering. Til fagbladet Flight International sier O’Leary at dette vil bli standard i bransjen innen 2015.
I tillegg ønsker han å tilby sine passasjerer pengespill om bord. Passasjerene skal kunne spille både poker og enarmed banditt.
Ryanair har tidligere prøvd seg på utleie av videospillere ombud, uten suksess. Prosjektet ble avsluttet.
(VG, 17.september)

 

Uventet Maersk Air-tab før salg

Overvejede at droppe overtagelse på grund af dårligt sommersalg
Sterling-overtagelsen af Maersk Air var ikke helt så nem at gennemføre som ventet, og så sent som sidste weekend var handlen tæt på at falde på gulvet. Det skriver Børsen i dag.
Ifølge Børsens oplysninger skyldes det blandt andet, at Maersk Air-ledelsen sidste fredag besluttede at standse integrationsprocessen, hvilket fik Sterling-chefen til at frygte, at handlen blev ødelagt. Almar Örn Hilmarsson forklarer, at det overraskede Sterling, at Maersk Air standsede integrationsarbejdet. "Jeg frygtede, at det ville ødelægge vor overtagelse, for vi er meget afhængige af, at handlen gik ordentligt igennem, især fra første ," forklarer han til Børsen."
Samtidig viste det sig, ifølge Børsens oplysninger, at det budget, som Sterling-ejerne i juni var blevet udstyret med, slet ikke havde hold i virkeligheden.  Et forventet overskud på næsten 20 millioner kroner i juli og august viste sig at blive et underskud på mere end 70 millioner. Og et forventet nulresultat for hele 2005 var nu ændret til en forventning om et underskud på over 200 millioner.
Afgående Maersk Air-direktør Finn Øelund er ikke bekendt med det budget, som Sterling fik i juni, men han forklarer, at nedgangen i sommermånederne dels skyldes de høje brændstofudgifter og dels, at Maersk Air's kunder for en stor del udeblev, da de efter offentliggørelsen af salget frygtede, det ikke længere var muligt at bestille DM-billetter. "I månederne før havde vi ligget 30-40 procent over sidste års salg, men den vækst forsvandt," forklarer han til Børsen.
(Børsen 16.09.2005)


 

Icelandair-ejere vil købe Sterling

Endnu inden medarbejderne i det nye Sterling har fået at vide, hvem som skal blive, og hvem som skal forlade selskabet, tales der om et salg af det nye Sterling.
Mindst fire selskaber har ytret interesse i at købe sig ind i det nye Sterling. Blandt disse er FL Group, ejere af Icelandair. FL Group sidder derudover på en pæn post i lavprisselskabet easyJet og er involveret i en række andre virksomheder inden for rejsebranchen.
"Der er startet en dialog mellem de to selskaber, fordi FL Group er interesseret i at investere i Sterling eller overtage selskabet. Hvad det ender med, det vil forhandlingerne vise," siger FL Groiup's kommunikationsdirektør Gudjon Arngrimsson ifølge Jyllands-Posten.
Allerede da Fons Eignarhaldsfelag annoncerede planerne om køb af Maersk Air, blev selskabet kontaktet af FL Group. "Men jeg afviste at tale med dem, før handlen var helt på plads," forklarer bestyrelsesformand, Palmi Haraldsson, der fortæller, at mindst tre andre selskaber også har udtrykt interesse for køb af det nye Sterling. Men spørgsmålet er, om Sterling overhovedet er til salg.
"Vi har et klart billede af, hvad der skal ske i Sterling de næste 24 måneder. Selskabet er klar til take-off, og den flyvetur vil ikke blive ændret, så i virkeligheden er selskabet ikke til salg," siger han til Børsen.
(Berlingske, Børsen og Jyllands-Posten 15.09.2005)

 

Tre chefer forlod Maersk Air tirsdag

I tirsdags, samme dag, som aftalen mellem køber og sælger af Maersk Air blev undertegnet, fik tre af Maersk Air's medlemmer af ledelsen besked om, at de ikke behøvede møde på arbejde næste dag.
Det var Salgs- og marketingdirektør Anne von Glasow, Teknisk Chef Jan Toplund og Informationschef Per Brink, som alle er blevet til overs i den sammenlagte organisation.
(Standby 15/9)

 

150.000 billetter til spotpris

250 kroner for en enkeltbillet til en hvilken som helst europæisk destination. Det er prisen for hver af de 150.000 billetter, som Sterling nu sætter til salg.
For kort tid siden lancerede SAS 30.000 billetter til omkring 500 kroner pr. styk, og ifølge kommunikationsdirektør i Sterling, Niels Brix, er Sterlings nye tiltag en "massiv manifestation af, at det nye Sterling er en realitet, og at vi agter at beholde pladsen som Skandinaviens største og Europas fjerdestørste lavprisflyselskab."
Billetterne gælder alle Sterling-ruter i Europa og skal anvendes inden 28. februar.
(Jyllands-Posten 14.09.2005) 



Sterling-overtagelse koster 100 millioner

Udgifter skal for en del opvejes af besparelser – hvor store vil Almar Örn Hilmarsson ikke ud med. Samtidig overvejes USA-ruter
Det er ikke gratis at sammenlægge de to selskaber Maersk Air og Sterling. I alt kommer det til at løbe op i over 100 millioner kroner, vurderer direktør Almar Örn Hilmarsson. Men dele af udgifterne skal dækkes gennem omfattende besparelser. Hvor store vil Sterling-chefen dog ikke ud med.
"Jeg vil ikke sætte tal på besparelserne, men det vil være vores primære fokus fra starten. Hvis vi ikke får kontrol over selskaberne og stopper med at tage penge, er der ingen, der har et job," siger han.
I går meddelte Sterling, at sammenlægningen af selskaberne var blevet godkendt af myndighederne. Dernæst blev aftalen mellem Sterling-ejerne og Maersk Air-ejerne skrevet under, og medarbejderorganisationerne fik besked om, at der skal afskediges omkring 200 medarbejdere, når selskaberne bliver lagt sammen.
Trods det omfattende arbejde, som venter, er ekspansionsplaner ikke lagt på hylden. "USA-planerne er ikke på 'hold' længere," fortæller Almar Örn Hilmarsson. "Det ser mere interessant ud nu, fordi vi har et meget større rutenetværk, hvor der nemt kan fødes ind til USA-destinationer ud af København, Oslo og Stockholm."
(Børsen og Jyllands-Posten 14.09.2005) 


SAS og Maersk Air's fragtafdeling

Interessen er der, men endnu er intet afgjort
SAS Cargo kan godt få potentialet i Maersk Air Cargo, som hverken A.P. Møller eller Sterling ønsker at beholde.  Men i modsætning til, hvad nyhedsbrevet Travel People i går lod vide, er intet faldet på plads endnu. Ifølge nyhedsbrevet er der tale om en aktivitet med en årlig omsætning på omkring 100 millioner kroner.
Således udtaler SAS Cargo's kommunikationschef Ulrik Marschall, at der er en interesse. "men om den udmønter sig i en aftale, afhænger af mange ting. Der er ikke underskrevet nogen aftale endnu," siger Ulrik Marschall.
(Børsen og Jyllands-Posten 14.09.2005)

 

Det nye Sterling godkendt af myndighederne

Europa til lavpris: Fra i dag er det nye Sterling en realitet. Efter sammenlægningen med Maersk Air vil selskabet fortsat blive markedsført under navnet Sterling
Det nye Sterling er en realitet. Myndighederne har godkendt Fons Eignarshaldsfelag hf, køb af Maersk Air A/S’s kommercielle aktiviteter og sammenlægningen mellem Maersk Air og Sterling.
Det sammenlagte selskab hedder Sterling Airlines A/S, og vil fremover blive markedsført under brandet Sterling.
Sterling har udarbejdet en detaljeret integrationsplan for sammensmeltningen af de to selskaber. Arbejdet forventes at tage ca. 18 måneder. I den første tid vil fokus være på tilpasning af organisationen, kundeservice og hjemmesiderne. Kunderne vil derfor fortsat se Maersk Airs logo og farver i en overgangsperiode.
Administrerende direktør Almar Örn Hilmarsson siger:
”Jeg er virkelig glad for, at aftalen er på plads. Dermed er en stor arbejdsplads sikret og et konkurrencedygtigt flyselskab skabt til glæde for kunderne. Vi kan nu tage fat i at virkeliggøre de mange fordele og muligheder der ligger foran os. I dag fejrer alle medarbejdere at det nye Sterling er en realitet, og kunderne bliver naturligvis budt på champagne på dagens første flyvninger.”
Sterling er det største lavprisflyselskab i Skandinavien og det fjerde største i Europa. Sterling disponerer over en flyflåde på 30, der transporterer ca. fem millioner passagerer om året.
(www.sterling.dk 13. september 2005)

 
 
SAS vil sælge billetter på internet-auktion

SAS gør nu alvor af tiltaget med at finde nye, og i høj grad alternative distributionskanaler til sine billetter. På 20 europæiske destinationer bliver det således muligt at erhverve SAS-billetter via internet-auktionen Lauritz.com, med priser der starter på 50 kr.
Første net-auktion over SAS-billetterne bliver den 19. september, og ifølge selskabets viceadm. Direktør, Jens Wittrup Willumsen, venter selskabet at sælge en betydelig mængde billetter på den nye facon: ”Vi forventer at sælge samtlige billetter, og det bliver interessant at se, om folk slipper væsentlig billigere, eller om de kommer tæt på dagsprisen. Men vi har selvsagt ikke baseret konceptet på, at folk betaler mere end dagsprisen,” forklarer han.
I første omgang vil SAS sælge 5.000 billetter på net-auktionen, fordelt over 20 omgange. Auktionen begynder eksempelvis mandag morgen, hvor billetter til 20 destinationer sættes til salg for 50 kr. Derpå kan man byde op med 50 kr. per bud frem til tirsdag aften.
(Berlingske Tidende d. 13.09.2005)
 

 
Rygter om færre fyringer ved Sterling-Maersk fusion

Maersk Airs Fly As You Like koncept synger tilsyneladende på sidste vers. Ifølge dagbladet Børsen vil den usædvanlige tredeling af flykabinen blive opgivet, og begreberne Small, Medium og Large, vil blive fravalgt til fordel for et mere rendyrket lavpriskoncept.
Sterling ønsker ikke at oplyse detaljer om den fremtidige strategi forud for dagens offentliggørelse af den endelige handel med A. P. Møller koncernen, men ifølge det islandsk ejede lavprisselskabs kommunikationsdirektør vil det være Sterling-kulturen, der overlever i fusionen.
Et betydeligt antal medarbejdere ventes at blive opsagt i forbindelse med sammenlægningen, der i detaljer bliver offentliggjort i dag. Nøjagtig hvor mange vil ingen fortælle endnu, men hvor de fleste gættede på over 300 fyringer indtil for nylig, hedder de seneste bud nu, at tallet næppe bliver så højt, snarere mellem 175 og 225 afskedigelser.
(Børsen d. 13.09.2005)
 

 
Flertal vil fjerne lufthavnsafgift

Med støtte fra Dansk Folkeparti ser det nu ud til, at finansminister Thor Pedersen (V) har det nødvendige flertal for at kunne aftrappe eller helt afskaffe den forhadte lufthavnsafgift på 75 kr.
Støttepartiets skatteordfører, Mikkel Dencker, foretrækker at fjerne afgiften over en kam allerede fra 1. januar 2007, og det er således reelt op til regeringen, hvor hurtigt aftrapningen skal foregå.
Til gengæld ryster man hos oppositionen på hovedet af afgiftsfjernelsen. Hos Socialdemokraterne siger René Skau Bjørnsson således, at der vil være langt mere fornuft i at bruge de penge, der kommer ind fra lufthavnsafgiften, på at yde erhvervsfremmende støtte til såkaldte udkantsområder. Det vil, ener han, skabe flere arbejdspladser, og der er således ikke udsigt til et bredt forlig omkring fjernelsen af den omstridte afgift.
(Jyllands-Posten d. 13.09.2005)
 

 
Flyselskaber: Afgiftsfjernelse vil skabe nye arbejdspladser

”En ophævelse af lufthavnsafgiften står højt på vores ønskeliste. Vi tror på, at det vil skabe en passagertilvækst på vores europæiske ruter til og fra København på omkring 10 procent, siger Mikkel Nielsen fra kommunikationsafdelingen i SAS.
Han bakkes op af erhvervsorganisationen Handel, Transport & Serviceerhvervene (HTS), som håber at regeringen vil fjerne lufthavnsafgiften i ét hug. Cheføkonom Jens Brendstrup forventer, at en ophævelse af afgiften vil skabe omkring 10.000 nye arbejdspladser.
(Jyllands-Posten d. 13.09.2005)
 

 
Udsigt til masseafskedigelser i Sterling

Fusionen mellem Sterling og Maersk Air skulle have været en realitet i dag, men blev i fredags udsat i endnu 24 timer. Udsættelsen sker, ifølge Sterlings direktør, Almar Örn Hilmarsson, fordi der endnu mangler nogle formaliteter og underskrifter.
Ifølge Berlingske Business kan de ansatte i det fusionerede flyselskab se frem til op mod 300 afskedigelser i den kommende tid. Selskabets kommunikationsdirektør, Niels Brix, vil ikke sætte et præcist antal på, men siger, at der bliver tale om en række dobbeltfunktioner, og at selskabet arbejder på at kunne sikre arbejdspladser på langt sigt. I dag arbejder omkring 750 mennesker i Sterling mens Maersk har omkring 1.200 ansatte.
Det sammenlagte flyselskab opererer i øvrigt med en massiv omsætningsfremgang, allerede i år. Sidste år omsatte Sterling og Maersk Air til sammen ca. for 3,6 mia. kr., mens budgetterne for 2005 opererer med en omsætning på fem mia. kr., svarende til en stigning på næsten 50 %.
(Berlingske Business d. 12.09.2005)
 

 
Mangler noen  underskrifter:

Sterling + Maersk Air = Utsatt  med  én dag
Sammenslåingen av flyselskapene Sterling og maersk Air  er utsatt med én dag - fra mandag 12. til tirsdag 13. september. Årsaken skal være  forsinkede underskrifter fra samarbeidspartnerne.  - Utsettelsen får ingen betydning for sammenlslåingen som helhet, sier Sterlingsjef Almar Ørn Hilmarsson.
Sammenslåingen  av de to danske flyselskapene  Sterling og Maersk Air  er utsatt i  et  døgn- fra mandag 12  til tirsdag 13.september.
Årsaken  skal være at ikke alle papirer og underskrifter er kommet på plass.
- Utsettelsen får ingen betydning for sammenlslåingen som helhet, men  det er selvfølgelig ergelig, nå da vi hadde regnet med, at det ble  mandag 12. september. Men det viktigste for oss er, at alle formaliteter kommer på plass,” sier Sterlings administrerende direktør Almar Ørn Hilmarsson i en pressemelding.
(Bording.no 12/9)


 

Udsigt til rekordoverskud i charterbranchen

Charterselskabernes samlede overskud ventes i år at runde 300 mio. kr.
Charterselskaberne jubler ovenpå en velsælgende sommer, og har udsigt til et samlet rekordoverskud på over 300 mio. kr. skriver Berlingske Business. Ifølge avisen er salget af pakkerejser øget med op mod 100.000 i forhold til sidste år, og samtidig er indtjeningen pr. solgt rejse gået betragteligt i vejret.
Formand i RiD, Jan Lockhart fra Kuoni, vurderer, at ”alle bør have tocifrede vækstrater på bundlinjen i år”, og han bakkes op af salgsdirektør Stig Elling, Star Tour, der betegner tilstanden ”helt som i de glade charterdage i 1970erne”.
RiD-formanden maner dog også til besindighed, og siger: ”Selvom det er blevet en sundere branche, så leverer selskaberne ikke indtjeningsmarginer, der vil imponere ret mange andre steder. Men vi har ikke længere fantast-selskaber, der går ned med et brag, som det var tilfældet tidligere” vurderer han.
(Berlingske Business d. 09.09.2005)

  

Flere SAS passagerer i august

Passagertrafikken i SAS Gruppen steg 6,4 pct. i august sammenlignet med samme måned sidste år. Passagertrafikken er opgjort på basis af Revenue Passenger Kilometers (RPK), hvilket vil sige antallet af passagerer multipliceret med den fløjne strækning i kilometer.
SAS transporterede 3,1 mio. passagerer i juli.
Den samlede kapacitetsudnyttelse i SAS-gruppen viste en stigning, da den såkaldte load factor (kabinefaktoren, der viser udnyttelsen af den indsatte kapacitet) steg 5,0 pct.point sammenlignet med sidste år til 71,8 pct. I Scandinavian Airlines Businesses steg load factoren med 6,4 pct.point til 73,4 pct.
Yield'en - der er et udtryk for indtjeningen pr. passager i forhold til den fløjne strækning - steg i gruppens største enhed, Scandinavian Airlines, med 1,1 pct. i juli.
Tallet for yielden offentliggøres med en måneds forsinkelse. August-tallet offentliggøres først i næste måned
(Ritzau, Jyllands Posten, Erhverv. 9/9 )

 
 


Charterrekord fra Kastrup

Omkring 313.000 chartergæster er i løbet af sommermånederne rejst på ferie ud af Kastrup Lufthavn, og det er flere end nogensinde tidligere, vurderer lufthavnen. Det er især Tyrkiet, der er blevet et populært rejsemål, og nu truer Grækenlands traditionelle position som den førende charterdestination.
Væksten i antallet af charterrejsende i forhold til juni, juli og august sidste år er på ca. 35.000, mens tallet er øget med ca. 77.000 rejsende i forhold til samme periode i 2003.
(Børsen d. 07.09.2005)

 
 
 

Stadig flere flypassagerer men fortsat fald i transit

Det samlede antal flypassagerer i Københavns Lufthavn er i august måned steget med i alt 109.420 passagerer (+6,3 %) sammenlignet med samme måned i 2004. Antallet af lokalt afgående passagerer steg med 53.240 passagerer (+9,5%).
Antallet af transfer-/transitpassagerer faldt med 12.698 passagerer
(-4,2%).
Internationale passagerer:
Antallet af internationale rutepassagerer steg med 89.465 passagerer (+6,2%), mens antallet af internationale charterrejsende steg med 18.910 passagerer (+12,4%).
Således er det totale antal internationale flypassagerer steget med 108.604 passagerer (+6,8%).
Indenrigspassagerer:
Det totale antal indenrigspassagerer viser en stigning på 816 passagerer (+0,6%) i forhold til samme måned i 2004.
Fald i operationer og startvægt:
Det totale antal starter og landinger er i august 2005 faldet med 471 operationer (-2,0%), mens tonnagen viser et fald på 7.680 tons (-1,1%) i forhold til samme periode året før.
(Kilde: CPH og 3F Kastrup )

 

Flyselskab til bageren efter brød

MyTravel Airways har lavet aftale med Lagkagehusets bageri på Christianshavn i København, som nu også er blevet "leverandør til det danske feriefolk".
Hver dag bages der således boller og rugbrød til MyTravel Airways' passagerer til og fra København.
Dermed er flyselskabet formentlig det første i Europa, der går til den ”lokale” bager, når der skal serveres Verona og Ciabatta boller samt rugbrød, lavet helt fra grunden.
Direktør Pia Mark har ansvaret for al servering ombord på MyTravel Airways' fly: ”Vi kunne se på vore spørgeskemaer, at gæsterne ikke var tilfredse med de "gamle" fabriksfremstillede boller til f.eks. morgenmaden - og så opstod ideen om at give vore gæster en smagsoplevelse på flyrejsen.”
Bagerbrødet har gjort, at gæsterne faktisk spiser færre boller og mindre rugbrød: ”Sådan er det, når der bydes på kvalitet og substans,” siger Pia Mark, der overvejer at koble andre specialleverandører på fremstillingen af selskabets flymad.
(Takeoff 5/9)
  
 
Vil være største danske lavprisselskab

Sætter titusindvis af billige billetter til salg: SAS vil nedkæmpe Sterling
Den tid er forbi, hvor SAS passivt har set til, medens konkurrenter som Sterling satte priserne ned og øgede markedsandelen. SAS vil have fat i de mange kunder, der vælger at rejse billigt.
”Vi følger priserne hos Sterling destination for destination, time for time. Vi vil have de mest konkurrencedygtige priser,” fortæller viceadministrerende direktør i SAS Danmark, Jens Willumsen. Og SAS er sikker på at vinde kampen om lavpriskunderne.
Sterling har ikke til hensigt sådan at overgive sig og vil forsvare positionen som lavprisselskab. Dog kan kommerciel direktør Stefan Vilner godt se, at timingen hos SAS er rigtig. ”Vi er meget fokuseret på integrationen med Maersk Air. De seneste måneder har vi haft knap så meget fokus på at forsvare vores position, men vi er på plads om to uger, og så kommer vores modangreb,” forklarer han.
(Jyllands-Posten 04.09.2005)




Air France udbetaler bonus til medarbejderne

Sammen med KLM opjusterer Air France forventningerne efter et par gode sommermåneder og et fint halvårsresultat.
De store flyselskaber i Europa er presset hårdt af stigende oliepriser, men så længe de kan vælte ekstra udgifter over på passagererne går det. Således for Air France og KLM, som ifølge Børsen, venter fortsat fremgang og har besluttet at udbetale bonus til medarbejderne efter et fint år.
Der er 73.400 ansatte, så det er ikke de store summer det bliver til, men dog 200 euro til hver. I fjor gav det 54 dollar til hver, men bonus er og bliver bonus, og det glæder især de store fagforeninger.
Første kvartal i et forskudt regnskabsår gav en stigning i overskuddet på 26 procent i forhold til året før, og hertil kommer, at juli og august har været store måneder med fyldte fly.
Aktien høstede lønnen inden lukningen i fredags og steg med 3,1 procent på børsen i Paris.
(Takeoff 5/9)
  

SGS beklager Sterling-farvel

Beklager, at Sterling skifter groundhandling-selskab
Morten Kongstad, director Sales & Marketing i SGS, bekræfter over for Stand By, at SGS har modtaget en skriftlig opsigelse fra Sterling. SGS har ikke fået besked om, hvem som har vundet kontrakten, når samarbejdet mellem Sterling og SGS ophører den 30 september i år.
(Standby 1/9)
 


Nogle takkede nej

At det udelukkende Sterling-folk i den nye ledelser, er ikke alene Hilmarssons beslutning
"Det er ikke kun min beslutning, men også et spørgsmål om, hvorvidt de, som er blevet spurgt, ønsker at arbejde sammen med os. Det er min overbevisning, at vi ville have fået en stærkere ledelse, hvis de havde sagt ja, ellers havde jeg ikke spurgt dem."
Således udtaler Sterling-chef Almar Örn Hilmarsson til Jyllands-Posten i dag, efter det i går kom frem, at den nye og slankede Sterling-ledelse alene består af Sterling-folk og et par eksternt rekrutterede.
Nogle Maersk-ledere, som var interesserede i at komme med over i det forenede selskab, blev imidlertid vejet og fundet for lette, og det er der ikke nooet at gøre ved. "Det er svært at stille alle tilfredse," fortæller Hilmarsson.
Professor ved Copenhagen Business School, Anne-Marie Søderberg, forsker i fusioner og virksomhedsopkøb, og hun siger, at en model, hvor køberen alene sætter egne folk i spidsen, kan virke demotiverende på medarbejderne.
"I værste fald kan det føre til medarbejderflugt, hvor de ressourcestærke tænker, at de hellere må gå selv, før de bliver gået," siger hun til Jyllands-Posten.
(Berlingske, Børsen og Jyllands-Posten 01.09.2005)

 
 
Dansk firma er skruebrækker

Select Service Partner Denmark udfører strejkeramt arbejde. Det har hverken ledelsen eller de ansatte tænkt sig at lave om på
De ansatte ved Select Service Partner Denmark (SSP) i Københavns Lufthavn udfører strejkeramt arbejde.
- SSP leverer de sandwich, som andre cateringfirmaer i lufthavnen har sagt, at de ikke vil lave på grund af konflikten med Gate Gourmet i Heathrow lufthavn i London, fortæller Kenn Fischer, fællestillidsmand i lufthavnen.
Meldingerne om, at SSP udfører konfliktramt arbejde, tikkede ind allerede fredag eftermiddag. Få timer senere blev skruebrækkeriet konstateret ved selvsyn af tillidsfolk i lufthavnen.
- I dag (tirsdag, red.) har vi så haft et uformelt møde med repræsentanter fra firmaet. Desværre må vi konstatere, at de overhovedet ikke har problemer med, at de laver det arbejde, som de fyrede kolleger i London skulle have lavet, siger Fischer efter mødet til Arbejderen.
Hele balladen tager sit udspring i en strejke blandt 150 cateringansatte i Gate Gourmet London. Strejken blev af arbejdsgiveren takseret til fyring på gråt papir.
Det skulle senere vise sig, at arbejdsgiveren havde interesse i at fremprovokere strejken. Den førte nemlig til bortvisning af deltagerne, og i kulissen havde Gate Gourmet London 'tilfældigvis' 150 nye cateringarbejdere klar - til en lavere løn forstås. De var gennem måneder blevet oplært til at varetage de fyredes funktioner. Og ikke så snart var de 150 ude af porten, før 150 nye fra blandt andet Polen stod klar med adgangskort og på behørig vis blev fulgt på arbejde ledsaget af politieskorte.
- Som om det ikke er uhyrligt nok, så har vi nu fået at vide, at de her nye ansatte ligefrem skulle være blevet forberedt på, at de ville blive part i en arbejdskamp. Det underbygger blot, at fyringerne i London var en nøje planlagt aktion fra arbejdsgiverside, understreger Kenn Fischer.
Tillidsfolk i Københavns Lufthavn i Kastrup har på vegne af 3500 ansatte i en række firmaer i Københavns Lufthavn udtrykt støtte til de bortviste kolleger i Londons Heathrow lufthavn. En støtte der konkret kommer til udtryk ved ikke at sende dansk mad med fly til Storbritannien, som erstatning for den mad, de ikke kan få med fra Storbritannien. En støtte som Select Service Partner helt åbenlyst ikke deltager i.
Det er ikke første gang Select Service Partner går egne veje i Københavns Lufthavn. Sidst der var en konflikt med Gate Gourmet i den danske lufthavn, var det også SSP, der på bedste skrueebrækkervis brød solidariteten blandt de ansatte.
- Så selvom jeg da havde håbet på en forståelse fra SSP`s side, så må vi konstatere, at de har udført og stadig udfører strejkeramt arbejde. Det betyder, at de fortsat ud over at levere sandwich til samtlige restauranter i lufthavnen også som en bibeskæftigelse leverer sandwich til flyene fra British Airways, som er berørt af konflikten med de 150 bortviste engelske cateringarbejdere, lyder det fra Kenn Fischer.
Ifølge Arbejderens oplysninger vil den aktionsgruppe, som mandag morgen blokerede SAS Cargo for at få ordnede forhold for østeuropæiske lastbilchauffører, mødes senere i denne uge. Gruppen vil tage stilling til, hvilke initiativer den kan sætte i værk for at stoppe SSP`s skruebrækkervirksomhed.
( www.arbejderen.dk 31/8 )
 

 

 

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu