Branche News November

 

 

 

Ny konflikt i omstridt selskab

Gate Gourmet er for anden gang i år ude i en hård konflikt mod fagligt organiserede arbejdere.

Vreden har endnu ikke lagt sig efter en stor konflikt hos Gate Gourmet i Storbritannien, før selskabet igen er i problemer. Denne gang i Tyskland.
Firmaet, der leverer mad til flyrejser, har siden den 7. oktober været ramt af en strejke i lufthavnen i Düsseldorf, oplyser det internationale fødevareforbund, IUF.
De ansatte klager over lav løn og dårlige arbejdsforhold oven på en mislykket overenskomstforhandling.
Gate Gourmet kræver stor fleksibilitet af arbejderne for at kunne servicere flyselskaberne LTU og Turkish Airlines døgnet rundt.
Derfor har selskabets ansatte oplevet flere nedskæringer i deres sociale goder de seneste år.
Klarer sig med strejkebrydere
I løbet af de sidste syv uger har Gate Gourmet i Düsseldorf kun klaret sig ved hjælp af strejkebrydere fra et vikarbureau.
Den 18. november blokerede adskillige sympatisører indgangen til arbejdspladsen. De måtte springe for livet, da en Gate Gourmet lastbil i høj fart kørte ind i mængden, oplyser IUF.
De strejkendes fagforbund, NGG, og den tyske fagbevægelse har erklæret sin fulde støtte til strejken.
Gate Gourmet er ude i et generelt forsøg på at knægte arbejdernes organisering, vurderer Ken Fischer, tillidsmand på LSG Sky Chefs i Københavns Lufthavn Kastrup.
-Så vidt jeg kan se, er der slet ingen kommunikation mellem arbejdsgivere og ansatte i Gate Gourmet. De har valgt den hårde linje i en tid, hvor brancen er presset, siger Ken Fischer.
Han fortæller, at LSG i Tyskland lige nu kommer med hårde krav i forhandlinger med de ansatte. De to selskaber er førende inden for flymad og slås om markedet på verdensplan.
-LSG vil sætte arbejdstiden op og lønnen ned og lave særlige vilkår for nyansatte i Tyskland. Det hænger formentlig også sammen med konflikten hos Gate Gourmet, siger Ken Fischer, der dog vurderer, at LSG har en langt bedre dialog med faglige organisationer end Gate Gourmet.
Kræver formue af forbund
De to firmaer er under pres, fordi verdens flyselskaber sparer på maden til passagerne i den skærpede konkurrence.
Nedgangen i flytrafikken efter 11. september 2001 præger stadig branchen, selv om flyselskaberne så småt er begyndt at tjene gode penge igen.
I august og september var Gate Gourmet ude i en voldsom konflikt med ansatte i Heathrow Lufthavn i London. Selskabet fyrede 667 arbejdere midt i august, hvilket resulterede, at over 1000 ansatte nedlagde arbejdet.
Konflikten endte i et kompromis, hvos de fyrede fik deres job tilbage eller en erstatning.
Efterfølgende har British Airways forlangt ikke mindre end 45 millioner pund (491 millioner kroner) af det britiske specialarbejderforbund, Transport & General Workers Union som erstatning for strejken, der holdt 100.000 passagerer på jorden. Flyselskabet mener, at forbundets formand opfordrede til strejken.
(Arbejderen.dk 30/11)

 

Sterlings julegave til de rejselystne


Europa til lavpris:100.000 Sterling-flybilletter til 20,- pr. stk. plus skatter og afgifter er Sterlings juletilbud til alle rejselystne skandinaver.
Budskabet fra Sterling er kort og præcist, når de den 29. november lancerer kampagnen ”100.000 billetter til alle destinationer for en tyver!”. Tilbuddet til skandinaverne gælder fra midnat mandag til midnat fredag den 2. december 2005, og rejseperioden er 1. december 2005 til 5. marts 2006. Billetterne bookes på www.sterling.dk
"Vi er skandinavernes lavprisselskab, og det skal vi blive ved med at bevise," siger Sterlings Kommunikationsdirektør Niels Brix. ”En af måderne at bevise dette på er ved at tilbyde 100.000 rejser til salg for en tyver, kunderne betaler skatter og afgifter, og vi får en tyver!”. ”Det er selvsagt ikke noget vi bliver rige af”, fortsætter Niels Brix ”men det er lavsæson og flyene flyver jo stadig, og så kan vi lige så godt give så mange som muligt en mulighed for at komme en tur ud i Europa.”
(Sterling.dk 23/11)




Terroralarm mod Sterling-fly

Tre marokkanske mand blev lørdag anholdt i Malaga efter falsk bombetrussel mod Sterling-fly. De tre var passagerer på flyet fra Stockholm.
”Min kammerat har en bombe på sig,” sagde en af de tre til Sterlings kabinepersonale. Så da Boeing 737’eren fra Sterling landede lørdag formiddag i Malaga stod politiet klar. De tre marokkanere på 20 til 25 år blev taget til forhør af politiet, oplyser expressen.se.
De ca. 100 passagerer på flyet blev først informeret om det passerede efter landing, oplyser Sterlings kommunikationsdirektør, Niels Brix, til den svenske avis.
(Takeoff 28/11)
 

 

Vil have fat i mere chartertrafik

I løbet af to år skal SAS øge omsætningen på charter med 40 procent
SAS Danmark skruer nu op for blusset og satser hårdere på markedet for charterrejser. Dermed bevæger SAS sig for alvor ind på Sterling’s kerneområde og skærper således konkurrencen til det islandsk ejede lavprisselskab.
I løbet af de kommende to år skal omsætningen øges med 40 procent til omkring 1,7 milliarder kroner. ”Chartermarkedet er en niche, men en rigtig god niche, som vi nu går mere seriøst ind i,” siger den administrerende direktør for SAS Danmark, Susanne Larsen. ”Tidligere har vi taget en sæson ad gangen. Nu er vi klar til at indgå længerevarende kontrakter,” forklarer hun.
Næste sommer, hvor der flyves 222.000 passagerer for rejsearrangørerne Apollo, Atlantis Rejser, Star Tour og Århus Charter, afsættes to fly på fuld tid til chartertrafikken, og derudover sælges også charterbilletter på de traditionelle ruter.
(Børsen 18.11.2005)

 

 

SAS Ground Handling under pres

SAS Danmark har indhentet tilbud på bagage- og passagerhåndtering, og det har sat SAS Ground Handling Services under kraftigt pres
SAS Danmark har indhentet tilbud hos andre bagage- og passagerhåndteringsselskaber og dermed sat koncernens eget SAS Ground Handling Services (SGS) under meget hårdt pres.
Selv om både SAS Danmark og SGS er en del af samme koncern, så er selskabernes fortsatte samarbejde ikke nødvendigvis givet.
Ved at indhente tilbud på bagage- og passagerhåndtering fra flere eksterne leverandører har SAS Danmark sat SGS under hårdt pres.
I SAS Danmark henviser man til, at SAS-koncernen for et par år siden blev opdelt i 13 forskellige selskaber, og at det derfor er naturligt for de enkelte selskaber at udsætte de interne leverandører for konkurrence udefra.
SAS Danmark ventes at beslutte sig i slutningen af december.
(Stand By 14/11)
 

 

Sterling-personale i intern strid

Sterlings køb af Maersk Air har udløst en eskalerende konflikt mellem de to flyselskabers kabinepersonale
En intern strid mellem to af de største medarbejdergrupper er spidset yderligere til efter Sterlings køb af Maersk Air. Kabinepersonalet fra de to flyselskaber har så svært ved at finde fælles fodslag, at det kan gå ud over den service, flykunderne tilbydes, og hele Sterlings plan om at skabe en ny stærk lavprisgigant inden udgangen af 2006, mener de tidligere Maersk-folk.
Derfor efterlyses indgriben fra Sterling-ledelsen for at bremse risikoen for en årelang konflikt. Men det afviser kommunikationsdirektør Niels Brix, der også er ansvarlig for personalet.
”Det er på ingen måde ledelsens opgave at involvere sig i fagpolitiske diskussioner eller organisatoriske drøftelser. Det er op til de to grupper at finde en løsning,” siger han til Børsen.
Han tror ikke på, at striden skader Sterlings daglige drift og kundeforhold.
Ved Sterlings køb af Maersk Air i september blev Maersk-folkenes overenskomster sagt op. De cirka 350 ansatte fra Maersk Airs kabinegruppe skal med i Sterlings overenskomst, men det har skabt uenighed på to punkter: Dels håndteringen af anciennitet, hvor Maersk-folkene frygter at blive stillet ringere end Sterlings stewardesser, dels håndteringen af indflydelse, hvor man ikke kan blive enige om at danne en fælles medarbejderforening.
(Børsen 14/11)

 




Sterling indgår aftale med Bravo Tours

Europa til lavpris: Sterling har indgået kontrakt med Bravo Tours. Dermed bliver lavprisselskabet førende på charter-området
Sterling og Bravo Tours har indgået en aftale om ca. 120.000 sæder, gældende for perioden april-oktober 2006. Værdien af aftalen ligger pænt over de 100 MDKK, og dermed bliver Bravo Tours Sterlings næststørste kunde, når det gælder charter-flyvning.
“Vi er naturligvis stolte over, at Bravo Tours har valgt Sterling som partner, hvilket betyder, at Sterling nu er førende på charter-området," siger Sterlings Kommunikationsdirektør Niels Brix. ”I forvejen har Sterling charter-aftaler med tour operatører som Star Tour, Falk-Lauritsen Rejser, Sun Tours, Dansk Folkeferie og Atlantis Rejser.”
Bravo Tours bruger Sterling til alle elleve charter-destinationer. De fem største rejsemål for sommeren ‘06 for Bravo Tours er Alanya i Tyrkiet, Azorerne, Golden Sands i Bulgarien, Chania på Kreta samt Mallorca. Aftalen holder i gennemsnit mere end et af Sterlings fly i luften i hele aftaleperioden.
For Bravo Tours er det den hidtil største kontrakt, der er indgået med et flyselskab. “Vi har arbejdet sammen med det gamle Maersk Air i mange år, og vi glæder os til at videreføre det gode samarbejde og til at sende vore gæster på ferie med det ny Sterling,” siger Peder Hornshøj, administrerende direktør i Bravo Tours. “Sterling er kendt for at have stolte traditioner som danskernes foretrukne charterflyselskab gennem tiderne.”
(sterling.dk 11/11)
 


Undersøgelse: Service vigtigere end lavpris

Flyselskaberne skal rette fokus mod service og sikkerhed i stedet for mod lavpris, konkluderer ny undersøgelse
Det er analysvrksomheden Relation-Lab, som i telefoninterviews har forsøgt at kortlægge de flyrejsendes holdninger til, hvad luftfartsselskaberne bør prioritere højest i deres produktudvikling og markedsføring. Og undersøgelsens konklusioner er overraskende. Således viser det sig, at det store flertal af flyrejsende sætter service og sikkerhed ombord højt på listen over, hvordan de vurderer tilfredsheden med en flyrejse. ”Man må gøre en dyd ud af det man er god til, og rent faktisk udarbejde produktet ud fra kundebehovet” fastslår analysevirksomhedens direktør, Charlotte Wandorf.
Ifølge den nye undersøgelse er det begrebet ”Value for money”, som kunderne er mest fokuseret på, og hvis man derfor sælger et ”tomt” produkt, vil man i stigende grad mærke kundernes utilfredshed, uanset prisen, vurderer analysefirmaet. ”Det har været helt rigtigt af flyselskaberne at sætte priserne ned, for de nåede et unaturligt højt leje. Men service skal stadig være omdrejningspunktet, og man bliver nødt til at genindføre nogle af de ting, som man har prøvet før, så som mad ved gaten” konkluderer Charlotte Wandorf.
(Berlingske Business Travel d. 07.11.2005)
 

 


Stadig flere passagerer og endelig lille stigning i transit

Det samlede antal flypassagerer i Københavns Lufthavn er i oktober måned steget med i alt 140.247 passagerer (+8,2%) sammenlignet med oktober 2004.
Fordeling af afgående passagerer:
Antallet af lokalt afgående passagerer steg med 68.762 passagerer (+12,8%).
Antallet af transfer/transit passagerer steg med 1.801 passagerer (+0,6%).
Internationale passagerer:
Antallet af internationale rutepassagerer steg med 116.173 passagerer (+7,9%), mens antallet af internationale charterrejsende steg med 13.035 passagerer (+13,4%).
Således er det totale antal internationale flypassagerer steget med 129.372 passagerer (+8,2%).
DSB problemer?
Det totale antal indenrigspassagerer viser en stigning på 10.875 passagerer (+7,6%) i forhold til samme måned i 2004. Det kan måske skyldes de mange problemer der har været med nedslidte skinner, og de forsinkelser det har givet specielt på trafikken til/fra Fyn og Jylland.
Operationer og startvægt:
Det totale antal starter og landinger er i oktober 2005 faldet med 350 operationer (1,5%), mens tonnagen viser et fald på 2.080 tons (0,3%) i forhold til samme periode året før.
(CPH og 3F Kastrup 07/11)

 

 

Overvinder rejsekrise

fter mange nedjusteringer ser MyTravel-koncernen optimistisk på fremtiden
I går offentliggjorde MyTravel-koncernen i London sin trading update, som er en foreløbig melding om situationen et par måneder før regnskabsårets slutning. Og efter talrige nedjusteringer ser koncernen nu lysere på fremtiden.
Koncerndirektør i MyTravel Nordic, Svend Erik Nielsen, er godt tilfreds og kan konstatere, at nok ligger salget af vinterdestinationer en smule under sidste års niveau, men at det er steget i løbet af de senere måneder, fortrinsvis i Danmark og i Finland.
"Det synes som om, at folk bestiller deres rejse tættere og tættere på afrejsetidspunktet," siger Svend Erik Nielsen, der mener, at det her spiller ind, at flere og flere booker over internettet.
(Børsen 02.11.2005)

 


Uenighed om lufthavnsafgifter

Sterling og de øvrige større flyselskaber kræver betænkningstid
Efter at have forhandlet en aftale på plads med den største kunde, SAS, havde Københavns Lufthavne håbet, at de øvrige selskaber ville tilslutte sig og acceptere samme betingelser hurtigt. Dermed skulle en treårig aftale være på plads.
Sådan bliver det dog næppe. Sterling er skuffet over udspillet, og der skal helt andre tal på bordet, lyder det fra lavprisselskabet.
”Vi er utilfredse med to ting primært. Dels at lufthavnen først nu indkalder os til forhandlinger, efter at man først har forhandlet sig på plads med SAS. Dels at indholdet i aftalen ikke er godt nok,” siger kommunikationsdirektør i Sterling, Niels Brix. ”
Hos Københavns Lufthavne havde chefforhandler, økonomidirektør Torben Thyregod, håbet, at de øvrige selskaber vil acceptere planen. ”Fi friholder selskaberne for stigende omkostninger de næste tre år. Det svarer til besparelser på mellem 60 og 70 millioner kroner.”
(Berlingske Tidende og Børsen 02.11.2005)
 

 


Thai opgraderer komfort ud af København

Thai Airways havde i går eftermiddags premiere på den nye tirsdagsafgang fra København til Bangkok, og selskabet kunne samtidig præsentere sine gæster for betydelige opgraderinger af komforten ombord.
Således får rejsende på selskabets business class fremover egne videoskærme i sæderne, som i øvrigt nu kan lægges helt ned. Thai har samtidig installeret skillevægge mellem sæderne, så passagererne kan sove i deres eget ”rum”, adskilt fra sidemanden. Også på selskabets Premium Economy Class er der indført videoskærme i hvert enkelt sæde, og samtidig er samtlige fodstøtter udskiftet for at øge siddekomforten.
Endelig er det blevet bedre plads til Thai-passagererne på de to klasser. På business class er sædeafstanden – den såkaldte Pitch – øget fra 62 til 85 tommer, mens rejsende på Premium Economy får ni tommers bedre plads, så pitchen kommer op på 49 tommer.
Billetpriserne på de to klasser er derimod uforandrede, og ifølge salgschef for Thai Airways i København, Flemming Sonne, har introduktionen af den nye Premium Economy Class været et scoop for selskabet: ”Efter at vi lancerede Premium Economy produktet i foråret har efterspørgslen haft en næsten lodret opadgående kurve, og betydet at belægningen på både Royal Silk (business class) og Premium Economy er langt bedre end tidligere” siger han. Flemming Sonne tilføjer, at de forbedringer, der fra vintersæsonens start kommer danske passagerer til gode også ventes indført på Thai’s svenske afgange. Hvornår det sker, er endnu ikke klart.
(Standby 2/11)
 

 


Overtager Sterlings fragtkapacitet

Tilfører omkring 30.000 tons ekstra kapacitet til SAS Cargo’s europæiske rutenetværk
Som led i SAS Cargo’s strategi om at kunne tilbyde kunderne mere kapacitet til relevante markeder har selskabet i går aftes underskrevet en aftale med Sterling Airlines om, at SAS Cargo overtager al fragtkapacitet på Sterling’s fly.
Det tilfører årligt omkring 30.000 tons ekstra kapacitet til SAS Cargo’s europæiske rutenet, og med Sterling’s 30 fly, som dagligt flyver til 80 destinationer inden for Europa, får SAS Cargo yderligere muligheder for nuværende vigtige markeder samtidig med, at et antal nye destinationer bliver tilføjet.
Hos Sterling glæder den administrerende direktør, Almar Örn Hilmarsson sig over aftalen: ”Vi er meget glade for denne aftale, som jeg er overbevist om, at begge parter vil kunne drage fordel af. Transport af fragt er SAS Cargo’s kerneforretning, men ikke Sterling’s. Vores fokus er på transport af passagerer – både faste ruter og charter,” siger han.
(Standby 2/11)

 
 


Macquaire kræver rationaliseringer

3F Kastrup har forhørt sig hos vores australske fagforeningsforbindelser om hvilken oplevelse, de har haft efter Macquaire opkøbte Sydney lufthavn.
Her er den første information vi har modtaget fra kolleger i Australien:
Da Macquaire opkøbte Sydney lufthavn iværksatte de umiddelbart besparelsesplaner:
Rengøring af lufthavnen blev straks nedprioriteret.
Færre toiletrengøringer pr. dag, inkl. bortrationalisering af toiletrens!
De havde virkelig øksen fremme
De forhandlede løn- og ansættelsesvilkår med fagforeningerne, samtidig med at de forsøgte at reducere antallet af medarbejderne med 40% uden om fagforeningen.
De fravalgte så mange arbejdsområder som muligt.
Deres opfattelse af ”core business” (kerneaktiviteter) er:
Bilparkering, butikker og afgifter fra flytrafik.
Det skal afslutningsvis oplyses, at afdelingen ikke har tænkt sig at sælge vores (lille) aktiepost i Københavns Lufthavn A/S.
(Kilde: 3F Kastrup 01.11.05)

 

 

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu