Branche News Marts

 

 

 

Sterling får nyt 737-fly

I går ankom Sterlings nyeste fly fra Boeing fabrikken i Seattle i USA
Lavprisselskabet Sterling modtog i går det første af i alt tre nye fly af typen Boeing 737-700, direkte fra fabrikken i Seattle, USA. De nye fly skal erstatte to ældre Boeing 737-800 maskiner, som leveres tilbage ti leasingselskabet.
”Dette er en del af vores overordnede vækststrategi, der skal gøre os til Skandinaviens ledende lavpris flyselskab” siger Sterlings administrerende direktør Almar Örn Hilmarsson, og fortsætter ”desuden skal vores flådeudvidelse ses i lyset af vores miljøstrategi, der indeholder fokus på at flyve så nye fly som muligt, for at opnå den mest miljøvenlige produktion. Nye fly forurener mindre end ældre fly, og desuden er der bedre økonomi i at flyve dem frem for ældre fly, da de kræver mindre vedligeholdelse”
Flyet er rødt, som Sterlings logo farve, og har den nye website adresse www.sterling.eu malet med store bogstaver hen af siden.
(Standby 30/3)

 

 
Sikkerhedsvagter checker kvinders bryster

Kvinderne føler sig gået for nær. "Men det er nødvendigt" siger SLV
”Vi får fem mundtlige klager om dagen fra kvinder, der føler at vi går for tæt på”. Sådan siger underdirektør i Københavns Lufthavne A/S, Mogens Kornbo. Baggrunden er, at bøjle-BHer får alarmen til at gå i gang, når de kvindelige passagerer passerer security check-point. Og ved den efterfølgende kontrol er det procedure, at sikkerhedsvagterne skal føre fingrene under brysterne, langs BHens bøjlekant, for at sikre at der ikke er andre skjulte våben.
Ifølge Statens Luftfartsvæsen er kontrollen helt nødvendig. ”Sikkerhedsfolkene skal simpelthen mærke efter med hænderne, om passagerer har våben under tøjet. Tænk hvis kvinder kunne smigle håndgranater mellem brysterne, fordi vi ikke checkede” siger SLV’s informationschef, Thorbjørn Ancher.
(Standby 30/3)


 

 Bravo Tours også direkte til Phuket

Fra begyndelsen af november får Bravo Tours eget ugentligt direkte charterfly fra København til Phuket.
Der flyves direkte fra København til Thailands største ø, Phuket, med en Boeing 767 fra Primera Air, som også ejes af Bravos islandske moderselskab, Primera Travel Group. Phuket forventer op mod 90.000 danske gæster næste vinter.
Adm. direktør, Peder Hornshøj fra Bravo Tours, sagde torsdag til Take Off, at Bravo i forvejen har Thailand på menukortet, gæsterne flyver med Thai Airways og derfra til en række destinationer, dog ikke Phuket.
Der bliver 273 pladser på Boeing 767-flyet; pladserne deles med Solresor i Sverige, også fra Northern Travel.
Bravo Tours forventer 125.000 gæster i år – heraf rejser de 85 % indenfor Europa.
Primera-gruppen er ifølge egne oplysninger Nordens fjerdestørste charterrejsekoncern. Den består foruden Bravo og Solresor af norske Solia, Lomamatkat og Matka Vekka i Finland samt Heimsferdir og Terra Nova i Island.
Udover at være adm. direktør for Bravo er Peder Hornshøj i koncernledergruppen, der har den islandske ejer, Andri Ingolfsson, for bordenden, mens Bravo Tours’ anden tidligere ejer, Henrik Søndergaard, er ansvarlig for hele koncernens destinationsdrift.
(Takeoff 30/3)

 

 
Sterling skifter navn

I hvert fald på siden af selskabets fly. Det nyeste landede i går direkte fra Boeing – nu står der ikke Sterling.dk på flyet, men Sterling.EU
”Ja, vi skifter en slags efternavn – og det har taget tid at få tilladelse til .EU; men det signalerer, at vi satser mere på resten af Europa,” sagde Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, tidligere på ugen til Take Off.
Efter Sterling er begyndt at flyve svensk indenrigs – i kølvandet på svenske FlyMe’s kollaps tidligere på måneden - er nu over halvdelen af Sterlings produktion uden for Danmark.
”I første omgang flyver vi kun svensk indenrigs mellem Stockholm og Gøteborg, men vi kigger også på ruter fra Stockholm til nordsvenske Umeå og Luleå,” siger Stefan Vilner.
Faktisk flyver Sterling ikke selv Stockholm – Gøteborg – det gør dets indchartrede familiemedlem, det britiske charterselskab Astreaus. Begge er med i Northern Travel Holding fra Island, som bl.a. også ejer Iceland Express og Hekla Tours.
Den fabriksnye Boeing 737-700, som torsdag kom til Sterling i Københavns Lufthavn, er første af tre af denne type. De erstatter to lidt større Boeing 737-800, som returnerer til deres ejere, et leasingselskab.
Sterling havde sidste år 4,2 mio. passagerer, heraf var en million chartergæster.
(Takeoff 30/3)

 

 

Charterfly sikkerhedslandet i Bangkok

214 danske rejsende standet
Et charterfly fra Tyrkiet Eksperten måtte i går aftes vende om og foretage en sikkerhedslanding i Bangkok Lufthavn, rapporterer TV2 Nyhederne. Flyet afventer nu en reservedel, der er sendt med SAS til Thailand.
Tyrkiet Eksperten kan ikke på nuværende tidspunkt oplyse, hvornår de 214 danske passagerer kan komme med flyet hjem. Foreløbig er de alle indkvarteret på hoteller i den thailandske hovedstad. Bureauet regner dog med, at de ferierejsende vil være på vej hjem til Danmark indenfor et døgn.
Flyet afgik i går aftes kl. 23 lokal tid, men måtte efter en times flyvning returnere, da piloterne konstaterede en teknisk fejl.
(Standby 29/3)

 

 

 Benzinstrejke afblæst i Københavns Lufthavn

Torsdag morgen genoptog chaufførerne i lufthavnens benzinselskaber arbejdet. Flytrafikken er normaliseret.
De 67 strejkende benzinselskabschauffører, der tirsdag eftermiddag nedlagde arbejdet i protest mod de sammenbrudte overenskomstforhandlinger, besluttede torsdag morgen at afbryde strejken i Københavns Lufthavn.
Konflikten førte tirsdag aften til en række forsinkelser og aflysninger, mens trafikken i lufthavnen allerede onsdag stort set forløb gnidningsløst.
Underdirektør Mogens Kornbo fra Københavns Lufthavn siger til Ritzau, at situationen torsdag morgen er helt normal. Kun omkring 10 ud af cirka i alt 800 afgange og ankomster onsdag var berørt af konflikten.
”Benzinselskabernes ledende personale har haft tanket nogle fly, og flyselskaberne har tanket andre steder i Europa,” siger Mogens Kornbo.
Til Ritzau siger Tom Jensen, tillidsmand for benzinchaufførerne, at de nu håber at få gang i forhandlingerne om ny overenskomst mellem fagforbundet 3F og Benzin- og Oliebranchens Arbejdsgiverforening.
(Takeoff 29/3)


 

Normal trafik i Kastrup

Arbejdsnedlæggelsen blandt benzinchaufførerne har kun medført en enkelt aflysning
Københavns Lufthavn melder her til formiddag om en normal trafikafvikling, bortset fra en enkelt aflysning, som følge af benzinchaufførernes ulovlige arbejdsnedlæggelse. Ifølge underdirektør Mogens Kornbo er der dog en vis sandsynlighed for forsinkelser resten af dagen. Chaufførerne holdt i morges fagligt møde, og har besluttet at fortsætte strejken.
Benzinchaufførerne strejker for at vise deres utilfredshed med de sammenbrudte forhandlinger med arbejdsgiverne i benzin- og oliebranchen.
(Standby 28/3)

 

 

 Strejke i Københavns Lufthavn

Chaufførerne hos benzinselskaberne har nedlagt arbejdet. Der forventes forsinkelser og aflysninger. Situationen forventes tidligst normaliseret onsdag morgen.
På grund af en arbejdsnedlæggelse blandt Benzinselskabernes chauffører kan der forekomme uregelmæssigheder i form af forsinkelser og aflysninger da tankning af fly ikke er muligt i Københavns Lufthavn.
(Takeoff 27/3)

 

 

 Toldfrit salg i krise efter nye bagageregler

Europæiske flyrejsende dropper toldfrie varer af frygt for at få dem konfiskeret. Krisen lurer også i Danmark, frygter branchen.
Ifølge brancheorganisationen European Travel Retail Council, ETRC, er salget faldet med 40 procent i flere store europæiske lufthavne, siden der blev indført nye stramme sikkerhedsregler i november 2006, skriver Politiken.
Reglerne har betydet, at der hver dag konfiskeres tonsvis af toldfrie varer i verdens lufthavne.
»Industrien er meget bekymret over den store forvirring blandt passagererne. Det er blevet så slemt, at passagerer, der har lov at købe toldfrit, afholder sig fra det, fordi de frygter, at det bliver konfiskeret«, siger generalsekretær Keith Spinks fra ERTC til Dagbladet Børsen.
(Takeoff 27/3)

 

   

SAS Danmark klar med forbedringer og nye ruter

I morgen, tirsdag, træder en række forbedringer i kraft hos SAS – bl.a. er der nu mad på de skandinaviske flyvninger; SAS ændrer delvist prisstruktur.
"Vi har fulgt kundernes opfordringer. Det betyder f.eks. øget komfort på Business, ekstra fordele på Economy Extra og mulighed for at ændre afrejsetidspunkt og -dato på Economy. Og så der er nye retter på menuen over hele linien," siger adm. direktør i SAS Danmark, Susanne Larsen.
På hjemmesiden sas.dk/forbedringer er detaljer om produktforbedringer.
SAS får i forbindelse med sommerprogrammet to nye ruter og udvidelser på eksisterende. Disse er omtalt i marts-udgaven af Take Off – og var nævnt på vor hjemmeside i fredags.
De to nye ruter er København – Pristina, ruten åbner på lørdag og flyves hver lørdag til Pristina, hovedstad i Serbiens Kosovo-provins.
Og fra maj til september får SAS Danmark en sommerrute Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord).
En udvidelse hos SAS Danmark, som først blev klar efter Take Off var gået i trykken, er, at SAS fra maj også får en lørdagsafgang mellem København og Skt. Petersborg.
SAS Danmark ændrer også fra i morgen sin prisstruktur i Europa - samt på oversøiske destinationer fra 3. april,.
I Europa indføres B-klasse som Economy Extra, mens
J-klassen forsvinder fra Business klasserne.
På SAS’ oversøiske ruter ændres prisstrukturen på alle klasser – men det skulle ikke umiddelbart betyde prisstigninger, oplyser Billetkontoret. Som led i ændringerne bortfalder midweek- og weekend- reglerne.
(Takeoff 26/3)

 

 

Thor P. vil ikke sælge SAS
Finansminister afviser salgstanker
Den danske stat har ingen planer om at sælge ud af sin 14,3 % store aktiebeholdning i SAS. Til nyhedsbureauet reuters siger finansminister Thor Pedersen,  at SAS har ”glimrende muligheder for at overleve den nuværende konkurrencesituation med en ny direktør, der har en klar strategi for at sikre selskabets fremtid”.
Den danske finansministers udmelding kommer ovenpå en melding fra den svenske regering tidligere i denne måned, om at Sverige overvejer et fremtidigt salg af sin aktiepost i SAS.
(Standby 23/3)

 

 

 

SAS-strejke koster 20 mio. kr.


Kommunikationsdirektør vurderer, at et skrammet image er det værste ved strejken
Formiddagens kortvarige strejke bliver dyr for selskabet. På de omkring fire timer strejken varede, nåede selskabet at aflyse 94 flyafgange, og det vurderes at ville koste flyselskabet i omegnen af 20 mio. kr.
”Vi har ikke gjort regnskabet endeligt op, men det værste ved en overenskomststridig strejke som den her, er at den giver ridser i vores image, og går ud over kundernes tillid”.
(Standby 21/3)
SAS Kabinepersonale i arbejde igen
92 flyafgange aflyst og SAS venter forsinkelser resten af dagen
Efter at have nedlagt arbejdet fra morgenstunden i dag onsdag, genoptog kabinepersonalet i SAS her til formiddag arbejdet. Det bekræfter kabinemedarbejdernes formand, Verner Lundtoft Jensen, overfor Ritzau.
SAS har måttet aflyse foreløbig 92 flyafgange, og venter forsinkelser resten af dagen.
(Standby 21/3)



 

 


SAS aflyser 83 flyafgange


Overenskomststridig arbejdsnedlæggelse hos kabinepersonalet koster dyrt
Efter at SAS i morges blev ramt af en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse blandt selskabets 1.600 danske kabinemedarbejdere, har selskabet nu aflyst foreløbig 83 flyafgange i dag. Ifølge flyselskabets pressechef, Jens Langergaard, kan flere aflysninger komme til, med mindre strejken ophører hurtigt.
"Der er tale om en klar overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, hvor en lille hård kerne af kabineansatte forhindrer andre i at gå på arbejde," siger Langergaard til Børsens Nyhedstjeneste. Han håber på en afklaring af, hvorvidt strejken fortsætter, inden kl. 10 til formiddag.
SAS har bedt kabinepersonalets formand, Verner Lundtoft Jensen, om at sikre, at den ulovlige strejke bringes til ophør omgående, men der er usikkerhed om, hvorvidt Lundtoft Jensen efterkommer opfordringen. Ifølge nogle nyhedstjenester er han i lufthavnen nu, i gang med at overtale sine kolleger til at gå i arbejde. Men andre medier melder, at fagforeningsformanden slet ikke kan træffes; Han sover efter mange timers forhandlinger i Forligsinstitutionen, hedder det.
(Standby 21/3)

 

 

 


SAS strejkeramt fra morgenstunden i dag


1.600 kabinemedarbejdere har nedlagt arbejdet
SAS blev fra morgenstunden i dag ramt af en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse blandt kabinemedarbejderne i Kastrup.
Strejken er et resultat af, at SS og kabinemedarbejderne i går blev sendt hjem efter resultatløse drøftelser i Forligsinstitutionen. Der er indkaldt til nye forhandlinger torsdag kl. 17.
”Der er tale om en overenskomststridig strejke, og vi håber meget, at formanden for kabinepersonalet kan få sine medlemmer til at gå i arbejde med det samme, siger pressechef Jens Langergaard fra SAS til DR Nyheder. Han tilføjer, at strejken vil komme til at medføre forsinkelser i dagens trafikprogram, men at han håber strejken bliver kortvarig, så alle fly kan komme på vingerne.
Formanden for kabinemedarbejderne, Verner Lundtoft Jensen, var her til morgen på vej til lufthavnen i Kastrup for at overtale sine kolleger til at genoptage arbejdet. Han siger til RB-Børsen, at han vil forsøge at gyde olie på vandene og få løst op for den overenskomststridige strejke så hurtigt som muligt.
(Standby 21/3)

 

 

 


Mindre overskud i Star Tour


Resultat lidt under 2005 niveau, men stadig blandt branchens bedste

Charterarrangøren Star Tour præsterede et overskud i Danmark på 93,5 mio. kr. sidste år, baseret på en omsætning på 873 mio. kr. Overskuddet er noget mindre end i 2005, hvor bureauet hentede 102 mio. kr. hjem til ejerne, TUI. Det er først og fremmest Muhammed-krisen i firåret 2006, der får skylden for det mindre overskud. Ifølge salgsdirektør Stig Elling betød krisen, at Star Tour måtte annullere op mod 10.000 rejser til Egypten, Marokko og Tyrkiet.

Til gengæld har Star Tour haft succes med salget af oversøiske rejser. Nysatsningen Kap Verde var udsolgt på under en måned, og også rejser til Østen sælger godt.

På skandinavisk plan hentede Star Tour/Fritidsresor et overskud på i alt 430 mio. kr. hjem til TUI, der i går blev fusioneret med first Choice.
(Standby 20/3)


 

 


MyTravel Airways flyver stadig flere på langruter


Mens MyTravel Airways denne vinter flyver 63.300 skandinaver til Thailand, bliver det næste vinter ca. 78.500. Selskabet får også nye langruter til Sydafrika, Kenya og USA.
Cape Town, Mombasa og Las Vegas bliver næste vinter nye destinationer for MyTravel Airways. Begge ruter starter i Stockholm og flyver via København til Afrika og via Oslo til Las Vegas.
De mange ekstra flyvninger til Thailand samt til Afrika og USA betyder lidt færre flyvninger om vinteren til De kanariske Øer.
MyTravel Airways flyver denne vinter dagligt til Bangkok eller Phuket, fra efteråret bliver der ni ugentlige afgange og Krabi i Sydthailand kobles på rutenettet.
”I denne vinter flyver vi ca. 63.300 skandinaver til Thailand. Til vinter øger vi til ca. 78.500. Vor Thailand-produktion vil derefter udgøre ca. 6 % af vor samlede produktion. Selv om udbuddet af oversøiske flyrejser vokser markant, vil antallet af flysæder til De kanariske Øer udgøre over 65 % af vor vinterproduktion,” siger direktør i MyTravel Airways, Tom Clausen.
Fra Danmark flyver MyTravel Airways til Phuket, Goa og Cape Town i Sydafrika, mens Las Vegas beflyves fra både Oslo og Stockholm. Sidstnævnte by får også glæde af Mombasa-afgangen.
(Takeoff 20/3)

 

 


TUI og First Choice fusioneres


Den sammenlagte rejsegigant får navnet TUI Travel Plc og en omsætning på ca. 130 mia. kr.
Tyske TUI, som i Skandinavien ejer Star Tour koncernen, slås sammen med engelske First Choice, der i Skandinavien bl.a. ejer charterarrangøren Nazar og MyPlanet. Ved sammenlægningen skabes en europæisk rejsegigant med en årlig omsætning på forventet lidt over 130 mia. kr. Dermed er TUI Travel Plc større end det fusionerede MyTravel/Thomas Cook, der ventes at nå en årsomsætning på ca. 90 mia. kr.
Fusionen ventes gennemført i løbet af det sene efterår i år, og ejerskabet bliver 51 % til de hidtidige TUI-aktionærer, mens First Choice aktionærerne deler de resterende 49 % af aktierne. Hovedsædet bliver dog placeret i London.
Det er voksende konkurrence, der får de støre aktører i den internationale rejseindustri til at søge sammen i større enheder, og efter sidste måneds offentliggørelse af fusionen mellem MyTravel og Thomas Cook havde mange ventet, at TUI og First Choice ville følge efter med en fusion, i løbet af kort tid.
(Standby 19/3)

 

 


SAS-formand får lønforhøjelse


10 % mere i lønningsposen til flyselskabets bestyrelsesformand, som formentlig også næste år hedder Egil Mycklebust
Når SAS holder generalforsamling den 17. april i år, vil bestyrelsesformanden sandsynligvis kunne glæde sig over, at aktionærerne bevilger ham en lønforhøjelse på 10 %. Dermed kommer honoraret til bestyrelsesformanden op på godt 480.000 kr., skriver Børsen.dk i dag.
Ifølge netavisen stiller den nuværende formand, Egil Mycklebust op til formandsvalget igen, og det ventes sikkert, at han genvælges til sin syvende etårs periode som formand. Næstformanden i SAS-bestyrelsen, svenskeren Jacob Wallenberg, får et honorar på 321.000 danske kr., mens de resterende fem aktionærvalgte bestyrelsesmedlemmer hver bliver honoreret med 241.000 kr. Til gengæld er honoraret til de medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer mere beskedent. De får et ”studietillæg” på 800 kr., og dertil 2.800 kr. for hvert bestyrelsesmøde, de deltager i, skriver Børsen i dag.
(Standby 19/3)


 


SAS-strejke udskudt


Forligsmanden udsatte i går den varslede konflikt fra kabinepersonalet med to uger
Forligsmand Asbjørn Jensen valgte i går at udskyde den varslede strejke blandt 1.600 kabinemedarbejdere i SAS Danmark med 14 dage. Det skete, efter at kabinemedarbejdernes fagforening, CAU, havde varslet strejke fra den 20. marts.
Efter udsættelsen kan strejken tidligst træde i kraft den 3. april, men forligsmanden har mulighed for at udsætte strejken i endnu 14 dage, hvis han vurderer, at der er mulighed for at nå til et forhandlingsresultat mellem parterne.
Forhandlingerne mellem ledelsen og kabinemedarbejderne i SAS om en ny overenskomst brød sammen i søndags. Formanden for CAU, Verner Lundtoft Jensen, er ikke overrasket over Forligsmandens udsættelse og siger til Ritzau, at man nu må vente på at blive indkaldt til nye forhandlinger.
(Standby 14/3)
 

 

 


Sterlingejer vil købe FlyMe


Palmi Haraldsson siger til svensk presse, at han har givet tilbud på kundekartotek og hjemmeside, men absolut ikke på mere.
"Jeg kan ikke forestille mig, at nogen vil givet et tilbud om at overtage svenske FlyMe. Det kræver et stort kapitalbehov, og hvad er det egentlig man investerer i ?" spørger Palmi Haraldsson, medejer af Sterling-gruppen og tidligere investor i FlyMe.
"Jeg har givet tilbud til konkursforvalteren på kundekartotek og hjemmeside,og så må vise, hvad resultatet bliver," fortsætter han.
Der kan næppe være tvivl om, at begge dele skal bruges til at føre Sterling endnu kraftigere ind på det svenske marked.
(Takeoff14/3)

 

 


Lufthansa på vej mod ny indtjeningsrekord
Tyske Lufthansa tjente 77 % mere sidste år, og fremgangen fortsætter i 2007
Lufthansa, der er Europas næststørste flyselskab, havde sidste år en fremgang i indtjeningen på 767 % zil 803 mio. Euro. Koncernchef Wolfgang Mayrhuber siger, at der er fuldstændig kontrol over omkostningerne, at indtægterne stiger og at man derfor regner med at passere 1 mia. Euro i indtjening senest i 2008.
Lufthansa omsatte sidste år 19,8 mia. Euro, hvilket stort set svarede til analytikernes forventninger. Selskabet planlægger at øge kapaciteten i år, og sender dermed et signal om øget konkurrence til rivaler som Air France KLM og lavprisselskaber som easyJet og Ryanair.
(Standby 8/3)

 

Cimber Air indgår millionkontrakter med flymægler

Flymæglervirksomheden airBorne Consulting har indgået kontrakter med Cimber Air om flyvninger i 2007 for et to cifret million-beløb.
Flyvningerne, som Cimber Air skal udføre for airBorne Consulting, kommer til at udgå fra tre danske lufthavne: Karup Lufthavn, Københavns Lufthavn og Odense Lufthavn til de to norditalienske byer Forli og Parma og længere mod vest, til sydfranske Nîmes. At der kan flyves til disse destinationer skyldes et samarbejde, som airBorne Consulting har med en række af landets ledende rejsearrangører, som bl.a. tæller Gislev Rejser, Riis Rejser, Papuga Rejser, Local Living og Atlantis Rejser.
Samarbejdet med Cimber Air dækker såvel transportopgaver med selskabets ATR-72 turbopropelfly som de moderne og hurtige CRJ jetfly. airBorne Consulting har outsourcet hele reservationsdelen til Cimber Air, der således også står for styringen af de mange flypladser.
airBorne Consultings opgave er, at binde rejsebureauer og rejsearrangører sammen med en eller flere passende leverandører:
 - airBorne´s aktiviteter dækker ikke udelukkende flytransport, men i princippet alle transportformer” udtaler direktør Henrik Jørgensen, og fortsætter,
- Vores kundeportefølje dækker også andre transportformer som f.eks. bus og derudover udfører vi også potentialeanalyser for lufthavne og hoteller, som ønsker at vide mere om muligheden for etablering af ruter eller andre aktiviteter.”
(Bording.no 6/3)




 

Pakistan International delvis stoppet

EU forbud mod landinger, bortset fra Boeing 777-typen, også flyselskaber fra Sudan, Bulgarien og Rusland på den sorte liste.
Pakistan International Airlines, et stort internationalt flyselskab, er mandag kommet på den sorte liste i EU-landene. PIA flyver også til København. Dog er der lavet en undtagelse som vedrører selskabets Boeing 777-fly,der fortsat må lande i et EU-land. De andre må ikke, heller ikke Boeing 747, men det er ikke opgivet, hvad grunden er.
EU har også udelukket fem bulgarske flyselskaber indtil videre. Det drejer sig om Air Sofia, Brigit Aviation, Heli Air, Skorpion Air og Vega Airlines.
Også Sudan Air West er på den sorte liste samt en række russiske selskaber, som nu omfatter 102 selskaber, heraf er langt de fleste fra Afrika.
(Takeoff 6/3)

 



British Midland kan blive SAS nye guldæg

SAS kan endelig glæde sig over, at ejerskabet af aktier i det næststørste britiske flyselskab British Midland (BMI), måske kan blive et guldæg.
Det er en ny aftale om luftfartsrettigheder mellem EU og USA, en såkaldt "open skies-aftale", der kan åbne op for, at BMI kan benytte sine mange start- og landingsrettigheder i Heathrow-lufthavnen i London til flyvninger til USA – og ikke mindst sælge de rettigheder, som man ikke bruger.
Senioranalytilker hos Sydbank, Jacob Petersen, vurderer, at de rettigheder BMI i dag råder over, 14 pct. af totalen, har en samlet værdi på minimum 15 mia. svenske kroner, mener Børsen.
(Takeoff 6/3)
 




SAS har bevaret optimismen

SAS er optimistisk inden mødet hos forligsmanden med kabinepersonalet, som kan lamme flyselskabet med strejke, hvis forhandlingerne ender i hårknude.
Kabinepersonalet i SAS varsler strejke efter weekendens sammenbrud i overenskomstforhandlingerne. Men hos SAS er man optimistisk inden mødet hos forligsmand Asbjørn Jensen tirsdag eftermiddag.
- Jeg tror aldrig, at man sender strejkevarsel ud, fordi man gerne vil strejke. Det tror jeg heller ikke, at kabinepersonalet hos SAS gør, siger Jens Langergaard, pressechef i SAS til Ritzau.
De 1600 medlemmer af CAU, kabinepersonalets fagforening, kan lamme flyselskabet fra 20. marts, hvis de gør alvor af strejkevarslet. De protesterer mod en e-mail fra SAS's ledelse til samtlige ansatte, hvori det fremføres, at det har været CAU's politik at give de ældre medlemmer goder på bekostning af de yngre. Det har provokeret CAU, der kalder det fremførte for løgn og et forsøg på at spille medlemmerne ud mod hinanden.
(Takeoff 6/3)



 


Optræk til strejke i SAS

Skærpet tone igen mellem kabinepersonale og flyselskabet sammenfattet i en dyb uenighed om den ny overenskomst, har fået kabinepersonalet til at afsende første konfliktvarsel, som kan få en strejke til at bryde ud 20. marts.
Er der nogen ansatte, der kan give SAS-ledelsen problemer, da er det de 1.600 kabineansatte i SAS Danmark. Næppe har man overstået den ene hurdle før den næste er på vej.
I går besluttede kabinepersonalets forening, CAU, at afsende første konfliktvarsel med baggrund i et sammenbrud i overenskomstforhandlingerne i lørdags. "Trist, at det ikke lykkedes, men på den anden side er der ikke noget odiøst i et sammenbrud, og det er allerede set på andre fagområder. Der er heller ikke noget odiøst i, at parterne anmoder forligsinstitutionen om hjælp i en sådan situation," skriver CAU på sin hjemmeside.
Til gengæld er foreningen fortørnet over, at SAS Danmarks basechef Niels Hemmingsen, har udsendt en skrivelse til samtlige ansatte, hvor han anfører, at det gennem en række overenskomstforhandlinger har været CAU`s politik, at den ældste del af foreningens medlemmer fik goder, som blev finansieret ved bl. a. at sætte startlønnen ned.
Den udlægning er SAS af gode grunde ikke enig i. De krav som nu bagataliseres af kabinepersonalet omfatter hele 37 krav. Og det synes åbenbart, at selskabet ikke endnu engang kan forbedre kabinepersonalets forhold væsentligt på bekostning af øvrige ansatte, eller sammenlignet med de danske kollegers forhold i Sverige og Norge.
Det kan ende med strejke 20. marts, hvis forligsmanden ikke udsætter. CAU tror til gengæld ikke SAS tør risikere en strejke. Det fremgår af følgende fra hjemmesiden: "CAU har svært ved at tro, at SAS skulle risikere firmaets økonomi ved at tage en strejke på få og små krav. Men viser det sig at være tilfældet, er vi også klar."
(Takeoff 6/3) 

 

 


SAS til Dubai fra efteråret

I dag bliver det officielt, at SAS åbner ny rute til Mellemøsten fra efteråret på en rute, hvor trafikken allerede stiger voldsomt.
God ide, siger nogen. Allerede for sent, siger andre. Når de skal kommentere, at SAS i dag offentliggør en ny langrute fra oktober, nemlig tre gange om ugen mellem København og Dubai.
Det er en sjælden begivenhed, fordi SAS bortset fra lidt fryns med omplacering til Kina og lidt flere afgange fra Stockholm på bekostning af København af sparegrunde har ligget helt brak på det område. . Dog også med et gensyn med natflyet mellem København og New York fra maj til september.
Der er fortsat kun 11 Airbus langdistancefly at møblere rundt på. Derfor må Dubai-flyet hentes andre steder fra. Hvor er endnu ikke offentliggjort, men natflyet til New York er indtil viderer kun skemalagt at til september. Også Stockholm- Chicago kan komme i fare til vinter.
Der er allerede mange afgange mellem Dubai og Europa. Lufthansa har tre om dagen, British Airways ligeså, og hertil kommer mange store flyselskaber fra Mellemøsten.
Spændende bliver det i alle tilfælde at følge det nye fremstød.
(Takeoff 6/3) 

 

 

LSG Sky Chefs builds UK presence through Birmingham move

LSG Sky Chefs has reinforced its position as the UK's leading in-flight services provider by taking full control of an existing joint-venture catering operation at rapidly expanding Birmingham International Airport.
The buy-out of the 50% interest held in the customer service centre by Citynet Catering establishes Birmingham as the sixth wholly owned catering facility within LSG Sky Chefs' UK network.
The Birmingham unit has experienced rapid growth since being established jointly by LSG Sky Chefs and Citynet Catering in 2003. It now employs around 85 personnel, preparing meals for an average of more than ten flights each day.
Major clients serviced from Birmingham International Airport include Air India, Air France, Thomsonfly, Thomas Cook and SN Brussels.
Dale Easdon, LSG Sky Chefs' Regional Chief Operating Officer UK, said: "Our Birmingham centre has established itself as an increasingly important part of LSG Sky Chefs' ever-expanding UK operations. We see a very promising future for Birmingham International Airport and believe we are now in the perfect position to respond to the growing demand for quality in-flight solutions."
( LSGSkychefs.com 5/3)

 

 

Fylder to fly om dagen til Grækenland

Apollo melder om rekordsalg af sommerferier til Grækenland
”Vi fylder to fly om dagen til Grækenland i øjeblikket, og det betyder, at vi i snit sælger cirka 300 Grækenlandsrejser dagligt. Det er på niveau med rekordåret 2006! De første par dage manede vi til besindighed internt og forestillede os, at der var tale om et eksplosivt salg på Grækenland, som ville vare ved et par dage, men at luften ville gå af ballonen på et tidspunkt, og at salget så igen ville falde til et normalt niveau. Tendensen er imidlertid blevet det daglige salgsmønster”, siger adm. dir. Jan Lockhart.
Over 300.000 danskere vurderes at tage til Grækenland i år. Heraf de 75.000 med Apollo. ”Grækenland er indiskutabelt og historisk set Apollos fornemste rejsemål, og vi har altid lagt en enorm indsats i at skabe markedets bedste Grækenlands-rejser. Igen i år viser kundernes interesse og efterspørgsel, at det betaler sig, og at også 2007 vil vise Grækenland som sommerens absolutte favorit-rejsemål. I 2006 rejste cirka 250.000 til Grækenland, og tallet vil mindst lande på 300.000 i år, hvor vi som minimum vil stå for de 75.000 rejser”, konstaterer Jan Lockhart.
Selskabet tilbyder omkring 50 forskellige rejsemål i Grækenland. Ser man på, hvem det er, der typisk tager til Grækenland, viser billedet, at børnefamilierne står for en stor del af pladserne. Men også par og enlige valfarter til Grækenland som aldrig før. Og salget er ligeligt fordelt mellem Vest- og Østdanmark.
(Standby 5/3)

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu