Branche News Marts

 

 

 

Jorden brænder under Sterling-piloter

Sterling forsøger at finde frem til de piloter, der har sagt til myndighederne, at der er sikkerhedsproblemer.
Selskabet har haft samtaler med et antal piloter, og foreløbig er en pilot blevet bortvist.
Baggrunden er en anonym henvendelse til Statens Luftfartsvæsen, hvor der advares om, at det giver sikkerhedsproblemer, hvis tidligere Maersk-piloter, ’de blå’, skal dele cockpit med ’de røde’ fra Sterling. Advokat Anne Troelsen fra Lett Advokatfirma advarer om, at Sterlings fremgangsmåde kan være ulovlig. Hvis en medarbejder skal bortvises, skal selskabet kunne bevise, at medarbejderen i væsentlig grad har misligholdt ansættelsesforholdet.
Flere piloter har betegnet samtalerne som ’forhørslignende’. Sterlings kommunikationsdirektør Niels Brix har ingen kommentarer til sagen.
(Jyllands-Posten 31.3.2006)
 
 


Vagter kritiserer sikkerheden i Kastrup

Også vagtpersonalet i Københavns Lufthavne kritiserer nu den nye ejer Macquarie pga. besparelser.
Verdensforbundet for vagt- og sikkerhedspersonalet, Union Network International, fordømmer de effektiviseringer som Macquarie vil gennemføre.
Den internationale formand Tom Balanoff spørger, ’om Macquarie har glemt 11. september.’ Han siger, det er en meget dårlig ide at slække på sikkerheden, for verden er ikke blevet mere sikker de seneste fem år.
Også formanden for Vagt- og sikkerhedsfunktionærernes Landssammenslutning kritiserer ejeren af lufthavnen. Han frygter, at nedskæringerne vil føre til mere trætte og stressede vagter, som dermed risikerer at begå fejl.
Mogens Kornbo, underdirektør i SAS siger, at der er ansættelsesstop, men han understreger, at det er uklart, hvor mange der skal fyres. Dermed vil han ikke bekræfte forlydender om, at 150 stillinger skal nedlægges.
(Politiken 31.3.2006)
 
 
 

Ny krav til stewardesser fra Kina

Integrationsministeriet har klarlagt, hvad der kræves for, at kinesiske og japanske stewardesser arbejder på danske fly.
Hvis SAS-flyene letter fra København skal stewardesserne have arbejdstilladelse i Danmark, dog ikke hvis flyene er registreret i Norge eller Sverige. Anledningen til svaret fra ministeriet er spørgsmål i Folketinget, efter at SAS har ansat kinesiske stewardesser på ruter til Kina.
(Børsen 31.3.2006)
 
 
 

Sterling mister charterkunder

Sterling mister også Atlantis Rejser og Dansk Folkeferie udover Star Tour.
Atlantis Rejsers adm. direktør Ibrahim Ahmed siger, at Atlantis Rejser kommer nederst i hierarkiet hos Sterling, fordi flyselskabet satser så kraftigt på lavpris. Ifølge Ibrahim Ahmed er mange blevet irriterede over forringet service. Samtidig har Sterling sat priserne 20-30 pct. i vejret.
Atlantis og Dansk Folkeferie vil i stedet gøre brug af Jet Time, der er på vingerne fra efteråret. Benny Overgaard, adm. dir. i Dansk Folkeferie, betegner det som spændende, at der kommer et flyselskab, der tager udgangspunkt i chartertrafik.
Dansk Folkeferie flytter tre ud af fire rejser til Jet Time, mens Atlantis vil dele forretningen fifty- fifty mellem Jet Time og SAS.
(Børsen 31.3.2006)
 
 


SWISS med i Star Alliance

Fra 6. april er SWISS medlem af Star Alliance, oplyser oplyser SAS Group Corporate Communications.
Det betyder, at tidstabellerne mellem Skandinavien og Schweiz bliver samordnet. Swissair vil også udvide samarbejdet med Blue1 og Spanair i løbet af april. SAS og SWISS har tidligere samarbejdet i European Quality Alliance.
(Børsen 30.3.2006)
 
 
 

Nærmer sig fyring af DM-piloter

Almar Örn Hilmarsson mener at have indkredset bagmændene til en anonym henvendelse til SLV om, at flyvesikkerheden i Sterling er truet
Sterling-chef Almar Örn Hilmarsson lægger kraftigt op til en fyring af formentlig 15 tidligere Maersk Air piloter. Ifølge anonyme pilotkolleger skulle de 15 stå bag en anonym e-mail til Statens Luftfartsvæsen, SLV, hvor flyvesikkerheden i Sterling drages i tvivl. Ifølge den anonyme henvendelse er det forskelsbehandlingen mellem Sterling- og Maersk Air piloter, der skulle gøre det usikkert at sætte piloter fra de to grupper i samme cockpit. Pilotgruppen på de 15 står angiveligt også bag en række trusler og chikanerier mod pilotformand Stefan Rydström
Hilmarsson vil endnu ikke skride til en fyring, men siger: ”Vi vil være sikre på at gøre det rigtige. Men hvis det viser sig, at de kun gør det her for at skade virksomheden, må ansættelsesforholdet afsluttes. Det er som i et ægteskab, hvor man heller ikke vil være sammen med den forkerte kone resten af livet”.
(Børsen d. 29.03.2006)
 
 
 
 

SAS vil belønne medarbejdere med aktier

De ansatte i SAS har stået model til en del gennem de seneste års overlevelseskamp. Den har stået på lønstop og smalkost i overenskomsterne, skriver Børsen.
Og selv om bundlinjebarometeret nu igen står på plus, bliver der heller ikke plads til lønfest i fremtiden. Til gengæld overvejer SAS at belønne medarbejderne med aktier i virksomheden.
"Det er ikke besluttet endnu. Men jeg tror ikke, vi skal langt ud i fremtiden, før du vil se lønpakker i SAS med medarbejderaktier. Det vil være helt naturligt", siger koncerndirektør John Dueholm til Ritzau.
Han ser medarbejderaktierne som en måde at belønne medarbejderne på, uden at SAS sætter sin nyvundne konkurrencekraft over styr.
(Takeoff 28/3)
 
 
 

150 risikerer at miste job i lufthavn

150 ansatte i Københavns Lufthavn Kastrup risikerer at miste deres job, for lufthavnen skal spare yderligere 180 millioner kroner.
Det er især indenfor sikkerhedskontrollerne og i rengøringen, at der skal spares, skriver Børsen.
Det australske Macquarie Airports overtog flertallet af aktierne i lufthavnen i efteråret, og nu er budgettet for 2006 så blevet genåbnet, og kravet om at spare yderligere 180 millioner kroner er kommet frem.
(Takeoff 28/3)
 
 
 

Pilotstrid truer sikkerheden

De tidligere Maersk-piloter vil ikke sidde i samme cockpit som Sterlingpiloter.
En gruppe Maersk-piloter har klaget til Statens Luftfartsvæsen, for at sikre sig, at de ikke kommer på samme fly som Sterlingpiloterne. De ’blå’ piloter mener ikke, at det er flyvesikkert at lade ’blå’ og ’røde’ piloter arbejde sammen.
Maerskpiloterne mener, at de får 12-22 pct. dårligere ansættelsesvilkår og de er utilfredse med den fælles anciennitetsliste.
SLV har fået tilsagn fra Sterling om, at piloterne ikke placeres i samme fly så længe der er strid blandt de ca. 300 piloter.
(Børsen 28.3.2006)
 
 


Sterling klar til politianmeldelse

Sterlings direktør er klar til at melde piloter til politiet efter, de har opfordret alle tidligere Maerskpiloter til at lægge pres på pilotformand Stefan Rydström.
I en mail opfordrer piloterne til, at pilotformanden ’dag og nat’ skal stilles til regnskab for den aftale han har forhandlet på plads.
Adm. direktør Almar ôrn Hilmarson siger, at han er chokeret over fremgangsmåden. En intern undersøgelse i Sterling er nu i gang, for at finde ud af hvem der står bag opfordringen.
Maersk Airs tidligere pilotforeningen har taget afstand fra episoden og undskyldt over for Stefan Rydström.
(Børsen 28.3.2006)
 
 
 

Københavns Lufthavne skal spare yderligere

Macquarie har genåbnet budgettet for 2006 for at finde yderligere 180 mio. kr.
De fleste af pengene skal komme fra vækst, men der bliver også tale om effektiviseringer. Flere fagforeninger frygter, at nye sparekrav vil koste 150 job eller 10 pct. af medarbejderne. De vil hovedsageligt gå ud over rengørings- og sikkerhedspersonale.
Formanden for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen siger, at der ’i den grad er kommet andre boller på suppen’ efter, Macquarie er kommet til. Hver fjerde rengøringsstilling skal spares væk. Samtidig bliver 70 vagtstillinger ud af ca. 600 i Kastrup og Roskilde skåret væk.
(Børsen 28.3.2006)
 
 
 
 
Formandsvalget 3F Kastrup - optællingsresultat

Resultatet af urafstemningen blev som følger:
Henrik Bay-Clausen fik 2256 stemmer
Ken Fischer fik 1001 stemmer
Der var 141 blanke og 13 ugyldige stemmer.
I alt har 58,7% af afdelingens medlemmer deltaget i afstemningen.
 (Kilde: Stemmeudvalget 3F Kastrup Udgivet 27.03.06)
 
 
 

Medarbejdere i Kastrup: Flere forsinkelser på vej

De ansatte i Københavns Lufthavne er i oprør, fordi hovedaktionæren Macquarie planlægger at gennemføre nedskæringer i personalestaben.
De konkrete nedskæringer drejer sig om ca. 150 medarbejdere, svarende til ti procent af medarbejderstaben. Medarbejderne forudser, at nedskæringerne vil gå ud over trafikafviklingen i Lufthavnen.
Det betyder længere køer og flere forsinkelser. De største nedskæringer vil i første omgang ramme rengøringen. Her nedlægges hver fjerde stilling. I sikkerhedskontrollen nedlægges 70 stillinger. Dermed er der lagt op til en mere beskidt lufthavn og længere ventetid for de rejsende og for lufthavnes øvrige medarbejdergrupper.
Lufthavnen har kørt med milliardstore overskud i flere år i træk, og blev i februar kåret til Europas bedste lufthavn - for femte år i træk. Medarbejderne peger også på, at der aldrig har været flere passagerer i Kastrup, og der har aldrig været større overskud i Lufthavnen. På den baggrund er det urimeligt at gennemføre forringelser i servicen for passagerer og personale, påpeger de ansatte.
På et fællesmøde fredag for samtlige LO tillidsrepræsentanter i CPH A/S og deres organisationer blev der udtrykt frygt for, at de ansatte må acceptere et dårligere fysisk og psykisk arbejdsmiljø, fordi der skal være penge til at betale skyhøj bonus til direktionen og endnu højere udbytter til de australske hovedaktionærer.
(Standby 27/3)

 
 
 
Mytravel-fly kørte af landingsbane

Et snelag betød, at et Mytravel-fly med 210 passagerer søndag kørte af landingsbanen i norske Sandefjord.
Ifølge VG siger Mytravels informationschef Torben Andersen, at der lå tre cm sne på banen. Selskabet vil nu undersøge om de fik de rigtige bremseværdier før landing. Alle passagerer slap uskadte fra episoden og blev kørt væk i busser.
(Standby 27/3)
 
 
 

Maersk Air-piloterne i flyverskjul

Maersk Air-piloterne, nu i Sterling, er gået i flyverskjul for pressen.
Piloterne har meldt ud, at de går efter at sætte sig på Sterlings pilotforening ved en ekstraordinær generalforsamling den 12. april. Det skal nok lykkes, fordi de udgør flertallet, så det bliver de "blå" piloter, som på piloternes vegne skal forhandle ny overenskomst med Sterlings ledelse.
Det afgjorde samtidig sagen for Sterlings ledelse. De kunne forudse en lovlig strejke i løbet af foråret, så derfor har de nu indbudt de "blå" piloter til ny forhandling omkring indplacering af deres anciennitet fra DM (efter to tidligere forsøg) og et forspil på forhandlingerne om den nye overenskomst mod, at Maersk Air-piloetrne standser deres udmeldinger gennem pressen.
(Standby 27/3)

 

 

MEA tilbage til København


Middle East Airlines online igen fra maj.
Flyselskabet Middle East Airlines er på vej tilbage til København. Stand By erfarer, at selskabet til maj vil starte op med to ugentlige returflyvninger mellem København og Beirut. Ruten bliver fløjet med en Airbus A330 og skal, ifølge Stand By’s oplysninger, handles af Novia Handling i Kastrup.
(Standby 24/3)
 
 

Sterling overvejer Roskilde

Situationen i Kastrup får Sterling til at overveje at bruge Roskilde Lufthavn.
Kommunikationsdirektør Niels Brix siger, at hvis lufthavnen i Roskilde bliver solgt, er den et muligt alternativ til Kastrup. Han peger bla. på, at der i Roskilde er mere direkte adgang til flyene, fordi passagererne ikke skal igennem et shoppingcenter.
Tidligere har Sterling også overvejet et skifte til Værløse, inden lufthavnen blev nedlagt. Sterling er den næststørste kunde i Kastrup.
(Børsen 24.3.2006)
 
 

Sterling-piloter i intern magtkamp

De tidligere Maersk Air piloter vil overtage magten i Sterlings Pilot-forening
En massiv uenighed blandt de tidligere Maersk Air piloter og de ”gamle Sterling piloter kan føre til voldsomme uregelmæssigheder i flyselskabets sommertrafik. Striden mellem de to pilotgrupper kan føres tilbage til Sterlings overtagelse af Maersk Air, som betød at mange DM-piloter måtte gå adskillige tusinde kr. ned i løn for at bevare deres jobs.
DM-piloterne er antalsmæssigt i flertal i det samlede pilotkorps i Sterling Airlines, og nu har ”de blå” foranlediget en ekstraordinær generalforsamling i foreningen indkaldt. Her ventes de at søge at overtage magten i den faglige organisation.
”Vi er så frustrerede, at vi flere gange har været tæt på at nedlægge arbejdet og holde faglige møder. De blå piloter er uønskede i Sterling, føler vi. Gennem de seneste seks måneder er vi systematisk blevet presset op i et hjørne” siger en anonym tidligere Maersk Air Pilot til Jyllands-Posten.
Kommunikationsdirektør i Sterling, Niels Brix, har ingen kommentarer til uroen blandt piloterne, udover at han bekræfter, at ledelsen og piloterne har aftalt et ”forhandlingsforløb”. Piloternes ekstraordinære generalforsamling skal afholdes inden den 11. april, og dermed er der udsigt til, at Sterling-ledelsen får en ny, og endnu ukendt, forhandlingsmodpart, når forhandlingerne om en ny overenskomst skal starte.
Her vil piloterne få mulighed for at indlede en lovlig strejke, erkender Niels Brix. Han tilføjer dog, at han ikke anser dette scenarie for sandsynligt.
(Jyllands-Posten Erhverv d. 22.03.2006)
 
 


CPH skærer ned på sikkerhedsområdet

42 Securitymedarbejdere i Kastup og 7 i Roskilde ryger på ”naturlig afgang” listen. Det betyder at der skal findes 49 stillinger ved naturlig afgang, og  at hvis det ikke sker kan der forventes direkte fyringer, også på securityområdet.
Forringelser for øvrige ansatte og passagerer
Hvilke securityopgaver der ikke længere skal laves, ved vi ikke. Men vi ved at der skal nedlægges vagter og at ansatte og passagerer i større omfang end nu, skal bruge samme vagter. Det bliver ikke sjovt at møde ind på en vagt, og så stå i kø bag 200 chartergæster!
(3F Kastrup 20.03.06)
 
 


På charter med bonuspoint

SAS og Star Tour der har indgået en samarbejdsaftale, der er Danmarkshistoriens største mellem et flyselskab og en charterarrangør, er ved at udarbejde et koncept om brug af bonuspoint på charterrejser.
Skattemyndighederne fastslår at det åbner op for skattefusk blandt danskere og konkurrencemyndighederne er også betænkelige. Dette afvises af  SAS og Star Tour. De vil tilbyde kunderne en række fordele og kan kun opfordre til at overholde skattereglerne, men ansvaret er kundernes eget.
(Berlingske Business d. 21.03.2006)
 
 
 

Sterling-strategi koster charterkunder

Charterbureauerne opfatter Sterlings tilbud om billeje og hotelreservation som konkurrence, og det var bl.a. medvirkende til, at Star Tour fravalgte selskabet
”Det er et klart irritationsmoment, der har været med i overvejelserne, da vi valgte i stedet at lave kontrakt med SAS”. Så kontant udtrykker salgsdirektør i Star Tour, Stig Elling sig om Sterlings tiltag med at tilbyde de flyrejsende supplerende ydelser som billeje og hotelværelser.
Elling får opbakning fra Falk Lauritsen Rejser, hvor Søren Falk Lauritsen betegner tiltagene fra Sterling som ”ikke særlig sympatiske. Falk Lauritsen afviser dog, at lavprisselskabets konkurrerende initiativer isoleret set vil få charterbureauet til at skifte leverandør af flysæder.
Hos Sterling forklarer informationsdirektør Niels Brix, at Sterlings nye tiltag er en reaktion på en generel markedsudvikling. Brix understreger, at når charterbureauer og lavprisselskab ”til en vis grad går efter de samme kunder” er flyselskabet også nødt til at sikre sig en vis markedsandel på dette, mere ”flydende marked”.
(Børsen d. 21.03.2006)
 
 
 

SAS-konkurrent kritiseres for fordel på Chapter 11

Amerikanske Delta Air Lines kritiseres, fordi selskabet indleder konkurrence med SAS, samtidig med at selskabet beskyttes af den amerikanske Chapter 11 regel.
Kritikken, som er fremsat af flere europæiske flyselskaber går på, at Delta opnår en konkurrencemæssigt urimelig fordel, fordi selskabet kan flyve i direkte med konkurrence med SAS mens selskabet er i Chapter 11, der er en særlig amerikansk konkursbeskyttelsesregel.
Men kritikken afvises af det amerikanske flyselskabs CEO, Gerald Grinstein: ”Der er for Delta ingen vej udenom Chater 11. Og jeg undrer mig, når kritikken kommer fra europæiske flyselskaber, som i så lang tid har været statskontrollerede” svarer han tilbage.
(Børsen d. 21.03.2006)
 

 

Gate Gourmet får opbakning fra amerikanske kunder


Det hårdt prøvede Gate Gourmet, har omsider fået en smule medvind og vundet nye kontrakter med amerikanske flyselskaber
De nye repræsentanter i Københavns Lufthavn, Delta og Continental Airlines, kommer nu Gate Gourmet til undsætning. Den hårdt prøvede cateringvirksomhed har vundet kontrakter om levering af flymad på de to selskabers oversøiske ruter, som begynder til maj.
»Det er en cadeau at vinde nye kontrakter, og det viser, at kunderne har tiltro til os,« siger Gate Gourmets nordiske topchef, Amanda Jacobsen.
Dermed har Gate Gourmet vundet et lille slag over konkurrenten LSG Skychef, som senest vandt et slag af de helt store og kaprede storkunderne Maersk og Sterling. Alene tabet af Maersk Air, som fandt sted umiddelbart inden Sterling overtog selskabet, kostede Gate Gourmet et tab på 112 arbejdspladser, og virksomheden har derfor gennem nogen tid stået over for en truende fyringsrunde.
»De nye aftaler retter en del op på situationen, men det udelukker ikke fyringer,« siger Amanda Jacobsen, som endnu ikke har overblik over det endelige antal.
Nyt regnestykke
»Vi regner og regner. Da vi troede, at vi var færdige med at regne, vandt vi Delta og Continental, og så måtte vi starte forfra. Men det er klart, at vi ikke har lyst til at sige farvel til folk,« siger hun.
Continental og Delta åbner til maj daglige ruter til henholdsvis New York og Atlanta, og med de nye aftaler kan Gate Gourmet puste ud for en stund.
Kontrakten med Continental lyder på fire år, mens levering af flymad til Delta ikke er er nærmere tidsbestemt.
Sejren i kampen om flyselskaberne vækker formentlig jubel i moderselskabet Gate Gourmet Northern Europe, som i forbindelse med tabet af Maersk Air måtte sluge et tab på 101 mio. kr. i mistede tilgodehavender. Dertil kommer, at de nordiske aktiviteter i januar fik tilført 90 mio. kr. i frisk kapital.
Dynamisk branche
Optimismen fejler imidlertid ikke noget hos, hvad Amanda Jacobsen betegner som en gammel robust virksomhed.
»Airline business er meget dynamisk, og vi opgiver aldrig håbet om Sterling. Man ved aldrig, hvad der sker, når deres kontrakt med LSG Skychef udløber,« siger hun.
Indtil videre kan LSG Sky Chefs dog imødese gyldne tider. Cateringvirksomhedene overtager leveringen til Sterling til april og har ved overtagelsen sikret sig en fem-årig kontrakt, som indebærer levering af 4,5 mio. måltider om året udover salg under flyrejsen.
(Børsen 20/3)
 
 
 


SAS giver indrømmelser til piloter

Tilsyneladende betyder risikoen for at miste storkunder under en strejke, at SAS nu klar til at se nærmere på piloternes krav.
Baggrunden er, at store norske virksomheder har overvejet at udskifte SAS for i stedet at booke flybilletter hos Norwegian og KLM.
Det er SAS' landechefer som skulle være parat til at forhandle med piloterne, ledelsen vil ikke præcisere forlydenderne, men siger, at der er enighed om at indlede overenskomstforhandlinger for det kommende år.
Piloternes formand Mogens Holgaard siger, at forhandlingerne er begyndt på en ny og konstruktiv måde.
(Jyllands-Posten 17.3.2006)
 
 
 

75 procent børne-rabat hos Thai

Thai Airways øger børnerabatten i lavsæsonen.
Thai Airways går nu ud med tre nye initiativer for at få flere turister til Thailand i lavsæsonen. Børnerabatten på børn til og med 15 år hæves til 75 procent.
Det bliver gratis at tage indenrigsfly fra Bangkok og sydpå til Krabi og Phuket. Der introduceres nye attraktive weekendpriser, så man er afsted fem dage og har tre overnatninger. De nye priser gælder fra 1. april til 15. juni og igen fra 12. august til 30. september, oplyser Flemming Sonne, salgsdirektør, Thai Airways.
(Standby 20/3)
 
 
 


Nul lønstigninger i Sterling

Medarbejderne hos Sterling skal ikke regne med pænere tal på lønsedlen i år.
Lønstoppet sker som en del af arbejdet med at rette op på de tab, som selskabet har.
Derfor vil kun medarbejdere, som har fået mere arbejde eller større ansvar kunne regne med at få mere i løn ved den kommende lønregulering, oplyser adm. dir. Almar Örn Hilmarsson. Sterlings mål er et driftsoverskud på 345 mio. kroner, fordi det afgør den endelige pris for FL Group.
Ifølge Sterling-direktøren går integrationen af Sterling og Maersk Air, som den skal, ligesom han mener, at stemningen blandt medarbejderne er blevet bedre.
(Børsen 17.3.2006)
 
 
 
 

Stadig utilfredse Sterling-medarbejdere

Flere af lederne fra MAK har taget orlov og omkring 40 medarbejdere har sagt op.
Der har været stor utilfredshed specielt fra kabinepersonalet fra Maersk Air, men de må tilsyneladende droppe utilfredsheden, hvis de vil blive.
Tidligere har bestyrelsesformand Palmi Haraldson sagt, at hvis de vil have Maersk-kultur skal de søge arbejde hos A.P. Møller. Adm. direktør Almar Örn Hilmarsson siger, at fagforeningerne ikke skal være en fjende. Der har været meget fokus på at skændes, men det bliver bedre nu, vurderer han.
(Børsen 17.3.2006)
 
 
 

Piloter indkaldes til møde i SAS

Nu har ledelsen i SAS Danmark, Norge og Sverige indkaldt pilotformændene til et uformelt møde fredag.
Mødet skal være med til at bane vej for nye forhandlinger om en ny overenskomst for de ca. 2000 piloter.
Det er det første møde mellem SAS og piloterne siden SAS 1. marts tvang piloterne til at blive overflyttet til national ansættelse. Formand for piloterne i Danmark, Mogens Holgaard hilser invitationen velkommen.
Ifølge Mogens Holgaard har han ikke på noget tidspunkt været i tvivl om at de ville ende ved forhandlingsbordet. Ifølge ham ønsker ledelsen i SAS nu at drøfte, hvordan de kommer videre.
(Børsen 16. 3. 2006)

 

 

Lavpriskrig skærpet i Kastrup


Ryanair presser nu SAS i Kastrup, dermed er der optræk til billige slagtilbud for de rejsende.
Det irske lavprisselskab Ryanair forhandler nu om sin første rute ud af Københavns Lufthavn.
Det øger ikke kun presset på SAS, men også på de andre lavprisselskaber. Ifølge Jens Willumsen, direktør i SAS Danmark, kommer det ikke som en overraskelse, at Ryanair kommer til København.
Lavprisselskabets drøftelser med Kastrup er affødt af Sveriges nye miljøafgift på flytrafik. Kastrup aftrapper sin passagerafgift, hvilket gør lufthavnen mere konkurrencedygtig.
Indtil videre er det kun en rute til en ukendt destination Ryanair forhandler med Københavns Lufthavne om, men Ryanair genererer typisk 100.000 ekstra passagerer pr. ny rute om året.
(Børsen 15. 3. 2006)
 
 
 
 
Millionoverskud i Air Greenland

Resultatet efter skat for 2005 blev 40,8 mio. kr. – 24 mio. kr. lavere end det usædvanligt høje resultat i 2004.
Air Greenland forklarer resultatet for 2005 med bl.a. højere brændstofpriser kostede det 25 mio. kr. mere i forhold til 2004 og til tider ekstremt dårligt vejr på Grønland, hvorved flyvninger må omdirigeres og passagerer indkvarteres på selskabets regning.
Air Greenland oplyser i pressemeddelelsen ikke noget om sine passagertal. Men selskabet, som SAS ejer 34 % af, har reduceret de røde billetpriser til Danmark med 7 % og indenrigs med 14 %. Prisnedsættelserne har givet flere passagerer, herunder turister.
De to datterselskaber - Hotel Arctic og Grønlands Rejsebureau - opnåede ifølge Air Greenland også tilfredsstillende resultater i fjor, uden der oplyses noget nærmere.
Air Greenland får fra april konkurrence på den vigtige rute fra København til Grønland. Det sker når det danske konsortium, Arctic Travel Group, begynder at flyve passagerer til Grønland, hvor de bl.a. skal sejle med kystrederiet Arctic Umiaq Line. Det købte Arctic Travel Group sidste år af hjemmestyret, som nu kun vil give støtte til indenrigsflyvning i Grønland.
Det forhold får denne kommentar i pressemeddelelsen fra Air Greenland: ”Air Greenland står styrket til at løse de transportkrav, det grønlandske samfund har behov for hele året. Også selv om et dansk konsortium får adgang til flyvninger i og til og fra Grønland i højsæsonen, uden at skulle påtage sig forpligtelse til også at flyve i de magre måneder.”
Air Greenland har generalforsamling i Nuuk den 4. april.
(Takeoff 15/3)
 



Smart Wings åbner rute til Prag

Københavns Lufthavne kan nu byde et nyt lavprisselskab velkommen ombord. Det tjekkiske Smart Wings flyver fra juni København-Prag.
To gange om ugen vil der være afgang fra København til den tjekkiske hovedstad. Det er ifølge lufthavnen særligt aftrapningen af statens passagerskat der har gjort den attraktiv for lavprisselskaberne.
Statens passagerskat er siden årsskiftet blevet halveret og ved næste årsskifte afskaffes den helt. For et lavprisselskab betyder det en besparelse på 10.000 kroner pr. afgang.
(Berlingske Tidende 15. 3. 2006)
 
 
 

Ryanair forhandler med Kastrup

Irske Ryanair er angiveligt i forhandlinger med Københavns Lufthavn. Lavprisselskabet overvejer at rykke til den danske hovedlufthavn – hvis Sverige som planlagt fra august indfører sin miljøskat og fordi Danmark er ved at droppe sin passagerafgift.
”Fordi Danmark fjerner sin passagerafgift planlægger vi nye ruter fra nye lufthavne i Danmark,” siger Karl Högstadius, vicechef for England hos Ryanair, til Flygtorget.se
Ryanair truer med at lukke sine ruter fra bl.a. Malmø og Västerås, hvis den svenske miljøskat på flybilletter indføres. Ryanair har ifølge Högstadius besluttet at flytte en rute fra Sturup til Kastrup.
Ifølge Högstadius koster en Ryanair-billet i gennemsnit
41 euro ca. 385 svenske kroner. Med den planlagte svenske miljøskat på flybilletter på 94 kroner oven i øges prisen 25 %
Tidligere har svenske Fritidsresor varslet flytning fra Sturup til Kastrup, mens FlyNordic dropper den planlagt ruten mellem Malmö og Stockholm.
”30 % af vor nuværende volumen er truet,” siger Sturups lufthavnschef Lennart Björk til Nyhet.nu – dermed kan en tredjedel af lufthavnens 400 ansatte blive overflødige.
(Takeoff 14/3)
 
 
 

Sterling forventes at fyre 100
 
Der forventes massefyringer i Sterling efter selskabet mistede storkunden Star Tour.
Sandsynligvis mister omkring 100 deres job, skriver nyhedsbrevet Travel People. Den islandske ledelse i Sterling Airlines gør gældende, at Sterling kommer ud af 2006 med et driftsoverskud i størrelsesordenen 300 mio. kroner. Eksterne iagttagere med god indsigt i selskabet og i selskabets trafik tror også på tallet 300 mio. kroner – men med et minus foran!
(Berlingske Tidende, 14.03.06)
 
 
 

SAS risikerer tab på aftale med Star Tour

Luftfartsselskabets succes på chartermarkedet kan medføre øget konkurrence på rutetrafikken.
Aftalen mellem SAS og Star Tour sender en stor del af Sterlings charterforretning ud i mørket. Konsekvensen for Sterling er, at de må ændre strategi.
Sterling skal finde ud af, hvor de tre til fem maskiner, der kommer i overskud, skal sættes ind. Det kan medføre et øget pres på SAS’ indtjening.
Ifølge kommunikationsdirektør i Sterling, Niels Brix, er Sterling stadig interesserede i at flyve med charterturister, men de er også parate til at øge rutenettet og sætte maskinerne ind på de ruter, hvor der i dag er de højeste priser og dermed den mindste konkurrence.
Dermed kan der være lagt op til øget konkurrence mellem SAS og Sterling på eksempelvis ruterne til Tyskland. Som konsekvens af den manglende konkurrence på ruterne til Tyskland, har SAS blandt andet ophævet sit løfte om altid at sælge mindste fem af de billigste billetter på hver afgang.
Men ifølge Jens Langergaard, pressechef for SAS Danmark, vil der kommer pres på prisen, hvis der kommer flere lavprisbilletter.
(Jyllands-Posten 14. 3. 2006)
 
 
 

Sterling ramt af tab af Star Tour

Ti procent af Sterlings flyflåde skal der findes anden beskæftigelse til, efter Star Tour mandag annoncerede, at de har underskrevet en aftale med SAS.
Det rammer tre af Sterlings fly og mellem 90 og 120 af de ansatte. Sterling kan på nuværende tidspunkt ikke afvise, at der vil komme fyringer som en konsekvens af tabet af storkunden Star Tour.
Lavprisselskabet har dog tillid til, at der vil kunne findes plads til flyene i det øvrige rutenet.
Star Tour flytter hele sin virksomhed over til SAS i vintersæsonen 2006/07 og i sommersæsonen 2007.
(Børsen 14. 3. 2006)
 
 


Planer om nyt dansk charterflyselskab

Et par tidligere topchefer i Maersk Air arbejder efter Take Offs oplysninger med planer om et nyt charterflyselskab. Det skal bl.a. henvende sig til de mindre charterbureauer.
Kilder i rejsebranchen siger til Take Off, at det nye selskab, som endnu ikke har præsenteret sig officielt, men kun kontaktet potentielle kunder, kunne have en chance ved at skabe sin egen niche.
Den niche skulle findes efter Sterling har overtaget Maersk Air. Dermed er der mindre konkurrence om charterflyvninger og det har gjort flysæderne dyrere hos de to store operatører på området, Sterling og SAS.
Den tredje store spiller er MyTravel Airways, som dog primært, men ikke udelukkende, flyver for familiemedlemmerne i MyTravel.
”Jeg ved ikke om planerne om det nye selskab bliver til noget, men selskabets chance er til stede. Der mangler flyselskab som kan tage sig af de mindre charterbureauer som i øjeblikket bliver klemt mellem Sterling og SAS,” siger en kilde til Take Off.
En anden kilde tilføjer, at flyene - der menes at være planer om to Boeing 737’ere - er til at fremskaffe og at der er nok ledige piloter, kabinepersonale og mekanikere på markedet efter bl.a. Sterling har skåret meget ned.
”Efter Maersk Air lukkede mangler der en tredje aktør på markedet. Sterling sælger også egne lavpriser til fx de Kanariske Øer, nogle gange til priser under, hvad Sterling kræver for et flysæde til et charterbureau. Et nyt charterflyselskab – et nyt lille Maersk Air - kunne holde prisniveauet hos Sterling og SAS Charter lidt i skak,” lyder en vurdering.
(Takeoff 10/3)
 

 

Charteraftale mellem SAS og Star Tour


SAS og Star Tour slår nu pjalterne sammen og laver en rekord-stor to-årig aftale om charterflyvning.
Mandag offentliggør de to selskaber Danmarkshistoriens hidtil største aftale mellem et flyselskab og en charterrejsearrangør.
Star Tour har valgt SAS som flyselskab til både vinterprogrammet 2006/07 og sommerprogrammet 2007.
Den aftale har en værdi af 350-400 millioner kroner og SAS skal flyve op mod 200.000 Star Tour kunder på ferie.
(Berlingske Tidende 13. 3. 2006)
 
 


Rekord til Sterling-ejer

Den islandske ejer af Sterling, FL Group, præsenterede fredag rekordoverskud på to milliarder kroner.
Ifølge Hannes Smárason, administrerende direktør og storaktionær, har de forskellige selskaber klaret sig godt, hvilket er meget tilfredsstilende i lyset af, at flybrændstoffets priser er gået i vejret.
Han forsikrede endvidere, at Sterling har kurs mod det forventede driftsresultat på over 300 millioner kroner.
(Børsen 13. 3. 2006)

 
 

Dansk flyver-brød er verdens bedste

”Italiensk” brød bagt i København kåret til verdens bedste cateringbrød.
Det italienske brød fra det københavnske bageri Il Fornaio, som bl.a. bruges af SAS, blev kåret til verdens bedste cateringbrød af International Travel Catering Association (ITCA) på en messe i Valencia - som ifølge Erhvervs Bladet ligger i Italien, men som ifølge ITCA’s hjemmeside er dén Valencia i Spanien.
Det var 22. gang, at ITCA uddeler priser til verdens cateringleverandører, men første gang et brød var nomineret.
Kim Reinhardt, bestyrelsesformand i Il Fornaio, forventer, at prisen vil åbne for aftaler med flere flyselskaber:
”Blandt andet har Al Italia vist stor interesse for vores brød. Så det kan nemt ende med, at vi importerer mel fra Italien og sender de færdige brød fra bageriet på Amager tilbage til de italienske flyruter,” siger han til Erhvervsbladet – som formentlig mener flyselskabet Alitalia…
(Takeoff 13/3)
 
 


SAS aflyser afgange til USA

SAS skal have installeret nye business class-sæder i sine langrutefly til USA og aflyser derfor fra sidst i marts og begyndelsen af april en halv snes flyvninger fra primært København til USA. Aflysningerne vil skønsmæssigt koste SAS en snes mio. kr.
SAS vil også med på vognen med avancerede lie-flat sæder på sin business class på langruterne. I første omgang installeres de nye sæder på Airbus 340 på ruterne til USA.
For at kunne installere de nye business class-sæder på A340-flåden, aflyser SAS derfor fra sidst på måneden og i begyndelsen af april en halv snes flyvninger til USA.
(Takeoff 13/3)
 
 


CPH skærer ned.

25 jobs nedlægges - måske ved naturlig afgang
Som forudset blev rengøring et af de første områder, de nye australske ejere af CPH har kastet sig over. I den ellers ofte præmierede lufthavn skal der nu være mere beskidt, og det betyder at 25 stillinger i rengøringen nedlægges. Så vidt fagforeningen er orienteret skal det i første omgang ske ved naturlig afgang, men hvis målet ikke er nået inden dette års udgang bliver der tale om fyringer.
Vi vender tilbage her på hjemmesiden når vi ved mere.
(3F Kastrup 12.03.06)

 


Ingen mad i kufferten

Fødevarestyrelsen har udsendt en ny pjece om, hvad de rejsende må tage med i kufferten.
Det sker for at forhindre, at madvarer som indeholder smitte fra syge dyr tages med fra land til land.
(Politiken 11. 3. 2006)
 
 
 

Planer om nyt dansk charterflyselskab

Et par tidligere topchefer i Maersk Air arbejder efter Take Offs oplysninger med planer om et nyt charterflyselskab. Det skal bl.a. henvende sig til de mindre charterbureauer.
Kilder i rejsebranchen siger til Take Off, at det nye selskab, som endnu ikke har præsenteret sig officielt, men kun kontaktet potentielle kunder, kunne have en chance ved at skabe sin egen niche.
Den niche skulle findes efter Sterling har overtaget Maersk Air. Dermed er der mindre konkurrence om charterflyvninger og det har gjort flysæderne dyrere hos de to store operatører på området, Sterling og SAS.
Den tredje store spiller er MyTravel Airways, som dog primært, men ikke udelukkende, flyver for familiemedlemmerne i MyTravel.
”Jeg ved ikke om planerne om det nye selskab bliver til noget, men selskabets chance er til stede. Der mangler flyselskab som kan tage sig af de mindre charterbureauer som i øjeblikket bliver klemt mellem Sterling og SAS,” siger en kilde til Take Off.
En anden kilde tilføjer, at flyene - der menes at være planer om to Boeing 737’ere - er til at fremskaffe og at der er nok ledige piloter, kabinepersonale og mekanikere på markedet efter bl.a. Sterling har skåret meget ned.
”Efter Maersk Air lukkede mangler der en tredje aktør på markedet. Sterling sælger også egne lavpriser til fx de Kanariske Øer, nogle gange til priser under, hvad Sterling kræver for et flysæde til et charterbureau. Et nyt charterflyselskab – et nyt lille Maersk Air - kunne holde prisniveauet hos Sterling og SAS Charter lidt i skak,” lyder en vurdering.
(Takeoff 10/3)
 

 

SAS holder på kunderne


På trods af strejken og aktuelle sygemeldinger, bliver kunderne hos SAS.
Formand for Danish Business Travel Association siger, at erhvervskunderne ønsker at bevare samarbejdet med SAS.
Hun siger, at hvis SAS melder hurtigt ud om evt. aflysninger, kan kunderne nå at få booket andre billetter.
Mandag måtte SAS aflyse 18 flyvninger og tirsdag kom ni fly ikke af sted. Pressechef Jens Langergaard kalder dog situationen for 'ret normal'.
(Børsen 8.3.2006)
 


Højere belægning hos SAS

SAS havde en stigning i passagertrafikken på 8,5 pct. sammenlignet med februar 2005.
Belægningen steg med 6,6 procentpoint til 66,1 pct. Sydbanks analytiker Jacob Pedersen vurderer, at SAS dermed er ved at komme på sporet igen efter strejken.
Yielden faldt med 4,1 pct. i januar i forhold til året før. Tallet for februar er endnu ikke klart, men SAS regner med uændret indtjening i februar.
(Børsen 8.3.2006)
 
 
 

Flere passagerer i København

Københavns Lufthavne havde 9,7 pct. flere passagerer i februar i forhold til samme måned sidste år.
126.614 personer rejste ud fra København, heraf var 105.164 internationale passagerer, 3.149 charterrejsende og 18.220 indenlandske rejsende.
I alt 1,3 mio. passagerer rejste via Kastrup i sidste måned. Antallet af starter og landinger faldt med fire pct. sammenlignet med februar 2005.
(Børsen 8.3.2006)
 
 
 

SAS innstillinger i Danmark

Mandag og tirsdag måtte SAS-Danmark innstille tilsammen 20 flyvninger. Årsak: Sjukemeldte danske piloter.
mandag måtte SAS Danmark innstille 11 avganger - tirsdag ble ni flyvninger avlyst. Årsaken  skal være 15-20 flere sjukemeldinger enn "vanlig"  blant de danske SAS-pilotene, melder nyhetsbyrået Direkt i Sverige.
Mogens Holgaard, som er formann i de danske SAS-pilotenes forening, avviser ifølge Direkt at det er snakk om en organisert aksjon eller noen influensaepidemi. Det er ifølge Holgaard mere snakk om en opplagret frustrasjon, noe som igjen har ført til at pilotene ikke føler seg i stand til å føre  et luftfartøy.
(Bording.no 8/3)
 
 
 

Røveri mod SAS-fly i Göteborg

En værdiforsendelse blev tirsdag røvet fra en SAS-fly i Landvetter-lufthavnen ved Göteborg.
Flyet var netop ankommet fra London, og passagerne ved at forlade flyet da røverne stjal forsendelsen fra lastrummet.
Lufthavnen blev derefter evakueret på grund af risikoen for, at en mistænkelig kasse ved en gate skulle være en bombe.
(Jyllands-Posten 8.3.2006)
 
 
 

Luftfragt er ved at blive en god forretning for SAS

SAS Cargo kom ud af 2005 med et overskud på 54 millioner kroner. Resultatet er det bedste siden SAS Cargo i 2001 blev udskilt som et selvstændigt aktieselskab i SAS-koncernen.
Resultatet i SAS Cargo svarer til halvdelen af overskuddet for hele SAS-koncernen i 2005, selv om SAS Cargo kun tegner sig for fem procent af den samlede omsætning på knap 50 milliarder kroner.
Bag det gode resultat i SAS Cargo gemmer sig en omsætningsfremgang på 17 procent i 2005, hvor SAS Cargo omsatte for 2,6 milliarder kroner.
(3F Kastrup og Ritzau Udgivet 07.03.06)
 
 
 
 
Sterling starter flyvninger fra Helsinki

Sterling, Europas fjerdestørste lavprisselskab, begynder fra udgangen af marts at flyve til otte europæiske storbyer fra Helsinki. Det er mindre end oprindelig planlagt.
”Sterlings entré på det finske marked betyder, at de finske forbrugere kan rejse oftere, til flere destinationer og for færre penge,” siger Sterlings adm. direktør, islandske Almar Örn Hilmarsson.
Sterling sælger over 90 % af sine rejser via nettet eller via sit eget call-center. Ruteprogrammet fra Helsinki bliver til Bologna, Budapest, Chania på Kreta, Edinburgh, Faro i Portugal, Prag og Rom.
Oprindeligt havde Sterling planlagt flere ruter fra Helsinki, nemlig med to fly 11 destinationer. Men Sterling har tilpasset planerne pga. hård konkurrence fra Blue 1 (SAS), Ryanair og Finnair.
(Takeoff 6/3)
 
 


Air Berlin åbner tre ruter

2. maj begynder Air Berlin flyvninger fra København til Düsseldorf, Berlin og Hamborg.
Selskabet har ikke tidligere haft afgange fra Skandinavien. Der bliver en daglig afgang til Berlin og Hamborg samt to til Düsseldorf. Priserne begynder ved 199 kr. one-way.
(Berlingske Tidende 6.3.2006)
 
 
 

SAS stopper Singapore-rute

Pr. 1. april er det slut med SAS-flyvninger til Singapore.
Destinationen Singapore er en forlængelse af København-Bangkok, som fortsætter som sædvanligt. Det vil sige seks ugentlige afgange. SAS Danmark oplyser, at ruten til Singapore har givet et betragteligt underskud.
(Børsen 6.3.2006)
 

 

SAS stopper på Singapore


SAS indstiller 1. april sin rute til Singapore, der flyves i forlængelse af København – Bangkok, denne rute fortsætter. SAS har ikke planer om at droppe flere langruter.
SAS Danmarks adm. direktør, Susanne Larsen, bekræfter til Take Off rygtet om, at SAS indstiller Singapore. Det er ikke SAS Danmark, som står for ruten, men SAS’ Interkontinentale division, som endnu ikke har informeret rejsebureauerne om beslutningen. Det sker angiveligt først på tirsdag.
Begrundelsen for at skære Singapore væk er ifølge Susanne Larsen, at den giver et betragteligt underskud. Hun tilføjer, at SAS hende bekendt ikke har flere planer om at indstille andre langruter.
Take Off erfarer, at SAS har lavet aftale med Swiss, som fra næste måned er med i Star Alliancen, således at SAS-passagerer til Singapore kan flyve videre med Swiss, når SAS trækker sig fra strækningen.
SAS flyver seks gange om ugen fra København til Bangkok, derfra til Singapore, tilbage til Bangkok og så hjem til København. Det er kun turen til Singapore, som stopper.
Om SAS-flyet skal stå og blomstre hele dagen i Bangkoks lufthavn vides ikke. Det er rigtig dyrt at have et stort fly stående uvirksomt næsten en halv dag.
Muligheden er at flyve hjem igen med det samme – altså en dag-rute fra Bangkok. Eller måske kigger SAS på at vende tilbage til Hong Kong, der er ikke så megen konkurrence fra Bangkok til Hong Kong som til Singapore. Men meget peger på, at SAS istedet vil bruge opholdet i Bangkok til at få lavet teknisk service på flyet.
Mens Singapore bl.a. bruges af fuldt betalende forretningsfolk, er Bangkok mere en leisure-destination – her konkurrerer SAS med Thai Airways’ daglige Boeing 747 fra København. SAS har tidligere meldt, at de har stort millionunderskud på ruten til Bangkok.
SINGAPORE AIRLINES VIL GERNE ØGE PÅ CPH
Når SAS trækker sig fra Singapore, bliver Star-partneren Singapore Airlines ene om at flyve direkte fra Skandinavien til Singapore – det har selskabet gjort de seneste 25 år. Singapore Airlines flyver tre gange om ugen med en Boeing 777 med økonomi- og business class.
Salgsdirektør Allan Hoffery fra Singapore Airlines sagde torsdag til Take Off: ”Vi har selvfølgelig hørt rygterne om at SAS ville stoppe, men dette er første officielle bekræftelse. Vi må så se, hvad vi kan gøre.
”Singapore Airlines begynder fra dette efterår at modtage de første af 75 bestilte Boeing 777-300 til langruterne. Før de kommer har vi ikke ledige fly, vi bare kan indsætte på København. Vi ved endnu ikke, hvordan vort hovedkontor i Singapore vil disponere, men vi har længe ønsket flere fly til København,” siger Allan Hoffery og tilføjer:
”Vi har overskud på ruten til København, som har et stort marked. Rundt regnet skal hver fjerde af vores passagerer til Singapore, resten fortsætter til bl.a. Indonesien, Malaysia, Cambodja, New Zealand og ikke mindst Australien, som Singapore Airlines har 88 afgange til om ugen.”
(Takeoff 3/3)

 
 

BA makes plans to avoid repeat of Gate Gourmet crisis

British Airways (BA) is working on a number of contingency plans so it can avoid a repeat of last summer’s Heathrow crisis, when wildcat strikes by staff at in-flight caterer Gate Gourmet grounded 700 flights.
One of the plans proposed by the airline is to train its own staff to use the caterer’s loading trucks. If Gate Gourmet staff were to walk out again in unofficial strikes, this back-up plan would ensure BA could load its jets with food and supplies, a company spokeswoman said.
“Gate Gourmet prepares our food but, just as importantly, it offers important logistical support, including loading cutlery, first-aid kits and toilet paper,” she said.
“Because we can’t use its equipment and don’t have staff trained to operate it, we ended up in [that] position last summer.”
The biggest problem on August 10 last year was not actually a lack of food, but the fact that there was no way of loading meals onto BA aircraft, added the spokeswoman.
Gate Gourmet’s vice-president Richard Wells has not ruled out the prospect of staff walkouts this summer.
“There is no reason it should happen again this summer because of the changes we’ve since made, but you can never say never,” he said.
(Personaltoday.com 3/3)
 
 
 

SAS kræver 4,5 mio. kr. af piloter

SAS kræver, at piloterne betaler en bod på 4,5 mio. kr. efter, at piloterne har stævnet ledelsen.
Piloterne vil hjælpe med at gennemføre de ønskede besparelser, hvis overflytningen til de nationale selskaber annulleres. Piloternes formand Mogens Holgaard, mener at det kan tage op til 14 dage, før forhandlingerne kommer i gang igen.
(Børsen 3.3.2006)
 

 

SAS forlenger leasingavtale med Cimber Air


SAS Danmark forlenger avtalen om leasing av tre Canadair RJ 200 - fly fra Cimber Air. Avtalen gikk opprinnelig ut i april, men er nå forlenget  frem til desember. Flyene  opereeres med kapteiner fra SAS og øvrig mannskap fra Cimber Air. 
SAS-Danmark skal fortsatt fly med innleide Canadair RJ 200 maskiner fra Cimber Air. Flyene opereres på ruter som er for "små" for de større Boeing og Airbusflyene til SAS.
Canadiar RJ 200 maskinene opereres med kapteiner fra SAS  med piloter  fra Cimber Air som styrmenn. Rundt 15 SAS-piloter flyr som kapteiner på Cimber flyene, skriver TakeOff.nu. 
SAS bruker CRJ 200 maskinene på ruter  fra København Kastrup til blant annet : Køln, Nürnberg, Lyon, Palanga, Västerås, Newcastle og Aberdeen.
(Bording.no 2/3)
 
 
 

Gate Gourmet has lost half its HR department

Gate Gourmet has lost half its HR department after last summer's strikes, but it's not all gloom at the airline caterer. HR boss Richard Wells - he's still there - reckons people want to work for the company that sacked 800 staff. "You do get some HR people who enjoy a challenge," he tells Personnel Today. "And while I wouldn't say that all publicity is good publicity, it has given us a profile we didn't have before."
(business.guardian.co.uk 2/3)
 
 
 
 

Piloterne stævner SAS

Piloterne fra Danmark, Sverige og Norge vil stævne SAS-ledelsen ved den svenske arbejdsdomstol med krav om 45 mio. svenske kroner.
Baggrunden er sagen om overflytning af piloterne til national ansættelse.
Piloternes formand Mogens Holgaard siger, at SAS bliver stævnet, hvis overflytningen bliver gennemført. Det er planen, at de nye ansættelsesforhold træder i kraft i dag. Mogens Holgaard siger, at både piloter og ledelse har et ansvar for at få ændret den fastlåste situation.
Derfor tilbyder piloterne forhandlinger for at finde de besparelser, som ledelsen ønsker.
(Jyllands-Posten 1.3.2006)

 

 

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu