Branche News Maj

 

 

 

Nordic Aero overenskomst fornyet

3F Kastrup medlemmerne hos Nordic Aero, har med 126 ja stemmer mod 6 nej stemmer, godkendt deres nye overenskomst.
Pr 1. januar blev Penauille Servisairs arbejde overtaget af Nordic Aero sammen med alle 3F portørerne fra Servisair.
Den ny overenskomst er en sammenfletning og forbedring af de to overenskomster, der var hos Nordic Aero og Servisair.
Lønnen stiger over 3 år med 7+6+6 kr. i timen. Ferietillægget stiger til 4%. De deltidsansatte sikres minimum 5 timers vagter og en mindsteansættelse på 90 timer om måneden, samt overtidsbetaling for alt overarbejde.
Lønnen efter 12 måneders ansættelse er nu 162 kr. i timen.
Der arbejder 196 3F Kastrup medlemmer hos Nordic Aero.
(Kilde: 3F Kastrup Udgivet 31.05.07)

 

  

Forsoningsmøde i SAS

Danske SAS-folk mødes i dag med ledelsen for at diskutere strategiplan.
Repræsentanter for danske SAS-ansatte mødes i dag med ledelsen i Stockholm for at diskutere strejker og en fremtidig strategiplan.
Koncernchef Matts Jansson havde ellers indkaldt medarbejderne fra Norge, Sverige og Danmark i begyndelsen af maj, men da blev danskerne væk. Ifølge de faglige organisationer havde koncernchefen gjort medarbejderne til syndebukke ved at varsle fyringer i Danmark efter en strejke, der kostede SAS dyrt.
(Børsen, d. 31. maj, 2007)

 

  

SAS-strejker øger pres på strategiplan

Koncernchefen i SAS udbedes svar på, hvordan man vil øge indtjeningen og undgå strejker i fremtiden.
I går blev den fire dage lange strejke mellem de svenske kabineansatte og SAS Sverige afblæst efter at have betydet aflysning af 1.200 flyafgange og 80 mio. kr. i tabte billetindtægter. Den treårige overenskomstaftale indeholdt blandt andet en tocifret lønstigning, frokostpause og bedre vilkår.
Den seneste tids mange konflikter i SAS har øget presset på koncerndirektør Mats Jansson, der skal fremlægge sin plan for SAS’ fremtid i juni. ”Strejkerne har øget presset på Mats Jansson for at fortælle investorer og kunder, hvordan han vil undgå strejker i fremtiden. Det er nu et punkt, han ikke kan komme uden om at give svar på,” siger Jacob Pedersen, Sydbank.
SAS står i en noget presset situation. ”På den ene side skal SAS-ledelsen levere besparelser og forbedre selskabets indtjening, så SAS bliver bedre rustet til at modstå konkurrence, lavkonjunktur og behovet for at investere i nye fly. Og på den anden side skal de sikre, at de medarbejdergrupper, der føler sig presset efter flere hårde år, føler sig belønnet for deres indsats,” siger Michael Nielsen, Jyske Bank, der ser frem til at se stategiplanens initiativer til at undgå fremtidige strejker.
(Berlingske Tidende, d. 30. maj, 2007)

 

  

Svensk SAS-strejke koster 65-80 mio.

Strejken i SAS Sverige kommer til at koste mange millioner kroner. Men SAS fungerer ikke som arbejdsplads, mener danske kabineansattes formand
Vicedirektør i SAS Sverige Anders Ehrling anslår prisen på strejken til at være et sted mellem 65 og 81 millioner kroner. Dertil kommer tab af goodwill fra kunderne, der ikke er taget højde for.
Verner Lundtoft Jensen, formand for de danske kabineansatte (CAU), er glad for, at svenskerne nu har en løsning, men han mener, at den svenske strejke blot er billedet på en arbejdsplads, der ikke fungerer.
”Den svenske strejke har vist, at det ikke kun er danskere i SAS, der strejker. Arbejdsklimaet i hele SAS er dårligt, og én af de ting, svenskerne fik igennem ved en fire dages strejke er, at de efter seks timers arbejde nu må holde en halv times frokostpause”, siger han til Ritzau.
Den svenske strejke har siden fredagens arbejdsnedlæggelser betydet 1200 aflyste fly. Men fra onsdag flyves der atter normalt fra den svenske hovedstad.
(Standby 29/5)

 

 

Svensk SAS-strejke slut

Trafikken mellem København og Stockholm ventes normal i løbet af i morgen.
Strejken i SAS Sverige er slut, og partnerne er nået til enighed, oplyser SAS Sverige til det svenske nyhedsbureau TT.
Siden fredag har det svenske kabinepersonale nedlagt arbejdet efter strandede overenskomstforhandlinger, men der har været forhandlet løbende gennem konflikten, og sent mandag aften blev der så opnået enighed om en ny aftale.
Strejken har betydet mange aflysninger mellem København og Stockholm, men nu ventes trafikken normal fra onsdag, skriver berlingske.dk i dag.
(Standby 29/5)

 

  

Eksperter: Sterling har problemer med troværdigheden

Ledelsens udmeldinger svækker luftfartsselskabets troværdighed, mener eksperter.
Det kan få konsekvenser for Sterlings muligheder for at drive forretning i Danmark, at ledelsen sælger voldsomt ud af sin troværdighed. Det mener eksperter i ledelse, der finder det utroværdigt og farligt, når kommerciel direktør Stefan Vilner i pressen meddeler, at Sterling næppe kan overleve en strejke på mere end et par dage; men så snart strejken afblæses, får selskabet en garanti fra moderselskabet på 200 mio. kr., og Stefan Vilner forlader sin post til fordel for et nyt topjob.
”Ingen kommer af sted med at lyve, heller ikke selv om man skifter jobbet ud, for den tabte troværdighed følger med til den nye organisation. Man pletter sin karriere ved at optræde utroværdigt,” siger Anders Drejer, der er professor i ledelse og strategi ved Handelshøjskolen Aarhus Universitet.
Professor i ledelse, Steen Hildebrandt, ligeledes Handelshøjskolen Aarhus Universitet, betegner, Sterlings lederskab som brutal og absolut ikke trendsættende. ”Jeg synes ikke, man kan drive forretning på den måde; det sender så mange skæve signaler til forretningsforbindelser og medarbejdere. Interessenterne står forvirrede tilbage,” siger Hildebrandt.
(Børsen, d. 25. maj 2007)

 

 Sterlings tal skal gennemgås

Statens Luftfartsvæsen (SLV) beder Sterling om at redegøre for sin økonomiske situation.
Efter at Sterling i forrige uge udmeldte, at selskabet kunne gå konkurs, hvis piloterne strejkede i mere end to dage, har Statens Luftfartsvæsen (SLV) bedt lavprisselskabet redegøre for sin økonomiske situation.
”Vi sendte mandag et brev på baggrund af de udtalelser, vi har Sterling citeret for i pressen i sidste uge. Vi har bedt dem om at redegøre for deres økonomi i relation til EU’s licensforordning,” siger kommunikationsdirektør Thorbjørn Ancker, SLV.
Anmodningen sker på baggrund af, at flyselskaber skal dokumentere over for SLV, at de har penge til driften for at få flylicens. ”Vi har bedt om nogle aktuelle regnskabstal. Vi har ikke andre indikationer på, at der skulle være problemer i Sterling, men det er klart, at når man læser dem citeret for, at de kan gå konkurs ved et par dages strejke, får det os til at bede om tallene,” siger Ancker.
(Børsen, d. 25. maj 2007)

 

  

SAS vil væk fra strejkekultur

Selskabet planlægger ny strategi mod strejker.
Her til morgen rammes SAS af årets tredje strejke med 800 svenske kabineansatte, der nedlægger arbejdet i protest mod overenskomstforhandlinger uden resultater. Hvordan skæbnen bliver for weekendens afgange, afklares i løbet af i dag.
SAS’s koncernchef Mats Jansson er frustreret over årets mange strejker, som i sidste ende kan gå ud over selskabets eksistens. ”SAS befinder sig i en ny konkurrencesituation, hvor der ikke er plads til strejker, hvis vi på langt sigt skal overleve i en stenhård branche. Strejkerne giver voldsomme konsekvenser for kunderne og skader deres tillid til os alvorligt. Vi er ved vejs ende, vi må væk fra strejkekulturen,” siger Jansson til avisen Dagens Industri. Han vil nå frem til, hvordan strejker kan undgås fremover, og det vil blive en del af den femårige strategiplan for koncernen, som Mats Jansson fremlægger i næste måned.
Ekspert i forhandlingsteknik, Søren Viemose, mener, forhandlingskulturen skal forbedres markant, hvis det ikke skal gå galt for SAS. ”Set udefra virker det, som om parterne i SAS er nået dertil, hvor de hellere vil skade hinanden end indgå beskedne aftaler. Det har tidligere kostet andre flyselskaber livet, f.eks. Sabena, American Airlines og Pan America, som blev lukket, fordi fagforeninger og ledelse ikke kunne komme videre ved egen hjælp,” siger Søren Viemose. Han råder SAS til at søge ekstern rådgivning. ”I en situation som den, SAS synes at være i, nytter det ikke at tro, at man kan fikse problemer ved bare at indstille til, at parterne opfører sig ordentligt. Det vil tage fire-fem år at ændre et så belastet samarbejde til godt samarbejde, og det vil kræve, at problemet løses gennem et langvarigt strategisk projekt, som topledelsen tager ansvar for,” siger Søren Viemose.
(Berlingske Tidende, d. 25. maj 2007)

 

  

SAS-medarbejdere: Strejkekultur findes ikke

Det er ledelsens mentale kultur, den er gal med, mener medarbejderne.
SAS’s koncernchef Mats Jansson ønsker et opgør med ”strejkekulturen” i SAS, men selskabets medarbejdere mener ikke, at en sådan kultur overhovedet findes.
”Vi har ikke en strejkekultur i SAS. De 73 danske strejker, Mats Jansson taler om, skyldes, at selv korte, faglige møder uden betydning for passagererne bliver registreret som strejker. Det er ledelsens mentale kultur, den er gal med. Vi har ikke den ærlige, forpligtende forhandling, vi har krav på. I stedet satser ledelsen bevidst på at ende i forligsinstitutionen, så vi kan blive fejet ind under et mæglingsforslag, der gælder for 600.000 lønmodtagere,” siger Nicolas Fischer, formand for Luftfartsfunktionærerne.
(Berlingske Tidende, d. 25. maj 2007)

 

 

Eksistentiel krise i SAS

SAS’s nye koncernchef, Mats Jansson, beskriver den nuværende pressede situation som en eksistentiel krise.
Det svenske kabinepersonale i SAS har varslet strejke fra i dag, hvilket tvinger SAS til at aflyse flytrafikken, men derudover udgør situationen en eksistentiel krise for hele SAS-koncernen ifølge SAS’s koncernchef, Mats Jansson. Ifølge det svenske Dagens Industri er Mats Jansson bestyrtet over, at selskabet er på vej ind i den tredje strejke, siden han tiltrådte som koncernchef for blot fem måneder siden. Jansson vurderer, at strejken blandt kabinepersonalet vil ramme 20.000 passagerer pr. dag og have en negativ effekt på selskabets resultat på ca. 20 mio. svenske kr. om dagen.
SAS meddelte i går, at man er nødt til at indstille alt trafik i dag. ”Strejkevarslet tvinger os til allerede nu at beslutte at indstille al trafik, så vi ikke risikerer, at nogle af vores kunder strander i en lufthavn, hvor vi eventuelt ikke kommer til at flyve fredag,” siger Anders Ehrling, der er adm. direktør i SAS Sverige.
(Børsen, d. 25. maj 2007)

 

 

SAS inddrager retten til fri- og rabatbilletter

Den handling har fået kabineforeningen til at stævne flyselskabet ved Arbetsdomstolen og kræve, at beslutningen trækkes tilbage.
Fronterne er trukket hårdt op mellem de 800 kabineansattes forening HTF i Sverige og flyselskabet. Det seneste udspil kom i går, da SAS besluttede at indrage retten til fribilletter og rabatbilletter for de ansatte og deres familier her op til pinse.
"At inddrage en sådan optjent ret er ikke lovligt. Det har vi skrevet til SAS, men ikke fået svar. Derfor er vi tvunget til at stævne selskabet. Det følger af spillereglerne," siger forhandlingsleder for HTF, Tommy Mases til Dagens Industri.
"Det er et forbavsende, at SAS ledelsen foretager sig noget sådant i stedet for at komme til forhandlingsbordet. De leger tysk roulette," fortsætter han.
Hvis der ikke forhandlingerne genoptages udbryder strejken i SAS Sverige fredag morgen, hvor blandt andet al svensk indenrigstrafik på de 14 ruter aflyses.
(Takeoff 24/5)

 

 

Continental tilfreds efter et år i København

Den daglige afgang til New York har været en succes, fastslår selskabet
På torsdag er det et år siden Continental igen begyndte at flyve til og fra en dansk lufthavn, nemlig på ruten mellem København og New York med daglige afgange.
Det er gået godt. "Vi er stolte af de resultater, vi har opnået i løbet af vores første år i København. Vi takker vore erhvervskunder, rejsebureauer og de mange turister fra Danmark og Sydsverige for opbakning til ruten til New York.
Det er en glæde for os at betjene København, og det vil vi fortsætte med i fremtiden som et led i vores europæiske strategi," siger Charles Crowder, direktør for selskabet i Skandinavien.
Continental flyver daglig med en Boeing 757 med 16 pladser på business, og 159 på økonomiklasse.
(Takeoff 22/5)

 

 

SAS omdirigerer trafikken

Truslen om en strejke blandt det svenske kabinepersonale får SAS til at ombooke rejser for passagerer, der har en billet mellem den 25. og 29. maj.
”Vi er bange for, at der kommer en konflikt, og vi har mange urolige kunder som ringer til os”, siger pressechef i SAS Ulrika Fager til di.se.
”Pinseferien nærmer sig. I morgen kommer parterne med deres endelige beslutning, og vi kan mærke, at der er rigtig mange, der ikke kan planlægge deres ferie, og vi føler, at vi må gøre noget for at hjælpe”.
SAS er som konsekvens af strejketruslen begyndt at ændre på billeter, der gælder mellem den 25. og 29. maj.
”Det bliver muligt at ændre i billetten, så den gælder fra i dag og frem til den 31. august, ligegyldigt hvilken type billet, du har købt”, siger Ulrika Fager, der anbefaler de hårdt trængte SAS-kunder at ringe til et SAS-kontor for at ændre billetten.
For afgange mellem Sverige og Danmark kommer en strejke til at betyde, at halvdelen af flyvningerne bliver aflyst. Alle de interkontinentale ruter ud af Sverige flyves som planlagt.
(Standby 22/5)

 

 

Millionaftale indgået mellem SAS og Apollo

SAS og rejseselskabet Apollo indgår ny samarbejdskontrakt.
Det langvarige samarbejde mellem SAS og Apollo cementeres nu af en ny samarbejdskontrakt, der har en værdi på et stort tocifret millionbeløb. Kontrakten indebærer, at 30.000 af Apollos vintergæster skal flyve med SAS til Lanzarote, Fuerteventura, Gran Canaria, Tenerife og Sharm el Sheikh.
De to selskaber er godt tilfredse med samarbejdet. ”Apollo er den charteroperatør, vi har haft det længstvarende samarbejde med, og vi er naturligvis glade for, at vi også til vinter skal flyve med Apollos gæster,” siger direktør for salg og marketing i SAS Danmark, Lars Bording, og understreger samtidigt, at samarbejdet med Apollo har lært SAS meget om charterkunders behov.
For den adm. direktør i Apollo Rejser, Jan Lockhart, er det netop samarbejdet om at produktudvikle rejsen, der er en vigtig grund til, at Apollo år efter år vælger SAS.
(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 22. maj 2007)

 

  

Nye ruter med Sterling

Sterling udvider antallet af flyvninger med seks nye vinterruter.
Lavprisselskabet Sterling har seks nye flyruter på programmet for den kommende vinter. Det er bl.a. ruter mellem Billund-Oslo og København-East Midlands i Storbritannien. Også fra Oslo og Stockholm vil man flyve til East-Midlands, og derudover åbnes ruterne Oslo-London Gatwick og Oslo-Paris.
Med de seks nye ruter når Sterling op på i alt 29 nye ruter i vinterprogrammet, der således bliver større end årets sommerprogram.
(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 22. maj 2007)

 

 

Rige islandske ejere sikrer Sterling

Hvis Sterling ender med et underskud igen i år, står luftfartsselskabets islandske ejere klar med flere millioner.
Sterlings islandske ejere er så velpolstrede, at de nok skal finde en pose penge mere, hvis der skulle blive brug for det, siger adm. direktør for Sterling, Almar Örn Hilmarsson.
Det, regner han dog ikke med, vil blive aktuelt til trods for et underskud på ca. 200 mio. kr. i fjor.
”FL Group kom med 300 mio. kr. i begyndelsen af 2006 og med 150 mio. kr. ved udgangen af året, og hvis der skulle blive brug for 200 mio. kr. mere, vil vores ejere også komme med dem, så længe selskabet kører i den rigtige retning,” siger Hilmarsson.
Til trods for pilotproblemer og en evindelig skiften hænder af Sterlings aktier er storaktionæren Palmi Haraldsson optimistisk, hvad angår selskabets økonomi. ”Vi havde et underskud på 200 mio. kr. og regner med et overskud i år, og det tror vi stadig på. For to år siden var der ingen fremtid for Sterling og slet ikke inden for Mærsk Air. De havde begge enorme underskud. Sidste år skete der store forandringer. Vi konsoliderede Maersk Air og Sterling med udgangen af 2005, fik et tab sidste år på 200 mio. og venter et overskud i år. Vi mener, udsigterne for Sterling er lyse,” siger Palmi Haraldsson.
Sterling har lovet overskud før. Sidste år startede Sterling-ledelsen med en forventning om et overskud på en kvart mia. kr. for derefter gradvist at sænke målet til nul og derefter et tab.
(Børsen, d. 22. maj 2007)

 

  

SAS-konflikt forude

Forligsmand giver slutbud til løsning af konflikten mellem SAS Sverige og det svenske kabinepersonale.
Den svenske forligsmand, Gunner Samuelsson har givet et såkaldt ”slutbud” til løsning af konflikten mellem SAS Sverige og arbejdstagerorganisationen HTS. Fredag godkendte SAS et løsningsforslag, men det ville HTS ikke acceptere.
Forligsmanden vil ikke oplyse, hvad detaljerne i slutbuddet er, men det drejer sig blandt andet om overtidsbetaling, skriver avisen Dagens Industri.
Slutbuddet skal accepteres senest i morgen, og ellers har begge parter afsendt henholdsvis strejke- og lockoutvarsel, der kan træde i kraft den 25. maj.
(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 22. maj 2007)

 

  

Lufthavnspersonalet i Billund varsler strejke

Medarbejderne i Billund Lufthavn truer med at nedlægge arbejdet lørdag morgen.
Hvis man har planlagt at flyve fra Billund Lufthavn lørdag morgen, risikerer man at blive kraftigt forsinket eller i værste fald slet ikke at komme i luften. Lufthavnspersonalet varsler nemlig strejke lørdag morgen midt i myldretiden mellem kl. fem og ni.
Truslerne kommer i forbindelse med overenskomstforhandlingerne, der ifølge lufthavnspersonalet har et utilfredsstillende resultat, som er blevet opnået på en dårlig måde.
Lufthavnschefen, Jørgen Krab Jørgensen, mødes med repræsentanterne for de utilfredse medarbejdere fredag formiddag og håber dermed at forhindre arbejdsnedlæggelsen. ”Jeg har en klar forventning om, at vi får løst problemerne, og at de rejsende kan komme af sted som planlagt lørdag morgen. Det vil jo være urimeligt, at vores passagerer skal lide under, at vi måske ikke har forstået hinanden,” siger Jørgen Krab Jørgensen.
(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 18. maj. 2007) 


 

SAS-ledelse under pres fra to fronter

De svenske kabineansatte truer med strejke, og de danske vil slæbe ledelsen i arbejdsretten for utallige brud på overenskomsten.
Den øverste ledelse i SAS er under massivt pres fra de ansatte for tiden. I april strejkede det danske kabinepersonale i tre dage, og nu truer kabinemedarbejderne i SAS Sverige med at strejke fra 25. maj i protest mod fastlåste overenskomstforhandlinger.
”Ledelsen har ikke været lydhør over for vores krav,” siger Tommy Mases, der er forhandlingschef for de svenske kabineansattes organisation HTF. Uenigheden er så massiv, at den svenske SAS-ledelse i går svarede igen med truslen om lock-out, hvis man ikke får en aftale i hus.
I Danmark siger det danske SAS-kabinefolks formand, Verner Lundtoft Jensen, at man vil forfølge sagerne med ledelsen via retssystemet. ”Alene i starten af maj har vi oplevet 30 brud på overenskomsten, f.eks. overskridelse af arbejdstidsregler eller omdisponering af mødedage. Det viser, at ledelsen ser overenskomsten som vejledende, ikke som gældende. Så hvor vi hidtil har indgået forlig i mange af sagerne, vil vi nu forfølge alle sagerne via retssystemet,” siger Verner Lundtoft Jensen.
(Berlingske Tidende, d. 18. maj 2007)

 

  

Strejke afværget i Sterling

Flyselskabets ledelse og piloter er blevet enige om ny overenskomst.
15.000 flypassagerer kunne onsdag ånde lettet op. En aftale mellem Sterlings ledelse og piloter er i hus, og selskabet undgår tilsyneladende en strejke. Piloterne truede ellers med at nedlægge arbejdet fra torsdag morgen, og det ville gå ud over flere tusinde menneskers kristi himmelfartsferie. 
Stefan Vilner, der er kommerciel direktør i Sterling, vil ikke udtale sig om, om forliget har været dyrt for ledelsen. ”Jeg kan ikke sige noget om omkostninger, men vi ville ikke skrive under på noget, der ikke var fornuftigt. Der er fundet en god balance,” siger han.
Sterling undgår således en strejke, der ifølge ledelsens trusler under konflikten ville kunne koste selskabet livet. De udsendte signaler om en mulig konkurs som følge af blot få dages strejke tyder på, at Sterlings økonomi hænger i en tynd tråd.
”Hvis det står til troende, at et par dages strejke ville koste Sterling livet, så er selskabets økonomi meget skrøbeligere end frygtet, og så balancerer de på en knivsæg,” siger brancheanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank. Udmeldingerne kan i sidste ende meget vel give bagslag for Sterling, idet rejsende kan blive betænkelige ved at købe deres flybilletter hos selskabet.   
(Berlingske Tidende, d. 17. maj 2007)

 

 

Sterling undgik pilotstrejke

Den varslede pilotstrejke hos Sterling afblæst onsdag aften, da parterne underskrev ny overenskomst.
"Lange konstruktive forhandlinger resulterede i en aftale som begge parter er tilfredse med,” siger Almar Örn Hilmarsson, adm. direktør i Sterling. ”Med denne aftale får vi den ro og stabilitet, som er vital for vores fremtidige vækst og vi forbliver konkurrencedygtige.”
Aftalen med piloterne er sidste kapitel i sammenlægningen af Maersk Air og Sterling Airways og derfor også symbolsk for Sterling Airlines.
”Vi har opnået et godt resultat til vores medlemmer og jeg er overbevidst om, at piloterne i Sterling vil godkende indholdet,” siger piloternes repræsentant, Toni Vagn Rytkønen.
(Takeoff 17/5)

 

 

 

Sterling venter positivt resultat


”Når parterne nu har været sammen i mere end 20 timer, ser jeg det som en stor vilje fra begge parter til at nå et resultat. Jeg er optimist.”
Sådan siger Stefan Vilner, kommerciel direktør i Sterling, i en kommentar til de intense forhandlinger mellem Sterling og piloterne.
Piloterne har truet med strejke. En strejke, som kan starte kl. 05.00 torsdag morgen og ødelægge ferien og flyrejsen for 15.000 passagerer. Den kan stille Sterlings fly på jorden og koste selskabet buler af penge.
Parterne mødtes i går hos forligsmanden, hvor de har forhandlet hele natten og formiddagen, kun afbrudt af en pause til morgenmad.
”Jeg har lige snakket med vores administrerende direktør. Man er i gang med nogle detaljer, så der går mindst fire ­- fem timer før man eventuelt når et resultat en gang sent tirsdag eftermiddag. Men vi har jo tidligere set, at parter først kom hinanden i møde fem minutter inden en strejke skulle begynde,” siger Stefan Vilner.
Hvad vil Sterling sige til de 15.000 mennesker, som efter planen skal ud at flyve torsdag?
”At de skal glæde sig til flyveturen. Det er helt klart planen, at de skal ud og flyve,” siger Stefan Vilner til Stand By.
(Standby 16/5)

 

 

 
SAS Sverige trues med kabinestrejke


Fagforeningen for de 800 kabineansatte hos SAS i Sverige har varslet strejke fra fredag i næste uge.
Strejkevarslet skyldes ifølge fagforeningen HTF en fastlåst forhandlingssituation og manglende forhandlingsvilje hos arbejdsgiveren.
Ifølge avisen Dagens Nyheter siger HTF, at den fastlåste forhandlingssituation skyldes uenighed om ubekvemme arbejdstider samt spise- og hvilepauser.
HTF har dog givet dispensation for den varslede strejke i ferieperioden 11. juni til 12. august, skriver Boarding.no
(Takeoff 15/5)

 

 

 
US Airways overvejer København – Philadelphia


Det amerikanske flyselskab planlægger ny rute mellem USA og Danmark
Efter hvad Stand By erfarer, er US Airways meget, meget langt i beslutningen om at starte en rute mellem Philadelphia og København fra 2008. Philadelphia er den største by i den amerikanske delstat Pennsylvania med en befolkning på 1.492.231 (2002), hvilket gør den til USA's femte største by. Philadelphia ligger nogenlunde mellem New York og Washington på den amerikanske østkyst. US Airways har allerede en rute mellem Philadelphia og Stockholm. "Da vi startede Philadelphia – Stockholm var der tæt kapløb mellem Stockholm og København. Vi valgte Stockholm ud fra hvor stort behov der var, og hvor mange flyforbindelser der var i forvejen. Første sommer på Stockholm var ikke så god, men næste sommer ser bedre ud. Vi vælger tre nye nye internationale ruter i Europa om året. I år har det været Athen, Bryssel og Zürich. Vi tager først stilling til nye byer for 2008 i efteråret omkring oktober – november," sagde Andrew P. Nocella, Senior Vice President, Planning, US Airways til Stand By ved Star Alliance 10 års jubilæum i København. US Airways har årligt 57 mio. passagerer, 35.000 ansatte, 358 fly og 4.000 afgange om dagen.
(Standby 15/5)

 

 

  

Thai vil have to daglige afgange


Thai Airways planlægger at få to dobbelte daglige afgange fra København til Bangkok
"Jeg regner med, at Thai Airways i løbet af et til to år hver dag vil have dobbelt daglige afgange direkte fra København til Bangkok. Thai Airways har i øjeblikket ikke flykapacitet nok. Men jeg regner med vi kan få nogle fly, og bytte om på nogle fly, så Boeing 747 kan sættes ind på København," sagde Wallop Bhukkanasut, Executive Vice President, Thai Airways, til Stand By ved Star Alliance 10 års jubilæum i København i går.
"Københavner ruten har absolut top prioritering for os. Det er den næst største rute for Thai i Europa. Flere og flere danskere tager til Thailand, flere og flere er gengangere, der er flere og flere forretningsfolk, og flere og flere bruger Bangkok som et hub, når de skal videre i Østen eller Australien/ New Zealand. I mellemtiden prøver vi, om Thai kan forlænge sin rute fra Athen til København, så flyet går Bangkok, Athen – København. Vi tager beslutning hurtigt og jeg håber vi kan flyve fra det tidlige efterår, så vi er på plads inden vintersæsonen. I øjeblikket er der kun en loadfaktor på 50 procent på Bangkok – Athen, som flyver tre gange om ugen.  Hvis vi kan få 150 passagerer fra København på denne rute, er vi tilfredse," siger Wallop Bhukkanasut, Executive Vice President, Thai Airways.
(Standby 15/5)

 

 

 
15.000 Sterling-kunder rammes af strejke


Hvis Sterlings piloter strejker fra torsdag morgen, vil det bringe 15.000 danskeres Kr. Himmelfartsferie i fare.
I eftermiddag mødes Sterling og selskabets piloter i Forligsinstitutionen. Når man ikke til enighed, vil piloterne strejke fra torsdag morgen, og det kan komme til at koste Sterling dyrt. På den ene side siger Sterling, at flyselskabet højest kan overleve en eller to dage med strejke uden at gå konkurs, mens piloterne på den anden side er klar til at strejke i længere tid.
Utilfredsheden skyldes dels krav om højere løn og dels et krav om bedre planlægning af ferie- og fridage. ”Det er mit indtryk, at vores medlemmer er indstillet på at gå hele vejen. Dem, jeg har talt med, siger, at det her er et meget vigtigt emne,” fortæller Toni Rytkønen fra piloternes fagforbund, Dansk Funktionærforbund. Han tror ikke på, de to parter bliver enige. ”Min vurdering er nok, at afstanden er så stor i øjeblikket, at det bliver vanskeligt at nå til enighed. Vi har siddet og forhandlet i snart halvandet år, så vi har været igennem emnerne et par gange. Der er ikke ret meget nyt under solen,” siger han. (Børsen, d. 15. maj 2007)

 

 

 

SAS-ansatte vil slå igen


SAS' stewarder og stewardesser finder sig ikke i koncernchefens skarpere kurs uden sværdslag. Personalet vil arbejde efter reglerne, hvilket kan gøre det vanskeligere at skaffe besætning til alle flyafgange.
Kabinepersonalets aktion kommer efter, at SAS-ledelsen har tilbudt medarbejderne at sælge fridage – og det er i følge bestyrelsesformand Verner Lundtoft Jensen i strid med overenskomsten, skriver Uffe Hansen i børsen.dk.
”Alene på de 10 første dage af maj konstaterer CAU, at SAS har brudt overenskomsten i over 30 tilfælde,” skriver han og den øvrige bestyrelse til kabinepersonalet på foreningens hjemmeside.
Kabinepersonalets forening betragter det som uhyre vigtigt, at kabinepersonalet ’ikke byder på mere af sin i forvejen sparsomme fritid.’
Netop de fastlåste forhandlinger om sammenhængende fridage var en af hovedårsagerne til den overenskomsstridige strejke i SAS Danmark i april, som fik koncernchef Mats Jansson til at beslutte en overflytning af al operation på ruterne mellem de tre nordiske hovedstæder til SAS Norge og SAS Sverige.
(Standby 14/5)

 

 

 

 Sterling-fly nødlandet i Budapest


Det danske passagerfly måtte nødlande pga. tekniske problemer.
82 mennesker ombord på et dansk passagerfly fra Sterling måtte fredag eftermiddag nødlande i lufthavnen i Budapest. Kort efter start måtte piloten konstatere, at der var tekniske problemer.
”Piloten fik i cockpittet en indikation på, at en flap på forsiden af vingen ikke var gået tilbage, som den skulle efter opstart. Det viste sig senere, at der ikke var noget galt med flappen. Det var lampen i cockpittet, der var noget galt med, ikke flappen på vingen,” siger kommerciel direktør i Sterling, Stefan Vilner. Efter nødlandingen fortsatte flyet uden problemer mod Stockholm.
(Berlingske Tidende, d. 12. maj 2007)

 

 

 

 Sterling i svær situation


Sterling kan hverken overleve en strejke eller indfri piloternes krav til løn og arbejdstid, siger luftfartsselskabets ledelse.
Efter at Sterlings omkring 300 piloter er kommet med trusler om strejke efter fastlåste forhandlinger om en ny overenskomst, befinder selskabet sig i en svær situation. På kort sigt kan en strejke koste Sterling livet, men det vil piloternes nye krav til løn og arbejdstid også.
”En strejke er livstruende. Vi kan måske overleve en dags strejke eller to, men ikke mere end det, ” siger Stefan Vilner, der er kommerciel direktør i selskabet. Han tror ikke på en strejke. ”Der bliver forhandlet til sidste øjeblik, og det er min klare overbevisning, at vi ikke får en strejke,” siger han. 
(Berlingske Tidende, d. 13. maj 2007)

 

  

 

SAS opnår fremgang i passagertrafikken


April måned er gået bedre end sidste år trods strejken.
SAS har offentliggjort tal for passagertrafikken i april. Sammenlignet med samme periode sidste år, er der sket en fremgang på 1,7 procent.
Det er lavere end ventet, hvilket skyldes det danske kabinepersonales strejke, skriver Berlingske Tidende i dag.
(Standby 9/5)

 

 

  

Sterling går nye veje


Flyselskabet nedtoner flytrafikken i Danmark.
Det gamle danske charterflyselskab, Sterling, vil inden 2010 satse mere på at skabe vækst fra andre baser end den danske. Hidtil er størstedelen af Sterlings trafik fløjet ud af Danmark, men om tre år vil kun en tredjedel af Sterlings fly lette og lande i hjemlandet.
”Der ligger et stort, uudnyttet potentiale i at åbne ruter ud ad Sverige og Norge, mens mætningspunktet er ved at være nået i København. Derfor vil vi fremover åbne nye ruter ud af Stockholm og Oslo i en meget højere frekvens end ud af København, hvor der er langt mellem de interessante nye ruter,” siger selskabets kommercielle direktør, Stefan Vilner.
Der satses især på Sverige i den nye strategi. Sterlings mål er nemlig, at 45 procent af selskabets trafik skal flyve ud af den svenske hovedstad i 2010, mens kun 30 procent skal flyve ud af Danmark. Resten fordeles mellem Oslo, Göteborg, Malmö, Billund og Aalborg.
Ifølge senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank er det forståeligt, at man nu vil satse på vækst uden for Danmark, selvom han dog undrer sig over valget på Sverige. ”Det har vist sig at være svært at skabe lønsom vækst i København, så der er brug for nye idéer. At Sterling så vælger Stockholm undrer mig dog, idet konkurrencen på det svenske marked ikke er mindre intens end på det danske,” siger han.
(Berlingske Tidende, d. 9. maj 2007)

 

  

 

Dansk strejke rammer SAS' vækst


Flere passagerer, men lavere kabinefaktor. SAS-koncernen transporterede i april 3,4 mio. passagerer, 6,8% flere end samme måned sidste år, mens RPK, omsætning pr. fløjne passagerkilometer, steg med 1,7%
Den lavere udnyttelse af flyene begrundes med den overenskomsstridige strejke blandt SAS' danske kabinepersonale i forrige uge, skriver børsen.dk.
”Kabinefaktoren var positiv for SAS Braathens, Scandinavian Airlines Sverige, Widerøe og airBaltic, men svagere i de øvrige selskaber. Den noget svage totale kabinefaktor sammenlignet med 2006 beror også på strejken i København i april”, skriver SAS-ledelsen i den månedlige passagerstatistik.
Belægningsprocenten faldt i april med 2,3 procentpoint til 71,0% på koncernniveau, mens den gennemsnitlige billetpris pr. flysæde (yielden) i marts steg med 13,6% sammenlignet med 2006.
Oplysningerne overrasker aktiemarkedet positivt og SAS-aktien er steget 0,5% efter offentliggørelsen.
Det kan hænge sammen med, at koncernchef Mats Jansson bevarer optismismen og konstaterer, at markedsudviklingen i april generelt var til gavn for passagervæksten og billetpriserne.
”Der er ingen tegn på afmatning i konjunkturerne eller flymarkedet. Usikkerheden består dog om styrken i væksten, konkurrencen fremover og udviklingen i brændstofpriserne”, lyder det fra Mats Jansson.
SAS Danmarks adm. direktør, Susanne Larsen, forklarer, at før den tre dage lange strejke i april lå den danske divisions passagertal på samme niveau som april året før. SAS Danmark konstaterer at målt på RPK var der et fald på 10% i april, mens udnyttelsen af flysæderne faldt til 72,5% mod 76,5% i april 2006.
(Standby 8/5)

 

  


Fuld fart på i Billund


Billund Lufthavn har en betydelig fremgang i flytrafikken
Antallet af passagerer på udenrigsruterne fra Billund steg med 21% i marts og 34% i april, og det medfører nye udfordringer, hedder det i lufthavnens nye nummer af Check In Billund.
De ekstra mange afgange i de tidlige morgentimer betyder, at kapaciteten i perioder kommer under pres. Derfor arbejder man på, at endnu flere passagerer kan benytte check-in automater. Det gælder også gæster på charterfly, og her kan gæster med Apollo, Star Tour, Tjæreborg og Spies allerede benytte automater lige indenfor indgangen. Flere charterselskaber kommer til, og gæsterne opfordres til at følge med på www.bll.dk, der løbende opdateres med informationer herom.
En anden udfordring er de nye securityregler. Lufthavnen opfordrer alle til at lægge evt. væsker i den bagage, der skal indskrives, og at gøre det hjemmefra. Væsker, tandpasta og lign., der er med som håndbagage, skal pakkes i en genlukkelig plasticpose, med et rumindhold på én liter. I Billund er sådanne poser til fri afbenyttelse. Rejsende opfordres til at tage overtøj, jakker og evt. bælter af, inden selve sikkerhedstjekket og samtidig lægge mobiltelefoner, nøgler og punge i en bakke, før man når helt frem.
(Standby 8/5)


 

 
Sterling får ny tysk destination
 

Dortmund bliver fra oktober ny destination for Sterling fra København, Oslo og Stockholm.
Nyheden stod parkeret i en pressemeddelelse, Sterling mandag udsendte om sine ski destinationer for næste vinterprogram.
En kluntet formulering gav indtryk af, at Sterling ville begynde at betjene Dortmund fra i dag, tirsdag, men det er altså først fra vinterprogrammet.
Det bekræftedee Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, her til morgen til Take Off.
"Ja, det er altså først fra oktober - og Ja, lufthavnen i Dortmund blev meget glad, da vi dukkede op med planer om de tre ruter til København, Oslo og Stockholm. Lufthavnen vil give rabat på handling og tilskud til markedsføring indenfor EU's regler," sagde han.
Uklarheden om starttidspunktet for Dortmund-ruterne skyldes som nævnt mandagens pressemeddelelse fra Sterling.
Her stod at salget til vinterprogrammets ski destinationer begynder i dag, tirsdag – og videre hed det:
”Samtidig med, at salget af billetter til ski destinationerne starter (i dag, tirsdag, red), åbner Sterling rute til Dortmund i Nordvesttyskland fra Oslo, Stockholm og København. Dortmund er Europas største kanalhavn og linket til Nordsøen.”
Sterling havde ikke tidligere udsendt information om en rute til Dortmund.
Dortmund er heller ikke opført på Sterlings hjemmeside som en Sterling-destination.
Heller ikke hjemmesiden hos lufthavnen i Dortmund har informationer om en rute til København, Oslo eller Stockholm.
Tirsdag morgen sagde Stefan Vilner til Take Off, at Sterling fra oktober vil flyve til Dortmund nogle gange om ugen til at begynde med. Sterling forventer navnlig tysk passagertrafik fra Dortmund til Skandinavien.
Ellers siger Sterling, at den store nyhed for dets vinter ski destinationer fra vinterprogrammet bliver flyvninger fra Stockholm, Gøteborg, Oslo, Billund og København til Chambéry i de franske alper.
Sterling vil også fra vinterprogrammet flyve fra Oslo og Stockholm til Salzburg i Østrig
(Takeoff 8/5)

 

 

  
Sterling opkræver bagagekroner


Fra vinterfartplanen 28. oktober indfører Sterling betaling for hvert stk. medbragt bagage.
Priserne er med op til 15 kg 25. kr., mellem 15 og 20 kg 160 kr. og 20 til 25 kg 295 kr. Kommerciel direktør i Sterling, Stefan Vilner, understreger, at det ikke er alle flyrejsende, der medbringer bagage: ”Vi har vældig mange businesskunder på korte ruter, som for eksempel til Oslo, og de har normalt ikke bagage med”.
(Berlingske Tidende 7/5)

 

  

 

Fyringer på vej i SAS Danmark


Den seneste strejke i SAS får nu konsekvenser for medarbejderne.
I løbet af det næste halve år vil SAS omlægge sit produktionsapparat og flytte driften af ruterne fra København til Oslo og Stockholm, så den nu lægges ud til SAS Norge og SAS Sverige i stedet for SAS Danmark. Det drejer sig om 13 daglige returflyvninger til Oslo og 15 til Stockholm. Alt i alt vil omlægningen komme til at berøre ca. 200 kabineansatte, fortæller koncernchef John Dueholm til affarldsvarlden.se.

I løbet af de seneste ti år har SAS Danmark været ramt af 73 overenskomststridige strejker, imens Sverige og Norge har haft henholdsvis en og fem. Det går ud over de flyrejsende. ”Det er klart, at vi er nødt til at varetage vores forretning ud fra et kundeperspektiv. Og det betyder, at vi går efter at minimere de faktorer, der forhindrer os i at levere et stabilt kvalitetsprodukt til vores kunder,” udtaler John Dueholm. 
Strejken resulterer også i, at den store strategiplan, der skal udstikke retningslinjerne for fremtidens SAS, nu bliver udskudt. Offentliggørelsen må vente til juni i stedet for maj, da ledelsen nu vil gennemtænke strategien nøjere i lyset af strejken.
(Berlingske Tidende 7/5)

 

 

 

SAS genåbner rute til Grønland


Efter mere end fire års pause genåbnede SAS mandag morgen sin rute til Søndre Strømfjord (Kangerlussuaq).
Der er nu mulighed for at flyve direkte med SAS til Grønland fra Københavns Lufthavn. Mandag morgen kl. 07.50 lettede en Airbus A-319 med kurs mod Søndre Strømfjord – eller Kangerlussuaq på grønlandsk.
Flyvetiden er 4 timer og 50 minutter. Frem til starten af juni flyves der mandag og fredag, mens der fra starten af juni opgraderes til tre ugentlige afgange (mandag, torsdag og fredag).
”Vi er glade for, at Grønland er tilbage i SAS' program direkte fra Københavns Lufthavn. Grønland har med sin unikke natur et stort potentiale som turistmål, og vi oplever, at interessen for oplevelser i Grønland er stigende”, siger chef for Airline Relations i Københavns Lufthavn, Corinna Lundbæk Pedersen.
SAS befløj Søndre Strømfjord frem til slutningen af 2002.
(Standby 7/5)

 

  

 


Sterling udvider med seks ruter


Bruxelles er målet for den største udvidelse fra de tre skandinaviske lande.
Sterling starter i morgen salget til vinterprogrammet, der byder på seks nye ruter. De to går fra København nemlig til Bruxelles og Madeira.
Bruxelles er også målet for en ny rute fra Oslo, der også får Faro med. Endelig kommer der nye ruter fra Stockholm til Bruxelles og fra Gøteborg til Gran Canaria.
"Vi er et selskab i vækst, og vi glæder os til at tilbyde kunderne nye ruter fra hovedparten af vores baser," siger kommerciel direktør Stefan Vilner.
"Vi arbejder på yderlige ekspansion," tilføjer han.
(Takeoff 1/5)

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu