Branche News Juni

 

 

 

SAS mere aktiv på charterfronten


SAS i Danmark er sat under pres af koncernchef, Mats Jansson. Han vil skaffe 20% flere passagerer i flyene i løbet af fire år, og det tvinger SAS flyselskaber til at skaffe fremgang.
Det danske selskab går efter at opfylde målet på fritidsområdet. Derfor gør selskabet klar til at præsentere en række nye chartermål til efteråret, forklarer SAS Danmarks adm. direktør Susanne Larsen til borsen.dk.
”Hidtil har vi haft et mål om at vokse med markedet - og det gør vi. Nu skal vi til at vinde markedsandele, og der ser vi de bedste muligheder på charterområdet”.
Som for at understrege intentionerne er der netop fornyet en charteraftale med Århus Charter om næste års vinterprogram. Charterbranchen leverer omkring 400.000 passagerer til selskabets fly af det samlede passagertal på 8,3 millioner, som sidste år fløj med SAS ud af København.Susanne Larsen forudser, at SAS vil få flere feriedestinationer ind på rutekortet. Men hun vil endnu ikke sætte navne eller antal på.
(Standby 22/6)


 

 

Salg i rejserne igen


De sidste dages dårlige danske sommervejr har sat gang i salget af rejser.
Både hvad angår impulsrejser og charterrejser i skoleferien, har danskerne fået købelysten tilbage, og folk bestiller nu rejser igen efter et par dages dårligt vejr.
”De sidste dage har vi fordoblet salget af rejser, og lige nu sælger branchen ca. 3.500 pladser om dagen, hvor vi i den varme periode lå på under 2.000 pladser. Hvis dette fortsætter, får branchen en god sommer, trods de mange billige rejser frem til slutningen af juni måned. Skoleferien er rykket, og det kan klart mærkes nu. Folk køber flere augustrejser end før, og lige nu er 8 ud af 10 pladser i skoleferien solgt,” siger Stig Elling fra Star Tour.
(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 18. juni, 2007)

 

 

 

Strejkefare i Sterling er væk


Der er ikke længere fare for, at Sterlings piloter strejker midt i chartersæsonen.
Flyselskabets piloter har stemt ja til den overenskomst, som deres faglige organisation, Dansk Funktionærforbund, har forhandlet. Overenskomsten blev vedtaget med 89 pct. stemmer for og 11 pct. imod. ”Havde et flertal af piloterne stemt nej til den nye overenskomst, ville en strejke være en realitet om ganske få dage,” siger forbundssekretær i Dansk Funktionærforbund, Toni Rytkønen.
(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 16. juni, 2007)


 

 

 

British Airways skifter ud i Kastrup


Luftfartsselskabet vælger nyt serviceselskab.
British Airways skifter ud blandt leverandørerne i Københavns Lufthavne. Ifølge nyhedsbureauet Travel People flyttes opgaverne med at tjekke passagerer ind og sikre, at kufferterne kommer godt af sted, fra NordicAero til Novia. Det sker fra 6. oktober.
Der er hård konkurrence på serviceområdet i lufthavnen. Både Novia og NordicAero er mindre selskaber, og ifølge Travel People vil British Airways’ beslutning om at droppe NordicAero derfor være en alvorlig sag for selskabet - både økonomisk og prestigemæssigt.
(Børsen, d. 14. juni, 2007)


 

 

 

Fyringer på vej i SAS


SAS har fremlagt sin nye strategiplan, der betyder flere rationaliseringer og færre medarbejdere.
SAS præsenterede i går sin nye Strategi 2011-plan for de kommende år. Her bekræftede koncernchef Mats Jansson, at SAS frasælger aktierne i Spanair, British Midland, Air Greenland og det spanske handlingselskab Newco. Derudover vil SAS evaluere den fremtidige struktur for check-in og bagagehåndteringen, og det sker alt sammen med det formål at styrke kernevirksomheden flypassagertransport og øge lønsomheden til et EBT på 3,2 mia. kr. frem til 2011.
Ifølge Strategi 2011-planen er det de tre byggesten kultur, lønsomhed og fokus, der skal sikre SAS selvstændighed fremover. ”Vi må væk fra det her med, at kunderne kommer i klemme,” siger Mats Jansson, der ønsker, at SAS skal blive et kundedrevet selskab, hvor kunden står i centrum. I den forbindelse er der behov for at gøre op med strejker som våben i SAS. ”Vi skal have et strejkefrit SAS, og vi skal have større harmoni med fagforeningerne. Og jeg har en stor del af ansvaret for, at den ikke har været der,” udtaler Mats Jansson. Samtidigt åbner han op for overskudsdeling og medarbejderaktier i SAS.
Kravet om lønsomhed hænger uændret over SAS. ”Resultatet sidste år var langt fra det, vi havde behov for. Vi skal tjene 3,2 mia. kr. for at være et velfungerende selskab,” siger Mats Jansson. Skal det lykkes, kræver det besparelser på 2,3 mia. kr., og det er penge, der blandt andet skal hentes fra den centrale administration, indkøbsaftaler og fyringer. ”De her rationaliseringer kommer til at påvirke medarbejderne, for en stor del af omkostningerne kommer fra medarbejderne. Der vil blive reduktioner, men hvor mange vil vi ikke komme ind på. Vi bliver en mindre koncern, der vil få færre medarbejdere,” siger finansdirektør Gunilla Berg.
Fokusering er den sidste byggesten i SAS-strategiplanen. Kernevirksomheden for SAS vil fremover koncentreres omkring det rene flyprodukt og flyvninger til, fra og indenfor Nordeuropa. ”Vi fokuserer nu på kernevirksomheden og skal have en større harmonisering mellem de selskaber, vi har tilbage,” siger Mats Jansson.
(Børsen, d. 14. juni, 2007)


 

 

 

SAS bekræfter plan om stort frasalg


SAS vil gerne sælge Spanair, aktierne i British Midland og Air Greenland.
Desuden overvejes fremtiden for både SAS Ground Services (SGS) og den tekniske division SAS Technical Services (STS), fremgår det af en fondsbørsmeddelelse fra selskabet.
Frasalget kan altså blive mere omfattende end først forventet.
”Visse aktiviteter, der ikke hører til kerneforretningen, såsom Spanair, vil blive solgt”, skriver SAS-ledelsen anført af koncernchef Mats Jansson. ”Udviklingen i den internationale luftfart ændres konstant. Vi ønsker at være i front med at give kunderne den bedste service og de bedste priser”, siger Mats Jansson i følge borsen.dk
Omkring SGS og STS forklarer han, at den fremtidige struktur vil blive undersøgt i løbet af efteråret. Og det kan betyde yderligere frasalg.
”Formålet er at afgøre hvilke dele, SAS skal fortsætte med at operere selv, og hvilke dele, der skal opereres af andre aktører”, skriver SAS-chefen, og tilføjer, at situationen evalueres i samarbejde med de berørte medarbejdere og andre interessenter.
(Standby 13/6)

 

 

 

Medarbejderaktier i SAS


SAS’ medarbejdere kan muligvis se frem til at få aktier i flyselskabet.
Hvis de skandinaviske regeringer er indstillede på at sænke deres ejerandele, kan medarbejderne i SAS vente at få aktier i selskabet. Kilder vurderer, at det kan være et af elementerne, når topchefen Mats Jansson i morgen fremlægger sin store strategiplan for flyselskabets fremtid.
I øjeblikket sidder de tre nordiske lande på halvdelen af aktierne i SAS. Danmark og Norge har hver 14,3 pct., mens Sverige sidder på 21,4 pct.
Medarbejderaktierne skal bruges som en slags gulerod til piloter og stewardesser i forsøget på at få effektiviteten op og løfte den såkaldte ”block hour”, der måler, hvor mange timer flyene er på vingerne. Her ligger SAS lavere end mange af konkurrenterne.
(Børsen, den 13. juni, 2007)

 

 

 

 

Fremgang i Sterlings trafiktal


Den samlede kabinefaktor for Sterling, var i maj 76,8%, hvilket svarer til en stigning på 4,1% i forhold til maj 2006.
4,1% flere passagerer fløj med Sterling i maj 2007 sammenlignet med samme måned året før, og selskabets bagagerapport viser, at 2,1 stk. bagage blev forsinket pr.1.000 passagerer.
76,7 % af Sterlings fly afgik inden 15 minutter efter planlagt afgang. Det er en forbedring på 5,6% i forhold til maj 2006. 99,2% af afgangene i maj blev gennemført.
”Vi er på rette kurs og glæder os over at opleve fremgang over hele linien”, siger Sterlings nye kommercielle direktør Michael T. Hansen. ”Nu kommer sommeren, der også tegner godt og vinteren er vi med vores ekspansion og nye form godt rustet til med mange interessante tilbud”.
(Standby 8/6)



 

 

Flere passagerer med SAS i maj


SAS koncernen havde 3,7 mio. passagerer i maj, hvilket er 3,9% flere end maj 2006.
Udviklingen i kabinefaktoren var trods strejken positiv for Scandinavian Airlines Sverige, for Widerøe, Blue1 og airBaltic, men svagere for de øvrige selskaber og sank samlet med 2,6. Det skyldes blandt andet strejken i Sverige, som påvirkede transfertrafikken til København negativt.
”Den gode markedsudvikling fortsatte i maj og det bidrog til, at passagervæksten på koncernniveau og yielden udviklede sig positivt. Den positive udvikling er glædende, men usikkerheden om den fremtidige vækst, brændstofpriserne og konkurrencesituationen er der fortsat. Det er vort mål at få højere kabinefaktorer”, siger koncernchef Mats Jansson.
Produktionen i maj for det danske SAS selskab (målt i tilgængelige sædekilometre - ASK) lå 2,2% over sidste års produktion.
Passagermængden (målt i betalte passagerkilometer) steg med 0,6% i forhold til maj 2006. Den gennemsnitlige kabinefaktor er trods et fald på 1,2 procentpoint i forhold til maj 2006 stadig meget høj, nemlig 72,3%.
”Trafiktallene for maj viser en stabil udvikling. Vi sælger flere sæder, og når kabinefaktoren daler lidt, skyldes det en mindre produktionsforøgelse, som blandt andet skyldes, at vi har ombygget vores Airbus 321, der nu rummer 14 sæder mere”,  siger adm. direktør i SAS Danmark, Susanne Larsen.
(Standby 8/6)


 

 

 

Sterling har røde tal på bundlinjen


Trods økonomisk fremgang kom Sterling ud af 2006 med et minus.
Trods løfter om et overskud på ca. 300 millioner, endte Sterlings årsresultat for 2006 med et minus på 166 mio. kr. ud af en omsætning på knap fire milliarder. Det viser årsregnskabet, der offentliggøres i dag.
”Jeg ville da gerne have haft, at resultatet var endnu bedre. Men set i lyset af, hvor vi kommer fra, nemlig et underskud på mere end 800 mio. kr. efter fusionen med Mærsk Air, så er jeg godt tilfreds,” siger selskabets adm. direktør Almar Örn Hilmarsson.
Når selskabet ikke har nået det resultat på 345 mio. kr. før renter og afskrivninger, som bestyrelsesformand Hannes Smarason hos FL Group fremturede med, så skyldes det bl.a. stigende oliepriser og mindre chartertrafik pga. Muhammedkrisen, forklarer topchefen.
En analytiker med indsigt i flybranchen er ikke imponeret over Sterlings resultat. ”Der har da været pæn fremgang, men resultatet er ikke særlig prangende. I et marked, hvor selv SAS kan tjene penge, er det bekymrende, at Sterling ikke kan løfte lønsomheden og skabe en rentabel forretning,” siger Jacob Pedersen fra Sydbank. Han understreger, at konjunkturerne i 2006 næsten ikke kunne have været bedre. ”Jeg vil formode, at selskabets ejere har stillet et benhårdt krav om overskud i 2007. For kan man ikke tjene penge i 2007, med de givne konjunkturer, så kan man nok slet ikke tjene penge,” siger Jacob Pedersen.
(Berlingske Tidende, d. 8. juni, 2007)

 

 

 

 

Lufthavnen sætter ny rekord med Store Rejsedage


Københavns Lufthavn får denne sommer over 40 Store Rejsedage med mindst 25.000 afrejsende passagerer. ”Det tal slår alle rekorder,” siger passagerchefen.
Københavns Lufthavn opdeler Store Rejsedage i to kategorier. Mens der på en normal dag er ca. 21.000 afrejsende passagerer, er Store Rejsedage når der forventes over 25.000 afrejsende flypassagerer – og så de ekstra store dage med over 29.000 afrejsende.
Der har allerede været nogle af de ”mindre” Store Rejsedage – men de helt store, med mindst 29.000 afrejsende passagerer i denne måned, bliver:
17., 24., 26., 27., 29. og 30. juni.
I juli er der fem dage, hvor der forventes mindst 29.000 afrejsende passagerer – altså næsten 50 % flere end på en ”gennemsnitlig” dag i lufthavn.
De fem dage er den 1., 2., 3., 8. og 15. juli.
Listen over Københavns Lufthavns forventede Store Rejsedage kan ses ved at bruge denne adresse på lufthavnens hjemmeside:
cph.dk/CPH/DK/MAIN/Sommer+i+lufthavnen/Kalender/Store+afrejsedage.htm
(Takeoff 8/6)

 

 

 

 

Engelsk SAS-personale parat til at strejke

SAS-medarbejderne i England vil nedlægge arbejdet, hvis ledelsen ikke forbedrer deres arbejdsvilkår.
Efter tre skandinaviske strejker er det nu det engelske indcheckningspersonale i SAS, der truer med at nedlægge arbejdet efter næsten et års forhandlinger om ændrede arbejdstider.
Advarslen kommer i en pressemeddelelse fra Transport & General Workers Association, T&G.
”Det er ikke en militant arbejdsstyrke, langtfra. Men de er skuffede over deres arbejdsgiver, som ikke har lyttet til deres bekymringer,” siger talsmand Jo Jaques fra fagforeningen, der organiserer knap halvdelen af de 400 medarbejdere i selskabet. T&G har foretaget en afstemning blandt medlemmerne, der viser, at mere end halvdelen er parat til at strejke.
Selv om parterne har ført forhandlinger, er det ikke lykkedes at nå til en løsning. Det gør ifølge fagforeningen en strejke meget mere sandsynlig, selv om der endnu ikke er fastsat en dato.
(Berlingske Tidende, d. 7. juni, 2007)

 

 


SAS mærker konkurrence på New York-rute

Continental Airlines har taget kampen op om kunderne på ruten København-New York.
Hos SAS kan man godt mærke, at der er kommet kamp om kunderne på New York-ruten fra København. Det er dog ikke noget, der bekymrer kommerciel direktør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, synderligt. Han udtaler, at den øgede konkurrence falder sammen med, at skandinaviske virksomheder har flere rejser til USA, og at der desuden for tiden er mange turister. Han er derfor ikke ovenud bekymret.
Delta Airlines har ligeledes overvejet at påbegynde flyvninger på ruten.
(Børsen, d. 7. juni, 2007)

 

 


Billund Lufthavn flyver mod rekord

Lufthavnen oplever tocifrede vækstrater i passagerantallet.
Da Maersk Air og Sterling fusionerede i 2005, oplevede Billund Lufthavn, at de tabte deres vækstmotor for udviklingen af nye ruter. I 2007 ser det ud til at være vendt, og lufthavnen oplever tocifrede vækstrater i passagerantallet, der slår rekorden fra 1997. Med 10 pct. vækst for året som helhed, vil 2,1 mio. passagerer lette fra Billund i år.
Adm. direktør for Billund Lufthavn, Jørgen Krab Jørgensen fortæller, at der er mere nyt på vej for lufthavnen til november, og der skulle være drøftelser med fire til fem nye selskaber i gang. I lørdags var der derudover premiere på en ny flyrute til Island med Iceland Express, og for et par uger siden opstartede Ryanair to nye ruter til Barcelona og Milano.
Til gengæld er det gået tilbage for Maersk Air og Sterling, der i 2005 stod for sammenlagt 67,5 pct. af udenrigstrafikken. I dag er tallet 38,8 pct.
Trods succesen ventes resultatet for Billund Lufthavn dog ikke at gå i overskud i år, men der ventes en stor forbedring af sidste års minus på 24,8 mio. kr. før skat.
(Børsen, d. 6. juni, 2007)

 

  

Konstruktivt forsoningsmøde i SAS

Gårsdagens møde mellem repræsentanter for de ansatte i SAS Danmark og koncernledelsen bar frugt.
Koncernledelsen i SAS og de ansatte mødtes i går langt om længe til et møde. For få uger siden mødtes ledelsen med de svenske og norske medarbejdere, men da meldte danskerne afbud.
Mødet kom efter en tid med strejker og intern uro, men alligevel var formanden for Luftfartsfunktionærerne, Nicolas Fischer, i godt humør efter mødet. ”Det var et godt og konstruktivt møde. Jeg tror, vi er på rette vej, men det kræver, at handling og ord hænger sammen. Jeg føler, at der blev lyttet fra begge parters side”, siger han uden dog at ville komme nærmere ind på, hvad der blev diskuteret på mødet.
Heller ikke koncernledelsen eller ledelsen i SAS Danmark ønsker at kommentere mødet, der beskrives som internt og uformelt.   
(jp.dk, 1. juni, 2007)

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu