Branche News Juni

 

 

 

SAS vokser sig stadig større

Ifølge den seneste statistik fra den internationale luftafartsorganisation IATA, ligger SAS nu på en 16. plads over verdens største flyselskaber.
Det betyder, at SAS er kravlet hele fem pladser op i forhold til 2004 på IATAs liste, som hvert år opgøres over antallet af passagerer i de 260 selskaber, som er med i organisatione.
Listen er domineret af amerikanske selskaber, med American Airlines i top med 98 millioner passagerer.
(Børsen 30. 6. 2006)
 
 

SAS Ground Services og Novair indgår treårig skandinavisk aftale

Novair har indgået en treårig aftale med SAS Ground Services (SGS) vedrørende ground handling i alle lufthavnene Skandinavien.
Novair er et datterselskab til Apollo og indgår i den schweiziske rejsekoncern Kuoni Travel Holding Ltd. Novair er en af SGS større kunder med cirka 2.000 årlige afgange. Aftalen indebærer, at Novair har valgt at forny sit samarbejde med SGS i tre år.
Det omfatter samtlige lufthavne i Skandinavien, hvor SGS er repræsenteret. Af disse beflyver Novair i dag ca. 15 destinationer.
”SAS Ground Services giver os en komplet løsning i Skandinavien, og yder en meget høj kvalitet i deres services”, siger Anders Fred, vd Novair.
” Vi er meget glade for at Novair igen har valgt SAS Ground Services som leverandør af ground handling, og vi ser frem til at fortsætte det gode samarbejde”, udtaler Bo Eklund, vd i SAS Ground Services Denmark A/S.
(Standby 28/6)
 
 
 

Charterbranchen forventer bedste resultat nogensinde

Den danske charterbranche forventer at opnå det bedste resultat nogensinde i løbet af 2006.
Det skyldes, at danskerne bruger gennemsnitligt 250-300 kr. mere på charterrejsen i år – det vil sige i alt ca. 360 mio. kr. Desuden vil omkring 25 % flere på de dyrere rejser til fjernere rejsemål til vinter, og 20 % flere vælge krydstogter, tema-rundrejser og all-inclusive indkvartering, når de køber en rejse i 2006.
Generelt har danskerne opgraderet sig selv med én stjerne på charterrejsen – de vil bo på bedre hoteller.
”Vi regner bestemt med at komme ud af 2006 med en rekordomsætning, der slår de sidste to, ellers virkelig gode år. Det lader sig gøre på grund af rejsetendenserne blandt danskerne,” mener Stig Elling salgsdirektør i Star Tour.
Antallet af danskere på charterferie i 2006 vil være det samme som i 2005, nemlig omkring 1,2 mio. personer, så den øgede omsætning skyldes danskernes ændrede feriemønster.
(Standby 26/6)
 
 
 

SAS klar til priskrig

”De kan bare komme an,” siger SAS’ danske direktør Susanne Larsen om lavprisoperatørerne.
Susanne Larsen siger, at det ikke er lavprisselskaberne, men SAS, der skaber vækst. Hun henviser til, at SAS usteder flere lavprisbilletter end Sterling, Air Berlin og øvrige tilsammen.
SAS kalder sit billetsystem, der bygger på enkeltbilletter, for en succes, fordi mere end 70 procent af billetterne som regel bliver solgt. I sidste uge rundede salget 82 procent.
Analytikere ser gode muligheder i konceptet med enkeltbilletter, men nævner også, at oliepriserne vil gøre det svært at tjene penge.
(Børsen 26.6.2006)
 
 
 

EU stiller øget krav til sikkerhed i Københavns Lufthavn

Det kan give forsinkelser i sikkerhedskontrollen i årets travleste måned.
EU's folk med sikkerhed i lufthavne og havne (aftalt med USA) har været på besøg i København Lufthavn og skærpet kravene, som det sker mange steder i Europa, hver gang USA ønsker stærkere kontrol. Noget der også giver store problemer for danske havne.
Denne gang ønskede man med kort varsel - efter hvad Take Off erfarer - mindst hver 20. passager kropsvisiteret, og det stiller naturligvis krav til den både sikre og smidige kontrol, som København ellers er så kendt med. Uden at gå på akkord med sikkerheden, glider det normalt langt hurtigere end i mange andre lufthavne.
I en tid med helt op til 80.000 passagerer om dagen giver det stopklodser i visse perioder. Derfor opfordres passagererne til at komme i god tid netop nu.
(Takeoff 23/6)
 
 


København kåret til Europas bedste

Fagfolk har kåret Københavns Lufthavn til Europas bedste og mest velfungerende.
Det er et ekspertpanel nedsat af den europæiske lufthavnssammenslutning, ACI, der har kåret Københavns Lufthavn som den bedste.
I motivationen hedder det, at CPH er fokuseret på passagerernes vilkår og har attraktive terminaler med gode shoppingforhold. Panelet repræsenterer lufthavnschefer, rejsejournalister, konsulenter og talsmænd for handicappede.
"Passagerernes mening er den vigtigste, men det er også godt at blive anerkendt af fagfolk," siger Niels Boserup.
"Indsatsen for at bedre vilkårene for passagerer med nedsat mobilitet vil blive fortsat. Vi forventer, at vi i løbet af et års tid vil have en central funktion, der på vegne af alle flyselskaber vil hjælpe disse rejsende."
(Standby 21/6)

 

 

SAS-fly gik på vingerne trods skade


En passager har klaget over SAS, der sendte et fly i luften, selvom det lige var blevet påkørt af en catering-bil.
Undervejs på turen fra Aalborg til Cypern fik kaptajnen besked om, at der ikke burde være givet starttilladelse, og at han skulle lande i den nærmeste lufthavn.
Da flyet landede i Athens udstedte en tekniker flyveforbud efter at have vurderet skaden. Først efter flere tests fik flyet lov til at fortsætte.
SAS’ pressechef Jens Langergaard siger, at der er sket en kommunikationsbrist. Han siger, at flyet ikke burde have forladt Aalborg, før de nødvendige undersøgelser var gennemført.
(B.T. 20.6.2006)
 
 

Delta upgraderer maden på business class

Tilbyder eksklusive femretters menuer kreeret af den berømte kok, Michelle Bernstein.
Fra sommertrafikken har Delta Airlines lagt sig i selen for at gøre noget særligt ud af menuerne på flyvninger til og fra USA på business class (blandt andet København-Atlanta). Ikke just en detalje amerikanske selskaber er kendt for, for nu at sige det pænt.
Nu tilbydes business passagererne en kulinarisk menu, designet specielt til flykunderne af den berømte kok, Michelle Bernstein, inklusive appetizer, suppe eller salat. Derefter valget mellem fire forretter og derefter flere hovedretter. Afsluttende med udvalgte oste og frugt.
Delta har indgået et partnerskab med Human Performance Institute og ernæringsspecialister for at hjælpe passagererne med at planlægge valget om bord i forhold til arbejde og hvile på turne over Atlanten.
Vinene er udsøgte med et stort udvalg fra små butikker og vingårde, og ikke de mere almindelige fra butikker og restauranter
(Takeoff 20/6)
 
 
 

JetTime i Sterling Airways fodspor

Skal for FolkeFerie flyve til Senegal, som også Tjæreborg forsøgte at lancere for mange år siden.
Til vinter bliver der repremiere på Tjæreborgs lancering af Senegal som charterferiemål. Nabolandet til Gambia med 500 kilometer sandstrand, som slår Gambia med flere længder. Til gengæld er det så som så med de vilde dyr, bortset fra nationalparker med begrænset udbud.
Det bliver det nye charterselskab JetTime, der skal flyve for Dansk Folkeferie direkte til Dakar. Nøjagtigt som Sterling Airways gjorde det for Tjæreborg Rejser i 80èrne uden den store succes. Det sidste kan i høj grad skyldes, at Senegal var en del af et eksperiment med en Sterling Carvalle ombygget til ren 1. klasse med færre sæder og 1. klasses service fra champagne til udsøgte måltider.
I sig selv en spændende nyskabelse af et charterprodukt, som blot kom på det forkerte tidspunkt. Vi, der deltog i premiereflyvningen nåede at se og prøve de pragtfulde strande og gode hoteller, som i begge tilfælde var klart over Gambia standard. Men Senegal holdt - i modsætning til Gambia - ikke på det danske marked.
Nu mange år efter prøver så det nye charterselskab JetTime og DanskFolkferie. "Vi har valgt Senegal for at få muligheder for at smage på Afrikas natur og kultur," siger charterdirektør Hans Okholm Vejrup fra FolkeFerie.dk.
Ham fremhæver de 500 kilometer sandstrand og landets glimrende køkken, som et af de bedste i Afrika. Alle deltagere bor i komfortable hoteller i byen Saly i det sydligere Senegal. En dejlig by lige ned til stranden. Og solen er man sikker på hele vinteren. I modsætning til så mange andre chartermål, når det er vinter i Danmark.
(Takeoff 20/6)
 
 


Sikret flymaten fra streik

Parat og LSG Sky Chefs Norge enige seks timer før fristen
“Det spørs om ikke det fine været utenfor vinduene kan ha spilt inn,” ler meklingsmann Åse Berg.
I 18-tiden fredag ble det klart at funksjonærene og de cateringsansatte i LSG Sky Chefs Norge ikke går ut i streik.
“Nå har radioprogrammet Hallo i Uken lenge harselert over de mange overtidsmeklingene, så det var jo på tide å gjøre noe med det,” smiler Berg.
Avtalen sikrer de ansatte et tillegg på 3,70 kroner i timen.
(Dagsavisen, 17.juni)
 
 


Flymatprodusenten LSG og Parat kom i kveld til enighet om et anbefalt meklingsresultat for Parats medlemmer i bedriften.

Forhandlingsutvalget er godt fornøyd med meklingsresultatet, som omfatter både cateringmedarbeidere og funksjonærer, sier forhandlingsleder Anders Lindstrøm.
Meklingsresultatet vil bli sendt ut på uravstemming blant Parats medlemmer, med svarfrist 30. juni.
Nærmere informasjon om meklingsresultatet bli sendt Parats medlemmer.
(Parat.com 17/6)
 
 


SGS bliver i SAS

SAS’ datterselskab SAS Ground Services (SGS) bliver sikret mod frasalg af markant kursskifte.
Afgående koncernchef, Jørgen Lindegaard, peger på, at omkostningerne i selskabet er ved at være bragt ned.
SGS har nu lagt kursen så markant om, at de kan levere en konkurrencedygtig vare. Ifølge Jørgen Lindegaard er selskabet på vej mod at have den rigtige struktur, som sikrer at ground handling kan opretholdes som en strategisk funktion i koncernen.
Anderledes kan det gå med SAS Tachnical Services, som efter første kvartal i år markerede sin nedtur med et tab. Divisionen, der står for vedligehold og reparation af fly, oplever at der er overkapacitet på det nordiske marked, hvilket betyder at priserne trykkes i bund.
(Børsen 19. 6. 2006)
 
 
 

SAS og Sterling i priskrig

De to flyselskaber kan nu mærke hollandske KLM’s lavprisoffensiv Transavia, som har ambitioner om at skærpe konkurrencen på ruten mellem København og Amsterdam.
I dag har Transavia 20 procent af de rejsende til Amsterdam, og den andel skal gerne op på 30 procent.
Ifølge direktør i Transavia, Norbert Zoet, skal markedsandelen hæves ved at tilbyde lavere priser end konkurrenterne og udvide distributionsnettet i Danmark.
(Børsen 19. 6. 2006)
 
 
 

7,5 millioner for ni cm

Københavns Lufthavne kræver 7,5 millioner kroner i erstatning for fejlplacering af Terminal 3 i lufthavnen.
Sagen om den fejlplacerede terminal mod landinspektørfirmaet LE 34 starter mandag ved Højesteret.
Under opmålingen til bygningsværket blev en opmålingspind sat forkert, hvilket har betydet, at terminalen blev placeret ni centimeter forkert. Det betød, at lufthavnen har været nødt til at foretage nogle korrigerende valg for at få bygningsværket til at fungere.
De økonomiske konsekvenser har været ca. 830.000 kroner pr. cm. eller nærmere 7,5 millioner kroner.
(Berlingske Tidende 17. 6. 2006)
 

 

Fare for streik LSG Skychefs Norge:


Tillitsvalgte og ledelse sitter nå hos riksmeklingsmannen og prøver å komme til enighet om ny tariffavtale. Partene har frist til i kveld 16/6 kl 2400.
(TR LSG Norge--- www.klubkaos.dk/Fagligt/Norge.htm )
 
 


Analytiker: SAS-chef skal spare milliarder

Den kommende SAS-leder skal overbevise aktiemarkedet om, at han er i stand til at fortsætte Lindegaards sparekurs.
Analytiker Lars Heindorff fra investeringsbanken ABG Sundal Collier siger til Børsen, at SAS skal skære yderligere 20 pct. af omkostningerne for at blive konkurrencedygtig. Det svarer til 12-13 mia. svenske kr.
Lars Heindorff siger, at den kommende chef skal være hurtig til at komme i gang med besparelserne. Det begrunder han med, at markedet på et tidspunkt vil vende, og så skal SAS være klar for at overleve.
(Standby 16/6)
 
 


Delta beder om udsættelse

Delta Air Lines har bedt en domstol om fire måneder ekstra til at komme med en plan for reorganisering af virksomheden.
Delta har bedst dommeren om frist til 8. november i forsøget på, at undgå en konkurs. Delta som søgte om Chapter 11 konkursbeskyttelse i september sidste år, har tidligere fået udsat fristen med seks måneder.
Selskabets mål er at finde tre mia. dollars i besparelser og øgede indtægter for at sikre Deltas fremtid.
(Standby 16/6)
 
 
 

Lindegaard forlader SAS 1. august

Koncernchefens afløser skal fortsætte sparekursen for at holde fast i investorernes tillid.
Den kommende koncernchef i SAS skal være i stand til at overbevise aktiemarkedet om, at han kan fortsætte Jørgen Lindegaards sparekurs.
I går satte SAS så dato på Lindegaards afgang, fra den 1. august overtager den norske koncerndirektør Gunnar Reitan som midlertidig topchef, indtil den rette afløser er fundet.
En ny chef skal ifølge analytiker skære yderligere 12-13 milliarder ned på omkostningerne, end de 14 milliarder kroner Lindegaard allerede har lavet af besparelser gennem de seneste fem år.
(Børsen 16. 5. 2006)
 
 
 

Lukning af ruter varsles

SAS varsler nu lukning af flere af de ruter, som giver tab, medmindre de overtages af andre SAS-selskaber.
Ifølge afgående koncernchef Jørgen Lindegaard er det med det nye billetsystem i SAS lettere at holde øje med, hvilke ruter der taber penge.
Hvis ruterne ikke engang kan tjene penge ind til de variable omkostninger, kan de blive lukket indenfor få måneder. Jørgen Lindegaard vil endnu ikke sætte tal på, hvor mange ruter det drejer sig om.
Planen om nedskæring af ruter fik især Norge til at frygte en massiv nedlægning af ruter, der udgår fra SAS Braathens, men Lindegaard forsikrede, at det ikke var planen.
(Børsen 16. 6. 2006)

 
 

SAS-sag i Norge eskalerer

Flere og flere SAS-ledere inddrages i sagen om den påståede industrispionage i SAS Braathens.
Johnny Skoglund, som midlertidig er leder af SAS Braathens, har i en periode haft adgang til følsomme oplysninger, og ifølge Dagens Næringsliv har Johnny Skoglund videresendt disse informationer til SAS Braathens daværende informationschef.
Hidtil har man ellers troet, at det kun var tre mellemledere, der ulovligt hentede fortrolige oplysninger om konkurrentens pris- og passagerudvikling. Ingen personer vil blive personligt tiltalt i sagen det norske bagmandspoliti går efter at dømme selskabet.
(Børsen 16. 6. 2006)
 
 
 

Opmærksomhed om lukning af værksted i Stavanger

SAS fremlagde sin nye strategi efter et to-dages bestyrelsesmøde, men der var mest opmærksomhed om Lindegaards afgang og værkstedslukning i Stavanger.
Sidstnævnte i skikkelse af seks mænd i kedeldragt, der var rejst hele vejen fra Stavanger og repræsenterede 260 medarbejdere, som netop var blevet informeret om, at deres arbejdsplads Sola i Stavanger skal nedlægges.
De var vrede og kunne ikke forstå, at de kun kort tid efter SAS’ overtagelse skulle lukkes. Men ifølge Lindegaard skyldes det overkapacitet på reparationsområdet.
Sola-medarbejderne var onsdag mødt op på SAS-hotellet med en hale af pressefolk efter sig, hvilket havde medført så stor tumult, at hotellets vagter fik pressefolkene smidt ud. På gårdsdagens pressemøde beklagede Lindegaard dette, men beslutningen om at lukke Sola i Stavanger var stadig definitiv.
(Berlingske Tidende 16. 6. 2006)

 

 

Rekordresultat for MyTravel


MyTravel Northern Europe kunne torsdag præsentere et rekordresultat for første halvdel af indeværende regnskabsår.
Den nordiske rejsekoncern er en del af MyTravel Group plc., der er noteret på børsen i London. Driftsresultatet blev forøget til 194 mio. kr. (240 mio. svenske kr.), hvilket er en fremgang på 58 procent sammenlignet med samme periode i fjor.
Også koncernens danske del, der består af 50 års jubilaren Spies, Ving, Tjæreborg, Skibby Rejser og MyTravel Tango, er i flyvende form.
Selskaberne genererede det hidtil bedste halvårsresultat og fremviser et driftsoverskud på 46 mio. kr. Det er mere end en fordobling i forhold til den tilsvarende periode i fjor.
”Vores stærke resultat skyldes ikke blot de bedre konjunkturer men også en fortsat udvikling af produkter og kvalitet. Vi har set en fremgang i salget af oversøiske rejser på næsten 150 procent. Thailand er her den helt store magnet – en tendens, der også holder sig den kommende vinter. Vi har således på nuværende tidspunkt solgt 81 procent flere Phuket-rejser for næste vinter end på samme tid i fjor,” siger Bjarne Hornbek, der er administrerende direktør for MyTravel i Danmark.
Koncernens flyselskab er det dansk registrerede MyTravel Airways med ca. 1.000 ansatte og flyvninger fra hele Norden. Også dette selskab bidrager med et positivt resultat for den forløbne vinter – noget af et særsyn i skandinavisk luftfart.
MyTravels nordiske gæster bedømmer i øvrigt flyselskabet som det bedste af de 12 charterflyselskaber, som koncernen har anvendt i det forløbne halvår.
Også MyTravel Northern Europes totale nordiske salg fortsatte med at stige. Omsætningen blev 5,1 milliarder svenske kroner i det første halvår, hvilket er en stigning på 8,5 procent sammenlignet med samme periode i fjor.
Men selvom den nordiske del af MyTravel har formået at skabe overskud er der stadig store tab på koncernbasis. Det er dog lykkedes MyTravel at få tabet ned fra 119,5 millioner pund til 70,3 millioner pund før skat. Dette er på trods af de høje oliepriser i vinterhalvåret.
(Standby 15/6)
 
 


SAS i fare for konkurs om tre år

Hvis ikke ledelsen gør noget radikalt, kan SAS gå konkurs om tre til fem år.
Ifølge lærer ved Handelshøjskolen i Oslo, Espen Andersen, arbejder de ansatte for lidt og tjener for meget. Han mener, at det SAS har brug for er en ny Jan Carlzon.
Endvidere mener Espen Andersen, at det måske er det bedste for SAS at blive erklæret konkurs, så det kan blive genopbygget fra bunden.
(Berlingske Tidende 15. 6. 2006)
 
 
 

Lukker teknisk service

265 medarbejdere bliver berørt af, at SAS, på baggrund af kravet om lavere priser, henlægger flyvedligeholdelse til Gardermoen.
Luftfartsselskabet SAS nedlægger afdelingen for flyvedligeholdelse til Stavanger med virkning fra udgangen af august.
Ifølge bestyrelsesformand i SAS Technical Services (STS), Håkan Ericson, er beslutningen truffet, fordi de ikke magter lavere priser uden lavere omkostninger og samtidig nærme sig fuld kapacitetsudnyttelse.
Han tilføjer endvidere, at ved at koncentrere tilbud om flyvedligeholdelse inden for hovedlufthavnene i Skandinavien, skaber de en stærkere produktionsenhed, hvor efterspørgslen er størst.
(Jyllands-Posten 13. 6. 2006)
 
 
 

Dyrere parkering i Kastrup

Prisen på parkering i Københavns Lufthavn stiger for anden gang på et halvt år.
Det er Business-pladserne tæt på terminalerne, der står til at stige, mens prisen falder på Economy-parkeringen.
Lufthaven åbnede sidste år et parkeringshus med 1000 Business-pladser, og efter sommerferien åbner endnu et med 1400 pladser.
(Berlingske Tidende 12. 6. 2006)
 
 
 

CPH-sikkerhedsfolk vandt

Feriegæster kan ånde lettet op - lufthavnen bliver næppe stejkeramt, efter at ledelsen har givet efter for medarbejdernes krav om at droppe outsourcing.
Københavns Lufthavn vil alligevel ikke outsorce sikkerhedsjob.
Til gengæld lover medarbejderne, at de ikke vil strejke, skriver Ritzau.
Konflikten begyndte, da 250 sikkerhedsfolk sidste uge nedlagde arbejdet. Herefter besluttede ledelsen sig for at fremskynde planer om at outsource sikkerhedsfolkenes arbejde.
Men det nægtede resten af medarbejderne at acceptere. De forlangte, at ledelsen droppede alle planer om at outsource, og gav dem frist til i dag, mandag. Hvilket tilsyneladende virkede efter hensigten.
Dermed undgås en strejke i Københavns Lufthavn, der kunne have ramt folk på vej på sommerferie.
Flere fagforeninger så den såkaldte udlicitering af de 250 sikkerhedsfolk som et første tegn på en ny, rå ledelsesstil hos lufthavnens australske ejer, Macquarie Airports, der overtog aktiemajoriteten og kontrollen med lufthavnen i december sidste år, skriver politiken
(Takeoff 12/6)
 
 


Charter-kunder frygter strejker

Lige før feriehøjsæsonen sætter ind, lurer kaosset i Kastrup Lufthavn.
Torsdag og fredag i sidste uge oplevede lufthavnen uvarslede arbejdsnedlæggelser i sikkerhedskorpset med lange køer til følge.
Ifølge Star Tour har mange kunder allerede udtrykt bekymring over ikke at kunne komme af sted på ferie. Derfor har selskabet ifølge salgsdirektør Stig Elling, bedt ledelsen i Kastrup Lufthavn om at finde en hurtig løsning.
Ledelse og medarbejdere i lufthavnen skal i dag mødes til et forsoningsmøde, hvor sikkerhedsfolkene vil kræve, at ledelsen trækker en outsourcing af 250 sikkerhedsjob tilbage.
(Jyllands-Posten 12. 6. 2006)
 

 

Åbent brev til Niels Boserup


Foranlediget af fagligt møde i Security afholdt torsdag d. 8 juni 2006 i tidsrummet 08:00 - 10:00, og den efterfølgende udmelding fra Københavns Lufthavne A/S om udlicitering af arbejdet med passager og personale check. Fra Fællesklubben i København Lufthavne mener vi, at sagen er en kulmination af længere tids dialog, uden handling fra ledelsen på de problemer som er blevet påpeget fra medarbejdernes side på Samarbejdsudvalgsmøder i afdelingen.
De problemer som af medarbejderne er blevet påpeget er blandt andet:
Dårligt psykisk arbejdsmiljø
Manglende ledelse
Forkert bemanding
Konstante ændringer af turnus
Ikke overholdte deadlines

Disse problemer har af medarbejderne gennem længere tid været rejst på afdelingens interne-/samarbejdsudvalgsmøder. Hertil kommer at sygefraværet i afdelingen er uforholdsmæssigt højt.
Der vedlægges en liste over de udestående problemer.
Krav:
Vi kræver at beslutningen om udlicitering af arbejdet med person check (ref. CPH's intranet torsdag d. 8. juni 2006) trækkes tilbage.
At der udsendes en meddelelse som dementerer den udmelding om at medarbejderne i afdelingen er illoyale (ref. CPH's intranettet torsdag d. 8. juni 2006).
Vi forventer at ovenstående er effektueret mandag d. 12. juni 2006 kl. 08:00
På Fællesklubbens vegne
Troels Winther
(3F Kastrup 9/6)
 
 

Lufthavnssikkerhed sendes i udbud

Københavns Lufthavne sender sikkerhedsopgaverne i udbud som en konsekvens af torsdagens arbejdsnedlæggelse i Kastrup.
Dermed står 250 ansatte til at få en ny arbejdsgiver. Ledelsen mener, at der er sået tvivl om de ansattes loyalitet over for lufthavnen.
Kommunikationschef Anette Haaning siger, at den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse har skubbet til beslutningen om at sende arbejdet i udbud.
Medarbejderne forlod jobbet i to timer torsdag morgen i protest mod nedskæringer. Det skabte forsinkelser resten af dagen.
(Børsen 9.6.2006)
 
 

Optimisme i Sterling

Adm. dir. Almar Örn Hilmarsson er optimistisk på trods af et Sterling-underskud på 296 mio. kr. i 2005.
Han hæfter sig ved, at ser man bort fra det underskud, der fulgte med købet af Maersk Air, ville der være overskud.
Han siger, at set i lyset af, at det var to selskaber med et samlet underskud på 800-900 mio. kroner, der blev lagt sammen, er et underskud på ca. 300 mio. kr. en pæn fremgang.
Sterling holder fast i målsætningen om et overskud på 130 mio. kr. i 2006.
(Politiken 9.6.2006)
 

 

Flere passagerer i Kastrup

Lufthavnen havde i maj 120.000 flere passagerer end samme måned sidste år.
Det giver en stigning på syv pct. 1,8 mio. personer benyttede sig af lufthavnen, det samlede tal for indeværende år er 7,4 mio. passagerer. Det er over en halv mio. flere end på samme tidspunkt sidste år.
(Berlingske Tidende 9.6.2006)
 
 


SAS tilfreds med passagertal

Passagertrafikken i SAS er steget med 8,3 pct. fra maj sidste år til maj i år.
Adm. dir. for SAS Danmark, Susanne Larsen, siger, at de klapper sig selv på skulderen, samtidig med, at selskabet er bevidst om at fastholde fremgangen.
I april var fremgangen 9,6 pct. i forhold til samme periode sidste år. Yielden faldt dog i gennemsnit med 7,7 pct.
(Jyllands-Posten 9.6.2006)
 
 
 

København bedst blandt Deltas nye ruter

Ud af 11 nye ruter Delta har startet fra Europa klarer Københavns sig bedst.
Delta kom ud af første måned fra København til Atlanta med en belægning på 85 procent.
"Jeg er ovenud tilfreds. Det er et fint resultat. Jeg har ikke den endelige fordeling, men jeg skønner at det er 88-89 procent på economy og omkring 60 procent på Business, og juni måned tegner også til at blive en god måned," siger Søren Traun, direktør, TMS til Stand By. "
Ud af de 11 nye ruter Delta har startet fra Europa til USA, bl.a. fra Edinburgh, Venedig, Manchester og Budapest har København klaret sig bedst med den højeste belægningsprocent. København ligger også over en af de gamle Deltaruter fra Paris til USA.
"Jeg tror det gode resultat skyldes, at sælgerne var ude ved rejsebureauer og større firmaer i meget god tid. Vi havde nogle introduktionstilbud på rejsemesserne i Bella og Herning. Men vi har ikke dumpet prisen. Vi er på samme prisniveau som vore Skypartnere Air France og KLM," siger Søren Traun.
Delta flyver til Atlanta med en Boeing 767 med plads til 204 personer, 170 på economy og 34 på business.
(Standby 9/6)
 
 
 

Europæiske trafiktal for april

AEA har frigivet tal for flytrafik og kapacitet i april.
Påsken faldt sent i år, og som ventet bidrog det til en række stærke vækstrater, som modvægt til tallene fra marts.
Trafikken generelt steg med 9,3 % og kapaciteten blev øget med 3,8 %. Load-faktoren steg med fire procentpoint til 78,8%. Et tal som tidligere kun er nået i sommerperioden.
Indenrigstrafikken steg med 2,4%, mens flytrafikken over landegrænserne blev øget med 12,4%. Markedet for luftfragt viste et lille fald på 0,8%.
(Standby 8/6)
 
 
 

Stigende passagertal hos SAS
I maj nåede SAS’ passagertal 3,5 millioner.
Ifølge Børsen var loadfaktoren på 71,9 %. Yielden faldt dog i gennemsnit med 7,7% i april sammenlignet med sidste år.
Datterselskaberne Blue1, Spanair og Airbaltic har været gode til at tiltrække kunder. Airbaltic øgede passagertallet 31,3% i forhold til sidste år.
(Standby 8/6)
 
 
 

Strejke i Kastrup slut - OPDATERET KL. 11.00

Sikkerhedspersonalet i Kastrup har nu genoptaget arbejdet efter et fagligt møde i formiddags
Opdatering kl. 11.00
Security medarbejderne i Københavns Lufthavn har nu genoptaget deres arbejde. efter et fagligt møde i formiddags. Ifølge CPH's webside fungerer trafikken atter normalt.
Opdatering kl. 09.20:
Efter at security kontrollen i en periode i denne morgens myldretid var helt lukket kan passagererne nu igen komme frem til deres forsinkede flyafgange.
Security kontrollen bemandes for øjeblikket af overordnet personale.
På grund af strejken er det dog fortsat umuligt at få passagernes bagage frem til flyene.
Opdatering kl. 08.40:
Københavns Lufthavns informationsafdeling bekræfter, at sikkerhedspersonalet er gået til møde, men ved endnu ikke hvorfor.
Det vides heller ikke i skrivende stund, hvad der sker med de passagerer, som skal igennem sikkerhedskontrollen her til morgen.
(Standby 8/6)
 
 

Atter ro i Sterling

Roen på de indre linjer er nu genoprettet i en sådan grad, at Maersk- og Sterlingpiloter atter kan sidde i samme cockpit.
Det er planen, at de to grupper skal begynde at flyve sammen igen fra den 1. juli. De togrupper blev adskilt i marts, efter advarsler til Statens Luftfartsvæsen om, at der kunne være en sikkerhedsrisiko, hvis de to grupper skulle flyve sammen.
Problemet bunder i en konflikt om en fælles overenskomst og annciennitetsliste. Der er dog kun mulighed for en langsigtet løsning hvis problemerne omkring annciennitetslisten bliver løst.
Der vil i løbet af de kommende tre uger blive afholdt en række møder, hvor stemningen for et kompromis vejres.
(Børsen 8. 6. 2006)
 
 
 

300 mio. til Sterling

FL Group er nødt til at skyde 300 mio. kr. i Sterling.
Det skyldes et rekordtab efter sidste års køb af Maersk Air. Beløbet kan også være med til at gøre Sterling klar til et salg, idet Flyme er interesseret i at overtage selskabet.
Bestyrelsesformand i Sterling, Palmi Haraldsson, er samtidig Flymes største aktionær. Han vil dog ikke kommentere salgsmulighederne. Han siger, at det hele tiden har været klart, at Sterling ville få brug for ekstra kapital. Tabet for Sterling i 2005 lyder på 296 mio. kr.
(Børsen 7.6.2006)
 
 


Flere SAS-ruter til Finland

Til september åbner SAS en ny rute til Tampere i Finland.
Samtidig bliver frekvensen til Turku fordoblet. Ruten til Tampere betjenes i dag af Blue1 med én daglig flyvning.
Fra 3. september flyver SAS to gange dagligt, og Blue1-ruten bliver derfor nedlagt.
(Berlingske Tidende 6.6.2006)
 
 


Nestenulykke over Bergen

Et SAS-fly måtte foreta et svalestup for å unngå kollisjon
Flyet var på vei fra Bergen lufthavn Flesland da det nesten kolliderte med et annet fly i går. Flyet var i 5000 fots høyde på tidspunktet.
“Det som skjedde var at SK 4164 på vei til Trondheim klatret på vei mot marsjhøyde. Etter 5000 fot måtte flyet avbryte klatringen på grunn av en TCAS-alarm som forteller at det er trafikk i nærheten. SAS-flygeren fulgte prosedyren og gikk ned så fort som mulig,” sier informasjonssjef i SAS Siv Meisingseth.
(NTB/Dagsavisen, 6.juni)
 
 
 

Afviser rygter om salg af MyTravel

Sam Weihagen, koncernchef i MyTravel Northern Europe, afviser spekulationer i engelske medier om at rejsegiganten MyTravel skal sælges. MyTravel Northern Europe omfatter bl.a. med Spies og Tjæreborg.
Sam Weihagen, koncernchef i MyTravel Northern Europe, siger til Flygtorget.se: "Jeg ved intet og har ingen kommentarer – der er kun rygter.”
De engelske medier spekulerede i sidste uge i, om MyTravel er ved at blive solgt. Tyske TUI, som bl.a. ejer Star Tour, samt den engelske rejsekoncern First Choice menes interesseret.
(Takeoff 6/6)
 
 


Mange kunder til Sterlings businessruter

Forretningsrejsende tager i højere grad prisen i betragtning, og daglige afgange gør det lettere.
Især Sterlings ruter fra København til London, Milano, Amsterdam og Paris er populære blandt forretningsrejsende. På de mest efterspurgte businessruter sælger Sterling op til 92 % af sæderne.
”Efterspørgslen på businessruterne er stigende, det skyldes især forbedrede afgangstider. Fx har vi flere ruter med morgenafgange, så forretningsrejsende kan rejse ud og hjem samme dag,” siger Sterlings adm. direktør, Almar Örn Hilmarsson.
(Takeoff 6/6)
 

 

Salgsrygter om MyTravel


De engelske medier spekulerer i, om rejsekoncernen MyTravel er ved at blive solgt. Tyske TUI, som bl.a. ejer Star Tour, samt den engelske rejsekoncern First Choice menes at være interesseret.
Efter MyTravels aktier onsdag på Londons børs steg 3,5 skrev Financial Times, at stigningen skyldtes forlydender i markedet om, at en overtagelse af MyTravel kunne være under opsejling og at tyske TUI blev nævnt som en mulig køber.
MyTravels nordiske division omfatter bl.a. charterbureauer som Spies og Tjæreborg samt Nordens største charterflyselskab, MyTravel Airways.
Andre engelske medier mente, at en anden mulighed kunne være en mulig sammenlægning af de to engelske rejsekoncerner, First Choice og MyTravel – med en samlet omsætning på ca. 30 milliarder kroner.
First Choice ejer i Danmark bl.a. MyPlanet.
(Takeoff 02/06)
 
 

Større SAS-fly mellem København og Stockholm

Høje passagertal får SAS til at sætte større fly ind på ruten til Stockholm.
Fra 7. august bruger selskabet Airbus 321 på halvdelen af de 13 daglige afgange til Stockholm. Det giver 300 ekstra sæder pr. dag.
Ifølge Allan Olesen fra Route Management i Scandinavian Airlines Danmark er der intet, der tyder på, at efterspørgslen på rejser til Stockholm aftager.
(Politiken 2.6.2006)
 
 


Bo Eklunds motto skal hjælpe SGS Danmark

Det handler ikke om, hvad din arbejdsplads kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for arbejdspladsen, siger Bo Eklund, adm. dir. i SAS Ground Services Danmark.
Han siger i en portrætartikel, at han selv bruger mottoet og vil gøre det til alle 2200 ansattes motto i den pressede virksomhed.
Formand for Luftfartsfunktionærerne, Nicolas Fischer, mener, at 42-årige Bo Eklund vil få succes, hvis han fortsætter sin linie. Eklund er bevidst om, at medarbejderne er det vigtigste aktiv, siger Nicolas Fischer. Han fremhæver, at Eklund er god til at motivere med takkebreve, medarbejderfester og ros på ekstra travle dage.
Eklund skal i løbet af to år være med til at år rette op fra et minus i 2005 på 86 mio. kr. til et plus på over 40 mio. kr. i 2007.
(Børsen 2.6.2006)
 
 
 

Tæt på storfusion i Sterling

Inden for et år kan Sterling blive en vigtig del af et langt større flyselskab.
Det er en ny skandinavisk operatør Sterling kan blive del af, ifølge den potentielle køber Flyme. Sterling kan dermed indgå i partnerskab med Flyme, finskejede Flynordic og eventuelt også norske Norwegian.
I fald lavprisselskaberne får skabt en skandinavisk operatør på baggrund af disse selskaber kan det betyde et gigant-selskab med otte millioner passagerer årligt og et bredt greb i den skandinaviske rute- og chartertrafik.
Baggrunden for samarbejdet er at Flyme har ambitioner om at kunne udfordre SAS og de største lavpriskonkurrenter i Europa, Ryanair, Easyjet og Air Berlin.
(Børsen 1. 6. 2006)
 
 


SAS travlt med arbejdstilladelser

Luftfartsselskabet fik i går travlt med at søge om arbejdstilladelser til de knapt 70 kinesiske ansatte på ruterne til Japan og Kina.
Travlheden indfandt sig efter, at integrationsminister Rikke Hvilshøj tirsdag meldte SAS til politiet. SAS og Integrationsministeriet har i måneder forsøgt at finde en løsning, men til sidst valgte ministeren altså den hårde metode.
Rikke Hvilshøj har dog samtidig lovet en revidering af loven.
(Børsen 1. 6. 2006)
 
 

Uro over skift i Sterling

Sterlings beslutning om at skifte underleverandør har skabt uro i SAS Ground Services (SGS).
Beslutningen fra lavprisoperatøren om at skifte underleverandør lige før årets højsæson, skaber uro hos SGS.
Ifølge administrerende direktør i SGS, Bo Eklund, undrer man sig i SGS over, at Nordic Aero er gået ind i groundhandling på et tidspunkt, hvor handlingselskaberne har aftalt, hvordan sommertrafikken skal håndteres.
Sterling valgte i utilfredshed med Servisair med kort varsel at skifte handlingoperatør.
(Børsen 1. 6. 2006)
 
 

SGS i gang med redningsaktion

SAS-selskabet SAS Ground Services’ (SGS) afdeling i Kastrup skal have rettet op på virksomheden efter store tab i 2005.
SGS lægger nu kursen om for at bevise, at de er et stærkt aktiv for SAS. Med en ny strategi skal firmaet skabe det overskud, som SAS-koncernen efterlyser.
Det er især efter opdelingen i selvstændige datterselskaber, det er blevet synligt, at SGS har et kæmpe minus, nemlig på 86 millioner kroner i 2005.
(Børsen 1. 6. 2006)
 

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu