Branche News Juli

 

 

 

Sterling Airlines køber winglets

Sterling har som første danske flyselskab valgt at benytte de
brændstofbesparende Blended Winglet fra Aviation Partners.
"Sterling er et progresivt miljøvenligt selskab, og vi er glade for at kunne
forsyne resten af flåden med Blended Winglets", siger CEO John Reimers fra
Aviation Partners Boeing.
Investeringen betyder lavere brændstofforbrug, lavere CO2 udledning og
reduceret støj ved starter og landinger. De fire Sterling-fly, der har haft
Blended Winglets fra 'fødslen' har vist, at de giver en brændstofbesparelse
på op til 5% med tilsvarende lavere CO2 udledning.
Blended Winglet systems benyttes nu på 1.750 fly fra 40 flyselskaber og
Sterling er første bruger i Danmark.
(Standby 26/7)


SAS åbner fjerde daglig afgang til Gdansk

Fra 3. september udvider SAS Danmark fra tre til fire daglige afgange mellem
København og Gdansk i Polen. Den nye afgang bliver en eftermiddagsafgang fra
København kl. 16.50, der returnerer kl. 18.15 fra Gdansk.
"Vi indsætter en sen eftermiddagsafgang, fordi vores kunder har efterspurgt
en afgang på det tidspunkt. Afgangstiderne er valgt, så de både sikrer det
lokale marked mellem København og Gdansk samt optimale forbindelser videre
ud i Skandinavien og Europa," siger Route Manager Thomas Jørgensen fra SAS
Danmark.
Med den fjerde daglige afgang til Gdansk kan SAS Danmarks' kunder lette mod
den polske storby kl. 9.25, 14.20, 16.50 og 20.55. Fra Gdansk er der
mulighed for at lette mod København kl. 6.30, 10.50, 15.50 og 18.10.
(Takeoff 26/7)




Lavprisselskaber i krig om flyrejser

Flere flyafgange fra Billund og København og billigere billetpriser. Det
bliver resultatet af en nådesløs kamp om markedet blandt lavprisselskaberne.
Tre af de største lavprisselskaber på det skandinaviske marked har varslet
flere ruter og markant vækst i Skandinavien, skriver Berlingske Tidende.
" Priserne på det skandinaviske marked vil falde. Vinderen bliver den med de
laveste omkostninger", siger Wilhelm Hamilton, nordisk salgsdirektør i irske
Ryanair.
Også Sterling forudser større pres på billetpriserne.
"Det vil givetvis betyde øget priskrig, men det vil samtidig være med til at
udvide antallet af passagerer i markedet", siger Michael T. Hansen,
kommerciel direktør i Sterling.
Sterling er sammen med Ryanair og Norwegian blandt de tre selskaber, der har
spillet mest offensivt ud.
I april meddelte selskabet, at man vil fordoble omsætningen til otte
milliarder kroner i 2010 ved hjælp af flere ruter ud af især Stockholm og
Oslo.
I juni åbnede irske Ryanair 13 nye ruter ud af Stockholm og varslede nye
ruter ud af flere danske lufthavne, herunder Billund.
Og nu siger Norwegians adm. direktør, Bjørn Kjos til Berlingske, at det vil
være "naturligt" for selskabet at få en stærkere tilstedeværelse i Danmark.
For eksempel med en base der vil firedoble selskabets ti daglige flyvninger
ind og ud af København.
For Jacob Pedersen, aktieanalytiker i Sydbank, er udsigten til øget priskrig
et tegn på, at branchen intet har lært af problemerne de seneste år.
- Nye ruter er et forsøg på at vinde markedsandele, men det sker på
bekostning af indtjeningen. Lavprisselskaberne kan i forvejen ikke tjene
penge, selv om vilkårene for luftfart stort set ikke kan blive bedre, end de
er i disse år, siger han TV Syd.
Jacob Pedersen frygter, at en priskrig vil koste lavprisselskaberne dyrt.
(Takeoff 20/7)

 

 

Direkte fly til Phuket

Star Tour indsætter direkte charterfly til den sydthailandske ø Phuket fra
sommeren 2008.
Ifølge Star Tours salgsdirektør, Stig Elling, har store dele af verden fået
øjnene op for Thailand som feriemål. Mange kinesere, japanere og russere
strømmer til, og der er kamp om de gode hotelsenge. Derfor er det nye tiltag
ifølge Stig Elling en nødvendighed for at holde på de bedste hoteller i
vintersæsonen, hvor Thailand virkelig topper.
Ruten starter i april 2008.
(Børsen, d. 20. juli, 2007)

 

 

Sterling investerer stort i lavpris

Lavprisselskabet investerer et trecifret millionbeløb i brændstofbesparende teknologi.
I løbet af efteråret får de fleste af Sterlings fly monteret en ny vingespids, som både giver mere drivkraft og samtidig skærer 4-5 pct. af brændstofforbruget. Udskiftningen sparer Sterling for mellem 40 og 60 mio. kr. i brændstof om året og investeringen er tjent hjem i løbet af tre år.
I forvejen har Sterling valgt at satse på de mest brændstofbesparende fly og teknologier, der er tilgængelige, og med den nye investering bruger et gennemsnitligt Sterling-fly omtrent 35 pct. mindre brændstof end et gennemsnitligt SAS-fly.
”Det betyder, at vi bruger for omkring 130 kr. mindre brændstof pr. passager på en returrejse til Paris sammenlignet med et typisk SAS-fly,” forklarer Michael T. Hansen, kommerciel direktør i Sterling.
”Dermed tjener vi flere penge, selvom vi tager mindre for billetten. Og det er jo ikke kun brændstofforbruget, hvor vi har en bedre økonomi. På de fleste områder har vi lavere omkostninger end SAS” forklarer Michael T. Hansen, der understreger, at investeringen også vil gavne miljøet.
”CO2-udledningen og brændstofforbruget hænger uløseligt sammen. Så hver gang vi sparer 5 pct. på brændstofforbruget udleder vi også 5 pct. mindre CO2,” forklarer han.
(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 19. juli, 2007)



Ny skandinavisk lavprispriskrig

Flere flyselskaber lover markant vækst på det skandinaviske lavprismarked.
Både Sterling, Norwegian og Ryanair lover flere ruter i Skandinavien, og dermed er der udsigt til en lavpriskrig om at sælge flest flybilletter til færrest penge.
”Udsigten til flere ruter kan være den gnist, der sparker priskonkurrencen tilbage til, hvor den var for et halvt år siden. Det vil øge kapaciteten og sætte priserne under fornyet pres,” siger Jacob Pedersen, Sydbank. Han havde ellers forventet, at priskrigen ville blive mindre barsk efter konsolideringen i lavprisbranchen med svenske FlyMe’s konkurs og norske Norwegians køb af Flynordic. Men med de nye meldinger ser krigen derimod ud til at blive intensiveret, mener han.
”Priserne på det skandinaviske marked vil falde. Vinderen bliver den med de laveste omkostninger,” siger Wilhelm Hamilton, nordisk salgsdirektør i Ryanair. Det irske lavprisselskab åbnede i juni 13 nye ruter ud af Stockholm og varslede nye ruter ud af flere danske lufthavne, herunder Billund, fra 2008.
Også Sterling forudser større pres på billetpriserne. ”Det vil givetvis betyde øget priskrig, men det vil samtidig være med til at udvide antallet af passagerer i markedet,” siger kommerciel direktør Michael T. Hansen fra Sterling. Selskabet meddelte i april, at man vil fordoble omsætningen til otte mia. kr. i 2010 ved hjælp af flere ruter ud af især Stockholm og Oslo.
Norwegians adm. direktør Bjørn Kjos siger til Berlingske Tidende, at det vil være ”naturligt” for selskabet at få en stærkere tilstedeværelse i Danmark, f.eks. med en base, der vil firdoble selskabets nuværende ti daglige afgange.
Aktieanalytiker Jacob Pedersen mener, at udsigten til øget priskrig er et tegn på, at branchen intet har lært af problemerne de seneste år. ”Nye ruter er et forsøg på at vinde markedsandele, men det sker på bekostning af indtjeningen. Lavprisselskaberne kan i forvejen ikke tjene penge, selv om vilkårene for luftfart stort set ikke kan blive bedre, end de er i disse år,” siger han.
Flere spår, at nogle af lavprisselskaberne vil gå konkurs; bl.a. Regional General Manager John Kohlstaat fra Easyjet. ”Nogle af spillerne vil falde fra i Skandinavien. Der er for mange aktører i forhold til markedets potentiale,” siger han til Børsen.
(Berlingske Tidende, d. 19. juli, 2007)

 


SAS får tidligt fly til Heathrow

Med vinterfartplanen bliver det muligt at komme endnu tidligere til Heathrow om morgenen, når SAS sender sit første fly af sted allerede klokken 7.30
Dermed kan man være fremme i Heathrow klokken 8.35, hvilket er en time tidligere end i dag.
”Forretningsrejsende efterspørger en tidligere morgenafgang fra Københavns Lufthavn til London Heathrow. Og nu er vi lykkedes med at opnå én af de eftertragtede timeslots i Heathrow i de tidlige morgentimer”, siger route manager Thomas Jørgensen fra SAS Danmark i en pressemeddelelse.
SAS vil fortsat have seks daglige afgange mellem København og London Heathrow og tre daglige afgange til London City.
Med det nye tiltag får SAS to tidligere afgange, da man allerede i dag sender det første fly af sted til London City klokken 7.30.
(Standby 12/7)

 


Star Tour åbner Phuket charter næste sommer

Indsætter Boeing 767 fra TUIfly i næste års sommerprogram
Charterarrangøren Star Tour sælger så godt med ferierejser til Thailand i sommerperioden, at selskabet fra den kommende sommersæson indsætter et direkte charterfly fra Kastrup. Ifølge salgsdirektør Stig Elling flyves der i perioden april til oktober næste år, og Star Tour forventer at sende ca. 3.000 danskere til Thailand med ruten i løbet af sommersæsonen.
Ifølge en pressemeddelelse fra charterarrangøren er Thailand blevet så populært hos rejsende fra hele verden, at det er nødvendigt at kunne indgå hotelkontrakter også for sommersæsonen, for at holde på hotelkontrakterne i vintermånederne.
(Standby 4/7)



Passagerrekord hos Cimber Air

Cimber Air satte i juni ny passagerrekord med 85.000 passagerer på egne ruter. Cimber bliver i øvrigt sponsor for golfklub ved Billund.
Cimbers hidtidige passagerrekord var små 83.000 passagerer på egne flyvninger i marts i år.
Sammenlignes den nye rekord med juni sidste år, er det en stigning på 13 % på Cimber Airs egne ruter.
På indenrigsruterne var væksten 7 %, passagertallet steg til over 58.000 i sidste måned. De resterende 27.000 passagerer i juni fløj med selskabets egne udenrigsruter – en fremgang på 28 % i forhold til juni sidste år.
I øvrigt bliver Cimber Air ifølge egne oplysninger første private virksomhed i Danmark som sponsorerer en hel golfklub. Cimber og Gyttegård Golf Klub ved Billund har netop indgået en hovedsponsoraftale.
(Takeoff 4/7)

 

 
Billund slår Kastrup på vækst

Selv vejret er for tiden med Billund Lufthavn, som nu melder om en forrygende juni før sommerens store ferietrafik for alvor sætter ind
I år til dato er passagervæksten for Billund Lufthavn nu oppe på 13,9%, men de sidste fire måneder ligger alle over 17%, skriver Børsen.
Selv en jysk lufthavnschef har svært ved at bevare pesssimismen, og adm. direktør Jørgen Krab Jørgensen siger nu, at det ser ud til at alletiders trafikrekord er hjemme i år.
Til sammenligning er passagertallet i Københavns Lufthavn i Kastrup i år kun vokset beskedne 2,4% til og med maj måned, som er seneste tal. Det har dog også en matematisk forklaring, da Kastrup er rundt regnet ti gange større end Billund på det samlede passagertal.
”Procenter er jo taknemmelige, men det er da rigtigt, at vi har haft en relativt god vækst. Nu er det vores tur”, siger adm. direktør Jørgen Krab Jørgensen til
(Standby 3/7)

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu