Branche News Juli

 

 

 

Granater i Københavns Lufthavn

Sikkerhedspersonalet i Kastrup opdagede søndag to granater i en pakke.
Forsendelsen var på vej fra Budapest til New York, da en scanning viste omridset af en granat. Politi og hærens bomberyddere blev tilkaldt.
Da pakken blev åbnet, viste den sig at indeholde både en håndgranat og en mortergranat, begge var dog uden sprængstof. Pakken blev returneret til Budapest for at undgå flere sikkerhedsproblemer.
(Jyllands-Posten 31.7.2006)
 

 

Dårlig forretning med flymad


Gate Gourmet fortsætter med at tabe penge i Danmark.
I og med, at flymaden bliver ringere og portionerne mindre, fordi flyselskaberne har en tilbøjelighed til først og fremmest at sætte sine besparelser ind på det punkt, bliver det vanskelige og vanskeligere at få en acceptabel drift i et cateringsselskab i en lufthavn.
Det har Gate Gourmet måttet sande, ifølge dagbladet Børsen. I fjor blev det til en underskud på 50 mio. kroner, og på fem år er der tabt over 300 mio. kr. Og 2006 tegner til at blive vanskeligt efter en ringere start i 1. kvartal end sidste år, skriver bladet.
For at skabe ny fremgang forsøger Gate Gourmet nu at finde kunder uden for København og Billund Lufthavn.
(Takeoff 25/7)



Sterling vil spare 250 mio. kroner

Flyselskabet er i gang med kampagne for at nedbringe omkostninger.
Sterling har sat sig som mål, at spare 5 procent af sine omkostninger. Alle afdelinger i flyselskabet er i gang med at finde spareforslag. Efter hvad Stand By erfarer, er målet at spare omkring 250 mio. kr.
"Hvis vi bare satte en seddel op, hvor der stod, at man skulle være omkostningsbevidst, ville det hurtigt blive glemt. At nedbringe omkostningerne er en løbende, dynamisk proces. Sidste år skulle vi spare 15 procent. Nu er det fem procent," siger Stefan Vilner, kommerciel direktør, Sterling, til Stand By.
"Vi har sparemøder, hvor alle forslag er i luften, og vi har en konkurrence om ugens bedste spareråd. Udgiften til brændstof er på omkring 20 - 25 procent af vore samlede omkostninger. Så her ser vi også hele tiden i samarbejde med Boeing på, hvordan vi kan spare på brændstoffet. Kan vi bare spare en procent er det rigtig mange penge," siger Stefan Vilner.
(Standby 21/7)
 
 


Lufthavn vil forbedre sikkerheden

Der er allerede sendt en handlingsplan til trafikminister Flemming Hansen (K) efter den kraftige kritik af sikkerheden i Kastrup.
Københavns Lufthavne skal forbedre sikkerheden for at få fjernet EU-kommissionens stempel som en mindre sikker lufthavn.
Lufthavnen er af Statens Lufthavnsvæsen underlagt skærpede krav om fortrolighed, når det kommer til sikkerhedsspørgsmål, derfor er der ikke i handlingsplanen mange konkrete oplysninger om, hvordan sikkerheden skal styrkes.
Dog fremgår det, at lufthavnen allerede den 19. maj var klar med en plan for forbedringer efter kritik fra Statens Lufthavnsvæsen måneden før.
(Børsen 20. 7. 2006)
 
 
 

Rekord i flyvninger til USA

Positivt nyt for Københavns Lufthavn, aldrig før har så mange rejst fra den danske lufthavn til USA som i juni i år.
Det er blevet til i alt 79.000 passagerer, der har sat sig til rette i flyene mod USA. Det er 32 procent mere end i juni året før.
En af forklaringerne på boomet i rejser til USA er den øgede konkurrence på ruterne. Både Delta Airlines og Continental Airlines har indenfor en kort periode åbnet ruter mellem Danmark og USA.
(Børsen 14. 7. 2006)
 
 
 

Uenighed i lufthavnsledelse

Ledelsen viser offentligt deres uenighed, fordi det er direktørens opgave at få bestyrelsen til at se godt ud.
Det er en af baggrundene for, at administrerende direktør Niels Boserup og bestyrelsesformand Henrik Gürtler ikke gør noget for at skjule, at de er uenige om, hvorvidt det har taget overhånd med omtalen af sikkerhedsforholdene i lufthavnen.
Ifølge professor i strategi ved Handelshøjskolen i Århus, Anders Drejer, er uenigheden ikke særlig heldig, men forståelig nok, idet Boserup har blandt sine opgaver at få bestyrelsen til at se godt ud.
Derfor udtaler Boserup eksempelvis ifølge Anders Drejser, at hverken medier eller politikere overdriver situationen i omtalen af lufthavnen. På den måde tager han ansvaret for situationen væk fra bestyrelsen og over på egne skuldre.
(Børsen 14. 7. 2006)
 
 
 

Ejerne af lufthavnen tavse

Den australske ejer af lufthavnen i Kastrup, har ikke ønsket at blande sig i sagen om mangel på sikkerhed.
Københavns Lufthavns hovedaktionær Macquarie Airports anser ikke sikkerhedsbristen som ejernes gebet men udelukkende et driftsmæssigt ansvar, det vil sige, det hviler på administrerende direktør Niels Boserups skuldre.
Ifølge den presseansvarlige i Macquarie har det med det operationelle og sikkerhedsmæssige at gøre, og derfor henviser Macquarie Airports til Københavns Lufthavn.
(Børsen 14. 7. 2006)
 

 

Lufthavnen omtalte ikke EU-påtale


I en redegørelse til finansminister Thor Pedersen fra 7. juli nævner lufthavnens ledelse ikke påtalen fra EU.
Påtalen kom ellers samme dag som redegørelsen blev afleveret, men Thor Pedersen havde spurgt om kapacitetsforhold og ikke sikkerhedsforhold, lyder forklaringen fra lufthavnen.
"Vi har ikke måttet kommentere sikkerhedsforhold. Det har været det store problem. Det her har været holdt så fortroligt, at vi har aftalt med Statens Luftfartsvæsen, at de redegør for de her ting," siger adm. dir. Niels Boserup.
EU har via Statens Luftfartsvæsen påtalt sikkerhedsprocedurerne i lufthavnen.
(Berlingske Tidende 13.7.2006)
 
 

Skærpet tilsyn i Kastrup

Statens Luftfartsvæsen er næsten dagligt i lufthavnen for at føre tilsyn.
SLV konstaterede i løbet af foråret, at Københavns Lufthavn ikke levede helt op til EU’s sikkerhedsregler.
”Der er allerede sket fremskridt. Lufthavnen har iværksat en lang række initiativer. Med der går et stykke tid, før man kan være sikker på, at initiativerne er indarbejdet til fulde. Hvis der mødte en EU-inspektør op i dag, ville lufthavnen formentlig leve op til kravene igen, fordi de har iværksat nye initiativer,” fortæller Tina Larsen, som er kommunikationsmedarbejder i SLV.
Det er stadig uvist, hvornår påtalen vil blive annulleret.
(Jyllands-Posten 13.7.2006)
 
 
 

Dansk flysikkerhedstjek dumpes

Når de rejsende sikkerhedstjekkes i Københavns Lufthavn er det så dårligt et tjek, at EU-Kommissionen nu griber ind.
Det lave sikkerhedsniveau betyder, at passagererne risikerer at skulle igennem et nyt sikkerhedstjek, når de står af flyet.
Det bekræfter Statens Luftfartsvæsen, som netop har fået dommen fra EU. Kun hvis destinationslufthavnene kan garantere, at passagerer fra Københavns Lufthavn ikke kommer i kontakt med andre passagerer, slipper de for et ekstra sikkerhedstjek.
EU-Kommissionen foretager løbende inspektioner af lufthavnene i EU, og den har som Statens Luftfartsvæsen fundet, at Københavns Lufthavn ikke lever op til de sikkerhedskrav, som er fastsat af EU efter terrorangrebene 11. september 2001.
(Børsen 12. 7. 2006)
 
 
 


Kaos skal have konsekvenser

Ifølge Børsens leder er det ikke nødvendigt, at der skal rulle ministerhoveder som konsekvens af trafikkaos.
Folketinget bærer et samlet ansvar for de trafikpolitiske beslutninger, som har ført til sommerens kaos på vejene, jernbanenettet og i lufthavnen.
Der er investeret næsten 200 mia. kroner i landets infrastruktur i perioden fra 1990-2004, hvorvidt det er for lidt eller for meget er umuligt at sige, eller om det kaos vi oplever nu afspejler en forkert prioritering af investeringerne.
Derfor bør sommerens kaos have konsekvenser for, hvordan Folketinget beslutter og gennemfører investeringen i infrastrukturen.
(Børsen 10. 7. 2006)
 
 


Få køer i Kastrup

Chartertrafikken afvikles normalt i Kastrup, og de eneste køer opstod ved flyselskabernes indtjekningsskranker.
Alt hvad der kan krybe og gå er sat ind for at få passagererne hurtigt igennem lufthavnen.
Men der var stadig køer foran flyselskabernes indtjekningsskranker, fordi mange af de ferierejsende var mødt op meget tidligt.
Charterbranchen opfordrer nu kunderne til at møde op til normal indtjekningstid.
(Jyllands-Posten 10. 7. 2006)
 
 
 

Sterling udvider med rute til Krakow

Nu udvider Sterling antallet af ruter til den spændende by, dermed får Københavns Lufthavn den første lavprisrute til Polen.
Ifølge ruteudviklingschef Ole Wieth Christensen, Københavns Lufthavne A/S, er Krakow i stigende grad et feriemål for skandinaviske passagerer og har i et par år stået højt på listen over nye destinationer, de gerne vil tilbyde fra København.
Byen er kendt for både bykultur, kunst og videnskab og den historiske bymidte er erklæret bevaringsværdig af UNESCO.
Krakow er Polens tredje største by, og besøges hvert år af 6,5 millioner turister.
Sterling åbner for salget af billetter til Krakow i dag. Billetter kan bookes på www.sterling.dk. Første flyafgang bliver den 19. september.
(Standby 9/7)
 
 
 

Lufthavnen bryder sikkerhedsregler

Statens Luftfartsvæsen mener, at ventetiden i lufthavnen skyldes, at de internationale regler for sikkerhedskontrol ikke er blevet overholdt.
Informationsmedarbejder i SLV, Tina Larsen, siger, at lufthavnen ’for så vidt’ hidtil har fulgt sikkerhedsreglerne, men ikke til punkt og prikke.
Underdirektør Mogens Kornbo fra Københavns Lufthavn siger, at der har været en diskussion med myndighederne om metodevalg i forbindelse med sikkerhedskontrollen, og lufthavnen skal selvfølgelig leve op til reglerne, siger han.
Han siger, at ventetiden er lufthavnens ansvar, bortset fra de strejkende handlingmedabejdere.
(Berlingske Tidende 5.7.2006)

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu