Branche News Juli

 

 

 

Fly ramt af lyn

Da et af SAS’ propelfly lagde an til landing i Schweiz fredag, blev det ramt af et lyn.
Et lyn slog fredag ned i et SAS-propelfly af typen Q400 under indflyvning til lufthavnen i Genève i Schweiz. Lynet forårsagede et mindre hul i flyets næseparti.
Propelflyet, som var udgået fra Stockholm, landede sikkert i lufthavnen, men situationen førte til utryghed blandt en række passagerer pga. turbulens. Derfor forsøgte besætningen og jordpersonalet efterfølgende at berolige passagererne.
(Jyllands-Posten, 31/7)
 
 

SAS ansatte frygter fyringer

"Det er ingen hemmelighed, at vi er i en branche, der har det ad h…til," siger kabinepersonalets formand.
Som Take Off allerede kunne fortælle i Weekly i fredags er der lagt op til hård forhandlinger i SAS. Som chefen for de internationale ruter Lars Lindgren sagde: "Vi må forhandle nye aftaler, tjenestetidsregler og organiseringen af arbejdet for at komme på niveau med vore konkurrenter."
I dag kan B.T. så fortælle, at kabinepersonalets formand i Danmark, Verner Lundtoft Jensen, har skrevet til sine medlemmer om de alvorlige forhandlinger, der er i gang.
Han siger: "SAS ønsker at vi laver gevaldige forandringer i vores arbejdstid, fritid, løn og pensionsforhold. De ændringer der er foreslået vil betyde, at en stor del af vore kolleger vil blive overtallige og at dem, der bliver tilbage skal arbejde mere. Jeg kan ikke sige mere nu, men det er ingen hemmelighed, at vi er i en branche, der har det ad h… til."
Tilbage er andre forhandlingsrunder med piloter og ansatte i handlingsselskaber, og som Lars Lindgren fastslog inden sommerferien: "Jeg ved at store personalegrupper er på vej mod almindelig markedsniveau, men det skal gå hurtigt, Vore konkurrenter er meget effektive og gennem deres hurtige tempo ligger de foran os med ekspantionsplaner (især på langruter, hvor SAS kører tomgang for tiden).
SAS har nyt styremøde 16. august og offentliggør halvårsregnskabet dagen efter, og der er næppe tvivl om, at man stiler efter at have gennemført forhandlinger om spareplanerne inden da.
(Takeoff 28/7)
 
 


Sterling har store vækstplaner

I løbet af fire år er Sterling tre gange større end i dag – det skal ske med nye ruter og ved at overtage andre selskaber.
Mens Sterling i dag har 30 fly, med Maersk Airs-flåde, siger direktøren for det islandsk-ejede selskab, Almar Ørn Hilmarsson, til Aftenposten, at lavprisselskabet indenfor fire år har 90 Boeing 737.
Almar Ørn Hilmarsson tror på et vækstpotentiale udenfor Skandinavien og Finland.
”Vi ville være meget interesseret i at have 90 til 100 fly om tre-fire år,” siger han til den norske avis og tilføjer , at en sådan vækst kan komme ved udvidelse af det eksisterende rutenet og gennem opkøb. Bl.a. ser han store muligheder i den netop indgåede samarbejdsaftale med den norske VIA-gruppe, Nordens største erhvervsrejsebureau.
”Hvis du ikke ser efter nye muligheder, burde du ikke være i business,” siger han.
(Takeoff 27/7)

 


Fransk pilot fik bøde for vold

I går erkendte den franske pilot, der mandag nikkede en lufthavnsmedarbejder i Kastrup en skalle, sin voldelige optræden, og han slap derfor med en bødestraf.
Den Air France-pilot, der mandag nikkede en lufthavnsmedarbejder i Københavns Lufthavn en skalle, erkendte i går at have været voldelig over for medarbejderen, og han fik derfor en bøde for vold på 5.000 kr. Dermed undgik han at blive krævet fængslet ved et grundlovsforhør.
Det var tilsyneladende uenighed om, hvordan flyet skulle tankes op, der førte til voldsepisoden.
(Berlingske Tidende, 27/7)

 

Fransk pilot sigtet for vold i CPH

En Air France-pilot blev i går afhørt og sigtet for vold efter at have nikket en lufthavnsmedarbejder en skalle.
En andenpilot fra Air France blev i går anholdt og sigtet for vold i Københavns Lufthavn. Det skete, efter at den 43-årige pilot under en diskussion med en af lufthavnens medarbejdere nikkede denne en skalle.
Franskmanden var i aftes til afhøring hos politiet, men det er endnu ikke afgjort, om manden skal fremstilles i grundlovsforhør og kræves varetægtsfængslet.
(Berlingske Tidende, 26/7)

 
 
 

Fransk voldspilot kræves fængslet

Den 43-årige franske pilot, der mandag havde lidt svært ved at styre sit temperament i Københavns Lufthavn, kræves nu fængslet.
Piloten fra det det franske luftfartsselskab Air France blev anholdt, efter at han mandag gik amok og nikkede en lufthavnsmedarbejder en skalle, da et fly var ved at blive gjort klar til en tur mod Paris.
Ifølge vagthavende hos Københavns Politi i Kastrup kunne den franske pilot ikke styre sig under en diskussion med offeret, der var i færd med at fylde brændstof på flyet. Det banale skænderi endte derfor voldeligt.
(Ekstrabladet 26/7)
 



Ny SAS -rute fra Kastrup til London City Airport

SAS-Danmark starter den 30. oktober en ny direkterute  mellom København -Kastrup og  London City Airport. Det blir to daglige avganger i begge retninger med en 72 seters Dash 8 Q 400 maskin. - Som en ny mulighet for reisende til London åpner vi nå for flyvninger direkte til London sentrum, sier Susanne Larsen i Scandinavian Airlines Danmark.
Den 30. oktober starter Scandinavian Airlines Danmark en direkteflyvninger mellom København-Kastrup og London City Airport. Flyplassen,  som ligger nær  verdensbyens finans-sentrum, er spesielt populær blant de forretningsreisende.
Som en ny mulighet for reisende til London åpner vi nå for flyvninger direkte til London sentrum. Fra før av flyr vi seks  rundturer mellom København og London-heathrow, så samlet sett stiller vi med et meget sterk kundetilbud, sier  Susanne Larsen  som er administrerende direktør i Scandinavian Airlines Danmark.
Målt i antall  forretningsreisende er London City Airport en av Europas raskest voksende lufthavner. Den ligger  midt i et av verdensbyens mest ekspansive  forretningsdistrikter, Canary Wharf, og den lille lufthavnen tilbyr hurtig og effektiv service: Det går fem  minutter fra fly til taxi - og den seneste "check in" tid er 10 minutter før avgang.
Ved å bruke London City Airport fremfor Heathrow kan den forretningsreisende kunne spare opp til to timers reise tid, skriver Dagens Industri ifølge flygtorget.se.
SAS vil bruke en Dash 8 Q 400 maskin med plass til 72 passasjerer på flyvningene mellom København og London City. 
SAS utfordrer med den nye ruten British Airways /Sun -Air, som  til høsten starter en direkterute mellom London City og København.
(Bording.no 26/7)
 
 


100 Sterling-fly om tre år ?

Sterling skal bli tre ganger større de neste tre- fire årene. Dagens flåte bestående av rundt 30 Boeing 737 -maskiner skal vokse til mellom 90 og 100 fly. Veksten skal skje gjennom nye ruter - og nye oppkjøp.
Les også: Sterling valgte VIA Travel Group
Sterlings islandske eiere har ambisjonene i orden . Det danskbaserte lavprisselskapet skal iløpet av de tre -fire neste årene bli tre ganger større. Det sier Sterling-sjef Almar Ørn Hilmarsson til Aftenposten.
Veksten skal skje gjennom etablering av nye ruter og oppkjøp av flere flyselskaper.
Den 32 år gamle juristen mener den nyinngåtte avtalen med Via Travel Group om billettsalg også kan være en faktor som kan gi flere passasjerer - og dermed grunnlag for ytterligere ekspansjon. Han ser også på et vekstpotensiale for Sterling utenfor Skandinavia og Finland.
(Bording.no22/07)

 

 

Sterling-chef: Vi er ikke færdige med at købe op

Sterling-direktør Almar Örn Hilmarsson regner ikke med, at de islandske ejere af lavprisselskabet er færdige med at foretage opkøb i rejsebranchen efter købet af Maersk Air: ”Der er ikke noget på tapetet lige nu, men det betyder ikke, at der ikke hurtigt kan opstå en attraktiv mulighed” vurderer han overfor Stand By. Hilmarsson vil dog ikke nærmere berøre, om eventuelle fremtidige opkøb gælder flyselskab, eller om Sterling også interesserer sig for andre dele af rejsebranchen. Det var de islandske Sterling-ejere, der kontaktede A. P. Møller for at høre om mulighederne for at købe Maersk Air, og ifølge Hilmarsson tog det ikke mange dage at enes om de overordnede retningslinjer i handlen.
Hilmarsson vil ikke sætte navn på potentielle emner i en endnu mere udvidet lavpriskoncern under Sterling-navnet, men direkte adspurgt om f.eks. ungarsk baserede SkyEurope siger han til Stand By: ”Det er jo et godt navn – SkyEurope”. Lavprisselskabet SkyEurope er i forvejen i partnerskab med Sterling om flyvninger til Budapest. Det ungarske lavprisselskabs ledelse besøgte i sidste uge København, og Hilmarsson bekræfter, at han ved den lejlighed mødtes med SkyEurope-ledelsen.
(Standby 21/7) 

 

 



Rekordsommer for Københavns Lufthavne

Over en million passagerer fra Kastrup i juni
Juni blev måneden, hvor Københavns Lufthavne for første gang nogensinde kan se tilbage på over en million passagerer, der rejste fra Kastrup. Helt præcist 1.021.289. Og også antallet af lokalt afgående passagerer slog med lidt over en halv million rekord i juni. På chartersiden var der også en rigtig pæn aktivitet, idet i alt 106.148 begyndte rejsen i Københavns Lufthavn Kastrup. Det er det næsthøjeste antal nogensinde
(Standby 19/7)
 


Islændingene rokerer om på handling-status’en på Kastrup
 
Servisair mister Maersk Air, mens det SAS-ejede SGS må vinke farvel til Sterling samtidigt med, at selskabet er på udkig efter en professionel chef.
Måske køber de islandske ejere af Sterling sig ind i både handlingselskabet Novia og Krone Rejser. 
KØBENHAVN:
Rejsearrangøren Krone Rejser og handlingselskabet Novia kommer til at spille en væsentlig rolle for Det Ny Sterling – og omvendt!
Repræsentanter for det islandske investeringsselskab Fons, der for nylig købte Sterling og bagefter overtog Maersk Air, forhandler i øjeblikket med forretningsmanden Lars Thuesen, der sidder på aktiemajoriteten i begge nævnte selskaber, om et fremtidigt samarbejde.
Den islandske interesse for de Lars Thuesen-ejede selskaber hænger sammen med det faktum, at Det Ny Sterling skal vælge handling-partner på Kastrup, idet Maersk Air siden 27. marts i år har gjort brug af Servisair, mens Sterling i flere år har været kunde hos det SAS-ejede Scandinavian Ground Services (SGS). Ved sammenlægningen af de to selskaber skal der fremover selvsagt kun kontraheres med ét handlingselskab, og alt tyder lige nu på et samarbejde med Novia.
At islændingene vil fravælge SAS, synes på forhånd klart. Det vil man gøre alene på grund af prisen, og det var af samme årsag, at Maersk Air ved overgangen til sommerfartplanen forlod SAS til fordel for det fransk-ejede Servisair. Prisforskellen mellem tilbuddene fra SAS og Servisair var så stor som DKK 25 millioner på årsbasis!
Dermed fik Maersk Air en aftale om en særdeles lav pris, men til gengæld har selskabet måttet se i øjnene, at Servisair ikke har været i stand til at løse opgaven på tilfredsstillende vis, idet virksomheden ikke har haft de fornødne ressourcer at indsætte. Langsommelig check-in med agterudsejlede passagerer som resultat har været hverdagskost i de snart fire måneder, samarbejdet har stået på.
Det formodes, at Servisair gik så langt ned i pris, fordi man ’for enhver pris’ ville have Maersk Air som kunde. Hos konkurrenterne er man af den opfattelse, at den aftalte pris ikke giver dækning for de reelle udgifter.
’Kort varsel’
Malcolm Barlow, chef for Servisair i Københavns Lufthavn, siger til TRAVEL PEOPLE, at Servisair fik aftalen med Maersk Air med meget kort varsel, og at det derfor var svært at mønstre det fornødne mandskab, inden man skulle overtage sin nye kunde.
Desuden tilkom andre problemer, idet SAS ikke ville afgive plads i Terminal 3. I de første mange uger havde Servisair derfor kun seks check-in-pulte til rådighed, og først for en halv snes dage siden, efter at ledelsen i Københavns Lufthavne A/S havde blandet sig i sagen, afgav SAS den fornødne plads. Siden har Servisair ved Maersk Air’s mange morgenafgange disponeret over 14 pulte, hvilket antal har været tilstrækkeligt til at servicere Maersk Air’s passagerer på tilfredsstillende vis.
’Vi beklager, at vi ikke allerede fra starten klarede opgaven bedre, end vi gjorde,’ siger Malcolm. ’Men vort personale har præsteret sit yderste, og efter at vi nu har fået tilstrækkelig mange skranker i Terminal 3, fungerer vort check-in af Maersk Air’s passagerer, som det skal.’
Novia
Novia var i sin tilbudsgivning til Maersk Air nok dyrere end Servisair, men samtidigt langt billigere end SAS.
Udover dette prismæssige aspekt gør to andre forhold sig gældende i Sterling’s vurderinger – dels den ejermæssige forbindelse til Krone Rejser, der er udset til at være Sterling’s operatør, når det gælder landarrangementer, dels muligheden for at købe sig ind i både Novia og Krone Rejser, helt eller delvist.
Forhandlinger mellem islandske Fons Eignarhaldsfélag og Lars Thuesen har stået på i nogle uger. En meddelelse om, hvad parterne er nået frem til, forventes om få dage. Både islændingene og Lars er kendte for at træffe hurtige beslutninger.
Med den fart, islændingene synes at have på, skal ingen blive forbavset, hvis de køber både Novia og Krone Rejser! Det er den almindelige opfattelse blandt iagttagere, der er tæt på de berørte parter. Og selvom der i sidste ende ikke bliver tale om en islandsk overtagelse, er samme iagttagere ikke det mindste i tvivl om, at Det Ny Sterling havner hos Novia, der er anerkendt som en professionel handlingpartner med et højt serviceniveau, og hvor prissætningen, som før nævnt, ligger et pænt stykke under SAS (SGS). Kvalitet, effektiv og fleksibel produktion, uafhængighed samt en omkostningseffektiv drift er, hvad firmaet står for.
Hvad der i øvrigt taler for islændingenes interesse for Novia, er, at Servisair i København, trods den underskudsgivende forretning, sandsynligvis ikke er til salg. Og eftersom islændingenes strategi som bekendt går på, at de så vidt muligt vil det hele selv, passer Novia dem fint, idet hovedaktionæren (Lars Thuesen) har Novia som investeringsobjekt. Hans aktiepost på 51 pct. anses derfor for at være til salg for det rigtige bud.
En aktieportefølje på 39 pct. tilhører Handlingselskabet af 27. februar 2002, der består af kreditorer fra det tidligere Novia Holding, der blev likvideret i 2001. Den gruppe repræsenteres af advokat Henrik Andersen, og da hans interesse ene og alene består i at skaffe penge til kredsen af kreditorer, vil han kun være interesseret i at sælge, når der er kontanter på bordet.
På de resterende 10 pct. sidder ledelsespersoner i det nuværende Novia.
Alt taler således for en islandsk overtagelse af Novia.
Overskud
Efter nogle svage økonomiske år har Novia nu rettet sig op, og virksomheden på Kastrup forventes i år at komme ud med et mindre overskud. Det sker på grundlag af en omsætning på DKK 120 millioner.
Hvad Novia’s virksomhed i Sverige angår, bedømmer selskabets administrerende direktør, Stig Thygesen, at resultatet for indeværende kalenderår bliver ’fornuftigt’, som han udtrykker det. Omsætningen i Sverige kommer i år til at ligge på DKK 180 millioner.
Gruppen som helhed giver beskæftigelse til 600 fuldtidsstillinger.
Novia’s bestyrelse har besluttet at etablere sig i Oslo-Gardermoen Lufthavn. Man vil være klar til at modtage de første kunder i den norske lufthavn i sommeren 2006.
En etablering på Oslo-Gardermoen vil passe Det Ny Sterling udmærket, idet islændingene agter at ekspandere på det norske marked.
Air France og KLM
Det er mindre end et halvt år siden, Servisair mistede KLM og Air France, der begge gik til Novia, og tilbage på Servisair’s kundeliste står British Airways foruden nogle mindre selskaber med meget lidt trafik på Kastrup.
Servisair’s iver efter at få Maersk Air som kunde blev, allerede inden forhandlingerne med det APM-ejede luftfartsselskab var afsluttet, betegnet som en sidste udvej for overlevelse.
Bortset fra i fjor har Servisair i flere år vist underskud, og sammenlagt har selskabet siden sin entré på det skandinaviske marked tabt et tre-cifret millionbeløb. Flere gange har rygter sagt, at selskabet er truet af lukning. Men disse spådomme imødegås dog af Malcolm Barlow, der siger, at selskabet udmærket kan leve med kun at have et antal mindre kunder:
’Det vil i så fald kun gøre os i stand til at give ekstra god service til disse,’ pointerer han.
Løst krudt
For SGS er det et alvorligt slag at miste først Maersk Air og nu også Sterling. Disse kunde-tab vil næppe forbedre den økonomiske stilling, der i flere år har udgjort røde tal på bundlinien.
Administrerende direktør i SAS/Danmark, Susanne Larsen, har tidligere udtalt, at hun ikke føler sig bundet af SGS:
’Hvis noget andet handlingselskab kan gøre det lige så godt til en lavere pris, så vil vi overveje den mulighed,’ har hun sagt.
Om der er løst krudt i bøssen hos Susanne, eller om hendes trussel skal tages alvorligt, henstår indtil videre i det uvisse. Kun kan det konstateres, at som billedet tegner sig lige i øjeblikket, har SGS en fast kundekreds bestående af SAS og SAS’ alliancepartnere plus enkelte andre luftfartsselskaber, bl. a. LOT.
1. oktober i fjor blev SGS et selvstændigt aktieselskab med navnet Scandinavian Ground Services (SGS), hvilket giver en bedre mulighed for at vurdere den indre værdi og det økonomiske facit.
Mange chefer
Alle luftfartsfolk er enige om, at SGS er et professionelt handlingselskab, hvor medarbejderne kan sit kram. Professionelt set er man en ubetinget Number One. Men samtidigt er man så løntung, at lige meget hvem man konkurrerer med, kommer selskabet dårligt ud ved tilbudsgivning.
Ikke mindst den kendsgerning, at SAS Handling (nu SGS) har haft flere forskellige chefer i løbet af en forholdsvis kort årrække, vidner om, at opgaven er svær. Chef efter chef giver op. Nogen gør det i frustration over det paradoksale, at organisationen viser underskud, selvom man leverer professionelt arbejde og sidder på 70 pct. af trafikken i Københavns Lufthavn!
Blandt chef-navne, der er kommet og gået, noteres den ellers dygtige Hans Erik Stuhr, Bjørn Meier, Jørgen Munk, Peter Minor og senest Lars Johansson, der for nylig opsagde sin stilling for i stedet at gå over i IT-branchen, hvor han bliver koncernchef hos Systematic.
Lars forlader SAS ved udgangen af august, og SGS er i øjeblikket i gang med en ’observations-runde’ for at finde den rette mand. Det står nu ganske klart for SAS, at man denne gang skal have en topprofessionel chef med erfaring på handling-området. Det vil også, helt utvivlsomt, være et krav fra fagforeningerne. 
(TRAVEL PEOPLE NEWSLETTER – 14JULY2005)
 

 



SAS anklages for tvivlsom markedsføring i Sverige

Svensk undersøgelse stiller spørgsmålstegn ved, om selskabet holder hvad de lover i svenske annoncer.
Det er avisen Dagens Nyheter i Sverige, der har undersøgt flyselskabets påstande om ”altid billetter fra 450 kr.” på indenrigsrejser oneway. Markedsføringen skete som et led i lanceringen af ”Nya Inrikesflyget”, et koncept der har givet SAS i Sverige så stor succes, at andre dele af koncernen nu ventes at tage det op.
Men den svenske avis’ efterprøvning af, om løfterne holdt viste bl.a., at det i en fireugers periode var umuligt at købe f.eks. en enkeltbillet fra Stockholm til Gøteborg til den annoncerede pris. SAS fortsætter alligevel med markedsføringen af de lave priser i Sverige, og en medarbejder ved det svenske Konsumentverket, der svarer til den danske Forbrugerstyrelse siger, at stadig flere svenskere klager over, at flyselskaberne markedsfører ”ikke eksisterende produkter”.

(Standby 19/7)

 

 

 

Sterling flytter fra Kastrup

Ved en sammenlægning af Sterling og Maersk Air vil administrationen flytte ud af lufthavnens område, hvor begge selskaber ellers har haft domiciler siden starten.
Ingen af de to selskabers hovedkvarterer kan rumme en samlet  administration, og de nye ejere tror også på, at det vil være bedre for selskabets corporate spirit, hvis man starter på en frisk et andet sted.
Der er ikke truffet aftale om bygningernes fremtidige skæbne - om de kan sælges, eller må rives ned.
(Børsen 11.07.05 side 7)
 
 
 

Intet øjeblikkeligt salg af Maersk Air fly

Selv om det ventes, at Maersk Air sammenlægges med Sterling til august, er der endnu ikke tale om salg af Maersk Airs 12 fly.
Selskabet venter ikke at beholde dem alle og heller ikke de otte leasede fly i flåden.
Til gengæld er det højst sandsynligt, at A.P. Møller Maersk beholder sin corporate jet, et Bombardier Challenger 604, der benyttes af ledelsen til rejser rundt om i verden og også blev stillet til rådighed for kronprinseparret på bryllupsrejsen.
(JP Erhverv 11.07.05 side 5)

 
 


En æra slutter

Med salget af Maersk Air glider ejerskabet af endnu et dansk flyselskab ud af danske hænder.
Maersk Air nåede at blive det største danskejede flyselskab fulgt af Cimber Air, Sun Air of Scandinavia og Danish Air Transport, som alle er dansejede og alle drives med økonomisk succes.
(Børsen 11.07.05 side 7)
 
 


SAS-rute   København - Luxembourg

Den 1. september 2005 åbner Scandinavian Airlines Danmark for direkte flyvning mellem København og Luxembourg. - Vi ser meget frem til at kunne tilbyde bedre forbindelser mellem Danmark, de øvrige skandinaviske lande og Luxembourg, siger adm. direktør i Scandinavian Airlines Danmark, Susanne Larsen.
I dag er der hverken direkte flyforbindelse til Luxembourg fra Sverige, Norge eller Finland, så samlet set - og lagt sammen med det primære marked i Danmark - er der basis for at få god succes med den nye rute
- Vi ser meget frem til at kunne tilbyde bedre forbindelser mellem Danmark, de øvrige skandinaviske lande og Luxembourg. Det er især ansatte i den finansielle verden, vi ønsker at tiltrække - med gode afgangstider og et godt produkt, siger adm. direktør i Scandinavian Airlines Danmark, Susanne Larsen.
Der bliver direkte flyvning to gange om dagen - med afgangstider der passer optimalt ift. en forretningsrejsendes behov. Ruten betjenes med en CRJ200 regional jet fra Cimber Air med plads til 50 passagerer
(Bording.nu 11/7)

 

 

 

Trafiktal for Juni

Stadig færre transitrejsende i lufthavnen, men det samlede antal passagerer stiger stadig
Det samlede antal flypassagerer i Københavns Lufthavn, er i juni måned steget med i alt 40.753 passagerer (+2,1 %) sammenlignet med samme måned i 2004.
Antallet af lokalt afgående passagerer steg med 54.999 passagerer(+8,4 %)
Antallet af transfer/transit passagerer faldt med 32.058 passagerer(-9,2 %)
Internationale passagerer:
Antallet af internationale rutepassagerer steg med 23.946 passagerer (+1,5 %), mens antallet af internationale charterrejsende steg med 18.138 passagerer (+10,9 %).
Således er det totale antal internationale flypassagerer steget med 41.954 passagerer (+2,4 %).
Indenrigspassagerer:
Det totale antal indenrigspassagerer viser et fald på 1.201 passagerer (-0,8 %) i forhold til samme måned i 2004.
Operationer og startvægt:
Det totale antal starter og landinger er i juni 2005 faldet med 89 operationer (-0,4 %), mens tonnagen viser en stigning på 4.052 tons (+0,6%) i forhold til samme periode året før.
(CPH og 3F Kastrup 7/7)
 
 
Juni-tal fra SAS

Overordnet set fremgang i passagertal og belægningsprocent i SAS Group
Det viser de netop offentliggjorte tal fra SAS koncernen.
Således er antallet af betalte passagerkilometer for hele koncernen gået frem med 4,0 procent i forhold til samme måned sidste år, hvorimod der for SAS Danmark er tale om et fald på 11,1 procent.
Tilsvarende er belægningsprocenten steget med 1,8 procent til 71,6 i forhold juni 2004. I SAS Danmark er tallet 69,7 procent.
Når man går lidt længere ned i tallene, kan det ses, at antallet af udbudte sæder totalt set er steget med 1,4 procent, hvor det i Danmark er kraftigt reduceret.
Således udbød SAS Danmark i juni 15,5 procent færre sæder end i juni sidste år. Det er med til at pynte på tallene, for reelt er der tale om et passagerfald på 12,6 procent i SAS Danmark i forhold til samme måned i fjor.
SAS melder intet andet om juni-yielden, end at den forventes at fortsætte med at være stabil, hvorimod maj fremhæves som en måned, hvor yielden gik op med 7 procent i forhold til maj 2004.
Administrerende direktør i SAS Danmark, Susanne Larsen, udtaler i forbindelse med offentliggørelsen af tallene: ”i sommermånederne flyver Scandinavian Airlines Danmark med fulde fly – og vi glæder os over junis kabinefaktor på næsten 70 procent. Det er effekten af, at vi er lykkedes med at tilbyde mange billetter til konkurrencedygtige priser og samtidig har målrettet fokus på at tilpasse vores produktion til efterspørgslen.”
(Standby 7/7)
 
 
Afgørende sommertest for SAS i dag
Trafiktallene for juni vil give en strømpil om resultatet i andet kvartal, som skal betyde et plus for, at man kan tro, SAS er på vej til målet med at vende udviklingen i år.
Der er sommerferie i Skandinavien og traditionelt en periode med godt salg på de fleste oversøiske ruter samt ferieruterne ud i Europa. Men nok så afgørende er trafiktallene for salg, inden ferieperioden begyndte, og de kommer for juni i år. I forvejen viste maj den rigtige trend. Den endelige status får vi med resultatet for første halvår midt i august, og det kan blive afgørende for, hvordan selskabet skal tegne fremtiden.
I dag siger koncernchef Jørgen Lindegaard til Berlingske "at SAS flyver med, at trafikken til og fra USA topper i sommermånederne og flyene er fyldte", men der er ikke tilsagn om flere oversøiske ruter, som både personalet og mange passagerer håber på.
"Vi kan ikke leve af at tejne penge om sommeren, for vi flyver hver dag året rundt. Når vi er på plads med lønsomheden over hele året, ser vi på de nye muligheder til USA og Asien ," fastslår koncernchefen.
(Takeoff 7/7)
 

Mærsk skyder 300 mio. kr. i Maersk Air

Maersk Air er blevet en dyr fornøjelse for A. P. Møller-Mærsk, som har tabt ca. 3 mia. kr. på selskabet siden 2000 og nu sender yderligere 300 mio. kr. efter selskabet.
Salget af Maersk Air koster A.P. Møller-Mærsk 300 mio. kr., som koncernen er nødt til at skyde ind i flyselskabet for at få regnskabet til at gå op. Dermed bliver salget af Maersk Air en dyr affære for A.P. Møller-Mærsk, som allerede siden november 2003 har overført 1,4 mia. kr. til den kriseramte flyforretning.
Når salget koster A.P. Møller-Mærsk 300 mio. kr., skyldes det, at salget af flyselskabet er en kompliceret sag, da A.P. Møller-Mærsk kun sælger selve driften af rute- og chartertrafikken, mens flyene beholdes i et særskilt selskab. ”I forbindelse med salget laver vi en spaltning af selskabet, der betyder, at egenkapitalen flyttes med over i det nye selskab (der sælges til Sterling, red.). Det efterlader selskabet, der har flyene, med en meget lille egenkapital og et ret stort aktiv. Derfor er vi nødt til at gøre det på denne måde,” siger Maersk Airs bestyrelsesformand, Bent Erik Carlsen.
Også selve salget har formentlig været dyrt, idet sælger efter sigende skulle have sendt et trecifret millionbeløb med over til den nye ejer for overtagelsen af Maersk Air. Samtidig er Sterlings leasingforpligtelser de næste seks år forholdsvis gunstige.
(Børsen, 7/7)

 

 

Air Greenland får monopol i Grønland

En ny plan for trafikområdet i Grønland giver Air Greenland monopol på en stor del af den indenrigs lufttransport.
Der vil ske besparelser og omlægninger på trafikområdet i Grønland, efter at Grønlands landsstyre har vedtaget en ny plan for området. Planen betyder blandt andet, at landstinget vil indgå en række nye kontrakter på transportområdet. En af dem medfører, at Grønlands nationale luftfartsselskab, Air Greenland, får monopol på en stor del af lufttransporten i landet.
Desuden kommer planen til at betyde, at indbyggerne i store dele af landet kommer til at betale 10 pct. mere, når de skal rejse med helikopter til andre byer.
Ændringerne sker, fordi det grønlandske landsting vil flytte 95 mio. kr. fra trafikområdet til uddannelsesområdet. Landsstyrets planer bakkes op af et enigt finansudvalg.
(Børsen, 5/7)
 


Sterling-base i Finland

Finland bliver hjemsted for Sterlings nye knudepunkt, som skal styrke selskabets position i Skandinavien.
Sterling får et nyt knudepunkt i Finland. ”Planen er at oprette et knudepunkt ud af Helsinki næste forår med ruter til vores kendte destinationer, blandt anden Alicante, Nice og Malaga. Dermed får vi en position i hele Skandinavien,” siger Palmi Haraldsson, som er medejer Sterling. Sterling er i forvejen aktiv i København, Oslo og Stockholm.
Med placeringen af et knudepunkt i Finland bliver især Finnair presset på ferietrafikken. Sterling har tidligere haft svært ved at gøre sig gældende hos de finske ferierejsende, men det skal re nye ruter rette op på.
De baltiske lande forventes at blive næste skridt i Sterlings plan. Selskabet, der nu er den fjerdestørste lavprisoperatør i Europa, opererer ud fra en aggressiv vækststrategi, der skal cementere selskabets position på det europæiske lavprismarked.
(Børsen, 5/7)
 


MyTravel Airways bedst i toldfri pristest

TV 2 Nettavisen har checket priserne på taxfree i en række lufthavne og et par flyselskaber. MyTravel er klart billigst, især på cigaretpriserne
Det kan godt betale sig for nordmændene at købe toldfrit om bord på MyTravel. Det viser en TV 2 Nettavissen-undersøgelse af taxfree-priserne i Gardermoen, Arlanda, Kastrup og Frankfurt samt flyselskaberne Britannia Airways og MyTravel Airways. Den største prisforskel findes på cigaretter. Således er der for nordmændene flere hundrede kroner at spare ved køb hos MyTravel af en karton Marlboro i forhold til prisen på jorden og omkring 65 kroner at spare i forhold til konkurrerende flyselskaber.
(Standby 5/7)
 


Maersk Air fortsætter som hidtil

Indtil den reelle overtagelse om et par måneder er det ”business as usual”
Kunderne kan fortsat trygt købe billetter på Maersk Air’s rutenet. Maersk Air fortsætter som juridisk selskab under A.P. Møller-Mærsk.
Det meddeler Maersk Air i en pressemeddelelse, som selskabet har sendt ud efter offentliggørelsen i sidste uge af Sterlings køb af det Maersk Air.
I den mellemliggende periode frem til overtagelsen vil ledelsen i begge flyselskaber evaluere selskabernes produkter og strategier med henblik på at tage det bedste fra hvert selskab og udvikle en ny fælles strategi, hedder det i pressemeddelelsen.
(Standby 5/7)
 


Malmø Lufthavn vil lokke danskere til

Malmø Lufthavn vil tiltrække både de danske flyrejsende og luftfartsselskaber.
Malmø Lufthavn er gået i offensiven i Danmark. Med et slagtilbud på en returbillet til Øresundsbroen og en uges parkering for 300 kr. forsøger den lille svenske lufthavn at tiltrække danske flyrejsende. Samtidig er lufthavnen ved at udvide busruten mellem Københavns Hovedbanegård og lufthavnen. Dermed gør Malmø Lufthavn et forsøg på at lancere sig selv som et lavprisalternativ til Københavns Lufthavn, både for passagerer og flyselskaber.
Charmeoffensiven kommer på tidspunkt, hvor forholdet mellem Københavns Lufthavn og en række flyselskaber er anspændt, da både SAS og Sterling truer med at flytte trafik væk fra Kastrup. Lufthavnschef i Malmø Lufthavn, Lennart Bjørk, lægger ikke skjul på, at han er meget interesseret i at overtage nogle af de 10-15 pct. af kapaciteten, som Sterling har meddelt skal flyttes fra Københavns Lufthavn. ”Vi er tilstrækkeligt ydmyge til at erkende, at vi ikke er en international lufthavn i klasse med København. Men vi kan nogle ting, som en stor lufthavn ikke kan. Blandt andet sikre at flyene kan vende hurtigt, og at check-in-tiderne er meget korte.” Samtidig slipper flyselskaberne for passagerafgiften og skal betale mindre i andre lufthavnsafgifter, hvis de benytter Malmø Lufthavn i stedet for Københavns Lufthavn.
(Politiken, 5/7)

 

 

Ny ballade i Gate Gourmet

Fyrede 3F'ere føler sig snydt for fratrædelsesgodtgørelse. Striden bunder i uenighed mellem Gate Gourmet og konkurrenten LSG, og sagen kan ende i Arbejdsretten.
Otte 3F'ere, der for godt en måned siden blev fyret fra Gate Gourmet i Københavns Lufthavn, føler sig snydt for en fratrædelsesgodtgørelse på 35.000 kroner. 3F har taget første skridt mod en arbejdsretssag, som vil være sidste udvej, hvis ikke der findes en mindelig løsning forinden.
For godt en måned siden fyrede cateringfirmaet Gate Gourmet 90 medarbejdere - heraf 55 i Københavns Lufthavn. Konkurrenten LSG Sky Chefs har fra 1. juli overtaget kontrakten med Maersk Air, og de otte har - sammen med en halv snes andre - fået nyt job hos konkurrenten LSG Sky Chefs, før deres opsigelsesperiode er udløbet.
Rent juridisk betyder det normalt, at man mister retten til en eventuel aftrædelsesgodtgørelse, men de otte har opsparet afspadsering nok til at udfylde opsigelsesperioden. Gate Gourmet har i et brev til de fyrede gjort det klart, at afspadsering så vidt muligt skal afvikles i opsigelsesperioden, og virksomheden har desuden skriftligt opfordret dem til at søge over til LSG.
- Jeg ved godt, at man normalt mister retten til en fratrædelsesgodtgørelse, når man får nyt job, men her er der nogle særlige forhold, og jeg kan godt forstå frustrationen, siger Nina Sepstrup, der er tillidsrepræsentant i Gate Gourmet.
En del af en handel
Godtgørelsen på 35.000 kroner fremgår af en lokalaftale, der blev indgået sidste år. Ifølge aftalen har alle medarbejdere, der fyres på grund af arbejdsmangel, krav på godtgørelsen, hvis blot de har været ansat siden 1. april 2004.
- Det var en del af en handel. Tidligere havde vi en aftale om, at de sidst ansatte skulle fyres først, men den ville Gate Gourmet af med, og så fik vi indskrevet beløbet på 35.000 i stedet. Normalt blander en arbejdsgiver sig ikke i, hvad man laver, mens man afspadserer, men Gate Gourmet har tilsyneladende lagt sig fast på, at man ikke vil acceptere dobbeltjobberi, siger Nina Sepstrup.
Strid om overdragelse
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Gate Gourmets personalechef, Dennis Clausen. Men ifølge 3f.dk's oplysninger bunder sagen i en strid mellem Gate Gourmet og LSG om, hvorvidt der er tale om en virksomhedsoverdragelse.
Hvis det er tilfældet, har LSG i princippet pligt til at overtage alle medarbejdere - herunder pligten til at betale 35.000 kroner til dem, der ikke er brug for. Men ifølge en ny EF-dom, der så sent som i maj blev bekræftet ved en dom i Arbejdsretten, er der kun tale om en virksomhedsoverdragelse, hvis man også overfører produktionsudstyret. Det er der ikke tale om, og dermed har LSG tilsyneladende fat i den lange ende.
Striden om fratrædelsesgodtgørelsen skal nu behandles på et fællesmøde - formentlig i næste uge, oplyser 3F i Kastrup.
(3F  5. Juli 2005)

 

 

Maersk Air fortsætter som hidtil

I forbindelse med Fons Eignarhaldsfelag hf, Iceland overtagelse af de kommercielle aktiviteter i Maersk Air A/S kan vi oplyse følgende.
Maersk Air fortsætter som juridisk selskab under A.P. Møller - Mærsk gruppen indtil den reelle overtagelse af de kommercielle aktiviteter som forventes gennemført indenfor de næste måneder. Dette betyder, at forretningen med de juridiske forpligtelser fortsætter uændret indtil videre.
Kunder kan fortsat trygt købe billetter til Maersk Airs rutenet enten via Maersk Airs nye hjemmeside www.maersk-air.dk, Maersk Airs callcenter - tlf. 7010 7474 eller rejsebureauerne. Vi kan oplyse, at Maersk Air er medlem af IATA som giver garanti for, at vi er forpligtet til at sørge for, transport af vores kunder i henhold til den billet de har købt.
I perioden frem til den reelle overtagelse, vil såvel Sterling som Maersk Airs ledelse evaluere begge selskabers produkter og strategier for at tage det bedste fra hvert selskab  og udvikle en ny fælles strategi for det nye selskab.
Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke vores samarbejdspartnere, cargo agenter, rejsebureauer og firmakunder for den store opbakning, ”fly as you like” har haft siden lanceringen i 2004. 
Sommertrafikken kører efter planen med flot belægning, og vi har i dag hilst vores nye  catering leverandør LSG Sky Chefs velkommen, et samarbejde vi glæder os meget til.
For yderligere information henvises til www.maersk-air.dk eller
Salg og Marketing Direktør Anne von Glasow (tel.: 2024 6688/3231 4404)

 

 

Flyfusion lægger pres på CPH

Den nye lavprisgigant i luften kræver lave priser for at benytte Københavns Lufthavn.
En ny vækstkrise kan være konsekvensen for Københavns Lufthavn efter gårsdagens fusion af Sterling og Maersk Air. Den nye lavprisgigant truer nemlig med at flytte noget af forretningen til andre lufthavne, hvis ikke priserne for at benytte Københavns Lufthavn er tilstrækkeligt lave.
Sterlings topchef, Almar Örn Hilmarsson, er ikke villig til at gå på kompromis: ”Vi skal belønnes for den trafik, vi skaber i lufthavnen. Der er mange lufthavne, som nu vil være interesseret i at huse os. Og hvis vi bliver tilbudt en bedre aftale fra andre, vil vores vækst komme til at foregå ud af en ny lufthavn frem for Kastrup.” Hilmarsson afviser dog helt at droppe Københavns Lufthavn.
Der er iværksat et møde mellem de to parter, hvor lufthavnsledelsen vil få forelagt Sterlings visioner og fremtidsplaner. Specielle rabatter til den nye flygigant er dog ifølge Københavns Lufthavn udelukket.
(Børsen, 1/7)
 

 


Prisfesten på rejsemarkedet slut efter fusion

Branchekendere er enige om, at priserne på flybilletter stiger efter gårsdagens fusion mellem Sterling og Maersk Air.
Sammenlægningen af Maersk Air og Sterling lægger låg på de seneste års prisfest på markedet for billige flybilletter. Det vurderer Ole Egholm, direktør for rejsebureauet Wasteels Rejser: ”For forbrugerne er det en sorgens dag, da det helt sikkert vil betyde, at priserne i gennemsnit stiger. Men det er på den anden side også en naturlig udvikling, da flyselskaberne nu har tabt så mange penge, at en konsolidering er nødvendig.”
Også transportanalytiker i Jyske Bank, Brian Børsting, peger på, at priskrigen på flybilletterne er slut: ”Man må som minimum forvente, at fusionen stabiliserer prisniveauet, og at aktørerne over tid begynder at kigge efter at hæve priserne.”
(Børsen, 1/7)
 
 
Det siger rejsebranchen om Sterling og Maersk Air

Mange meninger blandt rejsebureauer, flyselskaber og Maersk Airs nuværende og tidligere direktør om Sterlings overtagelse af Maersk Air.
Af Henrik Baumgarten
Sterling overtagelse af Maersk Air skaber det fjerdestørste lavprisselskab i Europa, hovedkvarteret skal væk fra Københavns Lufthavn og lavprisruter til USA er udskudt mindst et år.
Det var nogle af nyhederne efter Sterlings nye islandske ejere meddelte, at de overtager Maersk Air, som indlemmes i Sterling, hvorved Maersk Air forsvinder. Det samme gør Maersk Airs adm. direktør, Finn Øelund, Sterlings 32-årige islandske direktør, Almar Örn Hilmarsson, skal fortsat være direktør for Sterling.
Salgsprisen blev ikke oplyst. Måske, siger nogle analytikere til Take Off, fordi Sterling bare har overtaget gælden i Maersk Air, som sidste år tabte over en milliard kroner og som de sidste år har mistet sin egenkapital på over to milliarder kroner; altså et samlet tab på mere end tre milliarder kroner.
En rundspørge i går til en række af rejsebranchens topchefer om deres kommentarer til sammenlægningen:
Maersk Airs adm. direktør, Finn Øelund:
”Vi har nok vidst, det ville ske før eller siden. Personligt ville jeg gerne have ventet til Maersk Air med udgangen af i år var færdig med de igangsatte ændringer og vi havde set virkningerne. Men salget er en god ide, bl.a. fordi Maersk Air er bredt ude i Europa, mens Sterling bl.a. har skabt et skandinavisk system med feeder-forbindelser gennem samarbejdet med Norwegian og Flynordic.”
”Nu må vi se, hvad Sterling vil. Overtagelsen giver mulighed for at vurdere markedet og om rejserne kan pakkes smartere.”
Finn Øelund, der endnu ikke har mødt Sterlings stærke mand, Almar Örn Hilmarsson, blev orienteret om salget onsdag og skal ”de næste 3-4 måneder gøre overleveringen til Sterling færdig.”
VIA TRAVEL: ”POSITIVT”
Adm. direktør for Danmarks største erhvervsrejsebureau, norsk-ejede VIA Travel, Axel Chr. Rasmussen:
”På kundernes vegne er det positivt, det må give større udbud af ruter og priser. For VIA Travel gør det ikke stor forskel, i forvejen sælger vi begge flyselskaber på lige fod - men for SAS må det betyde større konkurrence med et forstærket Sterling.”
”Nyheden var en klar overraskelse, selv om vi i branchen har fornemmet, at A.P. Møller ikke ville fortsætte med underskuddene i Maersk Air. Omvendt synes jeg det er sket hurtigt efter købet af Sterling – jeg troede de først ville finde ud af, hvad de havde købt. Men der var en chance nu, måske fordi der var andre på banen.”
PROFIL REJSER: ”HÅBE PÅ HØJERE PRISER”
Adm. direktør for Danmarks største turoperatør, Profil Rejser, Jahn Schapiro:
”Det er to solide selskaber, men begge med drønende underskud. Nu er der mulighed for at komme ud af den cyklus med alt for billige priser. Jeg vil næsten håbe på dyrere priser. Der er for mange lavpriser og for meget lokkeri i vores branche. De to selskaber har medvirket til at publikum tror, det skal koste noget urealistisk lavt at flyve.”
”Jeg synes ikke, at Sterling efter sammenlægningen får et lavprismonopol af betydning, f.eks. er Iberia, Air France, SAS osv. ikke fremmed for at sælge billigbilletter,” siger Jahn Schapiro og tilføjer: ”Det nye Sterling får større fleksibilitet. Det skete er meget spændende og meget positivt.”
WASTEELS REJSER: ”EN SORGENS DAG”
Adm. direktør Ole Egholm fra ferierejsebureauet Wasteels Rejser:
”Det er en sorgens dag for rejsebureauerne og forbrugerne, at to store konkurrenter går sammen. Det kan betyde højere priser - men forbrugerne har været meget forkælede med lavpriser. Men jeg bliver oprigtig bekymret, hvis Maersk Air stopper i Amadeus.”
”Det må være fedt for SAS at se konsolidering i en tabsgivende branche, det må påvirke SAS’ aktiekurs,” tilføjer Ole Egholm.
”TOTAL FOKUS PÅ LAVPRISKONCEPTET”
Manden, der reelt skabte Maersk Air, selskabets tidligere adm. direktør og nu formand for bl.a. bestyrelsen i Billund Lufthavn, Bjarne Hansen, gentager først, hvad han sagde i Take Off-Stolen i denne måned:
”Hvis man ikke vil være et rendyrket lavprisflyselskab, må man være et internationalt ruteselskab. Men når koncepterne blandes, ryger fokus. Ryanair og Easyjet har succes, fordi de arbejder fokuseret og stringent – man klarer sig ikke i lavpriskonkurrencen uden total fokus på lavpriskonceptet.”
Og, sagde Bjarne Hansen torsdag til Take Off: ”Dét er lige præcis det, som sker nu, Sterling satser yderligere på at blive et rendyrket lavprisselskab.”
”Jeg blev ked af at høre, at Maersk Air formentlig forsvinder, men det er livet. Da jeg forlod Maersk Air var der en egenkapital på 2,5 milliarder kr., den er væk og siden har Maersk Air fået tilført over 1 milliard kroner – og er stadig tabsgivende,” siger Bjarne Hansen.
SAS: AFKLARING GOD FOR MEDARBEJDERE
Vicedirektør for SAS Danmark, Jens Wittrup Willumsen:
”Sterlings overtagelse af Maersk Air kom ikke som en bombe, som en overraskelse – men det var et af de scenarier, vi har haft.”
”Set med de ansatte i Maersk Airs øjne må nyheden i første omgang give nogen uvished – men det er positiv med en ny ejer, der tydeligvis vil tjene penge,” siger SAS-direktøren og tilføjer:
”Nu må vi se, hvilken medicin Sterlings nye ejere vælger. Jeg tror ikke sammenlægningen vil betyde højere priser, der vil stadig være masser af lavpris. Men måske kan markedet bevæge sig fra meget hysteriske tilstande til blodig konkurrence.”
TQ3: IKKE OVERRASKENDE
Adm. direktør for erhvervsrejsebureauet TQ3, Thomas Lundberg:
"Det kom ikke overraskende for mig. Det har i nogen tid været helt klart, at A.P. Møller koncernen gerne ville af med flyselskabet, og det virker som en fornuftig løsning. Jeg ved naturligvis ikke om A. P. Møller-rejserne (kunde hos TQ3) fortsat vil flyve så meget, som man har med Maersk Air, det er jo op til rejsebestillerne."
MYTRAVEL AIRWAYS: ”MEGA ARBEJDE AT SKABE FÆLLES KULTUR”
Adm. direktør Tom Clausen, MyTravel Airways:
”Jeg ønsker Sterling held og lykke. Det bliver spændende at se, hvordan man slår to underskudsgivende selskaber sammen uden at det giver større underskud. Men det er måske en hemmelig islandsk formel?”
”I 1994 prøvede vi at sammenlægge to firmaer, SAS’ Scanair og Spies’ Conair. Det er et mega arbejde at skabe fælles virksomhedskultur. Der er mange skæbner i en sammenlægning, for der er ikke plads til alle.”
ICELANDAIR: HELD OG LYKKE
Sterlings ejer, islandske Fons Eignarhaldsfélag, kontrollerer også lavprisselskabet Iceland Express, der konkurrerer med Icelandair.
Icelandairs nye adm. direktør, Jón Karl Ólafsson:
”Vi hørte rygtet for nogle dage siden. Overtagelsen giver mening; der var for mange flysæder på markedet. Nu kan det blive mere stabilt og vi ønsker held og lykke. Dette kan skabe mange muligheder.”

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu