Branche News Januar

 

 

 

SAS udvider på Beijing

Nedlægger Shanghai-ruten til april
SAS vil fremover koncentrere sine Kina-ruter om Beijing, og udvider antallet af flyvninger mellem Skandinavien og den kinesiske hovedstad fra september. Samtidig nedlægger selskabet ruten til Shanghai allerede den 8. april.
Ifølge en pressemeddelelse fra selskabet er efterspørgslen på pladser til Beijing markant stigende, og det tager man nu konsekvensen af. Der indføres således allerede fra marts måned direkte flyvninger mellem Stockholm og Beijing, så svenske rejsende slipper for mellemlandingen i København. Til gengæld er efterspørgslen på Shanghai-ruten faldende, og også dette tager SAS konsekvensen af, og nedlægger altså ruten.
(Standby 31/01)
 
 

Fischer: Ledelsesretten i SAS skal afskaffes

Luftfartsfunktionærerne kræver medbestemmelse i form af ”fælles ansvar”
Formanden for Luftfartsfunktionærerne i SAS, Nicolas Fischer, kræver nu direkte ledelsesretten i selskabet afskaffet, og erstattet af et ”fælles ansvar”, hvor medarbejderne har direkte indflydelse på selskabets strategi, drift og beslutningstagning.
I et brev, afleveret til koncernledelsen, skriver LFF-formanden, at ”vi mener, at ledelsesretten er forældet, og derfor foreslår vi at den erstattes af et fæles ansvar mellem ledelsen og medarbejderne. Hvis ledelsen ikke er parat til den form for nytænkning, så vil det være et blokerende krav” hedder det i brevet.
HR-chef i SAS-koncernen, svend Møllenborg bekræfter at have modtaget det utraditionelle krav fra Luftfartsfunktionærerne, men vil ikke kommentere på indholdet. Det vil til gengæld formanden for SAS-piloterne, Mogens Holgaard, som har svært ved at tage kravet seriøst og fastslår, at piloterne ikke vil kræve en tilsvarende ret til at være med til at lede SAS.
Luftfartsfunktionærerne organiserer omkring 1.700 SAS-medarbejdere.
(Business.dk d. 31.01.2007)
 
 

SAS tilbage til Grønland

Vil flyve tre gange ugentligt fra maj til september
Ifølge den grønlandske avis Sermitsiaq behandler Hjemmestyrets direktorat for infrastruktur for øjeblikket en ansøgning flyvetilladelse fra SAS, og indtil ansøgningen er behandlet vil SAS ikke kommentere planerne om den nye sommerrute.
Det vil til gengæld Air Greenlands administrerende direktør, Flemming Knudsen, der betegner det som glædeligt, at der nu formentlig kommer konkurrence på ruten mellem København og Søndre Strømfjord. Knudsen vil dog ikke komme med et bud på, hvilken effekt konkurrencen vil have for hans eget selskab, udover at han ikke venter, at konkurrencen vil medføre lavere billetpriser.
(Standby 19/1)
 
 

Sterling bag ny pilotuddannelse

Samarbejder med Center Air Pilot Academy om ny pilotuddannelse
Den nye uddannelse er særligt målrettet mod uddannelse af piloter, der går direkte fra skolebænken og op i cockpittet på kommercielle jetfly.
Det sker, ifølge en pressemeddelelse fra lavprisselskabet, for at være klar til den fremtidige vækst, som vil skabe behov for flere piloter end der for øjeblikket er på markedet.
Et afsluttende led i den nye pilotuddannelse er, at de sidste to måneders træningsperiode bruges hos Sterling, hvor den enkelte pilot lærer at flyve som styrmand på en af selskabets Boeing 737.
(Standby 19/1)
  


Rekordår for SAS
2006 blev det bedste nogensinde for SAS
SAS havde rekord mange passagerer sidste år, med i alt 38,6 mio. rejsende. Det er godt 3,7 mio. flere flypassagerer end det foregående år. 
Samtidig kan selskabet glæde sig over, at syv ud af 10 udbudte flysæder blev solgt pr. afgang.
(Politiken d. 16.01.2007)
 
 
 

København får natfly på New York

Den populære natrute fra Newark genopstår til sommer.
Efter 11. september 2001 gik flytrafikken til og fra USA så meget ned, at SAS lukkede for den ellers populære natrute fra Newark-lufthavnen udenfor New York til København og med aftenafgang den anden vej.
Nu kommer den imidlertid tilbage. "Der er et stigende behov på ruter til og fra New York, og nu har vi via omplaceringer fået et fly fri til fire gange om ugen at sætte ind på natruten fra New York," siger kommerciel direktør for SAS oversøiske ruter, Lars Sandahl til Take Off.
"Der bliver afgang fra Newark kl. 23,25, og hvis ikke vi er sidste forbindelse fra New York til Europa, er vi i hvert fald en af dem. Samtidig har vore internationale passagerer gode muligheder for at nå ud i Europa samme dag efter ankomsten til København.
Den anden vej bliver der afgang fra København kl. 18,35. Man kan altså nå en hel dag i København og lander så i Newark samme dag ved 21-tiden. Også opholdet i New York får en helt anden karakter sidste dag, når man ikke skal sætte kurs mod lufthavnen først på eftermiddagen. For slet ikke at tale om lokaltrafik ind til Newark fra andre amerikanske byer - og videre til København."
Sommerplanen for netop den forbindelse starter 20. maj og kører indtil videre til 31. august.
En anden ændring bliver fra 25. marts, når SAS introducerer en ny rute fra Stockholm til Beijing.
(Takeoff 15/01)
 
 
 

SAS lukker rute fra Sverige til København

Fra sommerprogrammet sidst i marts indstiller SAS mellem Västerås og Københavns Lufthavn. Den svenske lufthavn håber andet flyselskab vil overtage ruten.
Västerås - København trafikeres af Cimber Air på vegne af SAS. Cimbers 50-sæder store fly letter tidlig morgen fra Västerås og returnerer fra København sidst på aftenen.
Mikael Nilsson, lufthavnschef i Västerås, siger til Flygtorget.se, at lufthavnen drøfter med et andet flyselskab, om det kan overtage ruten til København.
Ruten havde 17.000 passagerer i fjor. I 2001, da SAS betjente ruten fire gange dagligt, var der 70.000 passagerer.
Ifølge Mikael Nilsson var det en svaghed med kun en daglig rundtur – dermed var f.eks. forretningsfolk tvunget til to overnatninger, hvis de skulle have møder i Västerås.
(Takeoff 15/01)
 

 

Rygterne flyver


Lufthansa overtager næppe SAS.
Det mener analytikere fra Danske Equities. Vurderingen er baseret på, at SAS stadig er ejet 50 procent af de tre nordiske lande. Lufthansa kan dermed kun købe en minoritetsaktiepost, og det er de næppe interesseret i, lyder det.
(Jyllands Posten 11. 1. 2007)
 
 

Rygter om SAS-salg

Lufthansa på vej til at købe SAS.
Sådan lyder rygter, som Børsen citerer nyhedsbureauet Direkt for.
Lufthansa afviser at kommentere rygterne, og det samme gør SAS.
Ikke desto mindre har det fået SAS-aktien til at stige.
Tidligere har Norge ikke ville sælge sin andel og kilder mener også, at det er usandsynligt, at Lufthansa overtager SAS i denne ombæring.
(Standby 10/01)
 
 
 

Svenskere udskyder SAS-salg
Mens luften svirrede af rygter om et købstilbud fra Lufthansa, har den svenske regering besluttet at udskyde salget af aktier i SAS.
Den nyvalgte regering havde ellers annonceret, at den var parat til at sælge. I stedet vil regeringen i første omgang sælge statens aktier i Nordea, TeliaSonera og flere andre.
(Børsen 10. 1. 2007)
 
 
 

Formand køber 10.000 aktier i SAS

Nicolas Fischer, formand for luftfartsfunktionærene i SAS, har købt en stor portion aktier.
Det sker, fordi han ser et stort potentiale i flyselskabet, og fordi han fatter tillid til den nye chef, Mats Jansson.
Nicolas Fischer har tidligere haft flere konflikter med ledelsen. Aktierne har en værdi af ca. 1 mio. kr.
(Børsen 10. 1. 2007)
 



Austrian giver gratis mad

Flyselskabet Austrian Airlines har netop genindført gratis mad og drikke på sin europæiske turistklasse.
Det bliver en udgift på ca. 105 mio. kr. om året, for selskabet.
”Filosofien er, at pengene tjenes ind pga. øget tilgang af passagerer,” siger flyselskabets chef for Danmark, Morten Balk.
På alle flyvninger mellem 66-150 minutters, bl.a. ruten til København, serveres en gratis "Austrian Snack Box" med varm mad samt drikkevarer.
På kortere strækninger bliver der også lidt at spise og drikke for selskabets passagerer på turistklasse.
(Standby 09/01)
 
 


SAS fik flere passagerer

Nye trafiktal for viser en stigning på 6,3 procent for 2006 i forhold til året før.
SAS fløj 38,6 mio. passagerer i året der gik. Kabinefaktoren steg med 2,4 pct. til 71,5 pct., mens kabinefaktoren i december var på beskedne 66,1 pct., 1,2 pct. mindre end december 2005. December fik en lille stigning i antal passagerer på 0,3 pct. til 2,7 mio. passagerer. Det danske SAS fik en kabinefaktor på 72,1 pct., en stigning på 5,6 pct. i forhold til året før.
(Standby 09/01)
 
 


Flere passagerer hos Cimber Air

2006 gav en positiv passagervækst på egne ruter. Væksten er samlet på godt 27 procent.
Passagertallet er således steget fra 625.000 i 2005 til knap 800.000 i 2006. På indenrigsruterne er væksten 43 procent, idet passagertallet her steg fra 408.000 i 2005 til 581.000 i 2006.
Af stigningen på i alt 173.000 passagerer kommer 101.000 fra Billund-København ruten, som blev introduceret den 9 januar 2006. De øvrige 72.000 passagerer er fra eksisterende indenrigsruter. På udenrigsruterne er passagertallet stort set uændret, idet dette i 2005 udgjorde 217.000 og i 2006, 216.000. Væsentligste årsag hertil er lukningen af Kiel-Frankfurt-ruten den 23 december 2005. På denne rute var der i 2005 i alt 40.000 passagerer. Disse 40.000 passagerer fra Kiel-Frankfurt ruten er kompenseret med henholdsvis 23.000 passagerer fra København-Norrköping ruten, der startede den 15.05.2006 samt med 7.000 passagerer på Billund-Bergen ruten, der startede 01.05.2006. De resterende 10.000 passagerer er tilvækst på eksisterende udenrigsruter.
(Standby 09/01)
 
 


SAS-aktier stiger

Det seneste fald i oliepriser sender aktien i vejret.
Olieprisens fald har betydet gode tal for SAS, og analytikere mener aktien kan stige endnu mere.
Det skyldes ikke mindst at SAS-aktien har ligget underdrejet i forhold til andre store flyselskaber, lyder vurderingen.
(Jyllands Posten 9. 1. 2006)

 
 

Københavns Lufthavn tæt på 21. mio. passagerer

Københavns Lufthavn manglede blot 123.000 passagerer i fjor for at have nået de 21 mio. passagerer. Men 20.877.000 passagerer er stadig ny passagerrekord for Skandinaviens største lufthavn.
Københavns Lufthavns næsten 20,9 mio. passagerer i fjor svarer til en stigning på 4.5 % i forhold til 2005.
Antallet af passagerer i Københavns Lufthavn vokser med én million om året. Inden for 10 år forventes passagertallet i Københavns Lufthavn at være vokset fra de 20 millioner i 200 til 30 millioner om året.
(Takeoff 09/01)

 

 

SAS er en god arbejdsplads

Selskabet har succes med at rekruttere stewardesser fra lavprisselskaber.
Ved seneste ansættelsesrunde kom der flere ansøgninger end normalt. Ansøgere kommer blandt andet fra Sterling. Det oplyser Gitte Leonce, chef for Cabin Attendant-afdelingen i København. Hun tror, at ansøgerfeltet er udvidet fordi SAS trods lav løn, kan tilbyde tryghed i ansættelsen.
(Børsen 4. 1. 2007)


 

Jet Times første fly i luften

Har stået stille i tre måneder, men nu er flyet endelig på vingerne til Florida – dog uden passagerer.
Det danske charterselskab Jet Times har endelig fået sit første fly på vingerne. Turen går til Florida, men det er er en flyvning uden passagerer, fordi flyet af mærket Boeing 737-300 skal bygges om, så der i stedet for to klasser ombord kun er en charterklasse med 148 passagerer. Det kræver nye sæder, nye galleys osv.
Flyet har stået uvirksomt i Københavns Lufthavn siden ankomsten 18. september. Altså i mere end tre måneder. Imens har selskabet arbejdet febrilsk på at få alle nødvendige papirer og tilladelser i orden.
”Vi venter flyet hjem i løbet af 14 dage. Derefter skal SLV have flyet et par dage. Så regner vi med at kunne sætte det i drift og begynde at levere de to fly tilbage vi har lejet hos Sterling. Det næste af vore egne fly regner vi med kommer i første kvartal næste år," siger Klaus Ren, direktør, Jet Times til Stand By.
Flyet er leaset på en tre-årig kontrakt.
"Det er klart, at det kommer til at koste os nogle penge, at vi ikke kunne bruge flyet. På den anden side har vi heller ikke haft udgifter til at bruge flyet. Så vi er i dialog med udlejeren om økonomien. Vi kunne ikke have gjort noget meget anderledes. Markedet for leasing af fly er i øjeblikket ekstremt overophedet. Det er svært at få fly til fornuftige priser," siger Klaus Ren.
(Standby 02/01)

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu