Branche News Januar

 

 

 

SIDSTE: SAS-piloter genoptager arbejdet

Afblæser strejke i en pressemeddelelse fra kl. 14.15 i dag onsdag
Den tre dage lange ulovlige arbejdsnedlæggelse blandt de danske SAS-piloter er nu slut. Kl. 14.15 i dag udsendte piloterne en kortfattet pressemeddelelse, hvoaf det fremgår, at man nu genoptager arbejdet.
Men afblæsningen af strejken betyder på ingen måde, at piloterne er tilfredse. I pressemeddelelsen skriver de således, at beslutningen om at gå i arbejde igen skyldes "at SAS-ledelsen har besluttet at tage nye metoder i brug" for at standse konflikten. Piloterne henviser til meldinger om, at ledelsen i eftermiddag vil afkræve den enkelte pilot et svar på, om han eller hun vil flyve igen.
Piloterne skriver, at de opfatter meldingen som en indirekte trussel om fyring. "Vi ønsker ikke at sætte den enkelte pilot i denne svære situation. Det kan vi ikke tage ansvar for som kollektivt pilotkorps" hedder det.
Piloterne tager i deres pressemeddelelse kraftigt afstand fra, hvad man betegner som "ledelsens måde at håndtere situationen på".
"En telefonopringning kunne have gjort det" lyder det fra de aktionerende piloter, som nu vil afvente resultatet af møderne mellem ledelsen og Dansk Pilotforening.
(Standby 25/1)
 
 

Farligt forår i SAS

Det er tvivlsomt, at gårdsdagens strejke blandt SAS’ piloter bliver en enlig svale.
Både aktionærer og kunder vendte SAS ryggen, da piloterne gik i strejke mod nye spareplaner og beslutningen om at flytte piloternes ansættelsesforhold.
Aktiekursen faldt med fire procent og luftfartsselskaber, som Sterling indsatte ekstra personale for at kunne betjene de skuffede passagerer.
270 afgange måtte aflyses og en sympatiaktion fra det norske SAS Braathens udløste 50 aflysninger mere. Dette kommer kun to dage efter at SAS var tvunget til at aflyse 140 afgange på grund af dårligt vejr. Hver strejkedag koster SAS 15-20 millioner kroner i tabt omsætning.
(Børsen 24.1. 2006)

 
 

Lindegaard står fast

Koncernchef i SAS, Jørgen Lindegaard er klar over at strejken bliver dyr for selskabet.
Det er ikke kun økonomisk flyselskabet bliver ramt, det koster også i kundernes tillid. Jørgen Lindegaard har i sine fire år som chef for SAS fået høvlet 12 milliarder af omkostningerne.
Men der skal hentes flere milliarder hjem fra især Scandinavian Airlines Danmark, Sverige og International, som skal være med til at sikre overskuddet i 2006. Det har i første omgang ramt piloterne, måske er det kabinepersonalet næste gang.
(Børsen 24.1. 2006)
 

 

Stadig SAS-aflysninger


De danske SAS-piloter nedlagde arbejdet mandag morgen, og mandag eftermiddag er der fortsat udsigt til forsinkelser og aflysninger.
I første omgang tydede det på, at flyprogrammet blev genoptaget fra kl. 11, men Ifølge lufthavnens hjemmeside er der fortsat aflysninger mandag eftermiddag. Indtil kl. 12 har strejken resulteret i 80 aflysninger.
Det er forhandlinger med SAS-ledelsen om afskedigelser af piloter, der har ført til strejken.
Ifølge Politiken skyldes frustrationerne også planer om, at overenskomstforhandlingerne fremover skal foregå i det nationale selskab. Piloternes formand Mogens Holgaard siger, det var aftalt, at de kollektive ansættelsesaftaler skulle fortsætte på trods af ’bolagiseringen’ til nationale selskaber. Det kan alligevel ikke lade sige gøre, og det giver store frustrationer blandt piloterne. 
Pressechef Jens Langergaard kunne mandag formiddag ikke sige, hvor mange piloter, som strejker.
Kommunikationsdirektør i SAS Danmark Anne Boye-Nielsen siger, at SAS tager det for givet, at den ulovlige aktion hurtigt bringes til ophør.
Også andre steder i Europa er der strejker. I SAS Braathens i Norge har adskillige piloter meldt sig syge, og kollegerne i Alitalia er gået i strejke i protest mod længere vagter og dårligere jobsikkerhed
(Standby 23/01)
 
 

Kæmpebrandert dyr for svensk Thai-passager

Thai Airways afgør senere, om det vil rejse krav mod 44-årig svensker hvis aggressive brandert lørdag var årsag til, at Thai-fly måtte vende tilbage til Stockholm og overlade manden til politiet.
”Jeg kender endnu ikke prisen, men det koster formentlig over 100.000 kroner,” sagde Thai Airways’ nordiske salgsdirektør, Flemming Sonne, søndag til Take Off efter en Boeing 747 returnerede til Stockholm efter to timers flyvning og overlod en meget beruset og aggressiv 44-årig svensk mand til politiet i Arlanda.
Flyet med 400 passagerer var lørdag lettet fra Arlanda mod Bangkok, skriver den norske avis, Verdens Gang.
Men efter en times flyvning valgte kaptajnen at vende om pga. den fulde passager. Passageren ville i slagsmål med øvrige passagerer, som sammen med besætningen fik ham pacificeret med strips omkring håndleddene.
Flyet måtte dumpe 60 ton brændstof og i Arlanda blev manden anholdt af politiet, flyet tanket igen, så det kunne afgå med over tre timers forsinkelse.
”Manden er i vores varetægt og er mistænkt for overtrædelse af luftfartloven. Hvis Thai Airways beslutter sig for en civil retssag kan der blive tale om flere hundrede tusinde kroner i erstatning,” hedder det fra politiet på Arlanda.
Beløbet opstår ved at lægge prisen for at lande i lufthavnen sammen med ekstra udgifter til nyt brændstof, indkvartering af passagerer som ikke nåede deres forbindelsesfly i Bangkok osv. I første omgang skal det regnestykke gøres op.
Thai Airways flyver seks gange om ugen fra Stockholm til Bangkok – samt dagligt på ruten fra København.
(Takeoff 23/01)
 


SAS erkender, at der manglede personale til info

Weekendens kaos i Københavns Lufthavn skulle være overstået. Alene lørdag måtte SAS aflyse i 144 fly og tusindvis af passagerer strandede.
”De sidste forsinkelser er snart indhentet, og trafikken var søndag tæt på det normale,” oplyste pressechef i SAS Danmark, Jens Langergaard.
Isslag, slud og sydøstlig vind var skyld i aflysninger og store forsinkelser. Fredag blev halvdelen af de godt 800 planlagte start og landinger aflyst.
SAS erkendte efter lørdagens kaos, at der ikke var nok personale til at informere de mange strandede passagerer.
Det ekstreme vejr betød også, at nogle gæster til lørdagens prinsedåb i København ikke kunne lande – fx måtte de kongelige fra Norge med nattog til København.
(Takeoff 23/01)
 


Cimber Air satser på ski og håndbold

Cimber Air vil lokke gæster til at flyve på skiferie - og tage til EM i håndbold.
Selskabet har netop fået ny IATA-godkendelse.
Cimber Air har til udgangen af uge 12 en ski-kampagne til Oslo og München samt en ski- og håndbold-kampagne. Billetterne kan kun købes via selskabets hjemmeside.
”Oslo, München og Basel kan være udgangspunkter for en mini-skiferie. Mange arrangører af færdige ski-rejser melder på nuværende tidspunkt alt udsolgt – vores kampagne er et tilbud til de, som først nu har besluttet sig for vinterferie,” siger Cimbers salgs- og marketingchef, Bjarne Rasmussen.
Basel og München byder fra denne uge på store sportsbegivenheder:
Fra på torsdag og til 5. februar holdes Europa-mesterskaberne i herrehåndbold i Basel med bl.a. det danske herrelandshold - og den kommende weekend er der Alpine Worldcup styrtløb i Garmisch-Partenkirchen, ca. 120 km. fra München.
(Takeoff 23/01)




Kvinne forsøkte å åpne flydør.Ville ta sitt eget liv:

En kvinnelig passasjer forsøkte søndag å åpne døren på Scandinavian Airlines rutefly mellom  Zürich og  København. Dramaet utspant seg i 10.000 meters høyde. - Kvinnen opptrådte urolig og forsøkte å åpne bakdøren på flyet, sier Jens Langergaard i SAS- Danmark.
SAS- flyet fra Zürich til København befant seg i 10.000 meter høyde da kvinne begynte å åpne døren i den bakre delen  av flyet.
-Kvinnen opptrådte urolig og forsøkte å åpne bakdøren på flyet, sier pressesjef Jens Langergaard i SAS-Danmark  til Svensk TV`s tekstavis
Takket være rask reaksjon fra kabinpersonalet fikk de kvinnen under kontroll.
(Bording.no 23/01)
 



Kabinepersonale hiver SAS i retten

Kabinepersonalet hos SAS skal nu møde arbejdsgiveren i retten i sagen om de kinesiske stewardesser.
På trods af forhandlinger mislykkedes det i ugens løb at nå en aftale mellem SAS og kabinepersonalet.
De ansatte er utilfredse med, at de 35 kinesiske stewardesser skal arbejde til lavere løn uden overenskomst.
Derfor skal sagen igennem det fagretslige system. Et nederlag til kabinepersonalet kan betyde strejker. 
(Børsen 20.1.2006)
 
 

Lufthavnspoliti kan blive i Kastrup

Politistationen i Kastrup er reddet, det blev besluttet efter gårdsdagens møde mellem repræsentanter fra Lufthavnen, politiet og Rigspolitiet.
Politistationen i Kastrup har til huse i nogle barakker, som hidtil kun måtte bruges indtil 1. februar i år og hidtil har Tårnby Kommune afslået at give dispensation.
Der er nu givet dispensation men med den klausul, at der inden 1. februar, skal foreligge en plan for, hvad der skal ske med bygningerne og inden 1. november, skal der være søgt om byggetilladelse til en ny politistation.
(Berlingske Tidende 18.1. 2006)
 
 


Sterling går efter SAS’ kunder

Luftfartsselskabet Sterling går efter SAS’ mest givtige kunder - erhvervskunderne.
I dag skyder Sterling en kampagne i gang, der har til formål at tage kunder fra blandt andet SAS på ruterne i Skandinavien og destinationer i hele Europa. I
følge kommunikationsdirektør Niels Brix er virksomhederne blevet mere prisbevidste og vil gerne benytte et billigere produkt.
Han vil flytte afgange til morgen- og eftermiddagstider, hvilket gør det muligt at flyve ud og hjem samme dag.
(Børsen 18.1. 2006)
 
 
 
 
World Flight Services meldt i arbejdsgiverforening

Efter modtagelsen af vores varsel om strejke og blokade har World Flight Services (WFS) meldt sig ind i Dansk Industri. Efter det oplyste, er de blevet rådet til ”at møde op til overenskomstforhandling i 3F Kastrup”.
Vi vender tilbage, når der er nyt.
Kilde: 3F Kastrup Udgivet 20.01.06
 
 


Konfliktvarsel mod ny Cargo handler

Det multinationale firma World Flight Services (WFS) er ved at etablerer sig som cargohandling agent i Kastrup.
Firmaet har ikke reageret på 3F Kastrups ønske om en overenskomstforhandling og afdelingen her derfor i dag fremsendt varsel om strejke og blokade.
Vi har endvidere meddelt, at vi påtænker at iværksætte sympatikonflikt for så vidt angår leverandører, underentreprenører mfl.
WFS har efter deres egne oplysninger, aktiviteter i flere end 100 lufthavne og ekspedere mere end 3,5 mill. tons cargo pr. år.
Kilde: 3F Kastrup Udgivet 18.01.06

 
 

Sterling gik kraftigt frem i 2005

Europa til lavpris: Europas fjerdestørste lavprisselskab gik markant frem i et år præget af hård konkurrence, opkøb og fusioner.
Sterling er gået på vingerne i 2006 med fornyet optimisme. Efter fremgang i passagertallene gennem hele 2005 afsluttede Sterling året med at have fløjet i alt 2.725.125 gæster rundt i Europa til lavpris.
Sterling havde i december 2005 i alt 217.823 gæster, og kabinefaktoren – det vil sige den udnyttede sædekapacitet – var i december 67,2 %. For 2005 som helhed lå kabinefaktoren på 77,3 %.
”Det er en tilfredsstillende kabinefaktor for december, men grundet sammenlægningen med Maersk Air er det desværre ikke muligt at sammenligne med tallene fra sidste år,” udtaler Kommunikationsdirektør Niels Brix, Sterling. ”Der er imidlertid ingen tvivl om, at Sterling er inde i en god udvikling.”
”Sterlings mål for 2006 er at konsolidere rutenetværket, således at positionen som førende lavprisselskab styrkes. Sterling skal endvidere i 2006 blive profitabel, og den turn around, der er i gang i forbindelse med integrationen skal være med til at sikre dette,” tilføjer Niels Brix.
Sterlings gæster kan ligesom i de foregående år se frem til en række nye tilbud i 2006. Det ganske særlige er, at Sterling nu skærper sin profil i forhold til forretningsrejsende.
”Efter fusionen har Sterling fået volumen til at dele aktiviteterne i business og leisure,” forklarer Sterlings Kommunikationsdirektør Niels Brix. ”Derfor har det været nødvendigt at udvikle en ny profil, der vil blive lanceret i vores nye kampagne, der starter onsdag den 18. januar.”
Sterling byder på ski-, sol- og storbyferie til priser helt ned til DKK 260,- OneWay inkl. skatter og afgifter.
”Vi kommer til at udvide trafikprogrammet væsentligt i det nye år, og her er der i høj grad tale om også at udvide de populære forretningsruter, så de får op til to afgange dagligt,” fortæller Niels Brix. ”Det drejer sig i første omgang om ruterne til Berlin, Amsterdam og London.”
”En kraftig stigning i antallet af aktiviteter i løbet af 2006 vil give Sterling en række stordriftsfordele og styrke selskabet yderligere,” slutter Niels Brix.
(Standby 18/1)
 

 

Suget gennem jetmotor


En amerikansk flymekaniker blev dræbt øjeblikkeligt, da at han blev suget ind i jetmotoren på en Boeing 737.
Mens passagererne var ved at gå ombord på flyet til Houston i El Paso International Airport, blev mekanikeren trukket ind i jetmotoren og dræbt øjeblikkeligt.
Det skriver Houston Chronicle ifølge Berlingske Tidende i dag. Der havde ifølge en talsmand for ’National Transportation Safety Board’ været problemer med motor 2, hvilket betød at afskærmningsdækslet var midlertidigt fjernet, hvilket kan have været årsag til ulykken, der skete mandag.
(Standby 17/01)
 
 

Kinesere for kinesernes skyld

Administrerende direktør i SAS Danmark, Susanne Larsen: Det er for kundernes skyld, at kabinepersonalet skal have kinesisk baggrund.
Susanne Larsen pointerer i ’Synspunkt’, at de 35 kinesiske stewardesser, der skal flyve på SAS’ ruter til Beijing og Shanghai, ikke er ansat i SAS, men i det kinesiske selskab som udfører opgaver for SAS i lufthavnene i Shanghai og i Beijing.
Derfor mener hun, at det er udenfor skiven, når det danske kabinepersonale forlanger, at kineserne skal have dansk opholdstilladelse, arbejdstilladelse og løn.
(Berlingske Tidende 16.1. 2006)
 
 

SAS sløser med sikkerheden

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS kritiseres stærkt for at sløse med vedligeholdelsen af flyene, hvilket går udover flysikkerheden.
Det er de skandinaviske luftfartsmyndigheder, der ifølge Svenska Dagbladet retter kritikken mod SAS.
Sidste år sendte SAS ti fly på vingerne, som ikke var vedligeholdt efter reglerne, og som derfor ikke burde have været sendt af sted.
Generaldirektør i det svenske luftfartsvæsen, Nils Gunnar Billinger siger til avisen, at det er meget alvorlige forseelser, som vil få konsekvenser, hvis der ikke rettes op på forholdene.
Luftfartsvæsnet kan inddrage autorisationen til det ansvarlige underselskab i SAS, hvis arbejdsgangene ikke ændres.
(Standby 16/01)
 
 

SAS gør klar til at fyre 170 piloter

SAS skal spare og det koster tilsyneladende snart 170 piloter jobbet, men SAS vil ikke kommentere sagen.
Ifølge Børsen vil SAS-ledelsen ikke kommentere antallet af kommende fyringer, fordi der er forhandlinger i gang mellem ledelsen og piloterne.
Informationschef Bertil Ternert siger, at det er usikkert, hvor mange der skal forlade selskabet, det kræver forhandlinger.
Bertil Ternert oplyser, at selskabet har besluttet at droppen enkelte afgange, og på den måde spare nogle udgifter til piloter.
Det er stadig usikkert, hvornår forhandlingerne er afsluttet.
(Standby 16/01)
 
 


SAS truer med at lukke ruter til Kina

Hvis ruterne til Kina skal fastholdes, kræver koncernchef i SAS, Jørgen Lindegaard, billigere arbejdskraft.
I konflikten om de kinesiske stewardesser skærper SAS nu tonen. Hvis det danske kabinepersonale står fast på, at de kinesiske stewardesser ikke må få ringere vilkår end skandinaverne, truer SAS med helt at lukke ruterne til Kina.
Kabinepersonalet tror ikke på truslen om lukning, hvis det kun er ud fra debatten om de kinesiske stewardesser. Ifølge formanden for kabinepersonalets forening, Verner Lundtoft Jensen, udgør udgifterne til kabinepersonalet kun seks procent af en flyvning, derfor tror han ikke på, en lukning af ruten på det grundlag.
Men han er villig til at tage chancen for at forhindre, at der kommer personale om bord, som ikke er en del af kabinepersonalets overenskomst.
(Børsen 13.1. 2006)
 


Politikere mener SAS er ude på et skråplan

Socialdemokratiet og Venstre er enige om, at vil SAS ansætte kinesisk personale, skal det ske på en dansk overenskomst.
Danske arbejdsmarkedspolitikere går nu i rette med SAS i sagen om de kinesiske stewardesser. Sagen håndteres af hovedorganisationen FTF og Dansk Arbejdsgiverforening og kan ende i arbejdsretten, hvis ikke parterne når til enighed inden.
(Berlingske Tidende 13.1. 2006)
 
 

Ansatte i SAS i oprør mod kinesiske ansatte

Ansættelsen af de 35 kinesiske stewardesser har startet optakten til faglig uro i SAS Danmark.
Formanden for kabinepersonalets forening i SAS Danmark, Verner Lundtoft Jensen, understreger, at det er et ufravigeligt krav, at problemet med de lavtlønnede kinesere løses inden de kommende overenskomstforhandlinger.
Ifølge Verner Lundtoft Jensen, er det i forvejen nogle svære overenskomstforhandlinger de går ind i, og hvis problemet med de kinesiske stewardesser ikke løses, er der en reel risiko for, at der kommer en konflikt.
(Børsen 12.1. 2006)
 
 
 

Flere kinesiske stewardesser

I løbet af de kommende år kan SAS fordoble antallet af kinesiske stewardesser, så fire ud af ti kabinefolk på flyvningerne til Kina er kinesere.
De skandinaviske kabinefolk advarer om serviceforringelser og frygter for deres job. Udmeldingen om en fordobling af antallet af kinesiske ansatte kommer i en tid, hvor SAS har gjort de skandinaviske kabinefolk vrede, fordi de har ansat 35 uorganiserede kinesiske stewardesser til lav løn og længere arbejdstid.
(Berlingske Tidende 12.1. 2006)
 
 


SAS har overset dansk-kinesere

Ifølge Dansk-Kinesisk forening kunne SAS have fået kinesisktalende stewardesser, der også kunne dansk.
Det kunne ifølge foreningen være en attraktiv vej ud af forældrenes grillbar for dansk-kineserne. Men koncernen oplyser, at de faktisk for nogle år siden forsøgte at henvende sig til danskere, der kunne kinesisk, ved at sætte opslag op på universiteter.
(Berlingske Tidende 12.1. 2006)
 
 


Tyskere og kinesere samme løn

Hos SAS’ nærmeste samarbejdspartner, Lufthansa, betaler man samme løn til kinesiske og tyske ansatte.
De kinesiske ansatte skal dog ikke forvente at få samme behandling i Danmark. Det har fået SAS’ danske kabinepersonale til at true med strejke.
De kinesiske ansatte bliver ansatte på kinesiske vilkår, hvilket betyder meget lavere løn. I det tyske luftfartsselskab Lufthansa er deres 150 kinesiske ansatte, ansat under tyske vilkår, til gengæld skal de flytte til Frankfurt, så længe de arbejder for firmaet.
(Politiken 12.1. 2006)
 

 

Millionindskud til flymad


Flymad er ikke en guldrandet forretning. Det må den globale cateringvirksomhed Gate Gourmet sande, efter at ejeren netop har sendt yderligere 90 mio. kr. til den skandinaviske division Gate Gourmet Northern Europe med base i Kastrup efter flere års vanskeligheder.
Virksomhedens nordiske topchef Amanda Jacobsen ser ikke kapitalindskuddet som udtryk for krise, men derimod en tillidserklæring fra den amerikanske ejer Texas Pacific Group.
Tab i datterselskaber
Indskuddet kommer efter forhandling af refinansieringen af virksomheden som følge af tab i datterselskaber uden for Skandinavien i 2004.
I 2005 blev der ikke tabt penge, forsikrer hun.
»Skandinavien er strategisk vigtig for vores ejer, så derfor er finansieringen kommet på plads, og man er klar til at investere i fremtiden. Ejerne har tillid til os og vil give os de penge, vi behøver. Vi har en fast og stabil kundebase,« siger Amanda Jacobsen.
Samlet tabte Gate Gourmet over 400 mio. kr. i årene 2003 og 2004. Det fik revisorerne til at tage forbehold for den fortsatte drift i 2004-regnskabet med krav om frisk kapital til virksomheden. 2005 var dog heller ingen dans på roser, idet storkunden Maersk Air efter 20 år skiftede til LSG Sky Chefs, kort før flyselskabet blev solgt til Sterling.
Det kostede 40 pct. af Gate Gourmets omsætning i Danmark og 112 job. Moderselskabet Gate Gourmet Northern Europe måtte efterfølgende vinke farvel til 101 mio. kr. i tilgodehavender.
Om kort tid ventes det afgjort, om endnu en storkunde skifter over til LSG Sky Chefs, nemlig Sterling. Lavprisoperatøren vil efter købet af Maersk Air have en billigere, samlet aftale.
Tæt på afgørelse
»Hele volumen er sendt i udbud, og vi forventer snart at have en afgørelse på plads,« siger Sterlings kommunikationsdirektør Niels Brix. Sterling er Gate Gourmets næststørste kunde efter MyTravel. Amanda Jacobsen håber naturligt nok at vinde budrunden mod LSG Sky Chefs.
Uanset dette har Gate Gourmet en lang række kunder i Kastrup, og flymadchefen påpeger, at Gate Gourmet har været i Danmark i 39 år og har 23 kunder.
»Gate Gourmet er en gammel, robust virksomhed med et stærkt koncept. Vi er ikke sådan at slå ud,« siger Amanda Jacobsen.
(Børsen 11/1)
 


Strejke-risiko hos SAS

Ansættelsen af kinesiske lavtlønnede stewardesser kan kaste SAS ud i strejke i marts.
Selskabet ansætter kinesere, til ruter mellem Danmark og Kina, til en månedsløn på 10.000 kr. og uden overenskomst. Foreningen for kabinepersonalet i SAS kræver, at SAS lader kineserne arbejde til dansk løn og dansk overenskomst senest 1. marts.
Kineserne er netop færdiguddannede i marts, og skal efter planen arbejde på ruter til Kina. Arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet kalder SAS’ handling for en krigserklæring, der kan føre til strejke blandt kabinepersonalet, men også sympatikonflikter hos andre grupper. Ifølge Lasse Lindgreen, chef for selskabets langruter, ansætter selskabet kinesere for at yde den bedste service på ruterne til Kina. Han understreger også, at de får den løn, som SAS betaler ansatte i Kina. Svenskere eller nordmænd får heller ikke samme løn som danskerne, siger han.
En dansk stewardesse koster 50.000 kr. om måneden inkl. hotel, uniform m.v.
(Berlingske Tidende 11.1. 2006)




Det stiger stadig

Det samlede antal flypassagerer i Københavns Lufthavn er i december måned steget med i alt 117.272 passagerer (+9,1%), sammenlignet med samme måned i 2004.
Der har været stigning på alle områder, også transit. Indenrigs viser en stigning på ca. 19.000 passagerer
Operationer og startvægt
Det totale antal starter og landinger er i december 2005 faldet med 1.439 operationer (7,0%), mens tonnagen viser et fald på 25.541 tons (4,2%) i forhold til samme periode året før.
(3F Kastrup 10.01.06)
 
 


Sterling skærer ned i Billund

Billund Lufthavn kommer til at lide under Sterlings jagt på overskud i år.
50 af 67 ansatte fyres som en konsekvens af Sterlings køb af Maersk Air for fire måneder siden. Maersk Air havde, som underleverandør for større flyselskaber, mange operationer ud af Billund Lufthavn.
Sterling fokuserer i højere grad på ren lavpris, og dermed forsvinder den type opgaver og jobmulighederne.
(Børsen 10.1. 2006)
 
 

SAS Danmark får stadig flere passagerer

SAS Danmark havde i december en rekordhøj fremgang i kabinefaktoren. I forhold til december 2004 steg den 17 % til 63 %.
Den høje kabinefaktor skyldes dels en stigning i antal betalte passagerkilometer (RPK) på 14 % og dels en planlagt produktionstilpasning. Produktionen (ASK) var i december 16 % lavere pga. en generel produktionstilpasning, oplyser SAS Danmark.
Adm. direktør for SAS Danmark Susanne Larsen: ”Det er meget tilfredsstillende, at vi i december, som traditionelt kan være en svær måned, viser årets største stigning i kabinefaktor. Det er sket på trods af, at kraftigt snevejr mellem jul og nytår forårsagede mange aflysninger.”
Susanne Larsen og fortsætter: ”Vi erobrer fortsat markedsandele. Også resultatet for december viser, at vi vedvarende er i stand til at justere vores produktion og samtidigt få flere kunder i butikken. December er 3. måned i træk, hvor vi med en optimeret produktion får flere kunder. På årsplan har vi hævet kabinefaktoren 6 %, trods at produktionen i 2005 er sænket 13 % i forhold til 2004, alligevel blev faldet i betalte passagerkilometer 4 % i hele 2005. Siden juli sidste år har antallet af fuldt bookede fly været væsentligt over samme periode i 2004 - og i december havde vi en fordobling.”
(Takeoff 10/1)
 

 

Nej til Sterling


Sterlings islandske ejere mener en fusion med Easyjet er oplagt, men den græske storaktionær i Easyjet er ikke interesseret.
Den græske storaktionær i Easyjet, Stelios Haji-Ioannou, afviser overfor Børsen, at der er et opkøb på vej. Han mener, at Easyjet skal vokse organisk og ikke gennem opkøb. Dermed afviser han Sterlings nye islandske ejere, FL Group.
(Børsen 9.1. 2006)
 
 

Kastrup styrkes af SAS offensiv

Den lavprisoffensiv SAS har kørt i efteråret har sikret Københavns Lufthavne en overraskende stor passagervækst i 2005.
Det blev til en fremgang på 5 procent i 2005, svarende til, at en million flere passagerer gik igennem lufthavnen. Lufthavnen havde selv regnet med en fremgang på 4 procent, men SAS fik de sidste 200.000 kunder lokket igennem terminalen med deres lavprisbilletter, og fik dermed bragt passagervæksten yderligere op.
(Børsen 9.1. 2006)
 
 

SAS beholder Ground Services

SAS har for at skære i omkostningerne presset underleverandørerne til at sænke priserne.
SAS Ground Services (SGS) måtte skære 20 procent af prisen for at holde fast i SAS. Dermed får ISS ikke muligheden for at sætte sig på rengøring af flyene. SAS forhandler dog stadig med SGS om hvorvidt, de også i fremtiden skal stå for bagagehåndtering og andre servicefunktioner. Mulige alternativer er finske North Port og Swissport fra Schweiz.
(Børsen 9.1. 2006)
 
 

Sterling piloter tvunget til udlandet

Mange af Sterlings piloter kan blive tvunget til at flytte til udlandet for at skære ned på omkostningerne.
Lavprisselskabet vil for at reducere omkostningerne gerne have at piloterne bor der hvor Sterling-flyene har deres base. Det betyder at piloterne kan blive tvunget til at flytte sig selv og familien til udlandet. Sterling har 380 piloter ansat, som i stigende grad flyver fra Oslo, Stockholm, Göteborg og Helsinki.
(Jyllands-Posten 9.1. 2006)
 
 

SAS-fly tæt på kollision

Et passagerfly fra SAS var lørdag formiddag tæt på at kollidere med et passagerfly fra KLM.
De to fly havde retning mod hinanden da deres sikkerhedssystemer udløste en TCAS-advarsel og fik dem til at ændre kurs. SAS-flyet blev tvunget op og KLM-flyet blev tvunget ned. Episoden, som fandt sted over Kristianssand i Norge, skulle have været opdaget af den norske kontrolcentral før alarmsystemet i flyene gik i gang. De norske luftfartsmyndigheder ser alvorligt på hændelsen og har nu sat en undersøgelse i gang.
(Politiken 9.1. 2006)
 
 

Sterling nåede i mål inden årsskiftet

Flyselskabet fik en kassebeholdning på 411 mio. kr., og 20 procent af flybilletter er solgt for 2006 til en gennemsnitspris investeringsgruppen er tilfreds med. Handlen er nu afsluttet, og prisen blev 1,5 mia. kr., og man er foran planen for sammensmeltningen med Maersk Air.
FL Group har afsluttet købet af Sterling og overtaget den daglige drift. Prisen blev 1,5 mia. kr. – den kontante del udbetales først når Islands konkurrencestyrelse har sagt ok for handlen mellem de to islandske selskaber.
Det er Sterlings hidtidige ejer, investeringsselskabet Fons, som sælger Europas fjerdestørste lavprisselskab med 30 Boeing 737, 1.600 medarbejdere og et forventet antal passagerer i år på fem mio. til 46 destinationer.
Køber er Icelandairs moderselskab, FL Group.
”På nuværende tidspunkt er der ingen planer om at fusionere Sterlings drift med FL Groups andre luftfartsrelaterede forretninger,” hedder det i en pressemeddelelse.
Mens FL Groups luftfartsrelaterede forretninger kan opnå synergieffekter med øget købekraft af bl.a. ground services, vedligeholdelse og brændstof.
Den samlede købspris er 1,5 milliarder danske kr. De 1,1 udbetales i cash, resten i aktier i FL Group, som er noteret på den islandske børs og har en markedsværdi på 1,5 milliarder Euro.
Mens det islandske konkurrenceappeludvalg i øjeblikket overvejer, om købet af Sterling skal bringes for den islandske konkurrencemyndighed, deponeres den kontante betalinger i forbindelse med handlen på en deponeringskonto, indtil sagen er afklaret.
I øvrigt er købsprisen resultatafhængig og kan blive reduceret eller forøget op til en halv milliard kr. 500 millioner. Det afhænger af Sterlings resultat for i år.
Fons’ ejer, Palmi Haraldsson, fortsætter som bestyrelsesformand i Sterling, det samme gør adm. direktør Almar Örn Hilmarsson, mens FL Groups største aktionær og adm. direktør for FL Group, Hannes Smarason bliver nyt bestyrelsesmedlem.
(Takeoff 6/1)
 
 


British Midland taber passagerer

Det delvist SAS-ejede British Midland (BMI) oplever faldene passagertal.
Mens Ryanair, Easyjet og FlyBe har fremgang, går det tilbage for BMI og søsterselskabet Bmibaby. Det viser tal fra den officielle statistik, mens BMI selv afviser at offentliggøre passagertal for 2005. Lufthansa er også engageret i BMI med 30 procent af aktierne.
(Berlingske Tidende 6.1. 2006)
 
 


Tæt på fusion mellem Sterling og Easyjet

Lederen af Sterlings nye ejer, FL Group, siger, det er en mulighed at fusionere med Easyjet.
Hannes Smárason siger, at både et salg til Easyjet eller et tæt samarbejde kan komme på tale.
Han vil dog ikke præcisere, om der allerede er kontakt mellem de to selskaber.
Tilsammen vil de to selskaber overhale Ryanair som største operatør i Europa med ca. 30 mio. passagerer og en omsætning på mere end 15 mia. kr.
Islandske FL Group ejer 16,2 procent af Easyjet, og der har været spekulationer om, at islændingene ville købe hele Easyjet.
(Børsen 6.1 2006)

 
 

SAS ændrer lavprisstrategi

SAS i Danmark og Sverige ændrer sidste efterårs lavprisstrategi – den har simpelthen været for vellykket.
Mange SAS-fly er nu så fyldte, at det kniber med plads til alle. Derfor vil SAS ikke have lavprispassagerer med på de mest efterspurgte afgange.
Jyllands-Posten skriver, at selvsikkerheden hos SAS er så stor, at det nu beder nogle lavprispassagerer finde alternativer. I stedet reserverer SAS lavprissæderne til erhvervskunderne - og hæver priserne.
Da SAS lancerede sin lavprisstrategi i september var det for at blive Skandinaviens førende lavprisselskab. SAS lovede mindst fem og i gennemsnit 20 af de absolut billigste billetter på hver eneste flyafgang.
Siden er kunderne strømmet til SAS - og har bl.a. efterladt konkurrenten Sterling med halvtomme fly.
(Takeoff 6/1)
 
 


Sterlings økonomi bedre end forventet

Sterling har en kassebeholdning på 411 mio. kr.
Det er 100 mio. kr. mere end, det som var betingelsen for, at den nye ejer FL Group ville betale den fulde pris til den tidligere ejer.
Prisen for Sterling kan dog nå at ændre sig, afhængigt af, hvordan det går i 2006. Indtil videre forventer selskabet en omsætning på 5,2 mia. kr. og et driftsoverskud på 345 mio. kr.
Sterling har planer om flere ruter i Skandinavien og Danmark.
(Børsen 6.1. 2006)
 

 

Sterling-handel afgøres i eftermiddag


FL Groups hovedaktionær, Hannes Smarasson i København
Den islandske finansmand Hannes Smarasson befinder sig i disse timer på advokatkontoret Kromann & Reumert i det centrale København. Her er den kommende ejer af Sterling Airlines formentlig i færd med at afklare de sidste detaljer i salgsaftalen, der nu skal føres ud i livet.
Når Smarassons besøg er imødeset med en del spænding hænger det bl.a. sammen med den måde, Sterling-handlen er skruet sammen på. Et vigtigt led i aftalen er nemlig, at lavprisflyselskabet ved årsskiftet skulle have en kassebeholdning på 300 mio. kr. I tilfælde af, at kassebeholdningen er mindre end dette beløb, kan handelsprisen ændre sig dramatisk, og i yderste konsekvens kan en ændring af forudsætningerne for handlen betyde, at den helt falder til jorden. Denne mulighed vurderes dog som urealistisk af kilder tæt på Smarasson.
Smarasson købte sidste år, gennem Icelandairs moderselskab FL Group, Sterling for omkring 1,5 mia. kr. Udover kravet om, at lavprisselskabet skal have 300 mio. kr. i kassen ved årsskiftet 2005/2006 var det også en forudsætning for handlens gennemførelse, at Sterling i indeværende år opnår et overskud på mindst 350 mio. kr.
(Standby 5/1)
 
 


SAS slutter på Billund med 12 millioner i underskud

SAS slutter sin indenrigsflyvning mellem Billund og København på søndag og det sker til tonerne af et underskud på 12 millioner kroner på ruten.
Årsagen til underskuddet er, at ruten først og fremmest har været brugt som fødelinie for ruter ud i den store verden. Sidste år fløj ikke færre end 80 procent af passagerne fra
Billund-ruten videre ud i den store verden.
For hver udstedt billet, der sender kunderne videre til udlandet, har der været en andel på 200 kr. pr billet til dækning af udgifter for ruten. Derfor det store underskud og SAS vil ikke finansiere flere underskudsgivende ruter.
Indenrigsruten mellem Billund og København overtages mandag morgen af Cimber Air, der starter med seks afgange. Det første fly mod København går kl. 6.30. SAS startede ruten i 2002, da det daværende Maersk Air opgav forbindelsen.
(Standby 5/1)
 
 

Spanair åbner nye ruter

SAS-datterselskabet Spanair åbner ruter mellem Danmark og Spanien.
Fra april flyver Spanair fra København til Alicante, Mallorca og Malaga. SAS har trukket sig fra ruterne, og Sterling har neddroslet flyvningerne.
Spanair oplyser, at der bliver tale om helårsruter til de tre byer.
(Børsen 5.1. 2006)
 


SAS-ledere fyres

Omkring 50 ledere i ground handling-selskabet SGS i Danmark mister jobbet.
Lidt under halvdelen har lavet frivillige fratrædelsesordninger, mens resten bliver fyret onsdag.
SGS er under pres fra den ubetinget største kunde SAS, der kræver, at omkostninger sænkes med 20 procent. Samtidig har SGS mistet kunder, og det kræver yderligere barbering af omkostningerne.
(Børsen 4.1. 2006)
 


SAS Handling i krise

Ny kunde forlader selskabet i afgørelsens time
Mens SAS Ground Service, SGS, i denne uge venter på afgørelsen af, om selskabet kan fastholde sin største kunde SAS med 80 % af omsætningen, kommer der nye negative impulser.
Atlantic Airways meddelte i går, at flyselskabet forlader SGS for at flytte til Novia samtidig med, at sommerfartplanen træder i kraft 29. marts.
Desuden vil flere af de nuværende kunder bede om nye prisforhandlinger, efter at det blev kendt, at SAS har fået en foreløbig 20 % nedsættelse af prisen. SGS Danmark måtte sidste år sige farvel til Icelandair, Sterling, Maersk Air.
Der vil også blive tale om fyringer, når Atlantic Airways holder op, men i mindre omfang.
(Jyllands-Posten 3.1.2006)

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu