Branche News Februar

 

 

 

Tredje CPH-direktør forlader lufthavn

Flemming Pedersen opsagt fordi hans arbejdsområde er forsvundet
Den tredje direktør forlader nu ledelsen i Københavns Lufthavne A/S. Direktør med ansvar for bl.a. Investor Relations, Flemming Pedersen, bekræfter overfor Børsen, at han er blevet sagt op med den begrundelse, at hans arbejdsområde delvist er bortfaldet: ” Jeg er simpelthen blevet sagt op, fordi det arbejdsområde jeg har haft delvist er faldet bort i og med at vi nærmest har en spøgelsesnotering på fondsbørsen” siger den fyrede direktør til Børsens Nyhedstjeneste i dag.
Meddelelsen om Flemming Pedersens fratræden kommer dagen efter at en anden nøgleperson i ledelsen, underdirektør Mogens Kornbo, i går meddelte, at han har takket ja til en topstilling udenfor luftfartsbranchen.
Og i slutningen af 2006 sagde en tredje ledende skikkelse, Kjeld Binger, farvel til kollegerne i Kastrup, for at tiltræde en stilling som direktør i Dubais Lufthavn.
(Standby 27/2)

  


Snekaos dyrt for SAS

Omkring 10 mio. SEK om dagen, lyder regningen formentlig på
SAS måtte aflyse i alt 477 afgange i forbindelse med snevejret i sidste uge, og nu bekræfter selskabets danske informationschef, Jens Langergaard, at regningen for det dårlige vejr formentlig løber op i ca. 10 mio. kr. pr. dag.
"Hvis vores trafik står helt stille så koster det ca. 30 mio. kr. om dagen. Vi har kunnet gennemføre halvdelen eller to tredjedele af flyvningerne de fleste af dagene, så omregnet kan det dreje sig om 10 mio. kr. om dagen," siger han til di.se.
  Jens Langergaard betoner, at første prioritet har været at hjælpe de mange rejsende, som blev berørt af det dårlige vejr. ”Sådan er det, vi har en forpligtelse når vi aflyser ture, og de forpligtelser overholder vi naturligvis” siger informationschefen.
(Standby 27/2)

 

 
Ny tax-free butik i Københavns Lufthavn

Til sommer åbner en af verdens formentlig største tax-free butikker i Københavns Lufthavn
Fra 1. juni får rejsende på vej ind eller ud af Københavns Lufthavn i Kastrup mulighed for at handle parfume, spiritus og tobak i en helt ny og gigantisk taxfree butik.
"Vi glæder os til at byde passagererne velkommen i et helt nyt og spændende Tax-Free-univers. Med et areal på over 2.500 m2 bliver den blandt de største i verden,” siger Henrik Busch, der er underdirektør i Københavns Lufthavne A/S.
Flypassagererne må vente lidt på den nye butik i terminal 2, som først står klar den 1. juni. I mellemtiden oprettes en midlertidig butik i terminal 3, ligesom det fortsat vil være muligt at handle i lufthavnens øvrige fire tax-free butikker.
(Standby 27/2)

 

 

 

Star Tour har 200 flere i samme fly


"Mere end forsvarligt produkt. Kunderne er tilfredse," siger Stig Elling.
Thai Airways har 380 passagerer i deres Jumbo Boeing 747-400 fra
Danmark til Thailand.
Star Tour og Tui har 580 passagerer i den samme flytype fra Danmark
til Thailand i charterudgaven.
"Det er et mere end forsvarligt produkt. Det er meget
konkurrencedygtigt og en rigtig god vare. Der er 200 flere passagerer
end i Thais maskine. Men de fleste har fin plads, og vore kunder er
tilfredse ," siger Stig Elling, salgsdirektør, Star Tour til Stand By.
"På 60 af pladser er der en pitch på 29 tommer. Det samme som der er
på mange fly i Europa. Folk synes det er lidt trangt til Thailand, og
det kan jeg godt forstå. Vi har en opgave i at forklare folk, at det
er de billigste pladser som bliver solgt først til den lave pris, gerne
til flight only. Det kan være fra 3.995 kr. Vi forklarer, at folk ikke
har betalt så meget, og at det er årsagen til, at de ikke har så god
benplads.
På omkring 470 pladser er der en pitch på 31 - 34 tommer, på 1. sal
børnefri zone.. Thai har 34 på deres økonomiklase.
Så har vi en pitch på 44 tommer og brede sæde på Primium Class. Man
kan ikke lægge sæderne ned som hos Thai, hvor der er 48 tommer, for
det er et charterprodukt, Men der er udemærket plads og vi kan flyve
direkte til Phuket og Bangkok," siger Stig Elling.
(Standby 23/2)

 



Sterling på vingerne for Iceland Express


Når Iceland Express til maj åbner sommerruter til København fra islandske Akureyri og Egilsstadir, flyves de af ”familiemedlemmet” Sterling. Iceland Express har flotte bookingtal fra Billund til Keflavik.
Begge lavprisselskaber, Iceland Express og Sterling, er medlem af samme islandske familie, Northern Travel, som bl.a. også omfatter rejsebureauerne Hekla og Ticket.
På workshop i går i København, i anledning af Iceland Express’ sommerruter fra Islands næststørste by, Akureyri, og Egilsstadir på østkysten til København, sagde Iceland Express’ nye adm. direktør, Matthías Imsland, til Take Off, at Sterling skal flyve de to ruter to gange om ugen fra maj til sidst i august.
Iceland Express har nemlig ikke nok fly til sine sommerruter. En af disse er Billund-Keflavik, Islands hovedlufthavn, en lille times kørsel fra Reykjavik
”Derfor skal Sterling flyve mellem København og Akureyri og Egilsstadir,” sagde Matthías Imsland. Iceland Express forhandler med Sterling, om flyet skal males i Iceland Express’ farver
Iceland Express, der i forvejen flyver København-Keflavik, fløj også sidste sommer til Akureyri. Ruten til Egilsstadir er derimod ny - det er første gang Egilsstadir, hovedbyen i det østlige Island, får direkte forbindelse til København.
Iceland Express får også sommerrute to gange om ugen fra Islands hovedlufthavn, Keflavik, til Billund. ”Og bookingerne på Billund-Keflavik er virkelig gode – mange afgange er allerede udsolgt,” sagde Matthías Imsland.
Iceland Express havde i fjor 300.000 rutepassagerer – i år forventes 400.000.
Danmark er fjerde største leverandør af turister til Island, i fjor var der ca. 50.000, en fordobling på syv år.
(Takeoff 22/2)


 

 


MyTravel ikke ene om flyve fra Billund til Thailand


Også Scanway/Tyrkiet Eksperten flyver fra Billund til Thailand. Thailand er bureauets ”største vintersucces" – derfor bliver destinationen nu helårlig, oplyser Scanway.
”Scanway har denne vinter to ugentlige fly til Phuket fra hhv. Billund og København samt et fly fra København til Bangkok,” siger Scanway/Tyrkiet Ekspertens informationschef, Michael Klose. Hans udtalelse er reaktion på historie i morges på Take Offs hjemmeside – her citerede vi pressemeddelelse fra MyTravel om, at kun de blandt de store charterbureauer flyver fra Jylland til Thailand.
”Scanway har denne vinter fløjet fra Billund hver uge fra december og vi fortsætter til april. Vi får samme program næste vinter med 16-17 afgange fra Billund, hvilket svarer til ca. 3500 gæster. Flyet flyver direkte fra Billund til Phuket med en teknisk mellemlanding for at tanke,” siger Michael Klose.
Desuden er vores rejser til Thailand blevet så populære, at vi nu tilbyder Thailand året rundt. Fra april flyver vi hver uge fra København til Phuket og Bangkok med Singapore Airlines, tilføjer informationschefen.
(Takeoff 22/2)

 


 

 

SAS har aflyst 115 fly


En tredjedel af flyvninger torsdag er foreløbig aflyst og flere kan komme til.
På grund af den kraftige blæst og snevejret har SAS Scandinavian Airlines Danmark aflyst foreløbig 115 flyvninger ud af ca. 330 planlagte flyvninger til og fra København i dag torsdag den 22. februar, og flere aflysninger kan komme. Der vil også være forsinkelser på de flyvninger der gennemføres torsdag, og hele torsdagens trafikprogram vil være kraftigt påvirket af vejrsituationen.
"SAS beklager de gener, som aflysningerne og forsinkelserne betyder for vores kunder. Desværre kan vi ikke udelukke, at der vil komme flere aflysninger. Vi anbefaler vore kunder at følge med på www.sas.dk , www.cph.dk eller på DR tekst tv side 480," siger pressechef Jens Langergaard.
Vi anbefaler, at vores kunder henvender sig til SAS Travel Center på telefon 70 10 20 00 vedrørende ombookinger eller refusion. De passagerer, der bliver berørt af aflysningerne, kan vælge at få billetten refunderet eller blive ombooket til senere flyvninger.
Hvis flyet ikke er annulleret, skal man møde i lufthavnen som planlagt. SAS giver dog også mulighed for at kunder, der har billet ud af København til en rejse indenrigs, til Skandinavien eller Europa i dag torsdag den 22. februar kan ændre deres reservation op til 3 måneder frem uanset billettype.
(Takeoff 22/2)

 

 

 

 

Passagerafgift forsvandt – og billetprisen steg


Hos Cimber Air steg billetprisen med næsten samme beløb som selskabet sparede på den bortfaldne passagerafgift
P4 Bornholm kan fortælle, at man hos Cimber Air har hævet priserne på de billigste billetter med 74 kr. for en returrejse, og det næsten samtidig med at passagerafgiften ved årsskiftet faldt bort, og dermed sparede selskabet 75 kr. pr. rejse.
Dermed øger selskabet altså billetindtægten med 149 kr. på den billigste returbillet.  Ifølge marketingchef i flyselskabet, Bjarne Rasmussen, har Cimber til gengæld fjernet nogle af de restriktioner, der tidligere gjaldt de billigste billettyper. Således behøver man ikke længere at booke en returrejse, for at få adgang til de billigste flypriser, og kravet om at være bortrejst i tre dage er også bortfaldet.
(Standby 22/2)

 

 

 


Sterling sælger ønskesæder


Tilbyder ny servis til passagerer, som fremover kan booke deres plads i flyet, direkte på internettet
Sterling giver nu sine passagerer mulighed for selv at vælge, hvor de vil sidde ombord på flyet. På selskabets hjemmeside kan man man fremover få en oversigt over alle flyets sæder, og derefter vælge det, man gerne vil sidde på.
” Kunderne kan klikke sig frem til deres favoritsæde, akkurat som man gør, når man bestiller en biograf- eller teaterbillet på nettet. Vi glæder os over, at kunne tilbyde denne frihed til vores kunder, der nu ikke længere absolut skal sidde på et tilfældigt sæde. Fx kan børnefamilier og vennepar nu være sikre på, at de kommer til at sidde sammen på flyveturen” siger Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner.
Favoritsædet kan bestilles frem til 24 timer før planmæssig afgang, og Sterling beregner sig 59 kr. for ulejligheden. Dog er prisen, hvis man ønsker ekstra benplads, 169 kr. pr. flyvning.
(Standby 21/2)

 

 

 

 

SAS aflyser 47 afgange på grund af vejret


Vil ikke udelukke yderligere aflysninger i løbet af dagen
SAS har måttet aflyse foreløbig 47 ud af i alt 330 planlagte afgange i dag. Aflysningerne sker på grund af vejrsituationen. I Københavns Lufthavn betyder vindforholdene, at kun én ud af tre startbaner benyttes.
”SAS beklager de gener, som vejrsituationen betyder for vores passagerer hedder det i en pressemeddelelse fra selskabet. SAS opfordrer rejsende til at holde sig orienteret om trafikudviklingen på selskabets hjemmeside, sas.dk
De passagerer, som rammes af vejrforholdene opfordres til at henvende sig til SAS billetkontor for ombooking på andre afgange, eller refusion af billetten.
(Standby 21/2)

 

 

 

 

Star Tour satser stort på Thailand


Star Tour har indsat en ny jumbojet, så det er muligt at flyve direkte fra København til Phuket. Dermed bliver det hurtigere og billigere for danskerne at komme på ferie i Thailand.
"Det bliver vores største Thailandsprogram nogensinde. Vi indsætter en jumbojet fra TUIfly Nordic, Star Tours eget flyselskab, der flyver direkte fra København til phuket hver uge og Bangkok hver anden uge. Det betyder to en halv times kortere flyvetid og væsentligt billigere priser," lyder det fra salgsdirektør I Star Tour, Stig Elling.
(Børsen, d. 20. Februar 2007 )


 

 

 

SAS åbner for billetsalg til Grønland


Ny Kangerlussuaq rute kan bookes i systemerne fra nu af
SAS åbnede i går for booking af billetter på selskabets nye rute til Kangerlussuaq (Sdr. Strømfjord) i Grønland. Selskabet planlægger at flyve to gange ugentligt på ruten mellem København og den grønlandske lufthavn fra maj til september.
SAS samarbejder med Air Greenland om den videre indenrigstransport i Grønland, og priserne starter ved 1.995 kr. for en enkeltbillet.
(Standby 20/2)

 

 

 

Lufthansa-regnskab viser kraftig vækst i overskuddet


Den tyske carriers foreløbige regnskab antyder eksplosiv vækst i indtjeningen
Et foreløbigt regnskab for tyske Lufhansa viser, at selskabet havde en stigning i driftsindtjeningen på hele 46,5 pct. til i alt 845 mio. Euro, målt i forhold til 2005. Det er markant mere end stigningen i overskuddet, der voksede med 9,5 pct. til 19,8 mia. Euro.
Det foreløbige regnskab viser også, at bundlinjen er bokset mest markant, nemlig med hele 77 pct. til ca. 800 mio. Euro, i forhold til 2005.
(Standby 20/2)


 

 

CPH over europæiske lufthavne på indtjening


Takstreguleringer giver væsentlig højere indtjening i Københavns Lufthavne A/S end i sammenlignelige, europæiske lufthavne
Københavns Lufthavne A/S har i gennemsnit hævet de såkaldte trafikafgifter med 6,3 % om året i perioden 1996 til 2005, og det danske lufthavnsselskab ligger nu, rent indtjeningsmæssigt, væsentligt over andre sammenlignelige, europæiske lufthavne.
Alene sidste år havde lufthavnsselskabet et overskud på 670 mio. kr. ud af en omsætning på 2,7 mia. kr. Det vurderes af aktieanalytikere, som har fulgt lufthavnen, som ”iøjnefaldende flot”. De lufthavnsselskaber, der sammenlignes med er bl.a. tyske FraPort og engelske BAA.
Ledelsen i Københavns Lufthavne A/S forklarer selv stigningerne i trafikafgifterne med et højt investeringsniveau, bortfaldet af en væsentlig del af taxfree salget i 1999 og øgede omkostninger til security.
(Børsen d. 19.02.2007)


 

 

 

Lufthansa-ansatte får lønstigning


Ifølge tysk fagforening er der indgået en aftale, der giver 3,4 % i lønstigninger til kabineansatte
Den tyske fagforening Verdi oplyste i weekenden, at man har indgået en aftale med ledelsen i tyske Lufthansa, der giver selskabets kabineansatte en lønstigning på 3,4 %. Aftalen inkluderer en engangsbetaling på 525 Euro til hver ansat, der skal dække stigningen fra starten af året til april måned.
Aftalen løber frem til maj 2008, og omfatter kun de kabinemedarbejdere, som ikke er omfattet af en allerede eksisterende overenskomst, der løber frem til 2009. Lufthansa-ledelsen havde tilbudt kabinemedarbejderne en lønstigning på 2,8 % mens fagforeningen havde krævet en lønstigning på 5,8 %.
(Standby 19/2)

 

 

 

 

Novair charterfly fik motorproblemer


Et charterfly fra flyselskabet Novair måtte lørdag returnere til Sharjah, hvor det sikkerhedslandede med 350 passagerer ombord
Flyet, der medbragte 350 gæster, som rejste med MyTravel, var netop startet efter en mellemlanding i Dubai, da kaptajnen noterede nogle usædvanlige vibrationer i flyets ene motor. Han traf derefter beslutningen om at slukke motoren og søge mod nærmeste lufthavn.
Flyet landede i Sharjah, De Forenede Arabiske Emirater, hvor det 350 gæster blev indkvarteret på hotel, inden de kunne fortsætte mod deres feriedestination, Thailand, søndag.
Flyet, en Airbus A330, havde også i forrige uge motorproblemer. Ved den lejlighed blev passagererne forsinket i to døgn.
(Berlingske Tidende d. 19.02.2007)

 

 

 

Systemnedbrud lammer SAS
Nedbruddet rammer også SGS-kunder som MyTravel og Lufthansa
SAS blev her til formiddag ramt af et omfattende systemnedbrud ved check-in i Københavns Lufthavn. Ifølge Ritzau betyder nedbruddet, at al indcheckning skal foretages manuelt, og kunderne må derfor påregne forsinkelser i de kommende timer. Ifølge kommunikationsdirektør i SAS, Anne Bovén-Nielsen, er forsinkelserne dog på mellem 20 og 30 minutter.
”Vi har ikke nogen aflysninger endnu. Men vi kan kun se to timer frem, så jeg vil bede vores kunder om at følge med på lufthavnens hjemmeside, siger kommunikationsdirektøren.
Nedbruddet rammer ikke kun afgange med SAS-fly. Også de øvrige flyselskaber, som benytter SAS-handlingselskabet SGS rammes, det gælder bl.a. Lufthansa, Thai og MyTravel Airways.
(Standby 15/2)

 

 

 

 

MyTravel fusioneres ind i Thomas Cook


Skabelsen af den nye rejsegigant ventes gennemført til juni
MyTravel og Thomas Cook meddelte her til morgen, at de to selskaber fusionerer. Navnet på den fusionerede rejsegigant bliver Thomas Cook, og det er også dette selskabs ejer, tyske Lufthansa, der kommer til at sidde på aktiemajoriteten med 52 % af aktierne i det fusionerede selskab.
Topchef for det nye Thomas Cook bliver den nuværende MyTravel koncernchef, Peter McHugh. Han fortsætter dog kun indtil sin allerede planlagte pensionering ved udgangen af i år.
Thomas Cook vurderer, at synergierne ved fusionen vil løbe op i godt 800 mio. DKK årligt (75 mio. GBP), når sammenlægningen er endeligt gennemført, formentlig i løbet af to et halvt år.
Den fusionerede rejsegigant vurderes at kunne skabe betydelige merværdier for aktionærerne. På det engelske marked er MyTravel og Thgomas Cook nogenlunde jævnbyrdige, mens der på de øvrige europæiske markeder er store forskelle. Således er MyTravel blandt de markedsledende aktører i Skandinavien, hvor Thomas Cook ikke er repræsenteret. Omvendt er Thomas Cook store i bl.a. Tyskland, hvor MyTravel ikke findes i dag.
Fusionen, der skal godkendes af EU’s konurrencemyndigheder, ventes at få effekt fra juni måned i år.
(Standby 12/2)

 



Sterling aflyste nul fly i januar


Trods halvering af Sterlings chartertrafik i januar blev selskabets samlede kabinefaktor forbedret som følge af fremgang på 6 % på rutesiden.
Sterlings totale kabinefaktor var i januar 71,5 %, en stigning på 1 % i forhold til januar 2006.
Sterlings bagagerapport for januar 2007 viser, at 2,4 stk. bagage blev forsinket pr. 1000 passagerer.
80 % af Sterlings fly afgik i januar inden 15 minutter efter planlagt afgang, en stigning på 8 % i forhold til januar 2006, oplyser Sterling.
(Takeoff 12/2)

 

 

 


Flere passagerer i Københavns Lufthavn


Det samlede antal flypassagerer i Københavns Lufthavne steg 7,6 procent i januar sammenlignet med januar 2006. I alt 1.360.585 passagerer gik gennem security-checkene i lufthavnen i januar.
Antallet af internationale passagerer steg med i alt 76.852. Det dækker over et lille fald i charterrejsende på 167 personer, mens ruteflyene kunne mønstre en stigning på 77.193 personer. Antallet af indenrigsrejsende steg med 27.226, og det er 21,9 procent mere end januar sidste år.
Lufthavnen lagde i januar asfalt til 966 flere starter og landinger, mens tonnagen viste en stigning på 35.007 tons i forhold til samme periode sidste år, fortæller Ritzau.
(Takeoff 9/2)

 

 



SAS-chef klar med nye sparerunder


Overskud skal mangedobles hvis en fremtid som selvstændig flykoncern skal sikres
Den nye koncernchef i SAS, Mats Jansson, er klar med nye milliardbesparelser i SAS-organisationen. Besparelser er, ifølge Jansson, nødvendige for at klare sig i konkurrencen med lavprisselskaberne, og selvom SAS nu for andet år i træk har leveret overskud, er det langt fra tilstrækkeligt til at sikre selskabets fremtid.
”Vi skal have resultatet op på 4-4,5 mia. SEK. Klarer vi det, kan vi fortsætte med at være et selvstændigt selskab, også i fremtiden” siger SAS-chefen. Han tilføjer, at SAS, efter hans vurdering, har været tæt på en konkurs, og at medarbejderne godt kan tillade sig at stoppe op i fem minutter, og nyde at man har klaret udfordringerne. ”Og lad os så go i gang med at arbejde videre” tilføjer han.
(Standby 9/2)

 

 

 


Lavpriskunder mindst vigtige for SAS
Det er de højt betalende erhvervskunder, der skal satses på fremover i det skandinaviske flyselskab
Opsvinget får nu SAS til at satse markant på erhvervskunderne. Ifølge koncernchef i SAS, Mats Jansson, er erhvervskunderne hovedsegmentet i selskabet, med en markedsandel på op imod 70 %. Selskabet genindfører derfor tidligere tiders strategi om ekstra forkælelse af de højest betalende passagerer, som kan se frem til gratis internet, bedre med på rigtigt porcelæn og oprettelsen af en række nye fast-track sikkerhedskontroller i selskabets vigtigste lufthavne.
SAS er tidligere blevet kritiseret for ikke at have valgt en tilstrækkelig klar strategi, i retning af enten lavprissegmentet eller erhvervskunderne. Analytikere har således ofte vurderet, at selskabet har for høje omkostninger til at kunne levere reelle lavprisprodukter, og at selskabet samtidig er for lille til at kunne dække erhvervskundernes behov.
(Standby 9/2)

 

 

 


SAS aktien faldt tre procent


"Vores omkostninger er alt for store" vurderer koncernchef
Trods uenighed blandt analytikerne om SAS-regnskabet, faldt SAS aktien. Faldet har stabiliseret sig på omkring 3 pct. til kurs 108. Faldet skyldes, at trods fremgang er SAS resultatet ikke tilfredsstillende. SAS-regnskabet er på overfladen fint med et milliardoverskud. Men hovedparten af pengene kommer fra salget af hotelkæden Rezidor, så det reelle resultat på bundlinjen er kun 292 mio. svenske kroner ud af en omsætning på omkring 61 mia. svenske kr. 
"Vi var tæt på en konkurs lige som den der ramte Sabena og Swiss Air," sagde koncernchef  Mats Jansson, SAS, på et pressemøde i Stockholm. " Fra en stærkt central organisation blev vi for to år siden decentraliseret. Det er den moderne forretningsform, og den er kommet for at blive i SAS, sagde Mats Jansson. Han er glad over SAS resultatet, men vil ikke udbetale udbytte til aktionærerne på grund af selskabets skrøbelige finansielle situation. "Vores omkostninger er alt for store. Fortsatte rationaliseringer er nødvendige, sagde Mats Jansson på pressemødet.
(Standby 8/2)

 

 

 


SAS Danmark fik overskud
SAS Danmark fik i 2006 overskud før skat på 182 mio. sv. kr.
SAS Danmark fik i 2006 en stigning i antallet af passagerer med 2,8 procent . Load factoren steg med 5,6 procent til 72,1. Det skete trods en reduktion af trafikprogrammet med 6,6 procent.
Den totale omsætning steg fra 10,3 mia. sv. kroner til 10,9 mia. sv.. kroner, og overskuddet før skat ændrede sig fra minus 615 mio. sv. kroner i 2005 til et overskud på 182 mio. sv. kr. før skat i 2006. Antallet af charterpassagerer er steget med 9,6 procent til i 372.000 i 2006.
Indtægten fra SAS Danmark er påvirket af en konflikt i januar måned, som SAS skønner kostede omkring 110 mio. sv. kroner.
(Standby 8/2)

 

 



SAS planker Sterling-markedsføring
Logo og kendingsmelodi kopieres i Norge, men Sterling nøjes med at ironisere over plankeriet
I en pressemeddelelse fra Sterling nbetegner selskabets kommercielle direktør, Stefan Vilner, i ironiske vendinger norske SAS Braathens som ”Skandinaviens mest miljøfokuserede flyselskab” fordi det norske selskab har ”genbrugt” Sterlings logo og kendingsmelodi i en Valentines Day kampagne.
Sterling købte sidste efterår rettighederne til brugen af John Paul Youngs sang ”Love is in the air” i Skandinavien, og har siden brugt den som kendingsmelodi. De sammensmeltede hjerter har været det islandsk ejede lavprisselskabs logo siden foråret 2004.
Men det har ikke generet norske SAS Braathens, som ukritisk har genbrugt såvel melodi som logo i en kampagne, dog ikke i Sterlings røde farver.
” Vi er blevet anbefalet at sagsøge SAS Braathens”. Men vi syntes, det er synd for dem, at de i den grad lider af fantasiløshed, at vi har besluttet at donere en række gamle brugte Sterling kampagner til SAS Braathens” siger Stefan Vilner i en pressemeddelelse.
(Standby 8/2)

 

 

Sterling åbner Edinburgh og Biarritz ruter
 

Klar med nye sommerruter
Lavprisselskabet Sterling varslede i går åbningen af to nye ruter i sommersæsonen. I perioden 15. maj til 7. september vil selskabet således flyve mellem København og Edinburgh i Skotland to gange ugentligt, på tirsdage og fredage.
Fra København til Biarritz vil der være forbindelse to gange ugentligt i perioden 14. maj til 25. oktober.
Og også mellem Oslo og Biarritz åbner Sterling med to ugentlige returflyvninger, dog kun frem til udgangen af august måned.
Begge de nye ruter ud af København flyves med Boeing 737-500 fly.
(Standby 7/2)
 
 


Jet Time på vingerne til Egypten

Første fly på vingerne med passagerer efter flere måneder på jorden.
Efter flere måneders ventetid sker det endelig. Torsdag flyver det nye danske charterselskab Jettime med det første af sine egne fly på første flyvning til Sham el-Sheik i Egypten. Formentlig med administrerende direktør, kaptajn Klaus Ren selv ved styrepinden. Dermed er Jettime godt på vej til at nå sit mål om foreløbig to egne fly. Jettime ejes af syv investorer: Frederik Heegaard (formand), Stig Bøgh Karlsen, Ditlev Wedell, administrerende direktør Klaus Ren, kommerciel direktør John Uggerhøj Andersen, Lars Thuesen og efter hvad Stand By erfarer, Ivan Nadelman. Gruppen har investeret omkring 20 mio., kr. i det nye charterselskab.
Jet Time fik det første af sine to fly i efteråret. Men det har taget flere måneder, og bl.a. en flyvning til Florida, før flyet, en Boeing 737-300 med plads til 148 passagerer, nu er blevet endeligt godkendt af SLV, Statens Luftfarts Væsen. Det er lige sket, samtidig med at Jet Time har leveret det første af to lejede fly fra Sterling tilbage. "Vi går nu i luften med det første af vores egne fly. Vi er også ved at skrive kontrakt med fly nr. to, så det er på plads til april, når vi leverer Sterlings fly nr. 2 tilbage, og begynder at flyve med det andet af vore egne fly. Leasing af fly er et svært marked i øjeblikket, men vi har fået en god aftale," siger Lars Thuesen, bestyrelsesmedlem og en af de syv investorer i Jettime til Stand By. "Det har taget nogle måneder at få første fly godkendt. Hvem skal betale?" "Vi fik en god aftale med Sterling om leje af fly i vinter, fordi de havde et fly til overs.  Kommer der en regning skal den betales af Jettimes aktionærer. Men det bliver ikke noget stort beløb, og der er tilstrækkelig stor buffer til, at det ikke vil ødelægge forretningsgrundlaget." "Hvor mange fly skal Jettime have?" "Meningen er, at Jettime skal lease de to fly mange år frem i tiden. Hvis der er behov, og markedet kan bære det, vil vi anskaffe fly nr. tre og fire. Men det er der ikke taget stilling til i øjeblikket," siger Lars Thuesen.
(Standby 7/2)
 
 


USA-trafikken boomer

Markant vækst i passagertallet efter Deltas og Continentals indtog
Aldrig før har der været så mange direkte frekvenser mellem Danmark og USA som nu, og aldrig har så mange passagerer benyttet sig af muligheden for at komme over Atlanten. Trafikken nærmer sig således nu en fordobling i forhold til tiden før 11. september 2001, og det er en kombination af den lave dollarkurs og vækst for erhvervslivet, der giver væksten. Det vurderer bl.a. Linda Schultz fra delta Air Lines i København.
”Den allervigtigste årsag er, at det går godt i virksomhederne i Danmark og Sydsverige, og virksomhederne lader i stigende grad medarbejdere rejse på business- og first class igen,« siger Linda Schultz.
SAS har mærket konkurrencen fra de to amerikanske carriers, men alligevel vurderer direktør i SAS International, Lars Sandahl, at markedet er i vækst – også for SAS: ”Vi vokser stadig, og ruterne over Atlanten er i en meget positiv udvikling” siger han. SAS opgraderer fra maj sin service på New York med fire ugentlige afgange til New York.
(Business.dk d. 07.02.2007)
 
 
 

Flot fremgang for flyselskaber

Både Air France KLM, easyJet og Finnair melder om fremgang i januar
Air France KLM havde i sidste måned en trafikvækst, målt i RPK på 2,3 %  i forhold til samme måned sidste år. Belægningsgraden var uforandret 79 % og passagertallet gik 2,2 % op, hvilket modsvares af en kapacitetsvækst på 2,4 %,
Engelske easyJet havde i samme måned en passagermæssig tilvækst på 11,2 %, og nåede op på små 2,6 mio. passagerer totalt. Og Finnair, som ellers for nylig måtte offentliggøre et underskud på små 11 mio. Euro, havde en fremgang i sin RPK på 8,7 % i januar måned.
(Standby 7/2)
 
 

Sterling-ejer: Al gæld er væk

Hovedaktionæren i Sterling melder overraskende ud, at selskabet har elimineret al sin gæld sidste år
Direktøren i northern Travel Holding, Palmi Haraldson, siger nu overraskende, at al gæld i datterselskabet Sterling er fjernet. Ifølge Haraldson er det først og fremmest salg af ejendomme og fly, der har fået gælden til at fordufte. Man han tilføjer, at Sterling også driftsmæssigt ”går virkelig godt”.
Ifølge Haraldson er den eneste passivpost af betydning i Sterlings regnskab i dag forudbetalinger fra kunderne. For blot et år siden havde Sterling en samlet gæld på over 1 mia. DKK, hvoraf forudbetalingerne udgjorde 414 mio. kr. skriver
(Børsen. 01/02)
 
 


Sterling-boss: Det går meget, meget, meget, meget, meget, meget, meget bedre

Almar Ö. Hilmasson tegner lys fremtidsvision for Sterling
Sterlings administrerende direktør, Almar Ôrn Hilmarsson, er mere end almindeligt positiv, når det gælder fremtidsudsigterne for det hidtil stærkt underskudsgivende Sterling. Til business.dk, siger Hilmarsson således, at ”Selskabet klarer sig meget, meget, meget, meget, meget, meget, meget bedre end tidligere. Vi er overhovedet ikke i nærheden af den situation, vi var i engang", og tilføjer, at det går ”95 pct. bedre for Sterling”.
Dagbladet Børsen bragte i morges nyheden om, at lavprisselskabet overraskende er blevet gældfrit, efter at man så sent som ved udgangen af 2005 var tynget af en milliardhæld. Fra ejerside forklares den kraftigt forbedrede balancesituation med, at der er frasolgt både ejendomme og fly. Dette bekræfter Almar Hilmarsson, men han vil i øvrigt ikke kommentere på bestyrelsesformanden, Palmi Haraldssons udtalelser.
Sterling offentliggør sit 2006 regnskab i slutningen af februar, og her lover ejerkredsen, at der vil komme flere oplysninger om selskabets økonomiske situation.
Sterling blev i sommeren 2005 fusioneret med Maersk Air, og året efter solgte ejeren, FL Group, det fusionerede selskab videre for 1,6 mia. kr. til den nuværende ejer, det nystiftede Northern Travel Group, hvor FL Group dog selv ejer en god tredjedel.
Siden det oprindelige køb af Sterling fra norske Fred Olsen i 2004, er Sterlings handelsværdi dermed øget med næsten 1,2 mia. kr.
(Standby 01/02)

 

Nye fly til Sterling

Sterling erstatter i marts to fly med tre nye Boeing 737-700.
Som led i Sterlings sigte på at blive Europas mest miljøbevidste flyselskab erstatter selskabet i marts to af sine ældste fly med tre nye Boeing 737-700, hvoraf to kommer direkte fra Boeing fabrikken i Seattle.
Sterling meddelte tidligere i denne måned, at selskabet vil reducere sin CO2-udledning per passager op til 10 % de næste tre år. Dette mål skal nås ved bl.a. nye landingsprocedurer og kørselsprocedurer på landingsbanen efter landing, oplyser Sterling.
(Takeoff 1/2)
 
 

SAS vender tilbage til Grønland

SAS vil fra maj til september flyve op til tre gange om ugen mellem København og Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord).
Air Greenland øger betjening på København i højsæsonen.
Den kommende SAS-ruten skal flyves fra 7. maj til september med to ugentlige afgange i maj - og tre i juni, juli, august og september.
"Vi er meget glade for igen at tilbyde en rute til Grønland, og vi ser frem til et godt samarbejde med Air Greenland, der kan flyve vore gæster videre til i Grønland. Turismen i Grønland er i vækst og SAS vil bidrage til denne," siger adm. direktør i SAS Danmark, Susanne Larsen. Hun er i øvrigt i bestyrelsen for Air Greenland, som SAS ejer 34 % af.
SAS’ tidstabel vil give gode forbindelser til og fra dansk indenrigs samt til Air Greenlands tre største indenrigsdestinationer Nuuk, Sisimiut og Ilulissat.
SAS Danmark flyver til Kangerlussuaq med sine to nye Airbus 319 fra sidste efterår og med plads til 141 passagerer.
SAS har tidligere haft helårlig ruteflyvning til Grønland med 220 sæders Boeing 767, men trafikken blev indstillet i 2002, da udfasningen af Boeing 767 betød, at der ikke længere var en flytype, der kunne flyve ruten lønsomt.
I øvrigt meddelte Air Greenland i denne uge, at selskabet fra sommerfartplanen udvider med 12 rundture mellem København og Grønland - som noget nyt bliver der søndagsflyvninger.
Mellem København og Kangerlussuaq kommer der seks søndagsflyvninger i højsæsonen, 15. juli til 19. august. Air Greenland har dermed i den periode daglig flyvning mellem København og Kangerlussuaq.
Fra slutningen af maj til september er der desuden ekstra flyvninger på mandage og fredage.
Trafikprogrammet mellem København og Narsarsuaq udvides til sommer med seks lørdagsflyvninger.
”Med den ændrede fartplan får vi bl.a. muligheder for at tilbyde weekendrejser,” siger Air Greenlands nyudnævnte salgs- og marketingsdirektør i Air Greenland, Christian Keldsen. Han er jurist og begyndte hos Air Greenland i 2004 som bl.a. charterkoordinator.
(Takeoff 1/2)

 

Sterling er blevet gældfri

"Flyselskabet klarer sig virkelig godt," siger direktør Palmi Haraldsson, adm. direktør i Northen Travel Group.
Islandske selskabers veje er uransagelige, men for Sterling har det betydet noget positivt, ifølge udmelding fra adm. direktør i Northen Holding Group, Palmi Haraldson i dagladet Børsen.
Her siger, at Sterling nu er gældfri. For mindre end et år siden var gælden på omkring en milliard kroner. "Sterling klarer sig virkelig godt og har ingen gæld overhovedet. På balancen er den eneste gæld den, der stammer fra forudbetalte billetter," siger han til bladet. "Vi har solgt fly, og vi har solgt ejendomme."
Palmi Haraldson tilføjer dog, at det gør det ikke alene. Der vil komme flere oplysninger i forbindelse med årsregnskabet, som offentliggøres i løbet af februar.
Sterling er i dag ejet af Northen Holding Group med fætre og kusiner i bl. a. Iceland Express, svenske Ticket og Hekla Rejser
(Takeoff 1/2)

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu