Branche News August

 

 

 

Sikkerhedsfolk flygter fra Kastrup

Sikkerhedsfolk flygter fra Kastrup på grund af utilfredsstillende arbejdsforhold, skriver Børsen.
Københavns Lufthavn vil nu ansætte et eksternt sikkerhedsfirma for at forbedre terrorsikringen. Målet er at forhindre nye megakøer og kritik efter en sommer præget af store problemer. Lufthavnen kan simpelthen ikke udvide hurtigt nok til at følge med de stigende krav.
Samtidig er lufthavnen ramt af, at over 10 pct. har sagt op inden for de seneste måneder - blandt andet i protest mod arbejdsforholdene.
Underdirektør Mogens Kornbo forklarer, at lufthavnen netop har kontaktet Statens Luftfartsvæsen for at få betingelserne på plads til at ansætte et eksternt firma. Men der er ikke tale om, at det sker på bekostning af lufthavnens egne sikkerhedsfolk, forsikrer han.
"Vi vil have mulighed for at ansætte ekstern arbejdskraft i de situationer, hvor der lynhurtigt kan være behov for en ekstra indsats," siger han og henviser som et eksempel til de akutte skærpelser, der blev indført efter den britiske bombetrussel for to uger siden.
Lufthavnens ledelse har haft travlt med at reparere på det anstrengte forhold til de mere end 600 sikkerhedsfolk, efter at man i juni truede med at udlicitere deres opgave efter en ulovlig strejke
(Takeoff 31/8)
 
 


Pakistansk pilot havde promille

Pilot fra Pakistan International Airlines som fra Oslo via København skulle flyve til Pakistan havde en promille på 1,06. Piloten sidder varetægtsfængslet i Norge.
Flyvningen fra Gardermoen til København blev stoppet lige før afgang lørdag den 19. august. Politiet havde fået et tip om, at piloten fra PIA var beruset.
”Blodprøverne viser en betydelig promille på 1,06,” siger politifuldmægtig Åshild Ellingsen til aftenposten.no ifølge Boarding.no
Piloten blev varetægtsfængslet i fire uger.
(Takeoff 31/8)
 
 

Pilot låste sig ude af cockpittet

En pilot fra Air Canada som havde forladt cockpittet for at forrette sin nødtørft fandt pludselig sig selv i en umådelig ubehagelig situation – døren til cockpittet var gået i baglås!
Denne noget bizarre hændelse udspillede sig på en Bombardier CRJ-100 maskine fra Air Canada Jazz på vej fra Ottawa til Winnipeg – kun 20 minutter før landing. Det var 50 passagerer ombord.
Da piloten ville returnerer til cockpittet sad døren uhjælpelig fast og alle forsøg på at få døren op var forgæves.
Til sidst valgte personalet at skruen dørens hængsler af så kaptajnen kunne komme tilbage til cockpittet – og lande flyet sikkert.
(Standby 31/8)
 
 
 

CPH udliciterer sikkerhed

Københavns Lufthavn vil ansætte eksternt sikkerhedsfirma for at forbedre terrorsikringen.
Målet er at forhindre nye kæmpekøer og kritik, efter en sommer præget af problemer.
Lufthavnen kan ikke udvide hurtigt nok til at følge med de stigende krav.
Samtidig døjer lufthavnen med, at 10 procent af medarbejderne har sagt op pga. arbejdsforholdende.
Men der er ikke tale om at gamle sikkerhedsfolk fyres – der er tale om, at man vil kunne hive ekstra mandskab ind hurtigere, lover lufthavnen.
(Børsen 31. 8. 2006)
 
 

Den danske stat vil sælge SAS

Klar til at sælge ud af aktier, hvis nabolande følger trop.
Der er ingen ummidelbar interesse i at staten ejer aktier i SAS, mener finansminister Thor Pedersen, der gerne vil sælge ud af SAS-aktier, hvis Sverige og Norges regeringer gør det samme.
Danmarks og norges regeringer har primært købt aktier for at forhindre den svenske regering i at opkøbe aktier og flytte store dele af SAS-forretningen til Sverige.
Et magtskifte til en borgerlig regering den 17. september i Sverige, vil imidlertid betyde et salg af SAS Sverige.
(Børsen 24. 8. 2006)
 
 


Mangel af fly til ferien

Efterårsferiens rejser revet væk.
Derfor må rejseselskaber hente fly i Norge og Sverige. Det kan lade sig gøre, fordi de to landes efterårsferie ikke falder sammen med den danske.
Der er 5.000 til 10.000 flere, som rejser på efterårsferie i forhold til sidste år.
Især Grækenland og Mallorca trækker.
(Berlingske Tidende 24. 8. 2006)
 
 
 

Sterlings succes

Har solgt 10.000 billetter fra Aalborg.
På ruten til København, som åbner i næste måned. Det er ikke kun private, også mange firmaer har henvendt sig.
SAS har også varlset prisnedsættelser fra den 18. september og tre måneder frem, på deres billigste billetter på ruten. Fra 425 kr. til 349. kr.
(Jyllands-Posten 24. 8. 2006)
 
 


Sterlings kabineansatte afviser ny overenskomst

Sterlings kabineforening var enige med selskabets ledelse om ny overenskomst – men et stort flertal af medlemmerne stemte nej.
Sterlings kabineforening skal formentlig have ny bestyrelse efter et flertal af medlemmerne mandag vragede forslaget til ny overenskomst, som den nuværende bestyrelse havde forhandlet sig frem til med Sterlings ledelse.
Flertallet af medlemmerne i Sterlings kabineforening kommer fra Maersk Air. Efter Sterling sidste år overtog Maersk kom der ca. 350 kabineansatte fra Maersk - flere end de ca. 150 medlemmer af Sterlings kabineforening. Kabineforeningen har i dag 469 stemmeberettigede.
Stemmerne om den nye overenskomst blev optalt mandag, og viste stort flertal imod den nye overenskomst. En kilde siger, at afvisningen af den nye overenskomst kom fra kabineansatte fra begge "selskaber."
Af de 469 stemmeberettigede, stemte 327, en valgdeltagelse på lige under 70 %.
225 af de afgivne stemmer var et nej (69 %), mens resten, 102, stemte ja, oplyser en anden kilde til Take Off.
”Vi må tilbage til forhandlingsbordet. Den nuværende bestyrelse for kabineforeningen går af, ifølge mine oplysninger, pga. resultatet. Vi har forhandlet med den nuværende bestyrelse og Sterling har strakt sig langt. Vi blev enige - og ledelsen og kabineforeningens bestyrelse skrev under på den nye overenskomst - som altså nu er forkastet,” siger Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, til Take Off.
De tidligere Maersk Air-ansatte ventes nu at sætte sig på foreningen i Sterlings kabineforening.
Det samme skete i foråret i Sterlings pilotforening, hvor der er flertal af tidligere Maersk Air-piloter. Også her blev foreningen for den daværende bestyrelse nedstemt på sit forslag til ny overenskomst.
Her gik bølgerne dog højere – en gruppe rabiate tidligere Maersk-piloter måtte til ”kammeratlig samtale” med Sterlings flyvechef og en pilot blev fyret efter trusler og chikane.
(Takeoff 23/8)
 
 
 

Mærsk sælger seks fly

Aircastle køber fly for 960 millioner og leaser dem til Sterling.
Som i forvejen brugte flyene. Sterling vil dog ikke eje dem, for ikke at binde for meget kapital i branchen.
Mærsk har løbende nedskrevet sin flyflåde til markedsprisen, fordi oliepriserne og overkapacitet af passagerfly har gjort det for dyrt at eje fly.
Aircastle har købt flyene som en del af en samlet pakke på 66 fly til en værdi af ca. 10 mia. kr. De 66 fly er leaset ud til 32 forskellige virksomheder i 22 lande.
(Børsen 21. 8. 2006)
 

 

Flymad-strejke udløser tilbud fra konkurrent


En flere dage lang strejke hos en af flyselskabernes største leverandører i lufthavnen, LSG Sky Chefs, får nu konkurrenten til at stille færdigretterne frem. Gate Gourmet, der tidligere har tabt flere kontrakter til LSG Sky Chefs om leverancer af flymad, er således klar til at tage SAS og Sterling ind på kundelisten.
»Vi vil til enhver tid byde dem velkommen tilbage til os. Vi skal nok støtte dem,« siger adm. direktør Amanda Jacobsen. Hun forsikrer strejkerisikoen.
I går forsøgte LSG Sky Chefs at bremse konflikten efter tre døgn, der har gjort livet surt for flyselskaberne og deres passagerer. Så surt, at både SAS og Sterling i går truede med at droppe kontrakten med lufthavnens største madleverandør.
Beklageligt og uholdbart
»Det er stærkt beklageligt og helt uholdbart, at vores leverandør påfører vore kunder disse gener. En sådan misligholdelse af kontrakten fra LSG's side får den naturlige konsekvens, at vi vil gøre os vore overvejelser med hensyn til valg af leverandør,« lød det fra SAS Danmarks adm. direktør Susanne Larsen.
LSG Sky Chefs' adm. direktør Erik Hansen forstår godt kundernes reaktion.
»Jeg ville have reageret på samme måde,« siger han.
Knapt 750 af LSG Sky Chefs' medarbejdere indledte tirsdag strejken efter længere tids utilfredshed.
(Børsen 18/8)
 
 

SAS-passagerer må undvære mad

De ansatte i cateringfirmaet LSG Sky Chefs har mistet tålmodigheden med ledelsen. Nu kræver de en tre år gammel aftale overholdt
En flyrejse på tom mave. Det er udsigten for de passagerer, der har købt billet på et SAS-fly med afrejse fra Københavns Lufthavn i disse dage.
Siden tirsdag har samtlige 735 ansatte i cateringfirmaet LSG Sky Chefs strejket i utilfredshed med ledelsen. Det betyder, at der ikke bliver tilberedt og leveret mad til de rejsende.
- Her til morgen (torsdag) besluttede vores medlemmer at fortsætte strejken, og klokken 15 tager aftenholdet stilling til, hvad de gør. Ifølge mine informationer er der stor opmærksomhed fra de andre arbejdspladser i lufthavnen for at få løst konflikten. Og der bliver holdt et vågent øje med, at der ikke udføres konfliktramt arbejde, siger Ole Donbæk Jensen, faglig sekretær fra 3F Kastrup og Omegn, til Arbejderen.
Strejken drejer sig blandt meget andet om dårlig bemanding og løftebrud.
LSG Sky Chefs har indført ansættelsesstop, der betyder, at de kolleger, der stopper på grund af langtidssygdom eller barsel ikke bliver erstattet af nye. Det giver underbemanding i mange områder med risiko for nedslidning og stress, og fører til ophobning af overarbejdstimer, som ikke kan afvikles.
Underbemandingen har især vist sig over sommeren, som er den travleste periode på året. På en enkelt uge blev der præsteret 300 overarbejdstimer i hele huset. I en enkelt afdeling nåede antallet af overarbejdstimer helt op på 600 timer i juli måned, viser en opgørelse lavet af de timelønsansatte.
- Oveni problemerne med underbemanding er vores medlemmer også utilfredse med, at ledelsen endnu ikke har underskrevet en gammel aftale om betalt frokost, siger Ole Donbæk Jensen.
Betalt frokost indgik som en del af de lokale lønforhandlinger for tre år siden. Den blev forhandlet endeligt på plads sidste år, men aftalen er endnu ikke blevet underskrevet af arbejdsgiveren.
Med strejken ønsker cateringspersonalet at fortælle, at nu er det på tide.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Ken Fischer, fællestillidsmand for de strejkende.
(Dagbladet arbejderen 18/8)

 

SAS og Sterling mangler stadig mad fra København


Passagerer fra SAS og Sterling samt en snes andre flyselskaber kan på tredje døgn ikke få mad ombord pga. strejke hos LSG, det største flykøkken i Københavns Lufthavn. Sagen kommer i Arbejdsretten i dag.
LSG leverer mad til ca. 80 % af flyene i lufthavnen. Kun SAS’ langruter får mad – tilberedt og leveret til flyene af overordnet LSG-personale. De strejkende tillader dog levering af kildevand til flyafgangene, men ikke andet…
Strejken, der begyndte tirsdag eftermiddag i Lufthansas LSG Sky Chefs i Københavns Lufthavn, er erkendt overenskomststridig af de strejkendes fagforening, 3F. I dag behandles den i Arbejdsretten, hvor de strejkende formentlig idømmes en bod, hvis de ikke genoptager arbejdet.
Ca. 800 af LSG’s knapt 1.000 ansatte i Københavns Lufthavn har nedlagt arbejdet. Ifølge Take Offs oplysninger er de strejkende utilfredse med at overarbejde kun med besvær kan afspadseres, generel underbemanding og at LSG’s ledelse angiveligt ikke vil overholde en aftale, hvor medarbejderne optjener en halv times ferie pr. arbejdsdag.
LSG’s direktør i Danmark, Erik Hansen, sagde onsdag aften til Take Off, at de første anklagepunkter kan modbevises og at strejken efter hans mening nu kun drejer sig om den halve time.
Ifølge LSG sagde Fagforbundet 3F's afdeling i Kastrup til Fagbladet 3F, at ledelsen i LSG Sky Chefs var løbet fra en aftale fra 2004 om en halv times betalt frokost til sine ansatte.
”Dette er ikke i overensstemmelse med de faktiske forhold og bygger bl.a. på en omstridt fortolkning af en aftale, som LSG Sky Chefs fortsat står ved og i øvrigt har efterlevet siden marts 2005,” siger LSG’s chef i Københavns Lufthavn, Erik Hansen og tilføjede: Ledelsen i LSG beklager dybt denne situation over for selskabets kunder og gør alt for at normalisere driften.
Årsagen til konflikten var først uenighed om bemanding, men har nu udviklet sig til alene at være uenighed om, hvorvidt medarbejderne skal have et genetillæg ud over lønnen, når de afspadserer deres betalte frokostpauser. Der er hermed tale om et øget lønkrav, der ligger uden for overenskomstforhandlingen, hedder det fra LSG.
LSG har forståelse for, at der er nødvendigt at drøfte både bemanding og afspadsering. Selskabet har således været og er fortsat villig til dialog, hedder det.
LSG producerer i gennemsnit 19.000 måltider flymad om dagen.
(Takeoff 17/8)
 
 

Strejke kan koste cateringfirma dyrt

Strejken blandt de knap 750 ansatte i cateringfirmaet LSG Sky Chefs gik torsdag ind i sit tredje døgn til stor irritation for SAS og Sterling.
De to flyselskaber må dele rabatkuponer ud til passagerer, så de kan få noget at spise, inden de går om bord. Men situationen er uholdbar, fastslår Sterlings kommercielle direktør Stefan Vilner.
- Det er hamrende irriterende. Og vi har meddelt LSG's direktør, at kontrakten hænger i en meget tynd tråd lige nu, siger Stefan Vilner.
Sterling har med direktørens egne ord "tømt de lokale Netto'er for vand og juice" for i det mindste at kunne servere lidt drikkevarer om bord på flyene. Desuden får passagererne en madkupon på 120 kroner, så de kan spise eller proviantere i lufthavnen, inden flyet letter.
(Takeoff 17/8)
 


Sterling på rette vej

Plus i 2. kvartal og fortsat håb om balance eller overskud i år, selv om det samlede halvårsresultat er et minus på 187 mio. kr.
Med et plus på 41 mio. kr. i andet kvartal i år er Sterling på rette spor. Således siger islandske FL Groups direktør Hannes Smårason til dagbladet Børsen: "Vi har fokuseret på, at Sterling opnår en positiv indtjening før skat, renter og afskrivning med udgangen af 2006. Sterling fik et driftsoverskud på knap 50 mio. kr .i 2. kvartal. Det er første gang, man har opnået et positivt resultat i selskabets historie."
Adm. direktør i Sterling, Almar Örn Hilmarsson, betegner det som et vendepunkt efter flere år præget af massive tab. Der er forventning om et markant større overskud i 3. kvartal, som skal føre frem til et samlet overskud i 2006. Over to millioner passagerer fløj med Sterling i første halvår med en samlæet omsætning på 1,8 mia. kr. ifølge Børsens artikel.
Som noget andet positivt fra selskabet oplyses, at der er kommet ny formand i selskabets pilotforening, og at der nu er håb om en snarlig fred mellem Sterlings røde og Maersk Airs blå piloter.
(Takeoff 16/8)



Cateringstrejke i Københavns Lufthavn

En overenskomststridig arbejdsnedlæggelse hos LSG, som er bl.a. er SAS´ leverandør af catering, har siden sent tirsdag eftermiddag betydet, at bl.a. SAS-fly ud af København ikke har mad til sine gæster. Det er dog lykkedes SAS at få mad ombord på de oversøiske ruter.
SAS Danmarks beredskab fungerer fint, således at dets passagerer generes mindst muligt af arbejdsnedlæggelsen hos LSG. Det betyder, at SAS’ kunder kan få mad inden de skal flyve - eller få mad, som de kan tage med ombord.
SAS har ikke fra LSG´s ledelse fået indikationer på, hvornår arbejdsnedlæggelsen ophører, men SAS understreger, at arbejdsnedlæggelsen hos LSG ikke medfører aflysninger af flyvninger.
Ved Take Off Lunchs deadline var strejken stadig et faktum.
"Vi flyver som normalt og gør vort yderste for, at vore kunder på anden vis får adgang til noget at spise og drikke. Og vi beklager, at vores leverandør påfører SAS’ kunder disse gener," siger adm. direktør i SAS Danmark, Susanne Larsen.
(Takeoff 16/8)
 
 
 

Sterlings ejer mister penge

FL Group har siden februar tabt halvdelen af sin markedsværdi.
Selskabet, der bl. a. købte Sterling og Mærsk Air, er faldet fra 22 milliarder til 11 milliarder kr.
Næsten alt hvad selskabet har investeret i har haft svære kurstab gennem det sidste halve år. I morgen fremlægger selskabet sit regnskab, og der er formentlig kun et sort tal, nemlig salget af easyJet for 2,5 mia. kr.
FL Groups aktie er faldet fra 28,4 i februar til nu 15,4.
(Berlingske Tidende 14. 8. 2006)
 
 

Fire større terrorangreb forpurret.

I øjeblikket efterforskes 24 terrorsager.
Siden 7. juli sidste år har britisk politi forhindret fire terrorsager, oplyser britisk indenrigsminister John Reid.
Selv om der er 23 personer i den nylige terrorsag, der tilbageholdes, så kan der være flere derude, så truslen for terror er stadig stor, sagde han.
Derfor vil der stadig være stor ventetid, fordi sikkerhedsniveauet er højt i lufthavnene, siger han.
(Jyllands-Posten 14. 8. 2006)
 
 

Delta Air Lines fejrer fødselsdag

100 dage har selskabet været i København.
Ruten København – Atlanta er modtaget positivt, med en belægning på over 80 pct og 34.000 rejsende. Et tal der er stigende.
Fra Atlanta flyver Delta Air Lines videre til over 150 destinationer.
(Standby 10/8)

 

SAS fik overskud


Tjente en kvart milliard mere end samme periode sidste år, men selskabet har stadig underskud.
725 millioner kroner før skat tjente SAS, viste regnskabet for anden kvartal.
Selv om det er bedre end sidste år, så er der her ved halvåret stadig et underskud på 345 millioner kroner i selskabet.
Udviklingen i SAS er god trods høje brændstofudgifter. Omsætningen steg med 11,5 pct siden årsskiftet, til 26,3 milliarder kroner, og passagertallet er steget med 18,8 millioner.
I gennemsnit flyver SAS med tre ud af fire sæder solgt.
(Standby 9/8)
 
 

Ryanair varlser priskrig

Selskabet vil fordoble trafik i Danmark. Svensk særskat en del af forklaringen.
Fordoblingen skal ske fra nye destinationer, siger den nordeuropæiske chef, Wilhelm Hamilton.
En del af forklaringen er planer om ny afgift i Sverige, samt den endelige fjernelse af statsafgift herhjemme til januar, siger han.
I øjeblikket er der forhandlinger med Århus og Kastrup lufthavne. I Aalborg fik selskabet samme rabet som Sterling, men det var ikke nok, forklarer lufthavnsdirektøren, William Bluhme.
SAS er klar på at sænke priserne yderligere, hvis Ryanair skruer op for konkurerncen. Sterling mener der er plads til flere lavprisselskaber i Danmark.
(Børsen 9. 8. 2006)
 
 


Joy Travel går konkurs

Rejsearrangøren Henning Brundstedt gør det igen.
Denne gang er det selskabet Joy Travel ApS, der er i svære økonomiske problemer. 600 gæster er strandet i Grækenland ogTunesien.
Sø og handelsretten behandler konkursbegæring i dag.
Rejsegarantifonden samarbejder nu med selskabet om at få gæsterne hjem fra de græske øer og Tunesien.
Netop svigtende salg til Tunesien, pga Muhammedkrisen, vurderes som årsag til konkurs.
Henning Brundstedt, er tidligere gået konkurs med en række rejsebureauer blandt andet Alfa Rejser, Globus Rejser, Jetset og Ekko Rejser.
For to uger siden dementerede Joy Travel konkursrygter overfor Stand By.
(Berlingske Tidende 9. 8. 2006)
 
 
 

SAS bedre til at fylde fly

Færre sæder og flere passagerer er godt for indtjeningen.
Målet er overskud i år. Hvert tredje fly i juni og juli var udsolgt. 80 pct af sæderne var udsolgt i juli og det er rekord.
Det skyldes, at SAS har skåret ned på trafikken med fem pct, for bedre at tilpasse efterspørgslen med udbuddet.
Det har været godt for indtjeningen, men skidt for markedsandelen.
(Jyllands-Posten, 8. 8. 2006)
 



40 procent af Lufthansa ejes nu af udlandet

Lufthansa har ingen planer om at bruge sin ret til tilbagekøb af aktier, efter over 40 % af dets aktier nu ejes af udenlandske interesser.
40,29 % af Lufthansa ejes nu af udenlandske interesser – mindst 50,1 % af aktierne skal dog være tysk ejet.
Lufthansa skal ifølge sine regler udsende advarselssignal, hvis udenlandske interesser nærmer sig 45 % af ejerskabet.
Navnlig amerikanske og engelske investorer har den seneste tid investeret i Lufthansa. Amerikanske investorer har 16 % af Lufthansa, mens engelske kontrollerer 11 %, skriver Reuters.
(Takeoff 7/8)
 
 


SAS vil ikke have Aalborg-rabat

Ålborg Lufthavn prøver at lukke munden på SAS, ved at tilbyde dem rabat.
For at imødegå kritikken fra SAS, vedrørende Sterlings rabatter på lufthavnsafgifter, har Ålborg Lufthavn tilbudt SAS samme 125 kroners rabat som Sterling. Men SAS takker nej, skriver Berlingske Tidende.
”Vi har fået et tilbud fra Aalborg Lufthavn her til formiddag, men det ændrer ikke ved vores holdning. Vi mener fortsat, at rabatten er i strid med reglerne, og derfor siger vi nej tak, indtil vi har hørt luftfartsmyndighedernes dom,” siger kommunikationsdirektør i SAS Danmark, Anne Bove-Nielsen.
(Standby 7/8)
 
 
 

Flyselskab: Rygning tilladt

I det nye tyske flyselskab, Smintair, må man gerne ryge i flyene.
Det er på ruten Düsseldorf-Tokyo, at man modsat alle andre selskaber, gerne må pulse løs i flyene.
De er af typen Boing 747-400 i luksusudgave med 30 sæder på 1. klasse og 108 sæder på Business Class. Øverste etage bliver lounge.
(Standby 7/8)
 
 


Lufthavn anklages for ulovlig rabat

Aalborg Lufthavn har fået SAS til at se rødt, fordi de mener, at lufthavnen bruger ulovlige rabatter til at lokke flyselskaber til.
I sine bestræbelser på at få Sterling ned på landingsbanen i Aalborg har lufthavnen lokket flyselskabet med særlige rabatter.
SAS mener, at aftalen er ulovlig fordi Aalborg tilbyder en særrabat på Sterlings billigste billetter og kræver derfor, at myndighederne griber ind.
Hvis SAS får medhold, er der stor sandsynlighed for, at Sterling må droppe Aalborg.
(Børsen 7. 8. 2006)
 



Flyme skaffer en mia. kr. til opkøb

Det svenske lavprisselskab Flyme vil inden for tre måneder rejse over en mia. kr. til opkøb.
Målet med de mange penge, der skaffes via den svenske fondsbørs, er at blive europas fjerdestørste lavprisselskab efter Ryanair, Easyjet og Air Berlin, siger adm. dir. Fredrik Skanselid.
Han vil ikke sige, hvilke selskaber Flyme er interesserede i at købe, men Sterling, Norwegian og Flynordic skulle være emner.
Fredrik Skanselid siger, at der er drøftelser med fire-fem selskaber, og Flyme regner med, at købe ét eller to i løbet af efteråret.
(Børsen 4.8.2006)
 
 
 

Lufthavn investerer i sikkerhed

Københavns Lufthavn vil bruge 150 mio. kr. på nyt centralt sikkerhedstjek af passagererne.
Det skal minimere risikoen for lange køer, men chef for investor relations, Flemming Petersen, siger dog, at beslutningen ikke har noget at gøre med sommerens problemer med ventetid i lufthavnen.
Målet er at skabe et mere samlet og fleksibelt sikkerhedstjek, og det har været på tegnebrættet gennem længere tid, siger Flemming Petersen.
Der vil blive bygget et nyt dæk i den gamle ankomsthal i forbindelse med projektet.
(Berlingske Tidende 4.8.2006)
 
 


På vej mod færre priskrige

En fusion blandt lavprisselskaber kan gavne SAS, der skal slås med færre konkurrenter.
Det kan dog også betyde, at Ryanair, Easyjet eller Air Berlin vil satse hårdere på det nordiske marked.
Sådan lyder vurderingen fra analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank den aktuelle situation, hvor Flyme går med planer om at købe en eller flere lavprisselskaber. Han siger, det vil blive svært for en ny større aktør at sænke billetpriserne afgørende, og det vil gavne SAS.
(Børsen 4.8.2006)
 

 

Kun 55 tomme chartersæder hos MyTravel


For tredje sommer i træk melder charterbranchen om rekordsalg. MyTravel, der bl.a. tæller Spies og Tjæreborg, sendte i juli ca. 50.000 gæster på ferie. Kun 55 flystole stod tomme - hvilket gav en belægning på 99,9 procent.
Det er tredje år i træk, at juli slår alle rekorder. MyTravel solgte 10% flere rejser end i samme måned i fjor. Salgs- og marketingdirektør Jan Vendelbo:
”Sidste sommer gav vi regnen ”skylden” for det store salg. I år var det fint vejr i juli, men alligevel valgte danskerne at rejse. Det viser blot, at vi danskere ikke kun rejser for at være sikre på sol og sommer men også for at få et par ugers miljøskifte fra de vante omgivelser samt anderledes ferieoplevelser.”
MyTravels fem mest populære destinationer i juli var:
Mallorca, Chania/Kreta, Rhodos, Bulgarien og Tyrkiet.
(Takeoff 2/8)
 
 


Store muligheder for nordjysk turisme

Sterlings beslutning om at tilbyde billige fly-billetter fra Aalborg til London får Midt-Nord Turisme til at vejre morgenluft.
Med seks ugentlige afgange mellem Aalborg og Gatwick ved London - og med priser fra 520 kroner for en returbillet, regner direktøren i Midt-Nord Turisme med at kunne lokke flere engelske turister til Nordjylland.
Direktør Lars Enevold Pedersen peger på, at der både i Århus og Esbjerg har været fremgang i hotel-overnatningerne, efter at Ryanair oprettede lavpris-ruter til lufthavenene ved de to jyske byer.
Midt-Nord Turisme satser især på engelske 'korttids-turister'. De tilbringer typisk 2-4 nætter på rejsemålet. Og Lars Enevold Pedersens bud lyder på 30-40.000 ekstra hotel-overnatninger i Nordjylland på dén konto
(Takeoff 2/8)
 
 
 

Cimbers sommerrute en succes

Cimber Air har fået stor succes med en sommerrute fra Billund over København til Bornholm, og har haft adskillige fyldte fly på ruten.
Cimber Airs direktør, Jørgen Nielsen mener, at succesen skyldes, at selskabet har et tæt netværk af seks daglige forbindelser mellem Billund og København og København og Rønne.
- Det giver en meget god mulighed for at komme frem og tilbage også midt på ugen, siger Jørgen Nielsen til DR Syd.
Den store succes har givet blod på tanden med hensyn til yderligere initiativer. Direktør Jørgen Nielsen forventer, at succesen gentages næste sommer.
(Takeoff 2/8)



Sterling forventer 200.000 passagerer på Aalborg

Aalborg – København er Danmarks største indenrigsrute og 8. største passagerrute fra København, men den eneste på Top 10-listen uden et lavprisalternativ. Det leverer Sterling fra næste måned. Der skal ikke kun konkurreres med SAS, men også toget og busserne.
”I år er der ca. en halv million flypassagerer mellem Aalborg og København – vores mål er 200.000 af dem. Omvendt ved vi godt, at lavpriser udvider markedet – og at SAS formentlig vil gå ned i pris, det har de gjort på de andre lavprisruter, vi har startet.”
Det sagde Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, tirsdag til Take Off, mens Sterling-flyet var på vej til pressemødet i Aalborg Lufthavn.
Her fortalte Sterling om sine lavprisruter fra næste måned mellem Aalborg og København (tre gange om dagen), Aalborg og London Gatwick (en daglig afgang) og Aalborg og Malaga (en gang om ugen).
Billedet fra Aalborg Lufthavn i går viser fra venstre Sterling adm. direktør, Almar Örn Hilmarsson, Aalborgs lufthavnschef, William Bluhme, og Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner.
Sterlings introducerer sin første indenrigsrute med priser for en enkeltbillet fra 260 kr. med skatter og afgifter. Netop bortfaldet fra årsskiftet af sidste del af passagerafgiften er medvirkende til, at Sterling åbner på Aalborg.
Også den daglige afgang fra Aalborg til London Gatwick sælges til priser fra 260 for en enkelt – mens samme billet til Malaga begynder fra 549 kr.
I øvrigt, oplyser Københavns Lufthavn, er antallet af flypassagerer mellem landsdelene, vokset markant efter halveringen ved årsskiftet af statens skat på flypassagerer.
I første halvdel af 2006 fløj 100.000 flere passagerer mellem København og provinsen i forhold til første halvår 2005 – en vækst på 13 %.
Passagerafgiften betød tidligere en merpris på 150 kr. pr. passager på en indenrigs returrejse, afgiften blev halveret 1. januar i år og forsvinder helt fra 2007.
"Aftrapningen af passagerskatten har for alvor sat skub i indenrigstrafikken, hvor SAS og andre selskaber har øget udbuddet af billige billetter. Med Sterlings indtog på Aalborg skærpes konkurrencen yderligere og passagererne får flere valgmuligheder," siger adm. direktør Niels Boserup, Københavns Lufthavn.
Indenrigstrafikken til og fra København toppede i 1996 med 2,9 millioner passagerer, men faldt efter åbningen af Storebæltsforbindelsen og indførelsen af passagerskat fra 1998. I 2003 blev bunden nået med 1,5 millioner passagerer.
Siden har der været en beskeden vækst i antallet af indenrigspassagerer, sidste 1,6 mio.
Fra årsskiftet har fremgangen været markant og antallet af passagerer på indenrigsruterne nåede i første halvår 2006 op på 885.000.
(Takeoff 2/8)


 

Hilmarsson ikke helt utilfreds

Sterling-chefen er med egne ord ikke helt utilfreds med Sterlings resultat for første kvartal.
Resultatet lå 12 pct. over det budgetterede og Almar Örn Hilmarsson siger, at han ikke er helt utilfreds med det, selvom han er svær at gøre tilfreds. I juni meddelte han, at Sterling går efter et overskud på 250 mio. kr. i år.
Hilmarsson vil ikke kommentere forlydender om en kommende fusion med andre selskaber.
(Børsen 2.8.2006)
 
 


Roskilde Lufthavn udvides

Københavns Lufthavne vil udvide Roskilde Lufthavn.
En af startbanerne skal forlænges til 2.100 meter. Samtidig skal kapaciteten øges, så der kan foregå 200.000 operationer om året.
En VVM-vurdering af projektets miljøkonsekvenser er netop sendt i høring af Hovedstadens Udviklingsråd og Roskilde Amt har skrevet et udkast til en ny miljøgodkendelse for lufthavnen. Begge forslag er nu i offentlig høring i otte uger.
Der holdes offentligt møde om udvidelsen af lufthavnen torsdag den 14. september i Roskilde Kongrescenter.
(Jyllands-Posten 2.8.2006)
 
 


SAS, Sterling og Cimber ubekymrede over konkurrence

Både SAS, Sterling og Cimber Air forventer, at der er kunder nok, selvom Sterling åbner København-Aalborg rute.
Forklaringen på de rolige udmeldinger er, at passagertallet vil stige, bla. fordi selskaberne regner med at stjæle kunder fra DSB.
Cimber Airs adm. dir. Jørgen Nielsen siger, at DSB hjælper indenrigsluftfarten, fordi DSB ikke evner at levere varen.
Sterling vil tilbyde billetter til Aalborg, der er billigere end en togbillet, men hos DSB mener sekretariatschef Bjarne Lindberg Bak, at DSB har en fordel ved de mange daglige togafgange.
(Jyllands-Posten 2.8.2006)
 
 
 

SIA øger profit

Singapore Airlines har øget sin profit for første gang i halvanden år.
I det netop offentliggjorte kvartalsregnskab kommer SIA ud med en 145 pct fremgang i overskuddet til 364 millioner dollars.
Overskuddet er hentet trods dyre brændstofpriser og skyldes en passagerfremgang på 9,4 pct, et salg af SIA bygningen i Singapore.
SIA forventer, at fremtiden over en bred kam tegner positivt, og det understreges af selskabets nylige bestilling af 20 Airbus A350 EWB-900 og ni Airbus A380-800 til en pris af 7,5 milliarder dollars.
(Standby 2/8)
 
 


Varigs stewardesser nøgne

Stewardesserne i det kriseramte Varig bruger nu utraditionelle metoder for at tjene penge.
Stewardesserne er i forhandling med den brasilianske udgave af Playboy, om at stille op til en serie nøgenbilleder, for på den måde at lave penge til en arbejdsløshedskasse.
Nøgenbillederne er også en protest mod at selskabet har annonceret fyringen af 5500 medarbejdere i Brasilien.
(Standby 2/8)
 
 
 
 
Ingen ende på Varigs problemer

Nu har retten i Rio meddelt de nye ejere, at de skal bruge kapitalindsprøjtningen til at betale personalets deres tilgodehavende.
Det er en eneste lang række af problemer, som tårner sig op for 79- årige brasilianske Varig. Ved et arbejdsretskendelse i går i Rio, blev Varigs nye ejere dømt til at bruge de 75 mio. dollar, som var sat af til at file ned på anden gæld, til at betale personalet deres lønninger. Flere har ikke fået løn i måneder.
Det er en alvorlig streg i regningen, og vil koste ny kapitaltilførelse. Samtidig har det andet store brasilianske flyselskab, TAM, som allerede er i gang med at opsuge Varigs internationale ruter, meddelt, at man nu har så store beløb tilgode, at Varigs internationale billetter ikke mere vil blive accepteret.
Det vil sige, at det er sket med at rejse hjem fra Paris, London og New York på Varig- dokumenter. Det er endnu ikek oplyst om det også gælder for øvrige IATA-selskaber, primært Star Alliance som Lufthansa fra Farnkfurt.
(Takeoff 2/8)
 
 
 

Charterrejser slår alle rekorder

For tredje sommer i træk kan charterbranchen melde om rekordsalg.
For tredje år i træk, slår juli alle rekorder. Danmarks største udbyder af ferierejser, MyTravel, der bl.a. tæller Spies, Tjæreborg, Ving og Skibby Rejser, sendte i juli måned ca. 50.000 gæster på ferie. Kun 55 flystole stod tomme, hvilket giver en belægning på hele 99,9 procent. Fra Aalborg var belægningen 100 pct. MyTravel solgte 10 pct flere rejser end i samme måned i fjor. Salgs- og marketingdirektør Jan Vendelbo siger:
”Sidste sommer gav vi regnen 'skylden' for det store salg. I år var det fint vejr i juli, men alligevel valgte danskerne at rejse ud. Det viser blot, at vi danskere ikke kun rejser for at være sikre på sol og sommer men også for at få et par ugers miljøskifte fra de vante omgivelser samt anderledes ferieoplevelser”
Også august måned er startet godt. Frem til den 15. august har MyTravel solgt 93 pct af de oplagte rejser.
”Der er fortsat en god økonomi blandt danskerne. Det ser vi bl.a. på forsalget til den kommende vinter, hvor vi på nuværende tidspunkt har solgt 50 pct flere Thailand-rejser end på samme tidspunkt i fjor,” siger Jan Vendelbo.
Nordea har lavet en nordisk undersøgelse, der bekræfter danskernes store lyst til at bruge penge på deres ferie. Mens hver norske husstand i år brugte det, der svarer til ca. 18.000 danske kr., kom danskerne ind på en andenplads med ca. 14.250 kr. Finske husstande brugte ca. 12.000 danske kr., mens svenskerne klarede sig med beskedne ca. 11.300 kr.
(Standby 2/8)

 

 

Med venlig hilsen
WWW.KLUBKAOS.DK

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu