Branche News August

 

 

 

Maersk navn og farve væk inden for to måneder


60 dage til at fjerne logo og bemaling, men forbliver i bygningerne
I 35 år har den Mærsk-blå farve og den syvtakkede stjerne været kendetegnet for Maersk Air. Flyentusiaster, som måtte ønske at kaste et sidste blik på det velkendte logo, skal op på mærkerne. Ifølge det aftalte vil den karakteristiske farve og logoetud i det blå inden for 60 dage efter closing-dato, der er sat til den 12. september, lyder det fra kilder tæt på forhandlingerne.
Samme kilder kan endvidere berette, at det fra Sterling-ledelsens side er besluttet, at det fusionerede selskab flytter ind i Maersk Air-bygningerne indtil videre, men at der fortsat kigges på muligheden for at flytte ud fra lufthavnen.
(Standby 31/8)
 

 


Sterling skifter til Servisair


Lavprisselskabet har overraskende fravalgt SGS Ground Handling og skifter til Servisair
Sterling ventes en af de nærmeste dage, måske allerede i dag, at meddele, at man skifter handlingleverandør fra SAS-ejede SGS Ground Handling til handlingselskabet Servisair.
Ifølge særdeles velunderrettede kilder i lufthavnen vil en ny aftale mellem flyselskabet og Servisair blive underskrevet i dag. Stand By har formiddagen igennem søgt at få oplysningen bekræftet hos medlemmer af den nye ledelsesgruppe i Sterling, men det har ikke været muligt.
Servisair overtog tidligere i år handlingen af Maersk Air, og dengang forløb skiftet alt andet end problemfrit. Maersk Air blev plaget af forsinkelser og talrige klager fra utilfredse flypassagerer, og det var derfor ventet, at Sterling ville forblive hos SGS Ground Handling, som selskabet har benyttet i flere år.
Ifølge lufthavnskilder havde både SGS Ground Handling og handlingselskabet Novia givet tilbud på at handle Sterling i Kastrup, men ingen af de to konkurrenter kunne eller ville gå så langt ned i pris som Servisair, som nu, efter alt at dømme, får en ny storkunde i Københavns Lufthavn.
(Standby 31/8)

 



Ingen Maersk-folk i ny Sterling-ledelse


Der blev ikke plads til slipsefolket i topledelsen
Sterling-chefen Almar Örn Hilmarsson fandt ikke plads til en eneste af de nuværende Management-medlemmer i Maersk Air, da han besatte pladserne omkring topledelsesbordet i det samlede Sterling.
Det fremgår af den pressemeddelelse, som i dag er sendt ud.
Ledelsen er slanket en hel del i forhold til de to selskabers nuværende ledelsesstruktur, og derom siger Hilmarsson: "Det er helt bevidst, at der med den nye ledelse er samlet mere ansvar på færre hænder i større funktioner. Det vil sikre større handlekraft og dermed muligheden for at træffe hurtigere beslutninger i den daglige ledelse af det ny Sterling."
I toppen for det samlede selskab sidder Almar Örn Hilmarsson (32) som CEO, og den øvrige topledelse består af en stabsfunktion under ledelse af Brian Jørgensen (38), Vice President Business Control og med følgende liniefunktioner:
Michael T. Hansen (32), Vice President Development & IT,
Stefan Vilner (38), Vice President Commercial
Knud K. Pedersen (64), Vice President, Chief Operational Officer
Niels Brix (32), Vice President HR, Communications & Legal Affairs.
Eneste topstilling, som endnu ikke er besat er Vice President, Chief Financial Officer. En ekstern rekruttering er sat i gang.
Hvad som sker med de nuværende medlemmer af Maersk Air's Management-gruppe, lyder der intet om, men ifølge hvad Stand By har fået oplys, skulle der gå en meddelelse ud internt i Maersk Air, formentlig i dag.
(Standby 31/8)

 



35.000 pilgrimme til Mekka med danske charterfly


MyTravel Airways skal atter flyve indonesiske pilgrimme til og fra Saudi-Arabien.
Skandinaviens to største passagerfly fra MyTravel Airways skal senere på året på en specialopgave. Hver Airbus 330-300 kan medbringe 407 passagerer, og fra starten af december til udgangen af februar skal de flyve ca. 35.000 pilgrimme mellem tre indonesiske byer og Mekka i Saudi Arabien.
Indonesiske Garuda Airlines har hyret de danske fly til de mange pilgrimsrejsende. Men selv om flyene trækkes ud af det skandinaviske luftrum, får danskerne ikke problemer med at komme til rejsemål som Phuket, Sri Lanka, Natal i Brasilien og De Kanariske Øer.
Direktør Tom Clausen, MyTravel Airways: ”Til at erstatte de to pilgrimsfly får vi to Airbuser fra vort søsterselskab i England. De er af typen A330-200 og medtager "blot" 360 passagerer. Til forskel fra vore egne fly har de engelske fly en RoyalClass med 49 brede læderstole med 15 centimeter ekstra benplads.”
Aftalen om pilgrimsflyvningerne betyder, at MyTravel Airways til vinter kan udbyde ca. 15.000 rejser på Business Class mod normalt ca. 11.000.
I perioden hvor MyTravel Airways’ fly er udstationeret i Fjernøsten flyver de i de samme farver som Garuda Indonesia. Dette selskab står for vinterens pilgrimsrejser fra Indonesien.
(Takeoff 31/8)

 

 

Nej til konfliktramt arbejde

Cateringsfirmaet Gate Gourmet i London har fyret 600 mand og ansat 150 strejkebrydere, som arbejder under politibeskyttelse som led i en sparerunde.
Siden er over 1.000 fragtansatte, chauffører og en række øvrige faggrupper i British Airways gået i overenskomststridig sympatistrejke.
I Københavns Lufthavn har de to faglige klubber i cateringvirksomhederne Gate Gourmet og LSG meldt klart ud, at de ikke ønsker at virke som strejkebrydere.
Nina Sepstrup fra den faglige klub på Gate Gourmet siger : "Vi ønsker på ingen måde at være strejkebrydere, hverken direkte eller indirekte. Da ledelsen ikke har kunne give os et klart svar har vi meddelt, at ingen medarbejdere fra Gate Gourmet i Køben-
havns Lufthavn vil røre ved konfliktramt arbejde".
Også klubben på LSG har meldt klart ud på deres hjemmeside, hvor man i øvrigt kan følge udviklingen. På hjemmesiden skriver klubben b.la.: "Fra klubben har vi sendt støtteerklæring til de strejkende, samtidig vil vi prøve at få et møde i stand, hvor alle cateringer i Europa mødes for at diskutere de vanvittige tiltag arbejdsgivere tager overfor de ansatte i vores branche".
(www.rbfkbh.dk)

 

 

Lufthansa og Swiss gør klar til samarbejde


Flere destinationer, hyppigere afgange og bedre forbindelser fra den kommende vinterfartplan – bl.a. med 563 ugentlige afgange mellem Schweiz og Tyskland.
Integrationen af Swiss i Lufthansa fortsætter. Blandt fornyelserne for vinterfartplanen 2005/06 bliver flere destinationer, bedre forbindelser, koordinerede ”frequent flyer” programmer og bedre adgang til lounges.
Lufthansa og Swiss harmoniserer deres ruter mellem Schweiz og Tyskland fra vinterfartplanen, der træder i kraft 30. oktober. Alle Lufthansas og Swiss’ afgange mellem de to lande vil blive fløjet som codeshare.
Når der er afklaring omkring trafikrettighederne, vil Lufthansa og Swiss udvide codesharesamarbejdet til udvalgte interkontinentale ruter.
Samtidig med vinterfartplanens får de to selskaber koordineret check-in i knudepunkterne, Zürich, Frankfurt og München, hvilket betyder kortere afstande mellem gates, hurtigere flyskift og dermed bedre forbindelser.
Swiss har 69 destinationer i 41 lande - Lufthansa har 181 destinationer i 76 lande.
(Takeoff 29/8)

 



SAS arbejder med ny spareplan


Skal bane vejen for ny ekspansion på langrute-nettet.
SAS-koncernen er ved at lægge sidste hånd på nye spareinitiativer, som skal nedbringe omkostningerne med yderligere 360 mio. kr. årligt. Det skriver norske Dagens Næringsliv og Berlingske Tidende. Ifølge aviserne vil besparelserne især ramme pilot- og kabinepersonalet, hvis effektivitet skal øges med op til en tredjedel på langdistanceruterne, samtidig med at handlingomkostningerne på langruteflyene skal nedbringes.
SVP i SAS International, Lars Lindgren, bekræfter overfor Dagens Næringsliv, at der arbejdes med et spareprogram på i alt 450 mio. SEK.
(Standby 29/8)
 

 



Supermarkedssalg af SAS-billetter


Danskerne skal købe flybilletter, når de køber ind til middagsmaden
SAS overvejer at sætte hundredetusindvis af billetter til salg til spotpris, blandt andet på internetauktioner og i supermarkeder.
Det er Air Berlin’s succes med samarbejde med discountkæden Lidl, der har inspireret SAS til at overveje et samarbejde med en dansk dagligvarekæde.
”Tanken er, at danskerne skal kunne købe flyrejser, når de alligevel er ude på lørdagsindkøb.” Det fortæller SAS-direktør Jens Aaløse, som er ansvarlig for den nye enhed i SAS, som skal stå for strategien. Forhandlingerne er ikke afsluttet, og han ønsker derfor ikke på nuværende tidspunkt at afsløre, hvilken dagligvarekæde, SAS overvejer at arbejde sammen med.
Til Jyllands-Posten forklarer Jens Aaløse, at SAS fortsat er forretningsmandens flyselskab, men at selskabet samtidig vil forsøge at andelen af fritidsrejserne, som er et marked, der vil vokse stærkt de kommende år.
(Jyllands-Posten 29.08.2005)

 

 

Før fusionen mellem Maersk Air og Sterling


Forudser frugtbar fusion af stive flipper og vildskab
Om godt to uger – den 12. september – overtager Almar Örn Hilmarsson styringen i Maersk Air, når Sterling overtager det nuværende APMM-selskab. Og han tror på, at fusionen mellem de to tidligere konkurrenter, med Maersk Air som den stive og Sterling den vilde, kan blive frugtbar.
”Hvis man får struktur og organisation fra Maersk og krydrer det med lidt flere smil og mere sjov, tror jeg, at vi kan få et meget godt selskab,” siger han til Børsen.
En sammenlægning vil betyde fyringer, derom er der ingen tvivl, da der er mange dobbeltfunktioner i selskaberne, men Hilmarsson vil ikke sætte tal på, hvor mange, som ryger ud. Nogle har allerede selv valgt at forlade selskabet.
Selv siger han, at han h ar været villig til at skifte job hele sit liv. ”Der er selvfølgelig en risiko for, at vi mister de bedste først, men den risiko må vi leve med. det vil være forkert, hvis folk sidder hjemme og beder til, at Almar sikrer deres fremtid,” siger han og understreger, at han vil have de bedste folk og er ligeglad, hvor de kommer fra.
(Børsen 26.08.2005)

 
 



Maersk Air betaler halvdelen ved afskedigelse af eget personale


"Men det får ingen betydning for vort valgt. Vi vil have de bedste om de så kommer fra Månen," siger Örn Hilmarsson.
Der er ikke tvivl om, at der er alt for mange medarbejdere til det ny Sterling efter fusionen med Maersk Air. Det behøver man ikke noget regneark for at nå frem til. Inden næste uge skal den ny ledelse være på plads, og en uge senere sker sammenlægningen.
Hvem der fortsætter i det ny selskab på centrale poster og længere nede i hirakiet er endnu ikke afgjort. I dag fortæller topchefen Örn Hilmarsson til Børsen, at det er aftalt mellem parterner, at de hver skal betale halvdelen ved afskedigelser af medarbejdere i Maersk Air, mens Sterling selv bærer udgifterne, hvis det er en Sterling medarbejder, som falder af i svinget. Det er altså billigere at fyre Maersk Air ansatte.
"Det skeler vi ikke til. Jeg vil have de bedste folk. Jeg er ligeglad med om de kommer fra Sterling, Maersk Air eller fra Månen," siger Almar Örn Hilmarsson til bladet.
(Takeoff 26/8)

 
 



Boom i omsætning som følge af Gate Gourmet-strejke


Omsætningsfremgang på 400 procent for London-baseret firma
Der kommer ikke kun tabere ud af en situation som den, Gate Gourmet og British Airways befinder sig i med stærkt reduceret eller så at sige ingen catering om bord.
I hvert fald én virksomhed har mærket et boom i omsætningen. Det er det britiske catering-firma Silhouette Chefs, hvis stifter, Caroline Creyf, fortæller, at luftfartsdelen af virksomheden i kølvandet på British Airways' problemer med catering-leverancer har oplevet en stigning på 400 procent i omsætningen.  Normalt leverer Silhouette Chefs primært til rejsende på Executive og First Class, men catering-krisen har betydet, at virksomheden også har fået henvendelser fra mange såkaldt almindelige rejsende.
(Standby 25/8)

 
 
 


Overtagelse af Maersk Air trækker ud


Datoen var ventet at ligge medio august, nu hedder skæringsdatoen 12. september i år
Sterlings køb af Maersk Air trækker længere ud end planlagt, og en af hovedårsagerne er, at den fremtidige ledelse endnu ikke er på plads, og uden den er det, kan SLV (Statens Luftfartsvæsen) ikke give AOC (Air Operators certificate), Og uden godkendelse kan Sterling’’s fly ikke komme i luften. SLV afventer, at der bliver sat navne på personer i nogle nøglepositioner som flyvechef, sikkerhedsshef og økonomisk ansvarlig.
(Børsen 25.08.2005)
 

 
 


Stærkt afmagret ledelse


Færre ledere fremover. Almar Ørn Hilmarsson har udpeget de første chefer
Ledelsesgruppen i Maersk Air og i Sterling har siden meddelelsen om salget af Maersk Air siddet temmelig løst i sadlen. Men Sterlings tekniske chef, Knud K.Pedersen, er udnævnt til operationschef, COO. Ligeledes er en ny personalechef og chef for ekstern kommunikation blevet udpeget. Det bliver Niels Brix, som kommer fra Deloitte.
(Børsen 25.08.2005)

 

 
 


SAS fly måtte returnere til Shanghai


En Airbus-maskin med 243 SAS-passasjerer og besetning måtte onsdag morgen returnere til Shanghai i Kina, etter at flyet hadde slått ned med halen under takeoff fra flyplassen. – Ja det er riktig at vi i dag tidlige hadde en såkalt ”Tail-strike”, og flyet måtte returnere til Shanghai etter cirka to timer i luften, bekrefter informasjonssjef Siv Meisingseth hos SAS Norge til boarding.no
SAS rute SK998 fra Shanghai til København måtte onsdag morgen returnere til Shanghai etter vel 2 timer og 20 minutter timer i luften. Flyet hadde under takeoff klokken 06:22 UTC slått nedi rullebanen med en del av halepartiet.
"Tail-strike"
- Det stemmer at vi hadde en slik hendelse i dag tidlig, men det hele foregikk uten noen form for dramatikk. Flyet var utsatt for en såkalt ”Tail-strike” og måtte deretter oppholde seg en stund i luften for å tømme ut drivstoff. Dette er en helt vanlig rutine, når slike omstendigheter inntreffer, sier informasjonssjef hos SAS Norge, Siv Meisingseth til boarding.no
Airbus 340-maskinen (LN-RKF) landet på helt ordinær måte, og flyet er nå tatt av trafikk.
- Flyet vil bli sendt til en grundig sjekk, som er helt vanlig når slike uhell inntreffer. Passasjerene som skulle til ankommet Kastrup Lufthavn København klokken 18:40 onsdag kveld er nå overført til et annet fly, sier Meisingseth.
(Bording.no 25/8)

 

 

Håb om redning af Gate Gourmet


Tæt på aftale mellem British Airways og Gate Gourmet
Der forhandles på højtryk for at nå en aftale mellem British Airways og kriseramte Gate Gourmet, og det kan betyde redningen af cateringselskabet fra en truende betalingsstandsning.
En aftale, har Gate Gourmet meddelt, kan være afgørende for selskabets overlevelse, og der var sat en sidste frist til i går eftermiddag kl. 17. Denne frist blev i går forlænget til i dag.
Gate Gourmet afskedigede for få uger siden flere hundrede af de ansatte i Heathrow, og det fik en række medarbejdere til at sætte sig på gulvet både i flyselskabet og hos cateringleverandøren.
(Berlingske og Jyllands-Posten 24.08.2005)

 
 



British Airways på vej til igen at få mad om bord


I aftes blev en ny kontrakt indgået med Gate Gourmet, som varer frem til 2010 og servering af 80.000 måltider om dagen - men BA kræver forlig med fagforeningsgruppe i Gate Gourmet, inden der skrives under
I dag begynder BA så småt igen at kunne servere mad om bord i langdistanceflyene efter en spotvis start mandag. Til gengæld må alle passagerer på Europaruterne fortsat regne med at få voucher for mad.
Der blev ellers aftalt en kontrakt om levering frem til 2010 mellem BA og Gate Gourmet, men forhandleren i British Airways kræver en aftale mellem cateringselskabet og medarbejdernes fagforening inden der skrives under, og den har Gate Gourmet indtil nu ikke været i stand til at få. Parterne skiltes i aftes uden forlig.
Gate Gourmet har nægtet at genansætte 600 medarbejdere efter den totalt lammende mad- strejke. Der er 1.400 ansatte tilbage i køknerne i Heathrow.
(Takeoff 24/8)

 
 



SAS fanget i dansk afgiftsklemme


Skatter og afgifter kan skade Danmark
SAS kan blive tvunget til at skære ned på antallet af flyvninger ind og ud af København som følge af de høje skatter og afgifter, som dansk civil luftfart er pålagt.
Og det kan få betydning for hele landet. For selvom danske erhvervsorganisationer gør meget for at overbevise internationale virksomheder om, at de skal flytte til den danske hovedstad, vil det næppe have den store effekt, hvis der ikke er det fornødne antal flyforbindelser ind og ud af København. Og netop mulighederne for at flyve til og fra hovedstaden, er noget, de store kigger på.
Tidligere var København det skandinaviske knudepunkt for SAS, men transfertrafikken er for nedadgående, fortæller SAS Danmarks administrerende direktør, Susanne Larsen.  "Den udvikling vil fortsætte, med mindre politikerne sænker både lufthavnsskatter og -afgifter," udtaler Susanne Larsen.
Selvom trafikken generelt vokser i Københavns Lufthavne, konstaterer lufthavnsdirektør Niels Boserup, at væksten ikke er så høj, som den kunne være. "Tyngdemæssigt sakker København bagud," siger han. Og en af grundene er, at SAS har skåret kapaciteten ud af København ned med 11,3 procent.
(Jyllands-Posten 23.08.2005)

 
 
 


Phuket klar til turister


Strandene på Phuket genopbyggede
Selvom det er tvivlsomt, om infrastrukturen og turiststederne på det populære thai-feriemål Phuket, når at blive færdigbygget, står strandene klar til at modtage de mange turister, når sæsonen starter om få måneder.
(Børsen 23.08.2005)

 
 



Dansk selskab  flyver 35.000 pilgrimme til Mekka


Skandinaviens to største passagerfly fra MyTravel Airways skal senere på året på en specialopgave i Indonesien. Hvert fly af typen A330-300 kan medbringe 407 passagerer, og fra starten af december til udgangen af februar skal de flyve ca. 35.000 pilgrimme mellem tre indonesiske byer og Mekka i Saudi Arabien.
Det er Garuda Airlines, der har indhyret de danske fly til de mange pilgrimsrejsende. Men selv om flyene trækkes ud af det skandinaviske luftrum, får danskerne ikke problemer med at komme til foretrukne rejsemål som Phuket i Thailand, Sri Lanka, Natal i Brasilien og De Kanariske Øer.
Direktør Tom Clausen, MyTravel Airways:
- Til at erstatte de to pilgrimsfly får vi to Airbus-fly fra vort søsterselskab i England. De er af typen A330-200 og medtager "blot" 360 passagerer. Til forskel fra vore egne fly er de engelske fly indrettet med en såkaldt RoyalClass med 49 brede læderstole med 15 centimeter ekstra benplads. Aftalen om pilgrimsflyvningerne betyder, at MyTravel Airways til vinter kan udbyde ca. 15.000 rejser på Business Class mod normalt ca. 11.000. I perioden hvor selskabets egne fly vil være udstationeret i Det Fjerne Østen, vil de flyve i de samme farver som Garuda Indonesia. Dette selskab står for organiseringen af vinterens pilgrimsrejser fra Indonesien.
(Bording.no 22/8)

 
 



Flyselskaber sætter priserne ned


British Airways, Air France, KLM og Maersk Air med i kampen om billigkunderne
Det er ikke alene SAS, der sætter priserne på billetterne ned. Eksempelvis har British Airways frem til marts 2006 nedsat prisen med 32 procent på visse afgange til 16 destinationer i Afrika, Fjernøsten og USA. Tilsvarende sælger Air France og KLM 200.000 billetter til såkaldte drømmepriser, for eksempel København-San Francisco retur for 4.057 kroner inkl. skatter og afgifter, ligesom Maersk air tilbyder enkeltbilletter ud i Europa for 398 kroner.
(Jyllands-Posten – Ferie – 21.08.2005)

 

 

Flymad til salg på fly til Norge


SAS har sluttet sine overvejelser om serveringen på nordiske ruter, og det endte med salg om bord på ruterne fra Danmark til Norge, mens der fortsat kun vil være servering af morgenmad inklusive i billetprisen.
Der bliver ingen fri servering af frokost eller varme retter om bord i SAS-flyene i Skandinavien i fremtiden. I givet fald ville det have krævet en genindførelse af flere klasser, som det skete i oktober 2004 på ruterne ud i Europa, efter en grundig resourche, er tanken droppet igen.
"Der er måske nok et ønske om mere service og mere servering dagen igennem, især på en lidt længere ruter som fra København til Bergen, men når vi kommer til villigheden til at betale, melder kunderne fra. Derfor gør vi det også," siger vicedirektør i SAS Danmark Jens Willumsen.
SAS betragter på alle fronter den interskandinaviske trafik som indenrigstrafik, og konkurrencen er hård. Der skal vidnes på mange afgange og på det fleksible prissystem med enkeltbilletter, som giver utallige kombinationsmuligheder, alt efter hvornår man bestiller og med hvilke fly, man vil frem og tilbage.
Det er ikke nogen hemmelighed, at SAS Danmark og SAS Sverige har været uenige om at genindføre servering om bord, som det var kendt før i tiden på en rejse fra Oslo eller Stockholm til København. Den danske ledelse ville godt, den svenske mente ikke, det var nødvendigt på så korte flyveture.
Nu bliver resultatet altså noget i retning af lavprisselskaberne. Er du sulten og skal du absolut spise, kan du gøre det - mod betaling. Og som hidtil serveres morgenmad til hele flyet på afgange indtil kl. 9,30.
(Takeoff 19/8)

 



Fortsat uro hos Gate Gourmet i London


Fagforeningen vil have alle genansat, også de, der startede strejken, som kostede British Airways tæt på en halv milliard kroner.
Over 100.000 passagerer blev forsinket i mange timer i denne uge på grund af en cateringstrejke, startet i Gate Gourmet. Det tog flere dage at få ryddet op i køen af passagerer og ændre flytider og ruter. Det var Gate Gourmet, der satte strejken i gang, da forhandlingerne med den britiske Transportarbejderforbund brød sammen, skriver Børsen.
Flere engelske aviser slår fast, at problemerne endnu langt fra er løst, selv om leveringen nu igen er tæt på det normale.
Talsmanden for fagforeningen meddelte, at strejken opstod, da gate Gourmet kun ville genansætte udvalgte tidligere ansatte. Den forklaring støttes ikke af en talsmand for Gate Gourmet. Han siger, at Gate Gourmet ville genansætte alle tidligere ansatte med undtagelse af dem, der startede strejken.
(Takeoff 19/8)

 



Intern undersøgelse i BA


Strejkefacts skal på bordet
Efter den to-dages strejke i British Airways, der i sidste uge lammede Heathrow, vil BA nu undersøge, om medarbejderne blev tvunget ud i strejken, som kan koste flyselskabet 40 millioner pund. Det skal klarlægges, hvad der præcis skete, så der kan handles derefter.
Det sker efter, at talsmanden for de strejkendes fagforening udtalte, at strejken opstod, da Gate Gourmet fyrede flere hundrede og kun ville genansætte udvalgte af de fyrede. Imidlertid hævder en Gate Gourmet-talsmand, at cateringselskabet ville genansætte alle på nær de, som startede strejken.
(Børsen, 19.08.2005)

 
 


Københavns Lufthavn er klassens duks


Lufthavnen fortsætter med at skovle penge ind – halvårs-resultatet kom i går. Det går også godt med at få passagererne hurtigt gennem sikkerhedskontrollen – og lufthavnen er i top med europæisk punktlighed.
I årets første halvår steg antallet af passagerer i Københavns Lufthavn 2,4% og omsætningen voksede 11% i forhold til samme periode året før.
Det gav et overskud før skat på 419 mio. kroner - en stigning på næsten 25%. Lufthavnen forventer et overskud på 900 mio. kr. før skat for hele 2005.
Sommeren har været travl i bl.a. lufthavnens sikkerhedskontrol. I gennemsnit undersøgte medarbejderne over 22.500 passagerer om dagen. I juni og juli passerede ca. 1,4 mio. passagerer kontrollen – ca. 10% flere end i de samme to måneder sidste sommer.
Trods travlheden har sikkerhedspersonalet holdt den gennemsnitlige ventetid ved checkstederne nede på et minut og 40 sekunder. I juni måtte 2% af passagererne vente over fem minutter - i juli var dette tal blot 0,5%.
(Takeof 19/8)
 

 


Analytikerros til SAS


Øget tro på at SAS kommer i mål
Aktieanalytikere ser det netop offentliggjorte kvartals- og halvårsresultat som tegn på, at SAS' spareprojekt Turnaround 2005 når i mål, og der lyder rosende ord fra flere sider. Analytikerne bruger ord som "flot regnskab", "øget tiltro til at indtjeningsfremgang bliver øget" og "et skridt i den rigtige retning".
(Jyllands-Posten 18.08.2005)

 
 


Bedste resultat for SAS i tre år


Overskud på 690 mio. kr. i andet kvartal, og koncernchef Jørgen Lindegaard tror på et vendepunkt.
Endelig ser det ud til at gå den rigtige vej for SAS. Andet kvartal gav et overskud på 590 mio. sv. kroner, hvilket er ca. 150 mio. sv. kroner bedre end ventet.
På et pressemøde i formiddag i Stockholm virkede Jørgen Lindegaard som en glad mand, der sammen med sine mange medarbejdere ser ud til at nærme sig målet. Ikke mindst fordi spareplanen holder og har nået 12 mia. kr. ud fra de 14 mia. kr., der er budgetteret.
Det er vendepunktet, var konklusionen ved pressemødet, og selv om halvårsresultatet er et underskud på 843 mio. kr. er der grund til at tro, at året går i plus.
Kvartalsresultatet er det bedste i tre år, og første gang Lindegaard kan præsentere et plus.
(Takeoff 17/8)
 



Strejken kostede British Airways 400 millioner kr


Sidste uges strejke hos British Airways kostede flyselskabet 400 millioner kroner. Strejken ramte 100.000 passagerer.
Strejken skyldtes massefyringer hos British Airways’ cateringleverandør i London Heathrow, Gate Gourmet, som dagligt leverer 80.000 måltider flymad til BA.
British Airways måtte fredag aflyse 500 flyvninger til og fra Heathrow, bl.a. fordi medarbejdergrupper i BA sympatistrejkede med de fyrede hos Gate Gourmet.
BA er nu stort set tilbage til et normalt trafikprogram.
(Takeoff 17/8)

Masseaflysninger hos British Airways


Storkonflikt i Heathrow. BA aflyste torsdag 120 flyvninger fra sin største lufthavn – ingen afklaring på hvornår forholdene normaliseres.
BA får kampagne priser til bl.a. USA – og ny rute til Island.
British Airways’ cateringleverandør Gate Gourmet er ramt af en storstrejke, der har udløst sympatiaktioner fra personalegrupper i British Airways i samme fagforening.
Over 800 ansatte på Gate Gourmet blev onsdag og torsdag fyret efter de havde nedlagt arbejdet i protest mod ansættelse af sommervikarer.
Strejken fik torsdag eftermiddag British Airways til at aflyse sine 120 flyvninger resten af dagen, mens BA-fly på vej mod Heathrow blev omdirigeret.
BA’s check-in pulte i Terminal 1, 3 og 4 er midlertidigt lukkede.
BA opfordrer passagerer booket ud af Heathrow fredag til at checke trafiksituationen på hjemmesiden: BA.com inden de møder op i lufthavnen.
BA vil ombooke alle passagerer berørt aflysningerne til først ledige afgang eller de tilbydes pengene igen.
Ifølge BBC er mindst 20.000 BA-passagerer foreløbig berørt af konflikten.
(Takeoff 12/8)
 

 


2.000 medarbejdere risikerer jobbet


Krise hos Gate Gourmet - 350 er fyret
Catering-leverandøren fyrede onsdag 350 medarbejdere på Heathrow South. Det skete som følge af en ulovlig arbejdsnedlæggelse og kontraktbrud
Strejken rammer de 320 fly, som hver eneste dag får leveret catering på Heathrow og kan desuden få alvorlige konsekvenser for de 2.000 medarbejdere i hele Heathrow-delen af Gate Gourmet.
Konflikten er opstået i forbindelse med catering-selskabets planer om omstrukturering. I den forbindelse har den nye ledelse mødtes med fagforeningerne mindst 30 gange. Indtil videre uden held. Og da Gate Gourmet ansatte 130 sæsonarbejdere, hvilket er helt normal praksis, satte medarbejderne sig ned. Det har nu fået konsekvenser for 350 ansatte.
Ligesom flyselskaberne har også catering-selskaberne haft det svært de senere år. Gate Gourmet er ingen undtagelse og har ikke haft overskud siden 2000. Indtjeningen er faldet 35 procent, og uden en omstrukturering ventes selskabet at tabe 25 millioner pund alene i år.
(Standby 12/8)



Stigende passagertal fra Maersk Air og Sterling


Måske overtager Sterling indenfor en måned Maersk Air. Indtil da er det business as usual – begge selskaber har netop udsendt meldinger om flotte passagertal i sidste måned.
Maersk Air tiltrækker stadig flere passagerer og havde sidste måned 25% flere end juli 2004, svarende til over 300.000 passagerer.
I årets syv første måneder er Maersk Airs passagerstigning 27% - eller ca. 1,5 million passagerer.
Maersk Airs salgs- og marketingsdirektør Anne von Glasow: ”Det er meget glædeligt med en
belægningsprocent over 80% i juli. Hos Maersk Air er det muligt at bestille sin flybillet 11 måneder frem. Vores fremadrettede reservationer er meget bedre end tidligere år, så rigtig mange benytter sig af muligheden for at forudbestille næste års ferie allerede nu.”
Sterlings passagertal har hver måned siden starten af 2002 været højere end i tilsvarende måned året inden, og juli blev ingen undtagelse.
I juli havde Sterling næsten en kvart million gæster på, en fremgang på 6% i forhold til juli 2004. Samlet steg Sterlings passagertal i årets første 7 måneder 16% til næsten 1,2 mio. For årets første syv måneder er den gennemsnitlige belægning på Sterlings fly knapt 82%.
Sterlings kommercielle direktør Stefan Vilner: ”Sidste år havde vi en langt større passagerandel fra charter. Det har vi ikke i år; det viser, at vi har stor succes med at fylde flyene med vores lavpris- rutekoncept.”
(Takeoff 11/8)

 
 



København stadig Nordens største lufthavn


Københavns Lufthavn eneste nordiske på listen over verdens 30 største lufthavne, målt i udenrigspassagerer.
Med sine 17 millioner årlige udenrigspassagerer er Københavns Lufthavn på omgangshøjde med berømtheder som John F. Kennedy International Airport i New York.
Det fremgår af den årlige fra Airports Council International (ACI).
Med godt 17 millioner udenrigspassagerer er København 18. største lufthavn i verden målt på udenrigspassagerer, fremgår det af ACIs 2004 Worldwide Airport Traffic Report. Rapporten sammenligner passagertal i ca. 1.000 lufthavne verden over.
Sidste år havde København flere udenrigspassagerer end lufthavne som Los Angeles, Toronto og Zürich, som alle hver havde ca. 16 mio.
Antallet af udenrigspassagerer i Københavns Lufthavn voksede i 2004 med otte procent i forhold til året før.
De fem største udenrigslufthavne i verden er London/Heathrow (60 mio. udenrigspassagerer), Paris/ de Gaulle (46 mio.), Frankfurt (43 mio.), Amsterdam (42 mio.) og Hong Kong (36 mio.).
(Takeoff 10/8)
 

 
 


Der flyves mere end nogensinde


Flytrafikken er steget med 15 procent det seneste år
Hverken de rekordhøje oliepriser eller trusler om terror afholder folk fra at sætte sig op i fly. Tværtimod flyves mere end nogensinde. Ifølge IATA er flytrafikken gået markant frem det seneste år med ikke mindre end 15 procent og ni procent i de første fem måneder af 2005.
Tilsvarende melder Københavns Lufthavne om 5,7 procent flere rejsende i juli end i samme måned i fjor. Administrerende direktør Niels Boserup mener blandt andet, at det er den generelle højkonjunktur i Europa der får flere ud at rejse. "Når folk har flere penge mellem hænderne, rejser de mere," siger han og peger også på, at mange af de traditionelle selskaber har gennemgået en effektivisering, hvorefter billetterne er blevet billigere.
(Børsen, 09.08.2005)

 

SAS-passagertrafik stiger markant


Belægningsprocenten i juli nåede nye højder
SAS koncernen nåede i juli måned en stigning i passagertrafikken på hele 5,2 pct. i forhold til samme måned sidste år. Samtidig steg koncernens samlede belægningsprocent med 2,4, op til 74,1 pct. Og koncernen venter også en fremgang i den såkaldte yield – indtjeningen pr. rejsende -, men dette tal offentliggør SAS Group først i løbet af september.
Også juni måned bød på fremgang for den skandinaviske flykoncern, og i hovedkvarteret i Frösundavik venter ledelsen, at den positive udvikling fortsætter. Det er især Business-divisionen, der kan melde om fremgang. Ifølge dagbladet Børsen nåede belægningsprocenten her op på 76,9 pct., hvilket er all time high rekord.
Til nyhedsbureauet Direkt siger aktieanalytiker Brian Børsting, Jyske Bank, at tallene dokumenterer det rigtige i strategien om at skære i kapaciteten på de dårligt belagte ruter: ”Det er nogle utroligt flotte tal, og det er anden måned i træk, selskabet kommer så godt ud” tilføjer han.
SAS offentliggør resultatet af første halvår 2005 den 17. august. Koncernchef Jørgen Lindegaards gentagne forsikringer om, at koncernen vil komme ud af 2005 med et samlet overskud har skabt stor spænding om halvårsresultatet.
(Standby 5/8)

 

 
Ryanair tror ikke på Sterling og Maersk Air


Når Sterling og Maersk Air ”ikke kunne tjene penge da olieprisen var 25 dollars tønden, hvordan skal de så gøre det når prisen nu er 60 dollars,” spørger Ryanairs viceadministrerende direktør.
Ryanair klager ikke i denne tid. Europas næststørste lavprisselskab - efter engelske Easyjet - satte i juli ny månedsrekord med 3,1 millioner passagerer – 29% flere end juli sidste år. Det irske lavprisselskab havde en kabinefaktor på 90% i juli – og har de seneste 12 måneder fløjet med over 30 millioner passagerer.
Selskabet forventer 35 millioner passagerer inden årets udgang.
Og overskuddet steg i sidste kvartal til 70 mio. euro i forhold til 53 mio. euro i samme periode sidste år. Omsætningen steg i kvartalet 35% til 405 mio. euro fra sidste års 300 mio. euro.
Fremgangen skyldes ifølge koncernchef Michael O'Leary, stigende billetpriser pga. højere brændstofudgifter har sendt flyrejsende i armene på Ryanair.
Tidligere på ugen var Ryanairs viceadm. direktør, Michael Cawley, i Stockholm.
Under sit besøg fik han både sagt, at han ikke tror hverken svenske Fly Me eller norske Norwegian overlever den kommende vintersæson.
Sterlings islandske ejer, Fons, købte i øvrigt tidligere på ugen 11% af netop Fly Me.
Ryanair-chefen fik også sagt, ifølge boarding.no, at han stiller sig kritisk til de islandske opkøb af Sterling og Maersk Air, som begge havde tre-cifrede millionunderskud i fjor.
”Islændingene må trykke deres egne pengesedler, hvis de skal klare alle disse tab,” sagde Cawley i Stockholm.
Og han gentog ledelsen af Ryanairs spådom om et blodblad blandt lavprisselskaberne den kommende vintersæson.
(Takeoff 5/8)

  


Danske kunder betaler mere hos SAS


Når danske kunder booker en plads på et SAS-fly, risikerer de at betale mere end dobbelt så meget, som amerikanske kunder skal give for samme plads.
Et pristjek foretaget af Jyllands-Posten på SAS’ internationale hjemmeside afslører, at flyselskabet sælger billetter til udlændinge for mindre end halvdelen af, hvad danske kunder må betale. Booker man eksempelvis en returrejse mellem København og Madrid den 20. august, koster den for en dansker 2.633 kr. inkl. skatter og afgifter, mens en amerikaner kan nøjes med at betale 982 kr. for samme billet. Dermed kan amerikaneren spare 63 pct. Denne praksis møder stærk kritik fra Forbrugerrådet.
SAS’ koncernchef, Jørgen Lindegaard, bekræfter, at der kan forekomme prisforskelle afhængigt af kundernes nationalitet. Ifølge ham er forklaringen, at et forældet bookingsystem kolliderer med indførelsen af et nyt system, der skal øge ligevægten i priserne. ”Det er klart, at vi ikke kan fortsætte på denne måde. Det er absolut uhensigtsmæssigt, og derfor er vi i fuld gang med at implementere en mere moderne bookingplatform, der vil gøre priserne mere transparente,” fortæller Jørgen Lindegaard. Dermed vil der blive lukket for de store prisudsving.
(Jyllands-Posten, 5/8)

 

 

 


Sterling-chef nedtoner FlyMe-opkøbsrygter


Almar Örn Hilmarsson tror ikke på rygterne om, at svenske FlyMe skal overtages af islandske Fons Eignarhaldsfelag, som ejer Sterling og Maersk Air
Islændingenes opkøb i FlyMe er voldsomt overdrevet af danske og islandske medier Den islandske avis Morgonbladit skrev i går, at den islandske koncern Fons Eignarhaldsfelag skulle have købt 11 % af aktierne i det svenske lavprisselskab FlyMe. Og danske medier, bl.a. Berlingske følger op på historien i dag med spekulationer om, at Sterlings moderselskab skulle være i færd med at overtage selskabet.
Men det islandske opkøb i FlyMe viser sig at være langt mindre end det har været fremme. Således har Fons Eignarhaldsfelag kun købt en aktiepost på mellem 1 og 2 % af FlyMe, og ifølge Sterling-chefen, Almar Örn hilmarsson er det usandsynligt, at FlyMe skal lægges ind under Sterling. Overfor Stand By betegner han således det islandske moderselskabs investering som strategisk: ”Man skal naturligvis aldrig sige aldrig, men selv ser jeg opkøbet som en strategisk investering, hvor Palmi Haraldsson (en af ejerne af Fons Eignarhaldsfelag, red.) vil støtte andre FlyMe-aktionærer”. Hilmarsson tilføjer, at der ikke foreligger nogen planer om en sammenlægning af FlyMe og Sterling.
Blandt de øvrige aktionærer i FlyMe er islandske Burdaras HF, der kontrolleres af den stenrige forretningsmand Björgofur Thor Björgofsson. Selskabet ejer i øvrigt også godt 6 % af aktierne i Finnair, og Björgofsson har gentagne gange understreget, at han ser sine investeringer i luftfart som rent finansielle, og kun sigter efter et godt afkast – ikke at overtage luftfartsselskaber.
FlyMe-aktien er opdelt i to klasser, så selvom Fons Eignarhaldsfelag kun har erhvervet en lille procentdel af A-aktierne, sidder selskabet i dag med godt 10 % af stemmerne i det svenske lavprisselskab.
FlyMe opererer en flyflåde på fire Boeing 737-300 fly. Selskabet beflyver en række svenske indenrigsruter, og flyver desuden på Helsinki og – i sommerperioden – på Nice. Selskabets planer om en lavprisrute fra Stockholm til London Gatwick blev for nylig udskudt på ubestemt tid, på grund af terroraktionerne i den engelske storby i starten af juli.
(Standby 3/8)
 


Sterling øger ejerskab af svensk flyselskab


Det svenske flyselskab Fly Me har det økonomisk svært. Der er oprør i dele af ejerkredsen – Sterlings islandske ejer har netop yderligere øget sin ejerandel.
Islandske Fons Eignarhaldsfelag har netop brugt ca. 13 mio. kr. på at købe endnu 11% af aktierne i kriseramte Fly Me - og har dermed 30% af aktierne.
Den islandske avis Morgunblaðið bragte i går nyheden om aktieforøgelsen, og avisens oplysninger bekræftes af Take Offs kilder.
Fly Me, der primært flyver på de mest passagertunge svenske indenrigsruter samt til Helsinki, har fem Boeing 737-700; samme type som bl.a. Sterling og Maersk Air, som Sterling forventes at overtage officielt sidst i denne måned.
I maj købte Sterlings ejer, Fons Eignarhaldsfelag, også en mindre aktiepost i Fly Me, som det islandske selskab nu med sin 30% er største aktionær i.
Det var tirsdag ikke muligt for Take Off at træffe Sterlings adm. direktør, Almar Örn Hilmarsson, for en kommentar til Fons’ planer med Fly Me.
En gruppe øvrige aktieejere i Fly Me vil se resultat af deres investeringer. De har, skriver den svenske avis Dagens Industri, bedt om en ekstraordinær generalforsamling i midten af august. Her ønsker de ændringer i direktionen samt Fly Me solgt eller lagt sammen med et andet selskab.
Et godt bud på løsningen synes at hedde Sterling…
Inden Sterlings seneste forøgelse af ejerandelen i Fly Me blev kendt havde den utilfredse gruppe aktionærer skønsmæssigt 30% af stemmerne. En del af denne gruppe tæller et andet islandsk investeringsfirma, Burdarás.
Fly Me åbnede sidste forår og har ekspanderet hurtigt, men flyver med underskud. Der var et minus på 24 mio. svenske kroner i årets første kvartal. Alligevel er den nuværende bestyrelsesformand, Mats Köffner, positiv.
”Fly Me har allerede taget betydelige markedsandele,” siger han til Dagens Industri.
STERLING VIL HAVE 100 FLY
Sterlings adm. direktør, 32-årige Almar Örn Hilmarsson, har store ambitioner på vegne af Sterling. Han repræsenterer de islandske ejere, Fons, som også har lavprisselskabet Iceland Express.
”I løbet af fire år er Sterling tre gange større end i dag – det skal ske med nye ruter og ved at overtage andre selskaber,” sagde han for nylig.
Og mens Sterling i dag har 30 fly, med Maersk Airs fly, sagde Almar Ørn Hilmarsson, at lavprisselskabet indenfor fire år har 90-100 Boeing 737.
Almar Ørn Hilmarsson tror på vækst udenfor Skandinavien og Finland. Men ser også store muligheder i den netop indgåede samarbejdsaftale med den norske VIA-gruppe, Nordens største erhvervsrejsebureau.
(Takeoff 3/8)

 

 

Køb ved udrejsen og afhent ved hjemkomst


Billund Lufthavn introducerer nyt tilbud i sin taxfree butik. Passagererne kan købe varer ved afrejsen, lade dem blive i lufthavnen og så tage dem med hjem når de returnere.
Alle rejsende kan handle i lufthavnens taxfree-butik, dog kan passagerer som rejser indenfor EU ikke købe taxfree spiritus og tobaksvarer.
Og nu har lufthavnen en ny ide til øget salg: Passagerer kan handle i taxfree-butikken ved udrejsen og efterlade det hele til afhentning, når de kommer hjem.
I øvrigt, oplyser lufthavnen, er der kommet en bedre buskøreplan til med flere afgange som passer til de fleste flyankomster eller afgange fra Billund. Tiderne kan ses på hjemmesiden vat.dk
(Takeoff 3/8)

 

Flyselskab sætter sikkerhedsvagter ind mod personale


Northwest Airlines vil ikke risikere sabotage før stort opgør med sine mekanikere her i august
Den gik ikke i Danmark. Men det sker ofte i USA, at et selskab sætter ekstra sikkerhedsvagter og videoovervågning op, når det trækker op til strejke og opgør med store fagforeninger.
Således har Northwest Airlines ifølge Detroit Free Press hyret ekstra sikkerhedsvagter i august for at forebygge sabotage, tyverier eller skader forud for den afgørende dato 20. august i opgøret med flyselskabets mekanikere, der skal bære en væsentlig del af de årlige besparelser på over èn milliard dollars.
Flyselskabet nægter at kommentere oplysningerne, men det er ikke ualmindeligt i en sådan situation i Amerika. Til gengæld er store arbejdsgrupper i flyselskabet harmdirrende og lover kamp til stregen, inden en eventuel strejke kan bryde ud 20. august.
Selskabets piloter har indvilget i en spareplan på 300 mio. dollars om året, men mekanikere og kabinepersonale har nægtet.
Derfor er Northwest begyndt at oplære en række nye kandidater til jobs i kabinen. Kabinepersonalets organisation har til gengæld sagsøgt flyselskabet i et forsøg på at forhindre nogle af besparelserne.
Northwest er i tær samarbejde med KLM ud fra Amsterdam.
(Takeoff 2/8)



Billund mister rutepassagerer


Billund Lufthavn havde i sidste måned 2.900 færre passagerer på sine udenrigsruter. Til gengæld steg antallet af charterpassagerer.
Trafiktallene den seneste måned for Danmarks næststørste lufthavn viser, at det samlede passagertal i juli var ca. 243.000, en stigning på 8% - eller 19.000 flere passagerer - i forhold til samme måned i fjor.
Men tallene viser også, at fremgangen kun skyldes flere charterpassagerer samt en lille stigning på indenrigs – til gengæld er antallet af rutepassagerer faldet markant sammenlignet med samme måned i fjor.
På indenrigsruterne steg trafikken 3% til 16.400 passagerer – en fremgang på 500.
Det bemærkelsesværdige fald kom på udenrigsruterne, som dumpede 3% til 83.000, i tal 2.900 færre rutepassagerer i forhold til juli 2004.
Men boomet kom på charterflyvningerne, en stigning på 18% - 21.000 - til 140.000.
I juli var Billunds top 5 på udenrigsruterne: Amsterdam, London (Gatwick), Paris, Frankfurt og Oslo.
Sun-Airs direktør, Niels Sundberg, sagde forleden på Take Offs hjemmeside, at hvis Sterling nedlægger Maersk Air-ruten fra Billund til Gatwick, er det jyske flyselskab klar med et større jetfly for at betjene forbindelsen.
I årets syv første måneder havde Billund Lufthavn 6% flere passagerer, 1,1 mio., en fremgang på 65.000.
Samlet i perioden er antallet af rutepassagerer faldet svagt, 0,2%, til 508.000, mens der var 13% flere chartergæster, en fremgang på 64.000 til 545.000.
På indenrigs kom der i årets syv første måneder 5% flere passagerer, 4.600, således at tallet endte på 96.000.
På den travleste dag i juli, lørdag den 16., havde Billund Lufthavn over 11.000 afgående og ankommende passagerer – og der var samtidig ny rekord på parkeringsområdet med 6.474 parkerede biler.
(Takeoff 2/8)
 



Kun 50 tomme chartersæder


Sommeren 2005 vil gå over i historiebøgerne hos de danske rejsearrangører. Tre af de store, Spies, Ving og Tjæreborg, har netop gjort status over højsæsonmåneden juli.
De tre MyTravel-selskaber satte 43.311 rejser til salg - og kun ca. 50 flystole blev sendt tomme af sted. Det giver en såkaldt loadfactor på 99,9% - ca. 2% bedre end samme måned sidste år.
Direktør i Spies, Jan Vendelbo, kan ikke erindre, at et sommersalg har været mere succesrigt - takket være vejret, den lave rente og et godt husholdningsbudget hos familien Danmark.
”Vi kunne faktisk være fløjet med flere af de manglende 50 gæster, men flere måtte springe fra på grund af bl.a. sygdom og i et par tilfælde et manglende eller ugyldigt pas,” fortæller Jan Vendelbo.
Juli blev også måneden, hvor de tre selskaber indsatte et rekordhøjt antal ekstrafly til bl.a. Tyrkiet, Bulgarien, Mallorca og Kreta.
I alt blev der solgt ca. 6.000 ekstraordinære rejser - svarende til en stigning på 15% i forhold til juli 2004.
(Takeoff 2/8)
 



SAS øger på to ruter fra København


SAS fordobler 1. september antallet af afgange på to ruter fra København, svenske Jönköping i Sverige og Klaipeda/Palanga i Litauen.
Fra efteråret åbner SAS tre nye ruter, til London City Airport, Luxembourg og Nürnberg.
På de to SAS-ruter til hhv. Jönköping i Sverige og Klaipeda/Palanga flyves der i dag retur en gang dagligt undtagen lørdag - men fra september bliver to daglige returflyvninger.
SAS oplyser, at forretningsrejsende både til og fra Jönköping har efterspurgt flere afgange til og fra København med mulighed for tilslutning til udenrigsruterne til bl.a. Chicago, Seattle, Tokyo og de vigtigste destinationer i Europa.
Også til Klaipeda/Palanga i Litauen er der øget efterspørgsel fra forretningsrejsende, der benytter forbindelser fra København til den videre rejse, skriver Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse.
I øjeblikket er der en morgenafgang fra Jönköping til København med mulighed for returrejse først på aftenen. Fra 1. september bliver der også en returforbindelse midt på dagen. Ruten betjenes af en CRJ-jet fra Cimber Air med plads til 50 passagerer.
Fra København til Klaipeda/Palanga er der i øjeblikket en returforbindelse om eftermiddagen, mens der fra 1. september suppleres med en morgenafgang fra Klaipeda/Palanga og en aftenafgang fra København.
SAS flyver på ruten med henholdsvis en Q400 med plads til 72 passagerer og en CRJ 200 regional jet fra Cimber.
SAS Danmark er fra efteråret klar med tre nye ruter fra København.
Fra 30. oktober flyver SAS to gange dagligt retur mellem Københavns og London City Airport med en Q400 turboprop med plads til 72 passagerer.
Dagen efter åbner Sun-Air på samme strækning.
Fra 1. september flyver SAS også til Luxembourg –to gange om dagen med en CRJ-jet fra Cimber Air.
Samtidig får SAS sin 9. destination i Tyskland med en daglig returafgang til industri- og messebyen Nürnberg. Også her indsætter SAS en CRJ 200 med plads til 50 passagerer.
(Takeoff 2/8)

 

 

 

 

Avanceret hjemmeside statistik med mulighed for usynlig tæller - opret en gratis tæller nu